• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Maran73

Usch ja, fel på sköldkörteln är inge kul alls! Vi har också dessa problem i släkten, min syster har hypo nu men innan hon opererade sin förstorade sköldkörtel hade hon någon form av "dysfunktion" dvs en blandning av under- och överfunktion. Värdena hoppade upp och ner som en jäkla jojo.... Efter operationen blir det dock en underfunktion, lättare att behandla än den tidigare berg- och dalbanan men inte kul ändå förstås. Själv inom normalintervallet men gått lite över vid några tillfällen. Äter levaxin ändå nu av fertilitetsskäl men kommer sluta när vi förhoppningsvis lyckats m bebisfabriken.

Din man hade mer hyper eller Furry? Vad jag minns är det väl hjärtklappning, viktnedgång, "darrighet" och annat jäkelskap som dominerar där. Länge sen jag pluggade detta dock... Hur som helst, hoppas det stabiliserar sig på ngt sätt och att det inte innebär mer hinder och ja, skit helt enkelt... <3

Jo, vi är igång m ÄD och jag börjar medicinera på fredag. Spännande värre! Hoppas hoppas att det flyter på, vi har ju lite frågetecken m mannens simmare som måste rätas ut... Men, nu hägrar semestern, drar imorgon kväll!

• Superfurry
    UndrandeSökare skrev 2017-03-08 11:24:22 följande:
    Superfurry - Jag har själv hypotyreos (underfunktion på sköldkörteln) och jag kan med säkerhet svara dig att Ja, kalla händer och kalla fötter är defininitivt del av sjukdomsbilden om man har detta. Jag är så kall att jag måste alltid sova i sängen med tjocka strumpor på Fryser också lätt om händer och fötter, torr hud, trött, you name it. Tyvärr hör även svårigheter att få barn till del av bilden....

Man kan ha överproduktion, och då kan man få knöl på halsen som Maran beskriver (även kallad "knölstruma" ) eller så har man underproduktion
    och då får man ingen knöl på halsen.
    Symtom

Det här är exempel på tidiga symtom:

Trötthet eller mindre ork.
    Depression.
    Koncentrationssvårigheter.
    Frusenhet.

Senare kan du få de här symtomen:

Torr hud och torrt hår.
    Förstoppning.
    Viktökning.
    Minnessvårigheter.
    Långsam hjärtrytm.
    Ont i leder och muskler.
    Svårare att få barn.

Här hittar du bra länkar för mer info:
    skoldkortelforeningen.se/sjukdomar/hypotyreos/

skoldkortelforeningen.se/battre-vard/patienter-berattar/

www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypotyreos--brist-pa-skoldkortelhormon/
    Tack för alla länkar Undrande! Jag har redan läst 1177 faktisk :) svårt att veta om han lider av någon av dessa symptom, han säger själv att han kan ha svårt att koncentrera sig ibland, men det kan bero på annat. Egentligen är det bara frusenhet som kan räknas till en symptom. 

Så underproduktion är när man har för lite, som sambon då. Han har ju 0,02 och överproduktion är när man har högre värden som jag eventuellt har 4,0 och högre?

Tycker jag läser och läser men förstår inte vilken som är underproduktion eller överproduktion :/
  • Superfurry
    Maran73 skrev 2017-03-08 12:51:08 följande:

Usch ja, fel på sköldkörteln är inge kul alls! Vi har också dessa problem i släkten, min syster har hypo nu men innan hon opererade sin förstorade sköldkörtel hade hon någon form av "dysfunktion" dvs en blandning av under- och överfunktion. Värdena hoppade upp och ner som en jäkla jojo.... Efter operationen blir det dock en underfunktion, lättare att behandla än den tidigare berg- och dalbanan men inte kul ändå förstås. Själv inom normalintervallet men gått lite över vid några tillfällen. Äter levaxin ändå nu av fertilitetsskäl men kommer sluta när vi förhoppningsvis lyckats m bebisfabriken.

