Inlägg från: Anonym (Svårt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svårt)

Sen abort?

Vårt väldigt efterlängtade barn föddes i vecka 21+3 efter att man hade gjort allt för att stoppa förlossningen. Hon levde en timme och hann nöddöpas av en präst.

Men jag är fortfarande glad över vår abortlagstiftning. Kvinnans eget val och kvinnans rätt till sin kropp står över allt annat. Men lägg mer pengar på gratis preventivmedel för unga och ha fler ungdomsmottagningar.

• Anonym (Svårt)

Ja TS jag tycker faktiskt det. Blir man tvingad att fullfölja en graviditet och föda ett barn man egentligen inte vill ha, tror jag kan orsaka stora lidande både för barnet och modern.

• Anonym (Svårt)

Men är det inte så att många svåra fosterskador syns först i vecka 18. Väljer man då att göra FVP tar det ju minst en vecka och sedan bör ju föräldrarna ha tid att fatta ett välunderbyggt beslut.

Hur ska man då kunna sänka abortgränsen ?

• Anonym (Svårt)

Men NUPP görs ju inte rutinmässigt i alla landsting. Har haft många omkring mig, där det har upptäckts avvikelser först vid UL i vecka 18.

Sedan tror jag också att de som upptäcker att de är gravida först i vecka 20 är antingen väldigt unga eller en bra bit över 40.

Har en 40+ väninna som var helt övertygad om att det var klimakteriet som började när hennes mens uteblev eftersom hon hade adekvat preventivmedel. Vårdcentralen trodde också det och skrev remiss till kk där de tre månader senare konstaterade att hon var gravid i vecka 20. När chocken hade lagt sig blev hon och hennes man överlyckliga.

• Anonym (Svårt)

Queennr1.. Har du källor på att man skulle bevilja abort efter 21+6 med enbart sociala skäl ? För det tror jag inte på.

• Anonym (Svårt)

Att en tidig medicinsk abort skulle påverka nästa graviditet, betvivlar jag. Då borde ju tidiga missfall göra det också.

Kirurgiska aborter som gjordes på 70-talet kan kanske ha påverkat livmoderhalsen, men de senaste 40 åren tror jag man använder ett läkemedel som undviker det.

Har alltid hört att det som påverkar fertiliteten mest är tidigare förlossningar och könssjukdomar.

Jag hade en brusten blindtarm när jag var 10 år och den har tyvärr påverkat min fertilitet.

Svar på tråden Sen abort?