• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • UndrandeSökare

Pyret - Jag gjorde immunutredning hos Dr D på Life Clinic i Aten.
    Gjorde sen hans behandling under drygt ett halvår med Trombyl, Fragmin, kortison, IL-dropp etc men blev missfall ändå (troligen pgr av dåliga ägg eller dåliga spermier) så därför vände vi oss till AvaRiga.

Jag har bara hört gott om Olga och AvaPeter så de är nog en jättebra klinik.
    Jag har läst böckerna "Den tuffaste ronden" och "Operation barn" och AvaPeter omnämns där. Jag kollade på AvaPeter också och andra kliniker, men valde AvaRiga för det var så lätt att få kontakt med dem och verkade lätt att ta sig till Riga (inget visum behövs som till Ryssland).

Hur många embryon fick er donator ut?
    Hur många har ni kvar i frysen?
    Har ni satt in 1 eller 2 embryon?
    Är detta första ÄD-försöket?
    Hur mycket kostar er behandling hos AvaPeter?

Hoppas det går bra på nästa vul ! Håller tummarna.

• Pyret2017
    smurfen 11 skrev 2017-03-02 17:15:02 följande:
    Jaså blodgrupp går kolla lättare än vad man tror, dåså.

De där hiv mm har vi gjort nyligen.
    Ok, Polen med PGS, du kanske har sagt det men , hur många blastisar fick du som de kunde kolla ?

Menar du att det hjälper att inte bada om spermier är fragmenterade? Nämnde att nåt kanske är fel med sambons fiskar igår, med tanke på att han badar en del, men han blir lite arg när jag nämner det...blir lite mycket även för han ibland också, allt det här. Däremot har jag fått min sambo att äta zink och folsyra.

Menopur ska tydligen vara bättre för endel av oss äldre kvinns har jag hört.
    I alla fall, hoppfullt att man kan bli gravid på första försöket med äd !
    Det blev till slut inga blastisar att PGS:a Ingen klarade sig över dag 4. Min tes är att vid det laget hade mina ägg passerat 'bäst-före-datum'. Det kändes ändå som om de gjorde allt de kunde. Hade vi kommit dit tidigare så kanske - jag hade ändå några blastos under det året vi gjorde behandling Sverige fast de blev ju MF o kemisk grav efter insättning. Och som du säger - Menopur ska vara bättre för äldre kvinnor och ge bättre kvalitet om jag förstått rätt.

De sa att värme på simmarna/varma bad eller att dusha varmt direkt på inte var gynnsamt. Men jag vet inte hur stor påverkan just det har. I vårt fall så var det nikotinet och min mans rökning det som var absolut värst men de ville att han följde alla deras rekommendationer. Han var rätt också nedstämd i perioder.

Hoppas det var lite svar!
    <3
  • Pyret2017
    smurfen 11 skrev 2017-03-02 17:16:16 följande:

Sorry, ett till ;)

Alla ni som gör äd nu och du Pyret som gjort, har ni berättat för de ni känner att ni gör äd?

Jag har 2 väninnor som gjort donator (1 som gjort ÄD, de har berättat för omgivningen, och 1 som gjort sperma, de har valt berätta för sina familjer och för mig) så de vet att vi gjort ÄD, samt min familj - de hjälpte även till att titta på bilderna på donatorn. Vi har inga planer att berätta för vår omgivning men kanske närmaste familj (dvs. släkten på våra båda sidor). Vi vet nog inte riktigt ännu! :-S
  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-03-02 14:58:59 följande:

Hej ! Nej, jag har inte Katarina som koordinator, jag har Veronika.

Jo, man kan nog köra igång behandlingen utan att spermaprovet är gjort, det gjorde ju vi på sätt och vis. (Vår kvinnliga donator hade redan kört igång när vi var där på besök för fragmentationstestet).

Vi skickade först in alla deras blanketter de ville ha svar på, foton på oss båda, provsvar etc först. Fick förslag på kvinnliga donatorer. Men sen eftersom morfologiprovet inte var bra, så blev det sen problem att hitta nånstans att göra framnetationstestet. Jag ringde ju runt till flera olika ställen, så det tog en hel del tid. Hade också mailat AvaRiga och bett dem om förslag på manliga donatorer, och fått en lista på det av kliniken redan innan vi reste dit. Så fort vi fick beskedet om fragmentations resultatet så mailade jag tillbaka vilken manlig donator vi ville ha.

