• Humlan88

Trump som president :( vad händer nu?

Verkar ju tyvärr som Att Trump blir president. Hur kommer detta påverka världen och Sverige?

• Svar på tråden Trump som president :( vad händer nu?
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2017-02-04 16:46:32 följande:

Jag kan inte förstå att det finns svenskar som applåderar Trumps val av domare till Högsta domstolen. Detta är en domare som bl.a. förväntas verka för en lagstiftning som underlättar för religiös fundamentalism och att verka för en lagstiftning som begränsar eller försvårar kvinnors rätt till abort och preventivmedel. 

Jag begriper det inte heller, det verkar bara vara så, att allt som Trump gör ska försvaras, hur fel det än är.

Undra hur det låtit, om det istället handlat om en muslimsk domare av samma sort.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nihka
    KillBill skrev 2017-02-04 23:39:02 följande:

Delstaten Arkansas har röstat igenom en lag som tillåter våldtäktsmän att stämma kvinnor som vill göra abort. Motståndarna kommer att överklaga. Lagen är den första i sitt slag sedan abortmotståndaren Donald Trump tillträdde som president.

www.expressen.se/nyheter/ny-lag-valdtaktsman-kan-stamma-for-abort/

When the shit hits the pan...
  • Marten
    KillBill skrev 2017-02-04 16:46:32 följande:

Jag kan inte förstå att det finns svenskar som applåderar Trumps val av domare till Högsta domstolen. Detta är en domare som bl.a. förväntas verka för en lagstiftning som underlättar för religiös fundamentalism och att verka för en lagstiftning som begränsar eller försvårar kvinnors rätt till abort och preventivmedel. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
    Samma personer som hyllar SD då de har samma politiska värderingar och samma politiska innehåll. stoppa invandring, begränsa aborträtten, censurera media, peka ut islam som roten till allt världens ont, begränsa/upphäv handelsavtal, införa protektionism.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-02-04 23:39:02 följande:
    Delstaten Arkansas har röstat igenom en lag som tillåter våldtäktsmän att stämma kvinnor som vill göra abort. Motståndarna kommer att överklaga. Lagen är den första i sitt slag sedan abortmotståndaren Donald Trump tillträdde som president.

www.expressen.se/nyheter/ny-lag-valdtaktsman-.../
    En konsekvens av ett synsätt där kvinnokroppen är mannens ägodel, ett synsätt som kan ta sig många uttryck - som Trumps fittförklaring eller abortförbud eller för den delen alla dessa märkliga trådar här på FL där man anser att män har rätt att få knulla och att det är för jävligt att kvinnor inte tillgodoser den rätten för alla män.

För övrigt har John Kerry anslutit sig till den växande grupp som tror att Trumps presidentskap kommer att sluta i ett magplask långt innan det gått fyra år.

www.svd.se/kerry-ger-trump-nagot-ar--sedan-tar-pence-over/om/usas-nye-president
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-02-03 15:55:54 följande:
    Helt rätt, och det är precis det som kritiken gäller, en vit man för de mest konservativa och kristna, och inte en folkets domare i tiden.
     Har du läst artikeln jag länkade, den om vem han är och vad han står för?

Du tror fortfarande att han inte är "en domare i tiden" medan konstitutionen de facto är tidlös. Vilket gör det omöjligt att låta tidsandan bestämma jurdiken kring den.
  • Intenuigen

[quote=77378135][quote-nick]Världsmedborgare skrev 2017-02-04 14:07:40 följande:[/quote-nick]

Jag köper "amerikanskt", men direkt ifrån källan, d.v.s från Kina (mainland) Hong Kong och Singapore, och inte via nån fördyrande omväg över USA.

Eller "amerikanskt" förresten, det är ofta det går att köpa "amerikanskt" utan amerikansk företagslogga, till mycket mycket lägre pris.

Och det passar mig utmärkt, då jag inte är ett dugg intresserad av vilket klistermärke det är på produkten, utan jag köper funktion och innehåll, och då givetvis gärna till bästa pris.

Härlig människo-syn du har! Inga problem att kvinnor och barn jobbar 15 timmar per dag för några kronor i timmen, bara JAG får köpa så billigt som möjligt.

• FDFMGA
    FDFMGA skrev 2017-02-05 10:33:55 följande:
    En konsekvens av ett synsätt där kvinnokroppen är mannens ägodel, ett synsätt som kan ta sig många uttryck - som Trumps fittförklaring eller abortförbud eller för den delen alla dessa märkliga trådar här på FL där man anser att män har rätt att få knulla och att det är för jävligt att kvinnor inte tillgodoser den rätten för alla män.

För övrigt har John Kerry anslutit sig till den växande grupp som tror att Trumps presidentskap kommer att sluta i ett magplask långt innan det gått fyra år.

www.svd.se/kerry-ger-trump-nagot-ar--sedan-ta...
    För övrigt får man väl hoppas att Arkansas linje inte går hela vägen till Högsta domstolen och blir giltig för hela USA.

Än så länge har ju domstolar på mellannivå kunnat sätta stopp för tokerierna, men mot bakgrund av att HD har fått en förändrad sammansättning så kan man nog inte utesluta att de i så fall anser att en våldtäktsman har rätt att stämma en kvinna som aborterar det foster han skulle ha kunnat bli pappa till.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare

Vad som nu händer i USA, kan förhoppningsvis bli en väckarklocka för de som har lyssnat på populister, nu ser vi vad som händer.
    Tänk då vad som skulle hända i lilla Sverige om populister får makten, då inte ens USA, världens största ekonomi och enda stormakt kan hävda sig mot omvärlden utan att hamna i stora problem.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Flash Gordon
    Marten skrev 2017-02-04 14:00:13 följande:
    Ta er tid och se denna briljanta utläggning om vad DTs egentliga uppgift är för republikanerna. Speciellt uttalandet från republikanernas chefsstrateg Nordqvist ca 4 minuter in i klippet. Om detta ens lite stämmer är verkligheten ännu värre. En president som fullkomligt skiter i vad han skriver på, bara det när hans narcissistiska personlighet.
    " target="_blank">

Komtentan av den där youtube-videon är alltså att det republikanska partiet är de som står för idéerna och driver politiken medan Trump fungerar som frontfigur.

OK, vi säger att det är sant ...

Så, vad är problemet med att ett politiskt parti, invalt i parlamentet av en majoritet av folket styr den politiska utvecklingen?

Vad annat hade du tänkt att ett politiskt parti skulle göra?

Vem menar du skulle styra istället?
Svar på tråden Trump som president :( vad händer nu?