• Mallemamma

Sen abort?

Verkligen fruktansvärt.. inlägget blir väl bortplockat om jag diskuterar en viss tråd men kan säga att jag är i vecka 23 och i onsdags vet jag ett litet barn som blev aborterat i samma vecka+dag som jag.

Själv låg jag kvällen innan och njöt av min bebis livfullhet i magen och sörjde detta lilla barn som ska födas för att dö dagen efter :(

Tycker abortgränsen också bör stanna vid vecka 12 :'( och som ovan skriver om barnet inte anses livsdugligt (även efter fullgången graviditet) kunna aborteras senare men endast då!

Jag undrar hur det gick för dig ts? Klarade sig ditt barn och hur mår hen idag?

Kram

• Mallemamma
    Anonym (Lotta) skrev 2016-12-03 15:55:31 följande:

Det som aborteras är inte ett barn, det är ett foster.

är läkarvetenskapen klarar att rädda livet från vecka 21 kommer gränsen att ändras.

Jo fast om aborten godkänns i vecka 21+6, och aborten sedan är fullföljd några dagar senare, så är det faktiskt ett barn som föds fram och som skulle kunna räddas.
  • Mallemamma
    Anonym (Lotta) skrev 2016-12-03 16:01:52 följande:

Jag är absolut ingen expert i denna fråga men görs det verkligen aborter senare?

Ja om aborten "påbörjas" senast vecka 21+6 så ska det tydligen vara okej.. sen kanske aborten är fullföljd i 22+1 och barnet föds fram. Tycker det är på tok för sent när vissa barn kan räddas då.
  • Mallemamma
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-03 16:09:24 följande:

Instämmer helt.Jag ser ingen skillnad på att barn i v.21 och 22 än i v.23, nej.Min dotter är en fullt frisk tioåring idag, vilket gör det ännu svårare att förstå att ett barn födda en vecka tidigare, som i ditt exempel, aborteras.Instämmer helt.Jag likställer inte människor och djur, men det är en annan fråga.Det kan det tragiskt nog göras.

Barnet i mitt exempel föddes faktiskt fram i vecka 23 (22+1), eller har ännu inte uppdaterats på hur det gått, men det skulle gå till så. Det är för mig helt ofattbart :(

Vilken stark dotter du måste ha! Och vilken resa ni måste gjort. Detta var för 10 år sedan, tänk vad vården har utvecklats idag.. Barn kan säkert (rent tekniskt) räddas ännu tidigare idag bara att det inte hänt än.
  • Mallemamma
    NeetOskar skrev 2016-12-03 16:14:01 följande:

En kalv lider mer av att slaktas än vad ett foster lider av att aborteras. Ändå har du inget problem med att äta nötkött men problem med att man aborterar liv utan intelligens.

Hur vet du det?
  • Mallemamma
    NeetOskar skrev 2016-12-03 16:47:21 följande:

Ett foster är inte kapabel till att känna något, medan en kalv faktiskt gör det. Det innebär att du orsakar mer smärta när du dödar en kalv än en människa.

Att kalvar och människor tillhör två olika arter håller jag med om.

Vadå ett foster är inte kapabel till att känna något?? Det reagerar på både ljud och beröring, vad får dig att säga att det inte kan känna något?
  • Mallemamma
    Anonym (H) skrev 2016-12-03 17:04:33 följande:

Du blandar ihop reflexer och rutinmässiga rörelser och medvetna känslor och rörelser

Vetenskapen säger att kopplingarna inte helt är aktiva och etablerade än, nervtrådarna och hjärnan är inte fullt utvecklade, därför kan man tex. Operera foster i livmodern utan bedövning med bara muskelavslappnande, för dom rör sig och svarar reflexmässigt på stimuli men känner ingen smärta

Till och med virus och bakterier reagerar på stimuli men betyder inte att dom känner smärta eller har ett medvetande.

• Mallemamma
    Anonym (H) skrev 2016-12-03 17:12:33 följande:

En app som källa?