Men sen beror det ju på när ni vill göra er insättning och sånt också. Hade du fått förslag på donatorer och valt kvinnlig donator nu? Annars finns ju alltid alternativet att de kan ta ut äggen och frysa in utan befruktning några månader antar jag om det krånglar för er. Behandlingsplanen kan de alltid ändra på till nån månad framåt.

Det viktiga nu är ju att ni

1. skickar in alla uppgifter, foton, papper, journaler etc de vill ha

2. Du väljer en kvinnlig donator utifrån de förslag kliniken skickar er

3. Mannen gör morfologiprovet och mailar resultatrapporten till kliniken

4. Kan vara bra att ni har en plan B hur ni ska göra om det nya morfologiprovet också blir dåligt. Ska ni då åka till Riga och göra fragmentationstestet där som vi gjorde ? eller ta er till Malmö för DF! testet där? eller välja en manlig donator direkt?

Låter bra Undrande, tack!

Det mesta på listan ovan är gjort eller på väg att bli bli gjort (lämna prov och sedan mejla resultat och våra journaler som jag hoppas kommer snart). Om provet blir dåligt så tänker iaf jag att det är i princip lika lätt att ta sig t kliniken i Riga som till Malmö (bor i Stockholm), bara lite dyrare. Dessutom slipper vi krångliga med trögheten i det svenska systemet... Så, om de kan frysa in äggen vid behov är det ju toppen, gillar tanken på insättning i en naturlig cykel också.

Tror Jessy frågade också ang spermadonation, men för vår del så tror jag att resan tar slut om mannens spermier inte heller kan användas. Eller så prövar vi ev med hans sperma på vår första klinik (som ju ansåg att den var ok att använda). Men, orkar knappt tänka mig in i den situationen just nu... En sak i taget liksom.

Smurfen, ganska många vet att vi gjort IVF, och de flesta av dem vet att vi nu går över till ÄD. Det känns inte jobbigt att berätta. Och ja, det är skönt att slippa tänka på sitt leverne ett tag! Även om jag varit skitdålig på att följa alla "regler" (nikotin, godis...) så har jag ju pga detta haft väldigt dåligt samvete. Så det är jätteskönt att slappna av och släppa det ett tag!
  • Pyret2017
    UndrandeSökare skrev 2017-03-02 17:55:06 följande:

Pyret - Jag gjorde immunutredning hos Dr D på Life Clinic i Aten.
    Gjorde sen hans behandling under drygt ett halvår med Trombyl, Fragmin, kortison, IL-dropp etc men blev missfall ändå (troligen pgr av dåliga ägg eller dåliga spermier) så därför vände vi oss till AvaRiga.

Jag har bara hört gott om Olga och AvaPeter så de är nog en jättebra klinik.
    Jag har läst böckerna "Den tuffaste ronden" och "Operation barn" och AvaPeter omnämns där. Jag kollade på AvaPeter också och andra kliniker, men valde AvaRiga för det var så lätt att få kontakt med dem och verkade lätt att ta sig till Riga (inget visum behövs som till Ryssland).

Hur många embryon fick er donator ut?
    Hur många har ni kvar i frysen?
    Har ni satt in 1 eller 2 embryon?
    Är detta första ÄD-försöket?
    Hur mycket kostar er behandling hos AvaPeter?

Hoppas det går bra på nästa vul ! Håller tummarna.

Hej igen!

Ja, vi har varit supernöjda med Dr. Olga och hennes team. Det gick så snabbt efter att vi valt donator så vi hade lite svårt att få ihop schema, resor och visum men allt löste sig! Intressant med din behandling, nu tar jag också Fragmin (hatar sprutor!!) och jag tog kortison fram till för ngn vecka sedan.

Vi bad att få donatorns historik. Hon hade donerat 2011 till ett par (som fått 2 barn med äggen) och 2013 till ett annat par (som fick 1 barn, sedan ett negativt försök men ett till på väg nu, de tinade och satte in sitt barn nr. 2 några månader innan mig!). Så, det tyckte vi kändes bra.

I vårt fall blev det 22 ägg och 5 blastos (kan bero på fragmenteringen men de sa att ibland kan det bli så). 1 satte vi in och 4 gick till frysen.

