• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Mallemamma
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-03 16:09:24 följande:

Instämmer helt.Jag ser ingen skillnad på att barn i v.21 och 22 än i v.23, nej.Min dotter är en fullt frisk tioåring idag, vilket gör det ännu svårare att förstå att ett barn födda en vecka tidigare, som i ditt exempel, aborteras.Instämmer helt.Jag likställer inte människor och djur, men det är en annan fråga.Det kan det tragiskt nog göras.

Barnet i mitt exempel föddes faktiskt fram i vecka 23 (22+1), eller har ännu inte uppdaterats på hur det gått, men det skulle gå till så. Det är för mig helt ofattbart :(

Vilken stark dotter du måste ha! Och vilken resa ni måste gjort. Detta var för 10 år sedan, tänk vad vården har utvecklats idag.. Barn kan säkert (rent tekniskt) räddas ännu tidigare idag bara att det inte hänt än.
  • Anonym (H)
    NeetOskar skrev 2016-12-03 16:14:01 följande:

En kalv lider mer av att slaktas än vad ett foster lider av att aborteras. Ändå har du inget problem med att äta nötkött men problem med att man aborterar liv utan intelligens.

Yes hycklare big time alltså!

Skjuta en bult i hjärnan och sen skära upp halspulsådern och låta det levande, kännande och tänkande djuret tappas på blod och dö är inge problem! Men gu nåde den som vill låta ett ofött, oönskat, ofärdigt foster, icke tänkande foster somna in/sluta utvecklas och lämna en kvinnas kropp..
  • Mallemamma
    NeetOskar skrev 2016-12-03 16:14:01 följande:

En kalv lider mer av att slaktas än vad ett foster lider av att aborteras. Ändå har du inget problem med att äta nötkött men problem med att man aborterar liv utan intelligens.

Hur vet du det?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-03 15:39:59 följande:
    Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.
    Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?
    De sena aborterna beviljas inte på lösa grunder, du vet inte om person som beviljas sen abort förutom dålig ekonomi, sen upptäckt av graviditet även har en historia av ohälsa som kan triggas igång av krisen att vara oönskat gravid.
    Ingen ska tvingas genomgå en ofrivillig graviditet och riskera allvarliga men för ett barn de inte kommer att ta till sig.
  • Anonym (Svårt)

Vårt väldigt efterlängtade barn föddes i vecka 21+3 efter att man hade gjort allt för att stoppa förlossningen. Hon levde en timme och hann nöddöpas av en präst.

Men jag är fortfarande glad över vår abortlagstiftning. Kvinnans eget val och kvinnans rätt till sin kropp står över allt annat. Men lägg mer pengar på gratis preventivmedel för unga och ha fler ungdomsmottagningar.

• Anonym (Ts)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-03 16:26:48 följande:

De sena aborterna beviljas inte på lösa grunder, du vet inte om person som beviljas sen abort förutom dålig ekonomi, sen upptäckt av graviditet även har en historia av ohälsa som kan triggas igång av krisen att vara oönskat gravid.

Ingen ska tvingas genomgå en ofrivillig graviditet och riskera allvarliga men för ett barn de inte kommer att ta till sig.

Du menar att ingen "vuxen" människa ska riskera något för att ett barn ska få leva.
  • Anonym (nä)
    Anonym (H) skrev 2016-12-03 16:18:11 följande:

Yes hycklare big time alltså!

Skjuta en bult i hjärnan och sen skära upp halspulsådern och låta det levande, kännande och tänkande djuret tappas på blod och dö är inge problem! Men gu nåde den som vill låta ett ofött, oönskat, ofärdigt foster, icke tänkande foster somna in/sluta utvecklas och lämna en kvinnas kropp..

Jag gör verkligen skillnad på djur och människor. Äter kött men tycker självklart att alla djur ska behandlas på bästa vis när det lever och sen slaktas på ett humant vis. Jag har själv slaktat min egen häst då jag anser att det är lindrigare mot djuret än avlivning.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Svårt) skrev 2016-12-03 16:28:13 följande:

Vårt väldigt efterlängtade barn föddes i vecka 21+3 efter att man hade gjort allt för att stoppa förlossningen. Hon levde en timme och hann nöddöpas av en präst.

Men jag är fortfarande glad över vår abortlagstiftning. Kvinnans eget val och kvinnans rätt till sin kropp står över allt annat. Men lägg mer pengar på gratis preventivmedel för unga och ha fler ungdomsmottagningar.

Kvinnans rätt till ett eget val är alltså mer värdefullt än ett barns liv?
  • Anonym (nä)
    Anonym (nä) skrev 2016-12-03 16:29:41 följande:

Jag gör verkligen skillnad på djur och människor. Äter kött men tycker självklart att alla djur ska behandlas på bästa vis när det lever och sen slaktas på ett humant vis. Jag har själv slaktat min egen häst då jag anser att det är lindrigare mot djuret än avlivning.

Väldigt off topic, men använder man bultpistolen rätt så hinner inte djuren märka något överhuvudtaget.
  • Anonym (Svårt)

Ja TS jag tycker faktiskt det. Blir man tvingad att fullfölja en graviditet och föda ett barn man egentligen inte vill ha, tror jag kan orsaka stora lidande både för barnet och modern.

Svar på tråden Sen abort?