Reagera på smärta är i detta sammanhang inte detsamma som att känna smärta

Jo jag litar på att "nordens största" gravid-app har rätt info, lika mycket som jag hade litat på infon på google. Men upplys mig gärna med forskningsrapporter som jag garanterat kan lita på så jag kan lära mig något nytt.

Vad innebär annars reagera på smärta om man inte känner smärta?

Smärta har väl en definition?

Då borde det stå reagera på beröring istället, om det inte är smärta inblandat.
  • Mallemamma
    blairw skrev 2016-12-03 18:00:03 följande:

Det är problem nummer två med diskussioner. Varför litar du på "nordens största" gravid app? Vem har gjort appen? Vad baserar de sin information på? 

Framförallt att lita på den appen i en sådan fråga som "när känner foster smärta?", en fråga som vi fortfarande inte är riktigt på det klara med. En fråga som det konstant produceras ny forskning på. Du menar då alltså att du tänker förlita dig på att en app (som du inte vet mer bakgrund om än att den är Nordens största) ska uppdatera om ny forskning och komma med en nyanserad och välanalyserad ståndpunkt på frågan? 

Det är enorm skillnad på att reagera på smärta och känna smärta. Från relativt tidigt kan foster reagera på smärta, eller olika sorters röresler, rörande, ljud m.m. Men det innebär inte att de förstår vad det är. Att kunna instinktivt, alltså som en reflex, reagera på smärta betyder inte att fostret själv känner smärtan, för det krävs receptorer genom hela kroppen som skickar en signal till hjärnan där den kan processas som smärta. Idag finns inga övertygande vetenskapligt underlag för att detta skulle förekomma innan trejde trimestern. 

Här har du en metaanalys samt en länkt till en sida som in sin tur diskuterar och redogör (och länkar till) studier och metaanalyser. Innan du ifrågasätter denna sidan som trovärdig kan jag berätta att factcheck.org är en väletablerad och välkänd sida som publiceras av Annenberg Public Policy Center på University of Pennsylvanias Annenberg School for Communication, som i sin tur är välkänd på egen hand. 

Lee, S. J., Ralston, H. J. P., Drey, E. A., Partridge, J. C., & Rosen, M. A. (2005). Fetal pain: a systematic multidisciplinary review of the evidence. Jama, 294(8), 947-954.

http://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/201429#

www.factcheck.org/2015/05/does-a-fetus-feel-pain-at-20-weeks/

Tack, ska läsa och ev ändra min uppfattning om huruvida foster känner smärta.
  • Mallemamma
    blairw skrev 2016-12-04 00:54:25 följande:

Visst, det kan man säkert argumentera för. Men det svår blir just att komma upp med en gräns som har någon slags betydelse och känns övertygande. Din föreslagna gräns här är när det är två veckor tills att fostret kan anses livsdugligt, varför just 2 veckor? Vad baserar vi det på? Varför inte en, eller tre, eller fem veckor? Det blir liksom lite luddigt när man kommer in på en gräns som inte verkar baserat på något av substans. 

Eftersom fostrets ålder är svårare att datera efter vecka 20 tycker jag att felmarginalen borde inräknas i gränsen för livsduglighet, jag har inga fina siffror som du har men finns säkerliken någonstans siffror på hur stor felmarginalen KAN vara. Kan felmarginalen vara så stor som en hel vecka eller två veckor så borde abortgränsen sänkas med så många veckor.

Jag tycker fortfarande personligen att gränsen ska sänkas till vecka 12. Jag har inga vetenskapliga argument för detta så fråga inte varför just vecka 12, det känns bara mer rimligt för mig som både är mamma och gravid. Men argumentet om felmarginalen tycker jag borde vara ett giltigt argument för att sänka gränsen med iaf felmarginalens max antal dagar.
  • Mallemamma
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 09:46:59 följande:

Fast det är ju fortfarande så att en ytterst liten andel av aborter sker efter vecka 12, och de riktigt sena aborterna sker efter tillstånd. De som inte pga. sitt svåra missbruk, sin psykiska ohälsa eller av andra andra skäl inte upptäckt sin graviditet förrän mycket sent kommer inte för att en lag ändras upptäcka graviditeten före vecka 12 så antalet sena aborter som beviljas skulle ju inte sjunka för att en gräns sänks.