Det är vårt första ÄD försök och vi betalade 12.900?, då fick vi full profil på donatorn inkl. bilder, genomgående hälsodeklaration och information om dennes föräldrar och far- och morföräldrar (längd, vikt, hår- ögonfärg, hälsostatus, ålder och om avliden hur gammal när det skedde) samt input om hennes egna barn + utbildning, yrke, hobbies, favoritfärg, maträtt, musiksmak, och mycket mer, dessutom hade hon skrivit ett personligt brev vilket var trevligt. Som jag skrivit tidigare passade det här upplägget oss väldigt bra men jag vet att alla inte vill ha så mycket information eller bilder.

Vi gjorde inte PGS på våra blastos. Dr. Olga sa att de inte sett att det tillför eller förändrat något i deras behandlingar så de rekommenderar tydligen inte det längre när man gör ÄD hos dem.. :-O

Vi kommer inte att göra KUB men vi kommer att göra NIPT (skulle vi har gjort för ngn vecka sedan men jag vill också vara säker att det finns ett pyre där inne först så det blir nog nästa vecka! ), då kommer vi i så fall att ta reda på kön också.

Kramar till er alla!
  • UndrandeSökare

Hej Pyret - Läste i nån annan tråd att i Ryssland medicinerar de sina donatorer hårdare, det ger fler ägg, men kan göra att det blir sämre kvalité, så det kan vara därför det bara blev så många ägg ut men få blastos, det plus framenteringen hos sperman. Men huvudsaken är ju att det blev bra blastos till slut.

Hur många procent fragmentering hade sperman?

Låter bra att du tänker göra Nipt, jag har också funderat på det.
    Men tänkte göra Kub i första hand eftersom det inte kostar något.

Vid Pgs rensar de ju bort alla kromosommässigt onormala embryon så man borde ju inte behöva vara orolig för trisomier som Downs syndrom och sånt tycker jag. Vid Pgs får man också veta könet på embryona. I Riga får man inte välja kön innan, men läkaren kan tala om vilket kön det var på embryona han satt in efter insättningen om man ber att få veta det.  Jag vill göra Kub ändå känns det som, dessutom skönt med ytterligare ett UL för att kolla att allt är ok.

Ville AvaPeter att ni skulle ta hcgprov ?
    Är du i v.13 nu? I vilken vecka gjorde du förra vul för att bekräfta graviditeten?
    Lycka till imorgon !

• Pyret2017
    UndrandeSökare skrev 2017-03-02 21:20:50 följande:

Hej Pyret - Läste i nån annan tråd att i Ryssland medicinerar de sina donatorer hårdare, det ger fler ägg, men kan göra att det blir sämre kvalité, så det kan vara därför det bara blev så många ägg ut men få blastos, det plus framenteringen hos sperman. Men huvudsaken är ju att det blev bra blastos till slut.

Hur många procent fragmentering hade sperman?

Låter bra att du tänker göra Nipt, jag har också funderat på det.
    Men tänkte göra Kub i första hand eftersom det inte kostar något.

Vid Pgs rensar de ju bort alla kromosommässigt onormala embryon så man borde ju inte behöva vara orolig för trisomier som Downs syndrom och sånt tycker jag. Vid Pgs får man också veta könet på embryona. I Riga får man inte välja kön innan, men läkaren kan tala om vilket kön det var på embryona han satt in efter insättningen om man ber att få veta det.  Jag vill göra Kub ändå känns det som, dessutom skönt med ytterligare ett UL för att kolla att allt är ok.

Ville AvaPeter att ni skulle ta hcgprov ?
    Är du i v.13 nu? I vilken vecka gjorde du förra vul för att bekräfta graviditeten?
    Lycka till imorgon !

Fragmenteringen var 27% då den testades i Polen första gången. Efter behandling var den under 10%. Men denna gång gjordes ju ingen behandling av simmarna så jag hoppas att alla vitaminer, boxershorts och avslutad rökning etc. har fått ner de 27% lite iaf!

