• fjanten

Sen abort?

Jag håller med. Jag tycker att abortgränsen borde sänkas, och att det i extrema undantagsfall kan beviljas senare aborter OM barnet har riktigt allvarliga sjukdomar, eller om ett fullföljande av graviditeten är en fara för moderns liv. Jag läste i en tråd om en vuxen kvinna som upptäckte graviditeten sent och skulle göra en abort i 21+6 (tror jag). Kommenterade inget av respekt, men anser samtidigt att hennes skäl för ett beviljande av en så sen abort var HELT orimliga (studentboende, hon var tillsammans med en ny som inte var pappa till barnet, dålig ekonomi, 28 år gammal...).

• fjanten

...en annan grej som jag tycker är tragisk med sena aborter är att det är svårt att datera graviditetens längd med ultraljud efter vecka 20, så det finns barnmorskor som bevittnat att ibland har barn fötts som definitivt varit äldre än 21+...

• fjanten
    Anonym (Sara) skrev 2016-12-03 19:30:32 följande:

Fast det är väl sista dagen i v 21+6 dagar man får göra abort?Så man får inte planera abort i v 22,med tanke på att den kan överleva?Eller?

Nja, ibland startas det i 21+6 men det kan ta lång tid innan man lyckas få ut barnet. Ibland har man felbedömt åldern på barnet, så det är äldre när aborten inleds. Gå in och läs i länken som någon postade tidigare.
  • fjanten
    blairw skrev 2016-12-04 19:32:41 följande:

Hej och välkommen till diskussionen vi hållt med i 30 sidor nu? Haha...

Låt oss ta det igen:

Enligt svensk lag blir ett foster ett barn i juridisk mening i vecka 22. I vecka 22 anses ett foster vara livsdugligt, alltså att om den föddes nu så skulle den kunna överleva* (med hjälpmedel då), denna tidpunkt är baserad på vetenskapliga studier och rapporter. I svensk lags mening innebär det att när fostret är livsdugligt (v.22), så blir den en juridisk person med rättigheter, vars rättighet till liv trumpar den gravidas rättighet till autonomi och sin egen kropp.  

Så nej, enligt svensk lag är inte fostret ett barn och således går kvinnans rättighet till autonomi före och hon kan få tillstånd om abort fram till 21(6). Man kan tycka vad man vill om det, men så är det. Har man själv anledning att tro att livsdugligheten inträffar tidigare så kan man bedriva forskning på detta eller på annat sätt engagera sig för att få fram vetenskapliga studier som kan ligga till grund för eventuell lagändring. 

Men vet du att de flesta här fattar att det enligt svensk lag inte anses vara en juridisk person - samt varför - men oavsett all fakta som du presenterar och argumenterar för så finns det många människor som anser att dessa foster är för utvecklade för att det ska vara etiskt rätt att abortera. Jag förstår vad forskningen säger, men håller inte med om att den är etiskt försvarbar! JAG anser att den fria abortgränsen borde sänkas, oavsett vad forskningen säger. JAG anser att abortgränsen för speciella omständigheter OCKSÅ borde sänkas, och att sociala fall dessutom ska vara sociala (inte att man är 28 år med krasslig ekonomi i ett studentboende, utan typ drogmissbrukare som bor på gatan). Jag tycker att många andra länder har en vettigare lagstiftning än Sveriges, även om den inte är byggd på samma forskning.
  • fjanten
    blairw skrev 2016-12-04 20:11:41 följande:

Men det är precis det jag skriver också. Om man inte håller med kan man försöka förändra, men det räcker inte med argumentet "för så känner jag", du måste bygga upp ett som är tillräckligt starkt. För att ändra svensk abortlag så handlar det alltså om att bygga upp ett tillräckligt starkt argument som lyckas trumpa all den forskning, etiska överläggning angående två rättigheter som går emot varandra. Du måste lyckas argumentera över varför det inte är etiskt rätt mer än att du inte tycker att det är etiskt rätt.

Idag finns det inte tillräckligt bra argument, alltså inte tillräckligt bra dokumenterad backning med andra ord, för att ändra lagen. 

Men jag är inte här för att ändra lagen, även om jag tycker att den borde ändras, för som jag förstått syftet med denna tråd att diskutera ett ämne? Jag tycker inte att just denna lag håller, etiskt, och det är vad jag diskuterar här. Jag tycker även att vi bör skärpa lagarna vad gäller försäljning av kött som kommer från länder där djuren behandlas som skit, det diskuterar jag också gärna. Förstår du skillnaden mellan att diskutera ett problem på ett forum och att exempelvis ansluta ett politiskt parti och hoppas på att få sin röst hörd eller liknande?
  • fjanten
    blairw skrev 2016-12-04 21:00:14 följande:

Nej, men du säger att du önskar att lagen skulle ändras. Så länge vi diskuterar något som isåfall skulle beröra en lag ändring så är detta saker man behöver tänka på. Du kan bara konstatera din åsikt om du vill det, men det jag och andra säger är att det räcker inte med din åsikt. Du behöver backa upp det med något, iallfall om du säger att du önskar att lagen ändrades. Om du bara sa "jag tycker såhär så det är beslutet jag tar för mig själv" utan att för den sakens skulle vilja ändra lagen så spelar det ju noll roll huruvida din åsikt är backad av något mer än din känsla.Jag har redan citerat denna statistik och nej - det går inte alls att få specifik statistik. Du kan bara få fram statistik över ansökningar och beviljade ansökningars orsaker i kategorierna "sociala problem", "psykisk sjukdom", "kroppslig sjukdom" och "fosterskada-kromosomavvikelse".

2015 inkom 597 sådana ansökningar och 557 godkändes. Nedanför kan du se hur det var uppdelat - hur många ansökningar i varje kategori och i parantes hur många som godkändes.

Social problem: 213 (180)

Psykisk sjukdom: 3 (1)

Kroppslig sjukdom: 3 (3)

Fosterskada/kromosomavvikelse: 388 (375)

Totalt: 597 (557)

Lägg därtill att det skedde 38071 st aborter 2015. 98.5% av de skedde innan v.18. Så dessa 557 godkända aborter som skedde efter v.18 utgjorde 1.5% av alla aborter. 0.47% av alla aborter skedde efter v.18 pga sociala problem. Det är vaken särskilt många. Inte heller säger det något om hur många som får godkänt pga vad du nu uppgav för anledningar. 

Om du påstår att det finns statistik som är mer ingående än "sociala problem" så får DU visa på det mer än att hänvisa till google. Ingen annan har kunnat hitta sådan statistik, så om du nu sitter på den är det upp till dig att ta fram den om vi ska anta ditt argument. 

Nej, jag kan inte bevisa att ett t.ex. 13 veckor gammalt foster kan överleva utanför sin moders kropp - för det går inte - men fostret är i mitt (och många andras) tycken fortfarande för utvecklat för att det ska vara etiskt försvarbart att abortera honom/henne. Sveriges lagstiftning baseras på fostrets möjligheter till överlevnad utanför livmodern, att det liksom får ett människovärde som är värt att bevara då, men jag anser att han/hon får detta människovärde tidigare. Och därför ÖNSKAR jag att lagen bör förändras, p.g.a. etiska skäl. Men jag skickar inte in motioner till riksdagen, och jag är inte med i Ja till Livet (för jag anser inte att människovärdet startas så fort spermien möter ägget), och jag röstar inte på SD (för de har en övervägande del etiskt icke-försvarbara resonemang angående annat). Det förändrar inte faktum att jag inte anser nuvarande abortlagstiftning vara etiskt hållbar.
Svar på tråden Sen abort?