• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (jäv)
    Turandot skrev 2016-12-03 20:46:49 följande:

Nu är vi där igen, det är samma invändningar som när Avpixlat i MÅNGA ÅR försökte sprida insikten att ensamkommande "barn" a) ljuger om sin ålder och b) oftast inte flytt från något akut hot på eget bevåg, utan var utskickade av sina föräldrar för att ordna anhöriginvandring till Sverige för hela familjen. 

Inga andra tidningar än Avpixlat (och andra fria sajter) publicerade uppgifterna, som kom ifrån bl.a. anställda på migrationsverket, på boenden och gode män för de ensamkommande. Och när någon hänvisade till artiklar på Avpixlat så skreks det: "HITTEPÅ". 

Hur ska man få ut osmakliga sanningar, menar du, om vanliga tidningar inte tar in dem och de alternativa tidningarna avvisas med "hittepå"? Detta gäller ju även abortfrågan, eftersom den också går under PK-lagarna. D.v.s. att man aldrig får ifrågasätta aborträtten eller avslöja något upprörande om aborter. 

...men nu hittade jag faktiskt uppgiften om den sena aborten i PK-media också, det här kanske du tror på:

www.expressen.se/nyheter/sjukhus-kritiseras-for-abort--fostret-levde/

Ännu sämre sakkunnig, skandaljournalistik, det blir bara bättre och bättre! Om Dagen och Expressen är de enda som tar in artikeln, så beror det nog inte på att den är sann, utan pga att hittepå säljer lösnummer. Och alltid är det väl någon lättpåverkad individ som kan värvas för SAKEN. Det står ju i TIDNINGEN, då måste det ju vara SANT!!!
  • Anonym (Ts)
    blairw skrev 2016-12-03 20:44:52 följande:

Och detta argument är ju uppenbart inte baserat på logik. Så nuvarande lagstiftning är "försent att ta bort ett friskt barn som hade skulle kunna räddas om det fick chansen några veckor senare". Det inkluderar ju egentligen ALLA barn. Alla foster skulle ju kunna räddas om det fick chansen några veckor senare. Så med det argumentet borde du ju vara emot abort överhuvudtaget. 

Det är i allra högsta grad baserad på logik. Att abortera ett foster i v.12 och att abortera ett foster i v.21+6 är stor skillnad! Elva veckor eller drygt en vecka, ser du inte skillnaden?
  • blairw
    Turandot skrev 2016-12-03 19:44:28 följande:
    Fast vi tillåter abort i EXTREMT många veckor i Sverige, jämfört med i resten av världen. En vanlig gräns i de länder i världen som tillåter abort överhuvudtaget, är 12  veckor. Efter det är det endast tillåtet vid så svåra missbildningar att de ändå inte är förenade med liv utanför livmodern, eller om moderns liv är i fara (tänk havandeskapsförgiftning eller en sjukdom som kräver omedelbar behandling - t.ex. cellgifter eller strålning - som ändå skulle döda fostret eller skada det svårt om det fick finnas kvar). 

Och jag tror knappast att större delen av världens experter - läkare, jurister, politiker, etiska experter o.s.v. - som suttit och bestämt det här styrs av "känslor" - som någon 14-årig flicka som ömmar för slaktdjur för att de är söta...
    Okej, men det är inget argument för varför vi inte ska göra det. Vad andra gör är inte nödvändigtvis vad som är bäst eller rätt att göra.  Jag är helt för fri abort. Jag vet faktiskt inte ärligt om jag själv personligen skulle klara av en abort, men jag inser ju också att det beslutet måste varje person själv får ta. En såpass sen abort som efter v.21 vet jag faktiskt inte heller hur jag personligen ställer mig till alls. Men det är inte viktigt i sammanhanget. För lagen idag angående hur långt en abort får utföras, den är baserad på vad forskningen säger. Således så måste du efter v.18 söka tillstånd och inga aborter får ske efter v.22. För mig känns det helt rimligt, fri abort upp till v.18 och en lucka på ca 4 veckor att få göra en med tillstånd. Att aborten får ske ändra fram till v.22 känns också rimligt iom att det är då forskningen idag anser ett foster vara livsdugligt. Om det skulle ändras, om det kommer ny forskning som visar på något annat så ser jag ju mer än gärna att lagen då uppdateras därefter. Men i mitt tycke, trots mina personliga åsikter, så kan vi inte ändra i lagen för att andra länder har en mer restriktiv lag, eller för (som någon annan här ansåg) att fostret skulle kunna överleva om den fick vara kvar i livmodern i några veckor till. 