Vi pratade först om KUB men kom fram till att vi skippar det. Mest för att det kanske sätter griller i huvudet eftersom det är en sannolikhet. Kanske löjligt men vi tänkte att vi tar bara NIPT - då vet vi (eller till typ 99%). Sen hade jag egentligen önskat att vi gjort NIPT tidigare men jag ville inte göra UL 2 innan vecka 12 (sist fick vi MF i V11) så därför har det dragit ut på tiden - vill se pyret innan vi skickar iväg blodprovet. Men jag förstår verkligen att det kan vara skönt med ett extra UL och kanske ytterligare en bekräftelse på att allt är ok!

Ja, AvaPeter ville att vi skulle skicka HCG till dem. Jag bokade via Werlabs och gick till ett 'kvarterslab' i närheten av där vi bor. Jag tog sedan (på eget initiativ) HCG 2 ggr i veckan för att själv följa att graviditeten utvecklades fram till ca dag 28/30.

Jag har också använt Werlabs för att kontrollera östrogen och progesteron varje vecka - dels för att kolla att nivåerna har legat stabilt innan V10 (eftersom kroppen inte producerar något av det själv innan ca V10-11 vid ÄD) och efter V10 för att se att moderkakan kommit igång och att nivåerna börjat gå upp innan jag har påbörjat nedtrappning av hormonen (mest för att kolla att jag inte trappar ner för tidigt eller för snabbt). Jag kan verkligen rekommendera att kolla dessa om man har möjlighet. Jag fick tipset av min väninna som gjort ÄD (2 ggr).

Jag är i slutet av V13 nu. UL 1 gjorde jag i början av V7 så det var ett tag sedan sist och då fick vi bekräftat att det fanns en säck och ett pyre och att hjärtat var igång.

Vi hörs imorgon! <3
    Kramar till alla!

• Maran73
    Pyret2017 skrev 2017-03-02 22:59:24 följande:

Fragmenteringen var 27% då den testades i Polen första gången. Efter behandling var den under 10%. Men denna gång gjordes ju ingen behandling av simmarna så jag hoppas att alla vitaminer, boxershorts och avslutad rökning etc. har fått ner de 27% lite iaf!

Vi pratade först om KUB men kom fram till att vi skippar det. Mest för att det kanske sätter griller i huvudet eftersom det är en sannolikhet. Kanske löjligt men vi tänkte att vi tar bara NIPT - då vet vi (eller till typ 99%). Sen hade jag egentligen önskat att vi gjort NIPT tidigare men jag ville inte göra UL 2 innan vecka 12 (sist fick vi MF i V11) så därför har det dragit ut på tiden - vill se pyret innan vi skickar iväg blodprovet. Men jag förstår verkligen att det kan vara skönt med ett extra UL och kanske ytterligare en bekräftelse på att allt är ok!

Ja, AvaPeter ville att vi skulle skicka HCG till dem. Jag bokade via Werlabs och gick till ett 'kvarterslab' i närheten av där vi bor. Jag tog sedan (på eget initiativ) HCG 2 ggr i veckan för att själv följa att graviditeten utvecklades fram till ca dag 28/30.

Jag har också använt Werlabs för att kontrollera östrogen och progesteron varje vecka - dels för att kolla att nivåerna har legat stabilt innan V10 (eftersom kroppen inte producerar något av det själv innan ca V10-11 vid ÄD) och efter V10 för att se att moderkakan kommit igång och att nivåerna börjat gå upp innan jag har påbörjat nedtrappning av hormonen (mest för att kolla att jag inte trappar ner för tidigt eller för snabbt). Jag kan verkligen rekommendera att kolla dessa om man har möjlighet. Jag fick tipset av min väninna som gjort ÄD (2 ggr).

Jag är i slutet av V13 nu. UL 1 gjorde jag i början av V7 så det var ett tag sedan sist och då fick vi bekräftat att det fanns en säck och ett pyre och att hjärtat var igång.

Vi hörs imorgon! <3

Kramar till alla!

Kram och stort lycka till!
  • UndrandeSökare

Pyret - Hur gick det på UL idag?
    Hoppas allt såg bra ut och hjärtat slår för fullt !
    Hör gärna av dig och berätta hur det gick efteråt om du vill.

Min mens har börjat så nu har jag plockat fram tabletterna,
    vul är inbokat, har kollat lite på Rigabiljetter också.
    Ytterligare ett steg närmare målet förhoppningsvis  

Hoppas att ni alla har en bra dag och en toppen helg !

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?