Din man hade mer hyper eller Furry? Vad jag minns är det väl hjärtklappning, viktnedgång, "darrighet" och annat jäkelskap som dominerar där. Länge sen jag pluggade detta dock... Hur som helst, hoppas det stabiliserar sig på ngt sätt och att det inte innebär mer hinder och ja, skit helt enkelt... <3

Jo, vi är igång m ÄD och jag börjar medicinera på fredag. Spännande värre! Hoppas hoppas att det flyter på, vi har ju lite frågetecken m mannens simmare som måste rätas ut... Men, nu hägrar semestern, drar imorgon kväll!

Hej! Ok så medicineringen är inför insättning? Alltså för att du inte ska ägglossa och för att få till en bra slemhinna? (som jag förstått så är det detta man gör innan äd) Och njut av din semester!! Så skönt med sol ahhh.... längtar också till smester men det blir inget förrän i sommar :)

Ok så du äter levaxin? Min gyn bad mig sluta med det genast då jag kanske har normala värden...? Jag vet inte vilken han har. Han har alltså 0,02 är det hyper? :)
    Jag har ingen vad jag vet som har det i slakten, hans farmor hade det innan hon dog. Men minns inte vilken sort hon hade :/

När nu måste jag jobba vidare. Skriver lite mer i helgen! Ha det fint nu på semestern!!!
  • Maran73
    Superfurry skrev 2017-03-08 14:09:38 följande:

Hej! Ok så medicineringen är inför insättning? Alltså för att du inte ska ägglossa och för att få till en bra slemhinna? (som jag förstått så är det detta man gör innan äd) Och njut av din semester!! Så skönt med sol ahhh.... längtar också till smester men det blir inget förrän i sommar :)

Ok så du äter levaxin? Min gyn bad mig sluta med det genast då jag kanske har normala värden...? Jag vet inte vilken han har. Han har alltså 0,02 är det hyper? :)

Jag har ingen vad jag vet som har det i slakten, hans farmor hade det innan hon dog. Men minns inte vilken sort hon hade :/

När nu måste jag jobba vidare. Skriver lite mer i helgen! Ha det fint nu på semestern!!!

Tack, det ska jag!

Det är förvirrande vad som är vad med sköldkörteln, då man utgår fr TSH. Det betyder thyroidea (latin f sköldkörtel) stimulerande hormon, och har man då för lågt TSH = sköldkörteln behöver inte alls stimuleras utan tvärtom är sköldkörteln FÖR aktiv = hypertyreos. Och tvärtom med för högt TSH då sk körteln är "slö och behöver stimuleras.
  • Pyret2017
    Maran73 skrev 2017-03-08 12:51:08 följande:

Spännande att vara igång på fredag, visst gör ni ett färsk så du nedreglerar? Tar du andra tillskott eller mediciner (tror du sa progynon) innan insätt?

Jag vill bara ge lite hopp om simmarna. Min man har ju fragmentering. I Polen när vi använde mina egna ägg så 'fixades' simmarna innan befrukning (och min man fick ju en lista med åtgärder och tillskott som jag skrivit om innan). MEN när vi nu använder ett ungt, friskt donator ägg så hjälper det ägget tydligen till att korrigera en del av fragmenteringen, så donatoräggen befruktades med min mans simmare utan att ha fixats innan. Dr. Olga sa att hon haft män med värre fragmentering som fått friska barn! Nu hoppas jag såklart att ni inte har fragmentering men skulle det vara så, så finns det hopp ändå!

Skönt att dra på semester!! NJUUUT!!!!

