• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (Tina)

Någon drog parallellen till djur vilket var det mest pantade jag sett på länge. Djur, då snackar du ju andra arter. Hela grejen bygger ju på att det handlar om människor, vår egen art. Det går inte att jämföra eftersom det handlar om människor.

Jag tänker inte moralisera över andra. Jag vet inte hur det är att vara i den människans kläder, hon som tar beslutet. Men jag vet att jag inte tycker det är självklart. Jag vet också att jag tycker man ska förtydliga kopplingen mellan sex och graviditet för unga människor. Kanske också förtydliga att barn kommer till när de kommer till inte på beställning. Och om jag hade arbetat inom vården hade jag inte velat assistera sena aborter. För mig skulle det kännas tungt.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Tina) skrev 2016-12-03 16:42:27 följande:

Någon drog parallellen till djur vilket var det mest pantade jag sett på länge. Djur, då snackar du ju andra arter. Hela grejen bygger ju på att det handlar om människor, vår egen art. Det går inte att jämföra eftersom det handlar om människor.

Jag tänker inte moralisera över andra. Jag vet inte hur det är att vara i den människans kläder, hon som tar beslutet. Men jag vet att jag inte tycker det är självklart. Jag vet också att jag tycker man ska förtydliga kopplingen mellan sex och graviditet för unga människor. Kanske också förtydliga att barn kommer till när de kommer till inte på beställning. Och om jag hade arbetat inom vården hade jag inte velat assistera sena aborter. För mig skulle det kännas tungt.

Parallellen djur och människa tänker jag inte kommentera då jag instämmer i det du skriver.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-03 16:29:21 följande:
    Du menar att ingen "vuxen" människa ska riskera något för att ett barn ska få leva.
    Riskera något för att rädda ett redan fött barn är en sak, riskera att få bestående livslånga men som kvinnor kan få efter en förlossning för att bära och föda ett oönskat barn är en helt annan sak.
    Inte är människor villiga att genomgå kirurgiska ingrepp för att donera exempelvis en njure eller en bit lever för att donera till okänd mottagare?
    Att genomgå graviditet och graviditet är riskfyllt och det är få som skulle göra detta utan att brytas ned psykiskt när man är oönskat gravid och inte har en tanke på att behålla ett barn.
  • Anonym (Tina)

Jaha okej. Men det spelar mig ingen roll om det skulle vara så eftersom abort inte handlar om kalvar utan om just människor. Alltså, jämförelsen är onödig.

• Anonym (H)
    Anonym (nä) skrev 2016-12-03 16:32:53 följande:

Väldigt off topic, men använder man bultpistolen rätt så hinner inte djuren märka något överhuvudtaget.

Görs aborten "rätt" så kommer fostret ut redan dött, bara somnar in i livmodern, tyvärr finns de undantag men de brukar ändå gå snabbt och utan något större lidande, precis som vid slakt alltså
  • Mallemamma
    NeetOskar skrev 2016-12-03 16:47:21 följande:

Ett foster är inte kapabel till att känna något, medan en kalv faktiskt gör det. Det innebär att du orsakar mer smärta när du dödar en kalv än en människa.

Att kalvar och människor tillhör två olika arter håller jag med om.

Vadå ett foster är inte kapabel till att känna något?? Det reagerar på både ljud och beröring, vad får dig att säga att det inte kan känna något?
  • Anonym (a)

Jag tycker att det är bra som det är idag, aborter efter vecka 18 är ju knappast det vanligaste och oftast beror det ju på bra orsaker. Visst vore det bäst om alla fick ett sms om att de var gravida och om barnet hade kromosomavvikelser etc så att alla kunde veta om det och bestämma sig innan vecka 12, men nu ser inte verkligheten ut så. 

Foster som inte kan leva utanför sin moders kropp har inget liv än, man avslutar bara processen.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-03 16:30:40 följande:
    Kvinnans rätt till ett eget val är alltså mer värdefullt än ett barns liv?
    Ja, kvinnas rätt är mer värdefullt än ett oönskat foster.
  • Anonym (H)
    Mallemamma skrev 2016-12-03 17:00:18 följande:

Vi pratar om sena aborter, så jo, i den perioden vi pratar om kan fostret både höra och känna

Du blandar ihop reflexer och rutinmässiga rörelser och medvetna känslor och rörelser

Vetenskapen säger att kopplingarna inte helt är aktiva och etablerade än, nervtrådarna och hjärnan är inte fullt utvecklade, därför kan man tex. Operera foster i livmodern utan bedövning med bara muskelavslappnande, för dom rör sig och svarar reflexmässigt på stimuli men känner ingen smärta

Till och med virus och bakterier reagerar på stimuli men betyder inte att dom känner smärta eller har ett medvetande.
Svar på tråden Sen abort?