Anonym (nä) skrev 2016-12-03 15:46:56 följande:
Jag tycker som du. Tror att i framtiden kommer vi se tillbaka på dagens abortlagar som något fruktansvärt. Tycker gränsen ska gå vid tolv veckor. Enda undantagen är barn med svåra skador som är förenat med obefintlig livskvalitet. Inte ens vid våldtäkter eller tonårsgraviditer. Hur stort trauma det än må vara för dessa mammor så ska det inte gå före fostrets rätt till liv. Tidigare aborter ska fostra vara ok men inte på nästan färdigutvecklade barn.
Instämmer helt.
Anonym (H) skrev 2016-12-03 15:51:44 följande:
Du ser inte skillnad på ett önskat barn som tragiskt föds för tidigt och måste/vill räddas och ett oönskat foster som ännu inte är livsdugligt utanför livmodern?
Jag ser ingen skillnad på att barn i v.21 och 22 än i v.23, nej.
Mallemamma skrev 2016-12-03 15:57:29 följande:
Verkligen fruktansvärt.. inlägget blir väl bortplockat om jag diskuterar en viss tråd men kan säga att jag är i vecka 23 och i onsdags vet jag ett litet barn som blev aborterat i samma vecka+dag som jag.
Själv låg jag kvällen innan och njöt av min bebis livfullhet i magen och sörjde detta lilla barn som ska födas för att dö dagen efter :(
Tycker abortgränsen också bör stanna vid vecka 12 :'( och som ovan skriver om barnet inte anses livsdugligt (även efter fullgången graviditet) kunna aborteras senare men endast då!
Jag undrar hur det gick för dig ts? Klarade sig ditt barn och hur mår hen idag?
Kram
Min dotter är en fullt frisk tioåring idag, vilket gör det ännu svårare att förstå att ett barn födda en vecka tidigare, som i ditt exempel, aborteras.
fjanten skrev 2016-12-03 16:00:13 följande:
Jag håller med. Jag tycker att abortgränsen borde sänkas, och att det i extrema undantagsfall kan beviljas senare aborter OM barnet har riktigt allvarliga sjukdomar, eller om ett fullföljande av graviditeten är en fara för moderns liv. Jag läste i en tråd om en vuxen kvinna som upptäckte graviditeten sent och skulle göra en abort i 21+6 (tror jag). Kommenterade inget av respekt, men anser samtidigt att hennes skäl för ett beviljande av en så sen abort var HELT orimliga (studentboende, hon var tillsammans med en ny som inte var pappa till barnet, dålig ekonomi, 28 år gammal...).
Instämmer helt.
NeetOskar skrev 2016-12-03 16:01:19 följande:
Du dödar inget intelligent liv. Ingen lider av att du avbryter en abort.
Visst om man är vegan och är emot dödande av liv så kan jag förstå att man är emot abort, att däremot som köttätare vara mot abort är ju löjligt då du äter djur som är många gånger intelligentare än ett embryo eller foster.
Jag likställer inte människor och djur, men det är en annan fråga.
Anonym (Lotta) skrev 2016-12-03 16:01:52 följande:
Jag är absolut ingen expert i denna fråga men görs det verkligen aborter senare?
Det kan det tragiskt nog göras.