blairw skrev 2016-12-04 21:00:14 följande:
Nej, men du säger att du önskar att lagen skulle ändras. Så länge vi diskuterar något som isåfall skulle beröra en lag ändring så är detta saker man behöver tänka på. Du kan bara konstatera din åsikt om du vill det, men det jag och andra säger är att det räcker inte med din åsikt. Du behöver backa upp det med något, iallfall om du säger att du önskar att lagen ändrades. Om du bara sa "jag tycker såhär så det är beslutet jag tar för mig själv" utan att för den sakens skulle vilja ändra lagen så spelar det ju noll roll huruvida din åsikt är backad av något mer än din känsla.Jag har redan citerat denna statistik och nej - det går inte alls att få specifik statistik. Du kan bara få fram statistik över ansökningar och beviljade ansökningars orsaker i kategorierna "sociala problem", "psykisk sjukdom", "kroppslig sjukdom" och "fosterskada-kromosomavvikelse".
2015 inkom 597 sådana ansökningar och 557 godkändes. Nedanför kan du se hur det var uppdelat - hur många ansökningar i varje kategori och i parantes hur många som godkändes.
Social problem: 213 (180)
Psykisk sjukdom: 3 (1)
Kroppslig sjukdom: 3 (3)
Fosterskada/kromosomavvikelse: 388 (375)
Totalt: 597 (557)
Lägg därtill att det skedde 38071 st aborter 2015. 98.5% av de skedde innan v.18. Så dessa 557 godkända aborter som skedde efter v.18 utgjorde 1.5% av alla aborter. 0.47% av alla aborter skedde efter v.18 pga sociala problem. Det är vaken särskilt många. Inte heller säger det något om hur många som får godkänt pga vad du nu uppgav för anledningar.
Om du påstår att det finns statistik som är mer ingående än "sociala problem" så får DU visa på det mer än att hänvisa till google. Ingen annan har kunnat hitta sådan statistik, så om du nu sitter på den är det upp till dig att ta fram den om vi ska anta ditt argument.
Nej, jag kan inte bevisa att ett t.ex. 13 veckor gammalt foster kan överleva utanför sin moders kropp - för det går inte - men fostret är i mitt (och många andras) tycken fortfarande för utvecklat för att det ska vara etiskt försvarbart att abortera honom/henne. Sveriges lagstiftning baseras på fostrets möjligheter till överlevnad utanför livmodern, att det liksom får ett människovärde som är värt att bevara då, men jag anser att han/hon får detta människovärde tidigare. Och därför ÖNSKAR jag att lagen bör förändras, p.g.a. etiska skäl. Men jag skickar inte in motioner till riksdagen, och jag är inte med i Ja till Livet (för jag anser inte att människovärdet startas så fort spermien möter ägget), och jag röstar inte på SD (för de har en övervägande del etiskt icke-försvarbara resonemang angående annat). Det förändrar inte faktum att jag inte anser nuvarande abortlagstiftning vara etiskt hållbar.