Du tror inte det?? Om man sänker gränsen med t ex 2 veckor så kommer de friska graviditeterna som upptäcks i vecka 20-21 inte kunna aborteras. Hur tänkte du där? Tror du att aborterna som godkänns i vecka 20-21 är likamed noll? Klart aborterna sjunker om man sänker gränsen -.-
  • Mallemamma
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 11:57:07 följande:

De som inte gör abort före vecka 12 kommer ju då att behöva söka hos socialstyrelsen tillsammans med de som nu söker efter vecka 18 vilket innebär att de som kunnat göra abort får vänta på att ansökan beviljats och då är risken att dessa kommer att få göra sen abort eftersom Socialstyrelsen självfallet kommer att utreda de som har längst gångna graviditeter först.

Man gör inte aborter senare än vecka 21+6 idag. Är det så tight med tid dessutom så får man besked samma dag/så snart man måste. Eller tror du att socialstyrelsen bara går efter vissa tider och därför kan en ansökning som kom i vecka 21+6 godkännas vecka 22+6? Det händer inte, det är olagligt.

Dessutom så upptäcks graviditeter i vecka 20-21 också, om gränsen sänks så har dessa ingen möjlighet att ens söka aborten, alltså minskar antal aborter.
  • Mallemamma

Blairw

Jag förstår helt vad du försöker få fram, de flesta här debatterar av känslomässiga skäl medan du framför fakta om hur och varför lagen ser ut som den gör, jag tycker också det är intressant att läsa det du skriver..

Men det jag tror många har svårt att förstå (även jag), är hur dessa pålästa människor kan vara så känslokalla och BARA gå på fakta och tar beslut därefter. Där är en tydlig gräns satt för när fostret blir en juridisk person men ändå föds det fram aborterade foster som hunnit bli juridiska personer.

Du skrev innan att det inte finns någon felmarginal på åldern hos fostren, men växer inte foster olika efter vecka 20 och blir svårare att datera? Borde det då inte finnas en felmarginal? Eller handlar det om att man aldrig dokumenterar eller ändrar åldern på framfödda foster?

Jag förstår också vikten av att väga kvinnans rättigheter mot fostrets men (återigen av känslomässiga skäl och hörsägen) jag hör och läser ofta om aborter som ångras oerhört mycket, och som kanske görs av fel anledning eller av graviditetshormoner som gör att man inte är vid sina sinnes fulla bruk.

Jag tycker fler resurser bör läggas på samtalskontakt och utredning av kvinnans tillstånd INNAN aborten godkänns/genomförs.

Jag själv är gravid med ett väldigt önskat barn, men har funderat på abort säkert en gång i veckan fram tills jag passerat abortgränsen på grund av fruktansvärt mående under graviditeten, både fysiskt som psykiskt. Jag hade förmodligen även fått det godkänt av socialstyrelsen. Men jag har haft barnets pappa och mor och farföräldrar som stöttat mig och som också skulle sörja barnet om jag aborterade det. Det känns kanske som dubbelmoral när jag sitter och skriver att jag tycker abortgränsen borde sänkas, men jag vill bara få sagt att även ett önskat barn kan få bli aborterat idag p g a sveriges lagstiftning. En kvinna må ha rättigheter, men alla har vi våra motvindar och jag vet att många aborterade barn skulle kunna få en bra uppväxt med lyckliga föräldrar även om det vid abort-tiden inte verkat så.

