• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • blairw
    Anonym (nä) skrev 2016-12-03 16:29:41 följande:
    Jag gör verkligen skillnad på djur och människor. Äter kött men tycker självklart att alla djur ska behandlas på bästa vis när det lever och sen slaktas på ett humant vis. Jag har själv slaktat min egen häst då jag anser att det är lindrigare mot djuret än avlivning.
    Att slakta på ett humant vis är en oxymoron i mitt tycke. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Lotta) skrev 2016-12-03 15:55:31 följande:

Det som aborteras är inte ett barn, det är ett foster.

är läkarvetenskapen klarar att rädda livet från vecka 21 kommer gränsen att ändras.

Foster heter det ända tills barnet är fött. Så jag vet inte vad din poäng är? Ska vi kunna döda så länge det heter foster, dvs ända tills minutrarna innan födelsen?
  • blairw
    Anonym (M) skrev 2016-12-03 17:37:02 följande:
    Foster heter det ända tills barnet är fött. Så jag vet inte vad din poäng är? Ska vi kunna döda så länge det heter foster, dvs ända tills minutrarna innan födelsen?
    Tror skillnaden de syftade på var när är det ett foster vs. när är det ett barn, alltså en egen juridisk person med rättigheter. 

Ligger också en känslomässig del i det, tror det flesta föräldrar som väntar ett önskat barn sällan refererar till sitt barn som ett foster, utan som just ett barn. Till skillnad från forskare, medicinsk personal m.m. som kanske oftare refererar till det som foster då de försöker hålla en objektiv relation till fostret/barnet. 
  • blairw
    Mallemamma skrev 2016-12-03 17:21:49 följande:
    Jo jag litar på att "nordens största" gravid-app har rätt info, lika mycket som jag hade litat på infon på google. Men upplys mig gärna med forskningsrapporter som jag garanterat kan lita på så jag kan lära mig något nytt.

Vad innebär annars reagera på smärta om man inte känner smärta?

Smärta har väl en definition?

Då borde det stå reagera på beröring istället, om det inte är smärta inblandat.
    Det är problem nummer två med diskussioner. Varför litar du på "nordens största" gravid app? Vem har gjort appen? Vad baserar de sin information på? 
    Framförallt att lita på den appen i en sådan fråga som "när känner foster smärta?", en fråga som vi fortfarande inte är riktigt på det klara med. En fråga som det konstant produceras ny forskning på. Du menar då alltså att du tänker förlita dig på att en app (som du inte vet mer bakgrund om än att den är Nordens största) ska uppdatera om ny forskning och komma med en nyanserad och välanalyserad ståndpunkt på frågan? 

Det är enorm skillnad på att reagera på smärta och känna smärta. Från relativt tidigt kan foster reagera på smärta, eller olika sorters röresler, rörande, ljud m.m. Men det innebär inte att de förstår vad det är. Att kunna instinktivt, alltså som en reflex, reagera på smärta betyder inte att fostret själv känner smärtan, för det krävs receptorer genom hela kroppen som skickar en signal till hjärnan där den kan processas som smärta. Idag finns inga övertygande vetenskapligt underlag för att detta skulle förekomma innan trejde trimestern. 

Här har du en metaanalys samt en länkt till en sida som in sin tur diskuterar och redogör (och länkar till) studier och metaanalyser. Innan du ifrågasätter denna sidan som trovärdig kan jag berätta att factcheck.org är en väletablerad och välkänd sida som publiceras av Annenberg Public Policy Center på University of Pennsylvanias Annenberg School for Communication, som i sin tur är välkänd på egen hand. 

Lee, S. J., Ralston, H. J. P., Drey, E. A., Partridge, J. C., & Rosen, M. A. (2005). Fetal pain: a systematic multidisciplinary review of the evidence. Jama294(8), 947-954.
    http://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/201429#

www.factcheck.org/2015/05/does-a-fetus-feel-pain-at-20-weeks/
  • Mallemamma
    blairw skrev 2016-12-03 18:00:03 följande:

Det är problem nummer två med diskussioner. Varför litar du på "nordens största" gravid app? Vem har gjort appen? Vad baserar de sin information på? 