Nej, jag tror inte heller att de har låtit det styrts av känslor kring fostret i sig, men en massa annat. Förfärande ofta tas policy och lagbeslut som helt ignorerar vetenskapliga bevis, så tyvärr har jag inte för mycket tilltrohet till det. I detta fallet dock tror jag helt ärligt det mesta av restriktiva abort lagar har som grund det patriarkaliska samhället vi levt i historiskt och i nutid. Många som ställer sig högst tveksamma till om samma restriktion och debatt kring abort skulle fortgå om det var män som var gravida, sållar mig nog till den skaran. 
  • Turandot
    Anonym (jäv) skrev 2016-12-03 21:01:01 följande:
    Ännu sämre sakkunnig, skandaljournalistik, det blir bara bättre och bättre! Om Dagen och Expressen är de enda som tar in artikeln, så beror det nog inte på att den är sann, utan pga att hittepå säljer lösnummer. Och alltid är det väl någon lättpåverkad individ som kan värvas för SAKEN. Det står ju i TIDNINGEN, då måste det ju vara SANT!!!
    Om du inte tror på varken PK- media eller anti-PK-media så verkar du helt enkelt inte VILJA tro på informationen. Det förstår du väl själv att tidningar inte sitter och hittar på anmälningar till IVO t.ex.? De är ju offentliga handlingar, så vem som helst kan plocka ut dem. 

Tråkigt för dig så har även NSD nyheten, och den blaskan är röd som en sovjetisk fana: 

www.nsd.se/nyheter/aborten-misslyckades-tvingades-foda-barn-10218070.aspx
  • blairw
    Anonym (nä) skrev 2016-12-03 20:52:27 följande:
    Jag är inte helt emot abort och skulle själv bli tvungen att ta ställning till att göra en om jag blev gravid. Det är för jag är starkt rekommenderad att inte gå igenom fler graviditeter. Jag är inte dummare än att jag fattar att det inte skulle bli bra med ett totalt förbud. Men visst tycker jag det är osmakligt med folk som går igenom fler aborter fast de är vuxna, friska människor. Har en vän som gjort tre aborter för att hon inte vill vara ledig från jobbet. Hennes man har varit knäckt varje gång men har somnar var fått sin vilja igenom en gång så de har ett barn.
    Nej, men ditt tidigare argument betydde att du var emot abort. För tekniskt sett skulle alla foster ha en chans att överleva om de fick några veckor till. Ett foster som aborteras i v.5 skulle kunna ha chans att överleva om den fick stanna i några veckor till, precis som ett foster i v.12, v.18, v.21. Det var ditt argument, men om du inte menar det så - då måste du ju definiera vad "några" veckor innebär. Är det när de hade kunnat överleva om de fick 3 veckor till? 5 veckor? 10 veckor? Vart drar du gränsen, vad ska du basera den på? 