Abort är ett beslut som bör funderas på längre än några dagar. Och skälen till abort borde överses mycket mer noggrannt och inte godkännas så lättvindigt. Som just i det fallet om den 28-åriga kvinnan som fick reda på graviditeten och aborterade det inom loppet av en vecka utan några (enligt mig och många andra) acceptabla skäl.

Du behöver inte komma med fler faktasvar på mina känslor (svara gärna på frågan om felmarginal om du kan dock) för jag har läst dina faktainlägg, och förstår helt och hållet det du skriver, och förstår varför lagen kan se ut som den gör nu, men jag har ändå svårt att acceptera det. Önskar jag kunde göra något åt det, men mina känslor väger nog inte så tungt i ett lagförslag.

• Mallemamma
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 15:24:30 följande:

Att upptäcka en graviditet väldigt sent och utan en önskan att få barn, utan stöd och stabilt nätverk i en ekonomiskt dålig situation är väl väldigt bra skäl att beviljas en sen abort?

Jo, fast jag tycker inte det. I det Sverige vi lever i idag så finns det så mycket ekonomisk och social hjälp att få att jag tror i de flesta fall att situationen inte skulle bli så fruktansvärd som man föreställer sig.
  • Mallemamma
    blairw skrev 2016-12-04 15:35:17 följande:

Men för att ni blir upprörda så missar ni ju också vad jag mer har skrivit: jag har flera gånger skrivit att jag vet inte själv hur jag personligen rent känslomässigt ställer mig till allt detta. Jag vet faktiskt inte om jag själv skulle kunna gå igenom en abort alls (tror jag måste hamna i det läget för att verkligen veta), jag vet inte alls hur jag ställer mig till sena aborter, och framförallt inte till situationenen där en bm möjligen måste sitta och hålla ett foster som andas. Jag är inte känslokall, jag känner allt detta och känner massvis med empati för dessa bms och såklart för kvinnorna som går igenom det och hela situationen i sig. Men, det är av absolut vikt att de som tar beslut angående detta INTE agerar på känsla. Känsla får såklart spela en roll, men det kan inte trumpa vad vi ser på svart och vitt framför oss. Det kan inte enbart i sig själv trumpa alla den vetenskap som finns.

Som en kännande människa reagerar jag instinktivt kring detta, känslomässig reaktion. Men som en logisk människa (vilket vi också är) så vet jag flera saker. Jag vet att vi som människor i vår evolutionära utveckling reagerar instinktivt med att vilja skydda det som är litet och oförsvarsbart (t.ex. synen av eller att bara föreställa sig ett aborterat foster som ligger och kippar efter andan). Men jag reagerar fortfarande. Men jag vet också som logisk människa att enligt rådande vetenskaplig forskning så känner inte foster smärta förrän långt senare, de har inget medvetande förrän senare, de reagerar bara instinktivt och reflexmässigt - inte med mening. Så rent vetenskapligt, ett foster i v.21 eller 22 som ligger och kippar efter andan eller vars hjärta slår efter att blivit aborterat, den varken känner, har ont eller förstår vad som händer. Dens reaktion (att hjärtat fortsätter slå eller att den fortsätter andas) är inte att den medvetet kämpar för sitt liv, det är en biologisk reaktion som alla levande varelser har - människor, djur, plantor, svampar osv. Det i sig betyder inte att den lever i den fulla mening som vi menar att människor lever. 

Men vetenskapen säger aldrig "Detta är den absoluta sanningen", den säger "detta är vår bästa sanning just nu med den kunskap vi besitter". Det betyder att vetenskapen och de som följer vetenskapen hela tiden är mottagliga för ny information, för ny kunskap. Om dessa nuvarande sanningar angående när ett foster är livsdugligt, när ett foster är medvetet, när ett foster kan känna smärta, när ett foster gör mer än att reagera - om dessa sanningar så småningom ändras t.ex. pga vi får bättre teknologi som skulle kunna sänka åldern för livsduglighet, ja då kommer ju såklart vetenskapen, lagarna och mina åsikter förändras. 