Framförallt att lita på den appen i en sådan fråga som "när känner foster smärta?", en fråga som vi fortfarande inte är riktigt på det klara med. En fråga som det konstant produceras ny forskning på. Du menar då alltså att du tänker förlita dig på att en app (som du inte vet mer bakgrund om än att den är Nordens största) ska uppdatera om ny forskning och komma med en nyanserad och välanalyserad ståndpunkt på frågan? 

Det är enorm skillnad på att reagera på smärta och känna smärta. Från relativt tidigt kan foster reagera på smärta, eller olika sorters röresler, rörande, ljud m.m. Men det innebär inte att de förstår vad det är. Att kunna instinktivt, alltså som en reflex, reagera på smärta betyder inte att fostret själv känner smärtan, för det krävs receptorer genom hela kroppen som skickar en signal till hjärnan där den kan processas som smärta. Idag finns inga övertygande vetenskapligt underlag för att detta skulle förekomma innan trejde trimestern. 

Här har du en metaanalys samt en länkt till en sida som in sin tur diskuterar och redogör (och länkar till) studier och metaanalyser. Innan du ifrågasätter denna sidan som trovärdig kan jag berätta att factcheck.org är en väletablerad och välkänd sida som publiceras av Annenberg Public Policy Center på University of Pennsylvanias Annenberg School for Communication, som i sin tur är välkänd på egen hand. 

Lee, S. J., Ralston, H. J. P., Drey, E. A., Partridge, J. C., & Rosen, M. A. (2005). Fetal pain: a systematic multidisciplinary review of the evidence. Jama, 294(8), 947-954.

http://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/201429#

www.factcheck.org/2015/05/does-a-fetus-feel-pain-at-20-weeks/

Tack, ska läsa och ev ändra min uppfattning om huruvida foster känner smärta.
  • Anonym (nä)

Jag kanske ska tillägga att min negativa åsikt om sena abortioner inte enbart är baserad på om fostret kan känna smärta eller inte. Jag tycker bara att det är försent att ta bort ett friskt barn som skulle kunna räddas om det fick chansen några veckor senare. Det känns helt absurt i min värld hur man kan göra abort nära redan fått mage och börja känna sparkar. Har flera exempel bland mina vänner som i mina ögon gjort onödig aborter dock de flesta tidiga, så det kam jag väl inte lägga mig i.Men jag hade svårt att hälla mig från att säga nåt när en 30 kvinna gjorde abort vecka 18, med mage och allt, bara för att hennes man inte ville ha fler barn. Han hade redan ett och har alla ekonomiska möjligheter i världen att ta hand om ett barn.

• Anonym (Sara)

Läste nyligen om ett barn som klarade sig och föddes i v 22.Är inte förvånad över såna lagar i Sverige,mördare och misshandlare går fria här.Tycker bara att det är hemskt och inget förvånar mig längre.

• Anonym (Sara)

Har läst att fostret kan känna smärta och kämpar emot vid sen abort.Den vill ju leva!Men mamman vill inte ha barnet av olika skäl.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Sara) skrev 2016-12-03 18:34:31 följande:
    Läste nyligen om ett barn som klarade sig och föddes i v 22.Är inte förvånad över såna lagar i Sverige,mördare och misshandlare går fria här.Tycker bara att det är hemskt och inget förvånar mig längre.
    Fast att klara sig säger inget om hur svårt handikapp det barnet kommer att ha, majoriteten av de som överlever väldigt förtidigt födda har svåra handikapp.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Sara) skrev 2016-12-03 18:46:56 följande:
    Har läst att fostret kan känna smärta och kämpar emot vid sen abort.Den vill ju leva!Men mamman vill inte ha barnet av olika skäl.
    Kämpar emot vad för något, en sen abort är ett framkallat missfall och innehåller inga moment som går att kämpa emot.
Svar på tråden Sen abort?