Kramar!
  • Maran73

Så ett egoinlägg: äääääntligen fått svar på PGS, och som väntat var vårt embryo "defekt". Så, nu kan vi gå vidare. Fått en "journal" som mer var i form av en redogörelse från vår läkare, samt officiellt resultat av båda PGS, kromosom-uppsättning hos min man (normal) utifrån blodprov samt resultat av förra spermaprovet efter påstötning. Koordinatorn skrev i mejlet att bortsett från en något försänkt (? vad sjutton heter motsatsen till förhöjd??) morfologi så var spermierna av mkt god kvalité och helt klart (enligt dem) bra nog för befruktning m ICSI. Så, vi får se vad nya kliniken säger utifrån detta samt resultat av senaste spermaprovet. Det enda som är kvar nu är att hämta den beställda sprutan som inte fanns på lager på Apoteket. Sedan ska jag bara slappna av!

• Maran73
    Pyret2017 skrev 2017-03-08 15:34:45 följande:

Spännande att vara igång på fredag, visst gör ni ett färsk så du nedreglerar? Tar du andra tillskott eller mediciner (tror du sa progynon) innan insätt?

Jag vill bara ge lite hopp om simmarna. Min man har ju fragmentering. I Polen när vi använde mina egna ägg så 'fixades' simmarna innan befrukning (och min man fick ju en lista med åtgärder och tillskott som jag skrivit om innan). MEN när vi nu använder ett ungt, friskt donator ägg så hjälper det ägget tydligen till att korrigera en del av fragmenteringen, så donatoräggen befruktades med min mans simmare utan att ha fixats innan. Dr. Olga sa att hon haft män med värre fragmentering som fått friska barn! Nu hoppas jag såklart att ni inte har fragmentering men skulle det vara så, så finns det hopp ändå!

Skönt att dra på semester!! NJUUUT!!!!

Kramar!

Tackar, det ska jag verkligen! Ja vi får se, tänker inte hänga läpp förrän det sägs ngt definitivt om simmarna.
  • Pyret2017
    Superfurry skrev 2017-03-08 14:09:38 följande:

Jo, jag har läst er historik, och känner igen mycket själv.   Nu när vi gör ÄD så medicineras jag med hängslen och livrem för att lilla pyret ska stanna kvar.

Jag kan ju inget om låga TSH värden men jag hittade denna text på nätet (om du inte redan sett den själv, jag såg att du hittat massor av information redan!). I båda fallen verkar behandling kunna påvera simmarna positivt!

'In both hyperthyroidism and hypothyroidism, men might experience fertility problems. When a man has an overactive thyroid, he may produce sperm with poor movement, called low motility. This could interfere with his ability to father a child, according to a study published in June 2004 in "Best Practice and Research: Clinical Endocrinology & Metabolism." These changes in sperm are reversed in most cases when treatment brings thyroid hormones back to normal.

Hypothyroidism can also cause fertility problems in men, because hypothyroidism may lead to overproduction of a pituitary hormone called prolactin. Too much prolactin may cause a drop in the production of testosterone, which supports sperm production. A study published in the winter 2012 issue of the "Urology Journal" found that men with hypothyroidism had low sperm counts that could interfere with conception, compared to a control group. These changes are often reversible with treatment.'
    livestrong.com

Kramar!
  • smurfen 11

Vilket liv det är härinne, kul !

Maran,

Ha nu en riktigt skön semester! Tråkigt att höra att embryot inte var bra dock, men tänk, om en månad eller två kan du vara gravid! Måste vara en häftig känsla att veta att chanserna är större.

Superfurry,

Har också haft breakdowns så det skriker om det...just då finns det inget /ingen som kan trösta. Hade det bl.a när läkaren ringde från första ivf kliniken och sa AMH plötsligt var 0.6. Då slängde jag mig på sängen storlipandes och sambons fick krama om mig. Senast var i januari nu när det visade sig vid första ul att inget hänt i äggstockarna, då kom nästa smäll. Som du säger, man blir lite rädd, men det är ju högst normala reaktioner å andra sidan! När ska ni till Triangeln då?