Okej, men om det finns en del människor som "missbrukar" abort, är det abort som är problemet då? Du tror inte att det är dålig utbildning och förståelse och brist på ansvarstagande som ligger i grund?
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-03 21:06:20 följande:
    Det är i allra högsta grad baserad på logik. Att abortera ett foster i v.12 och att abortera ett foster i v.21+6 är stor skillnad! Elva veckor eller drygt en vecka, ser du inte skillnaden?
    Se ovan. 
  • Anonym (anonym)
    Turandot skrev 2016-12-03 19:37:44 följande:
    Fast nu diskuterar vi ju väldigt sena aborter i den här artikeln. Har man redan gått 21 veckor, så kan man nog gå 19 till. Och slippa dåligt samvete resten av livet. 
    Och de flesta kvinnor är beredda att få förlossningsskador för att föda fram ett barn som är oönskat och som kommer att placeras i familjehem fram tills det att adoption går igenom?
  • Anonym (anonym)
    Turandot skrev 2016-12-03 19:37:44 följande:
    Fast nu diskuterar vi ju väldigt sena aborter i den här artikeln. Har man redan gått 21 veckor, så kan man nog gå 19 till. Och slippa dåligt samvete resten av livet. 
    d kan man ju hänvisa till att har man gått i 14 veckor gravid så kan man ju gå 26 veckor till och därefter lämna bort det nyfödda barnet till fosterfamilj.
  • Turandot
    blairw skrev 2016-12-03 21:06:36 följande:
    Okej, men det är inget argument för varför vi inte ska göra det. Vad andra gör är inte nödvändigtvis vad som är bäst eller rätt att göra.  Jag är helt för fri abort. Jag vet faktiskt inte ärligt om jag själv personligen skulle klara av en abort, men jag inser ju också att det beslutet måste varje person själv får ta. En såpass sen abort som efter v.21 vet jag faktiskt inte heller hur jag personligen ställer mig till alls. Men det är inte viktigt i sammanhanget. För lagen idag angående hur långt en abort får utföras, den är baserad på vad forskningen säger. Således så måste du efter v.18 söka tillstånd och inga aborter får ske efter v.22. För mig känns det helt rimligt, fri abort upp till v.18 och en lucka på ca 4 veckor att få göra en med tillstånd. Att aborten får ske ändra fram till v.22 känns också rimligt iom att det är då forskningen idag anser ett foster vara livsdugligt. Om det skulle ändras, om det kommer ny forskning som visar på något annat så ser jag ju mer än gärna att lagen då uppdateras därefter. Men i mitt tycke, trots mina personliga åsikter, så kan vi inte ändra i lagen för att andra länder har en mer restriktiv lag, eller för (som någon annan här ansåg) att fostret skulle kunna överleva om den fick vara kvar i livmodern i några veckor till. 

Nej, jag tror inte heller att de har låtit det styrts av känslor kring fostret i sig, men en massa annat. Förfärande ofta tas policy och lagbeslut som helt ignorerar vetenskapliga bevis, så tyvärr har jag inte för mycket tilltrohet till det. I detta fallet dock tror jag helt ärligt det mesta av restriktiva abort lagar har som grund det patriarkaliska samhället vi levt i historiskt och i nutid. Många som ställer sig högst tveksamma till om samma restriktion och debatt kring abort skulle fortgå om det var män som var gravida, sållar mig nog till den skaran. 
    Fast det finns ju heller inget som säger, att gränsen för abort måste gå precis där barnet kan börja leva utanför livmodern. Det är något som vi här i Sverige har hittat på... Jag tycker att det är en HEMSKT sen gräns.

Och gränsen 12 veckor, som de flesta länder som tillåter abort överhuvudtaget som sagt har, är även den baserad på vetenskap. Nu har jag inte alla argumenten för just den gränsen i huvudet (det går säkert lätt att googla på), men jag vet att ETT argument i alla fall är, att före 12 v. är det ändå ganska vanligt med missfall. Naturen gör sig av med de misslyckade befruktningarna under de första tolv veckorna helt enkelt, t.ex. försvinner faktiskt de allra flesta kromosomskadorna där - och mamman behöver inte ens veta att det var ett barn med DS hon väntade. Därför blir skillnaden mellan ett missfall och en abort före 12 fullgångna veckor inte så stor, utan mer en medicinsk händelse än en juridisk händelse eller en stor livshändelse. 

Men efter 12 veckor blir det ovanligt med missfall, för då har den lille krabaten visat sig vara livsduglig och fått Moder Naturs godkännande att få leva. Då ska det mycket till att vi människor ska gå in och bryta där!
  • Turandot
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-03 21:12:14 följande:
    Och de flesta kvinnor är beredda att få förlossningsskador för att föda fram ett barn som är oönskat och som kommer att placeras i familjehem fram tills det att adoption går igenom?
    Den lilla risken för förlossningsskador lär vara försumbar i det här sammanhanget. Dessutom skaffar de flesta kvinnor som gör abort även barn, förr eller senare. Så då utsätter de sig för den risken ändå, bara med ett annat barn. 
  • Anonym (B)
    Anonym (jäv) skrev 2016-12-03 21:01:01 följande:

Vad är det som inte skulle vara sant menar du?
Svar på tråden Sen abort?