• Humlan88

Trump som president :( vad händer nu?

Verkar ju tyvärr som Att Trump blir president. Hur kommer detta påverka världen och Sverige?

• Svar på tråden Trump som president :( vad händer nu?
  • Världsmedborgare
    Anton Chigurh skrev 2017-02-03 13:30:25 följande:
    Detsamma, min gode vän. ????

Min helg kunde inte börjat bättre. Gumman å så jag har ledig långhelg tillsammans och efter frukosten i morse blev det 3 timmar till mellan lakanen. Så jodå, trevligare helg kan jag inte tänka mig.????

Kram. Broder Anton.
    Jag kan heller inte klaga, det mesta går min och Sveriges väg, t.o.m apelsinerna jag köpte igår, var både lättskalde och goda.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Moderno
    Världsmedborgare skrev 2017-02-03 10:39:27 följande:
    Ja du har fått ett tydligt svar vad jag bygger mina åsikter på, och jag fick hur många svar som helst via media och personer som där uttalde sig, både från Demokrater och Republikaner och vanligt folk.
    Tillräckligt många för att bilden av Neil Gorsuch skulle bli ovanligt samstämmig, d.v.s arbetarklass och kvinnofientlig, till bokstavstrogen.
    Alltså en sån typ som om han varit muslim, skulle tvinga kvinnor att bära slöja.

Och det är det amerikanska folket du påstår fantiserar, för jag återger bara vad som sägs om Neil Gorsuch.
    Och att skjuta på budbäraren är aldrig nån bra idé, speciellt inte när allt jag säger kan återfinnas på Nätet.

F.ö så är det här en fråga för USA:s medborgare, och vill dom ha en HD som bygger sina domslut på en föråldrad livssyn, så är det inget jag bryr mig om.
    Och USA är känt för sin dubbelmoral, så det är inte förvånande att Trump vill se Neil Gorsuch som domare.
    Trump är utan tvekan dubbelmoralens överhuvud och okrönte kung.
    Ok. Jag accepterar din nya förklaring - dock skulle det vara intressant att höra KillBills eller någon annans kommentar till den koppling du gör mellan arbetarklass och misogyni :) - även om jag inte kan hålla med dig. Detta beror helt enkelt på  att jag inte har läst något av det Gorsuch skrivit i sina domar eller annars för att kunna bilda mig en uppfattning.

Jag har däremot läst mycket av det Scalia skrivit, både i egenskap av domare i USA:s Högsta Domstol och i andra sammanhang. Och eftersom det uttrycks i media att Gorsuch ska gå i dennes fotspår går det att göra en del intressanta iakttagelser.

Man ska komma ihåg att Scalia och andra "originalister" verkar för en mindre federal stat - och därmed ett minskat inflytande för presidenten till förmån för lokalt självstyre på delstatsnivå där konstitutionen inte är tydlig - och i övrigt att domarna i HD inte ska vara lagstiftare ("aktivister"). Det går ju att ändra lagstiftningen, och t.o.m. själva konstitutionen genom tillägg, vilket originalisterna förespråkar istället för att ge makt åt domarna att själva stifta lag.

Jag delar naturligtvis inte mycket av Scalia och andra konservativas åsikter i olika frågor som rör mänskliga rättigheter, jämlikhet mellan könen, frågor om abort och religion, m.m. Men som tanke verkar jag se andra problem och möjligheter med en konservativ syn på domarnas roll i Supreme Court än vad du gör. Tänk t.ex. vad konservativa "aktivistdomare" skulle kunna göra om de fick ett numerärt övertag i domstolen och börjar tolka in nya ståndpunkter i konstitutionen. I ett sådant läge är sannolikt den mer långdragna lagstiftningsprocessen att föredra.
  • Världsmedborgare

Det var nån som sa att USA inte skulle drabbas ekonomiskt av Trump:s politik, men nu hörs allt fler röster om att bojkotta amerkanska varor och Trump:s företag.
    Det ska bli intressant att följa den utvecklingen och om det blir så märkbart att amerikanska företag börjar knorra.

Fast gör man som Ford, och skickar ut skitbilar till Europa där man "plockat bort" viktiga säkerhetsteknik som finns i de USA-sålda bilarna, så behövs ingen bojkott av amerikanska varor, då undermålig kvalité inte är nåt som säljer i Europa. goo.gl/wZtAVA

Såg åxå att det verkar helt klart att Apple (Iphone) ska starta tillverkning i en ny fabrik i Indien, så där blev det inga nya jobb i USA, undra vad Trump kommer att säga om det.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2017-02-03 11:43:05 följande:
    Faktum är att det är svårt att hitta en bättre kandidat för Trump om han vill uppfylla det löfte han givit om sken.
    Absolut är Neil Gorsuch en superkandidat för Trump som tydligen också vill att lagen ska tolkas bokstavligen efter hur världen tedde sig för människor 1787.