Pyret,

Jo sjukdomar har vi ju också i våra egna gener, som nedärvts i generationer. Så det slipper man nog inte hur man än skaffar barn, sant. Bara hoppas klinikerna är ärliga och inte tar in kvinnor med farliga ärftliga sjukdomar som är nästintill 100% risk att få. Men det hade nog märkts förstås. Men enligt Undrande sökares efterforskningar har det ju hänt med spermier. Fragmentering i spermier, men så bra det kan fixas med unga ägg! Bra veta om man gör äd, för jag börjar undr om det är nåt i sambons simmare...
    Förresten, när ska pyret titta ut?

Ego,

Ja inte mycket nytt här...det snöar så fint i Göteborg:)  Ska ha lugn helg helt själv för sambon ska till Stockholm. Ska bli sååå gott! Man behöver vara ifrån varann ibland. Blivit mycket prat om barn och hus sista tiden så öronen och hjärnan behöver en paus. Ska på barnkalas, systersons son blir tre och smaska godis framför mello:)
    Varit och hälsat på min gamla goa moster på sjukhuset idag som fick stroke förra veckan. Tanten är 96 bast, men klarat stroken bra, helt fantastiskt! Då tänker jag, att tänk om man lever så länge, det är ju över 50 år till! Då hinner man kanske få barnbarn också! ( ska se till mitt barn inte segar sig med att skaffa barn, nu vet man ju hur det blir...)
    I övrigt känner jag mensen är på g i helgen, men det är ju inget konstigt :( man är ju van nu!

Snöiga hälsningar från Göteborg, ha det så fint alla!

• Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-03-08 16:38:24 följande:

Vilket liv det är härinne, kul !

Maran,

Ha nu en riktigt skön semester! Tråkigt att höra att embryot inte var bra dock, men tänk, om en månad eller två kan du vara gravid! Måste vara en häftig känsla att veta att chanserna är större.

Superfurry,

Har också haft breakdowns så det skriker om det...just då finns det inget /ingen som kan trösta. Hade det bl.a när läkaren ringde från första ivf kliniken och sa AMH plötsligt var 0.6. Då slängde jag mig på sängen storlipandes och sambons fick krama om mig. Senast var i januari nu när det visade sig vid första ul att inget hänt i äggstockarna, då kom nästa smäll. Som du säger, man blir lite rädd, men det är ju högst normala reaktioner å andra sidan! När ska ni till Triangeln då?

Pyret,

Jo sjukdomar har vi ju också i våra egna gener, som nedärvts i generationer. Så det slipper man nog inte hur man än skaffar barn, sant. Bara hoppas klinikerna är ärliga och inte tar in kvinnor med farliga ärftliga sjukdomar som är nästintill 100% risk att få. Men det hade nog märkts förstås. Men enligt Undrande sökares efterforskningar har det ju hänt med spermier. Fragmentering i spermier, men så bra det kan fixas med unga ägg! Bra veta om man gör äd, för jag börjar undr om det är nåt i sambons simmare...

Förresten, när ska pyret titta ut?

Ego,

Ja inte mycket nytt här...det snöar så fint i Göteborg:)  Ska ha lugn helg helt själv för sambon ska till Stockholm. Ska bli sååå gott! Man behöver vara ifrån varann ibland. Blivit mycket prat om barn och hus sista tiden så öronen och hjärnan behöver en paus. Ska på barnkalas, systersons son blir tre och smaska godis framför mello:)

Varit och hälsat på min gamla goa moster på sjukhuset idag som fick stroke förra veckan. Tanten är 96 bast, men klarat stroken bra, helt fantastiskt! Då tänker jag, att tänk om man lever så länge, det är ju över 50 år till! Då hinner man kanske få barnbarn också! ( ska se till mitt barn inte segar sig med att skaffa barn, nu vet man ju hur det blir...)

I övrigt känner jag mensen är på g i helgen, men det är ju inget konstigt :( man är ju van nu!

Snöiga hälsningar från Göteborg, ha det så fint alla!

Tack! Ja det är precis så det känns som du beskriver, sorgligt men samtidigt så SKÖNT att övergå till en strategi som faktiskt har goda chanser att lyckas! Att slippa kämpa i stark motvind hela tiden.
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?