Angående det med felmarginalen, så har jag för mig att vad jag refererade till var att överlevnadschansen i v.22 fortfarande är närmare till 0% än något annat. Sen frågade jag den som pratade om det om denne hade någon siffra på hur ofta de "gissar" fel och hur stor skillnad. Men fick inget svar på det. Inte hittat något själv heller, men har i ärlighetens namn inte letat mer än kanske 10-15 minuter. Ska kika lite mer idag möjligjen, hittar jag något så uppdaterar jag!

Detta angående att en del ångrar sig, det händer säkerligen att folk gör. Precis som det finns de som ångrar att de inte gjorde abort. Det är såklart sorgligt och jobbigt, men jag står fast vid att svaret inte är att ha en mer restriktiv abortlag. Och ställer mig högst tveksam till att det problemet ens skulle påverkas av att ta bort möjligheten till sen abort, framförallt inte då 98.5%  av alla aborter sker innan v.18. Isåfall skulle du behöva ta bort möjligheten till abort överhuvudtaget, det är en helt annan diskussion än den som förs i denna tråden. Jag kan hålla med att det borde finnas mer möjlighet till att få samtalskontakt och hjälp innan en abort, men anser inte att det borde vara ett tvång. 

Och även om ett önskat barn kan bli aborterat, även om ett foster som aborterats hade kunnat få en bra uppväxt med lyckliga föräldrar så är det inte relevant för abortlagen i Sverige. Det kanske låter jättehårt och elakt, men det är återigen pga hur abortlagen i Sverige stiftats. Om det handlade om att ett foster skulle kunna få det bra och föräldrarna skulle anpassa sig, då blir det svårt att argumentera för att fri abort skulle vara lagligt överhuvudtaget. I den retoriken skulle endast abort där fostret är gravt skadat eller den gravida håller på att dö tillåtas. Du kan dra en gräns för fri abort vid säg t.ex. v.12 om du vill, men det går inte ihop med det argumentet. Det finns inget att basera just vecka 12 i det argumentet, isåfall erkänner du själv att ditt argument inte håller. Förstår du hur jag menar? 

Jag har läst dina inlägg som fakta och har förstått att jag inte vet din personliga känslomässiga inställning till abort.

Jag tycker allt du skriver är logiskt och jag förstår också att gränsen som är satt är satt på så sätt för att om man sätter gränsen tidigare behövs väldigt många argument för att inte sänka gränsen ytterligare.

Rent logiskt och faktamässigt skulle det vara konstigt att ändra gränsen till t ex vecka 20 utan att ha någon anledning, för då måste så många argument besvaras om varför just den veckan, och inte tidigare eller totalförbud.

Därför hade det varit intressant att se om det finns någon statistik på felmarginal på fostrets ålder för det känns som att det kunde vara ett giltigt argument för att sänka gränsen lite.

Det är det jag försöker säga, att jag förstår allt du skriver, jag förstår logiken i beslutstagandet, men som både gravid och mamma har jag svårt att känslomässigt acceptera det (och känslor har inte alltid logik). Jag har inga bra argument för att sänka gränsen till vecka 12, men det är min instinktivt känslomässiga personliga gräns för abort.

Kanske vänder du någon med dina faktainlägg, men förmodligen inte dom som deltar i "debatten". Inläggen verkar vara baserade på mestadels känslomässiga anledningar och erfarenheter. Men jag tror många läser dina inlägg och säkert någon som fått en annan syn på det, iaf delvis.

Jag har lärt mig en hel del av dina inlägg, och kan bättre förstå varför lagen ser ut som den gör, men som sagt, mina modersinstinkter har ändå väldigt svårt att acceptera abortgränsen, i mitt dagsläge.

Så tack för dina inlägg, jag läser, jag förstår, jag håller med faktamässigt och lokigmässigt, men jag är av annan känslomässig åsikt.
Svar på tråden Sen abort?