Om Gorsuch gillar 1787 så mycket kunde man ge honom den lön som var vedertagen samma år.

• nihka
    Världsmedborgare skrev 2017-02-03 16:29:55 följande:

Det var nån som sa att USA inte skulle drabbas ekonomiskt av Trump:s politik, men nu hörs allt fler röster om att bojkotta amerkanska varor och Trump:s företag.
    Det ska bli intressant att följa den utvecklingen och om det blir så märkbart att amerikanska företag börjar knorra.

Fast gör man som Ford, och skickar ut skitbilar till Europa där man "plockat bort" viktiga säkerhetsteknik som finns i de USA-sålda bilarna, så behövs ingen bojkott av amerikanska varor, då undermålig kvalité inte är nåt som säljer i Europa. goo.gl/wZtAVA

Såg åxå att det verkar helt klart att Apple (Iphone) ska starta tillverkning i en ny fabrik i Indien, så där blev det inga nya jobb i USA, undra vad Trump kommer att säga om det.

Har redan börjat bojkotta amerikanskt i den mån det är urskiljningsbart. Valnötter märkta med ursprungsland USA lades tillbaka i hyllan.

Amerika last! Eller inte ens med på listan.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-02-03 13:52:41 följande:

Trumpadministrationen fortsätter att presentara alternativa sanningar, i detta fall hänvisar de till en massaker som inte ägt rum.

"Massakern i Bowling Green utfördes av två irakiska flyktingar", sa Donald Trumps medarbetare Kellyanne Conway i en tv-intervju där hon försvarade det amerikanska inreseförbudet från sju länder. Men någon attack i Bowling Green har aldrig skett, rapporterar flera medier

www.svd.se/trumps-radgivare-skyller-pa-massaker-som-inte-agt-rum/om/usas-nye-president

Hon menar nog en alternativ massaker där ingen dör
  • Tow2Mater
    Moderno skrev 2017-02-03 16:10:36 följande:
    Jag delar naturligtvis inte mycket av Scalia och andra konservativas åsikter i olika frågor som rör mänskliga rättigheter, jämlikhet mellan könen, frågor om abort och religion, m.m. Men som tanke verkar jag se andra problem och möjligheter med en konservativ syn på domarnas roll i Supreme Court än vad du gör. Tänk t.ex. vad konservativa "aktivistdomare" skulle kunna göra om de fick ett numerärt övertag i domstolen och börjar tolka in nya ståndpunkter i konstitutionen. I ett sådant läge är sannolikt den mer långdragna lagstiftningsprocessen att föredra.
    Oavsett vilken sida man delar åsikter med, eller inte, handlar det om balans. Demokratiska sidan kan göra lika mycket "skada" med ett numerärt övertag i domstolen och de verkar ju vilja tolka in nya ståndpunkter i konstitutionen ganska ofta. Retroaktiv abort upp till 1 månads ålder elller liknande skulle inte behöva vara ett otroligt förslag av vänstersidan.
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2017-02-03 18:42:48 följande:
    Har redan börjat bojkotta amerikanskt i den mån det är urskiljningsbart. Valnötter märkta med ursprungsland USA lades tillbaka i hyllan.

Amerika last! Eller inte ens med på listan.
    Håll dig till svenska filmer på bio. Eller kanske indiska Bollywood?
  • Tow2Mater
    Världsmedborgare skrev 2017-02-03 15:55:54 följande:
    Helt rätt, och det är precis det som kritiken gäller, en vit man för de mest konservativa och kristna, och inte en folkets domare i tiden.
    Varför ska inte konservativa och kristna få ha en representant? Skulle du vara ok med enbart representanter för liberala demokrater a la odumbosympatisatörer? Eller kanske en domstol bestående av bara svarta, bekännade Demokrater som är ateister med könstillhörigheten "hen"?
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2017-02-03 21:16:28 följande:
    Håll dig till svenska filmer på bio. Eller kanske indiska Bollywood?
    Eller varför inte brittiska TV-serier. Går flera bra nu.
Svar på tråden Trump som president :( vad händer nu?