• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Mallemamma
    Anonym (H) skrev 2016-12-03 17:04:33 följande:

Du blandar ihop reflexer och rutinmässiga rörelser och medvetna känslor och rörelser

Vetenskapen säger att kopplingarna inte helt är aktiva och etablerade än, nervtrådarna och hjärnan är inte fullt utvecklade, därför kan man tex. Operera foster i livmodern utan bedövning med bara muskelavslappnande, för dom rör sig och svarar reflexmässigt på stimuli men känner ingen smärta

Till och med virus och bakterier reagerar på stimuli men betyder inte att dom känner smärta eller har ett medvetande.

• Anonym (anonym)
    Mallemamma skrev 2016-12-03 17:00:18 följande:
    Vi pratar om sena aborter, så jo, i den perioden vi pratar om kan fostret både höra och känna
    Nej de har inte hopkopplat nervsystem så de kan inte "känna" något, däremot har de reflexer precis om ett grodyngel har om man betar på det.
  • fjanten

...en annan grej som jag tycker är tragisk med sena aborter är att det är svårt att datera graviditetens längd med ultraljud efter vecka 20, så det finns barnmorskor som bevittnat att ibland har barn fötts som definitivt varit äldre än 21+...

• Anonym (H)
    Mallemamma skrev 2016-12-03 17:06:12 följande:

Barnet börjar reagera på smärta.

En app som källa?

Reagera på smärta är i detta sammanhang inte detsamma som att känna smärta
  • Anonym (Ts)

Prematura barn är mer smärtkänsliga än fullgångna barn då deras nervsystem inte lärt sig reglera känslor än. Det fick jag lära mig på neonatalen och jag har läst flera vetenskapliga forskningsrön om detta.

• Anonym (Ts)
    Anonym (H) skrev 2016-12-03 17:12:33 följande:

En app som källa?

Vad har du för källa?
  • Mallemamma
    Anonym (H) skrev 2016-12-03 17:12:33 följande:

En app som källa?

Jo jag litar på att "nordens största" gravid-app har rätt info, lika mycket som jag hade litat på infon på google. Men upplys mig gärna med forskningsrapporter som jag garanterat kan lita på så jag kan lära mig något nytt.

Vad innebär annars reagera på smärta om man inte känner smärta?

Smärta har väl en definition?

Då borde det stå reagera på beröring istället, om det inte är smärta inblandat.
  • blairw
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-03 16:09:24 följande:
    Jag ser ingen skillnad på att barn i v.21 och 22 än i v.23, nej.
    Då är det väl hos dig problemet ligger. För det är enorm skillnad på v.21, 22 och 23. Så pass att dagarna gör skillnad i det kritiska läget. Det är därför abortgränsen är satt på v.22 (eller v.21+6 egentligen). Inga foster får aborteras utöver det, såvida det inte handlar om fara för mammans liv eller att fostret har grava skador. Den gränsen är satt baserad på forskning och det underlag som finns angående när ett foster är livsdugligt utanför livmodern. Och i just den frågan är det idag en ENORM skillnad mellan v.21., v.22 och v.23. Kanske det inte kommer vara det i framtiden om vi får en bättre förståelse för fosters utveckling och på så sätt kan själva utveckla metoder och medel för att rädda foster som föds tidigare än v.22-23, men idag finns den inte. Idag får man inte ens forska på embryon man skapar efter 14 dagar, så är nog ändå en bit kvar tills dess.

Detta känns för övrigt som ett genomgående tema bland de som sätter sig emot abort, eller rent av attackerar den som gör en abort. Att man går på känsla istället för fakta. När det kommer till något som abort är det klart att man inte helt kan särskilja de båda, men man måste också se till faktan och inte bara förlita sig på "jag tycker", "jag känner". Sen är det såklart ännu svårare om man själv har barn, för man kan inte såklart inte föreställa sig att man själv skulle ha aborterat sitt barn. För dig t.ex. med ett barn som var för tidigt född och överlevde i v.23 så blir ju just den gränsen extra känslig och svår att förstå. Men ha också insikt i att ditt barn tillhör undantagen, ca 15% av bebisar födda i v.23 överlever. De som föds innan v.23 och överlever är närmare 0%. Ett barn som föds i v.24 har däremot ca 55% chans att överleva, v.25 innebär ca 80% chans för överlevnad. Kan du börja förstå skillnaden nu mellan v.21, v.22 och v.23? Och kan du också förstå att det fortfarande inte handlar om att alla barn som föds efter v.22 helt plötsligt klarar sig? 
Svar på tråden Sen abort?