• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • smurfen 11

Hej alla!

Undrande sökare,
    tack för din info om Falun! Du verkar vara väldigt påläst! Hade nån fråga om äd, men kommer inte på den nu, typiskt!

Cakh,
    Hur gick äggplocket idag? Hoppas du mår bra nu och fick ut antal önskade ägg.

Superfurry,
    Hoppas dina känningar blivit bättre! Hört mer om TSH? Och kommer ni iväg till det där spermietestet?

Ego,
    Nu varit på ivfkliniken, och vi ska förmodligen göra ett försök där med start om tre veckor. Det blir spray med Synarela och Menopur, alltså mindre antal sprutor :) Hon gav oss inte särskilt stora chanser, men måste ju prova...Har ju vart så rädd för äggplock, men ingen har ju dött hittills, så jag ska nog fixa det också!
    Hon trodde inte jag kunde få fler än fem ägg:(, så då känner jag nog mer och mer att Finland med PGS inte är ett bra val. Denna klinik här i Götet sätter inte in medicin mot immun eller trombyl såvida inte nån annan utredning man gjort visar att man behäver sånt. Tydligen kan man göra en utredning på vc om man behöver trombyl.

Känner att skit också att vi inte gjorde detta redan med start i december 2015. Den läkaren vi hade då skickade ju hem oss att försöka själva:( Känns fruktansvärt. Att de inte säger," ska ni försöka få barn nu, ska ni göra det NU"

• UndrandeSökare
    smurfen 11 skrev 2017-03-14 18:04:44 följande:

Hej alla!

Undrande sökare,
    tack för din info om Falun! Du verkar vara väldigt påläst! Hade nån fråga om äd, men kommer inte på den nu, typiskt!

Cakh,

Superfurry,
    Hoppas dina känningar blivit bättre! Hört mer om TSH? Och kommer ni iväg till det där spermietestet?

Ego,
    Nu varit på ivfkliniken, och vi ska förmodligen göra ett försök där med start om tre veckor. Det blir spray med Synarela och Menopur, alltså mindre antal sprutor :) Hon gav oss inte särskilt stora chanser, men måste ju prova...Har ju vart så rädd för äggplock, men ingen har ju dött hittills, så jag ska nog fixa det också!
    Hon trodde inte jag kunde få fler än fem ägg:(, så då känner jag nog mer och mer att Finland med PGS inte är ett bra val. Denna klinik här i Götet sätter inte in medicin mot immun eller trombyl såvida inte nån annan utredning man gjort visar att man behäver sånt. Tydligen kan man göra en utredning på vc om man behöver trombyl.

Känner att skit också att vi inte gjorde detta redan med start i december 2015. Den läkaren vi hade då skickade ju hem oss att försöka själva:( Känns fruktansvärt. Att de inte säger," ska ni försöka få barn nu, ska ni göra det NU"

Hej Smurfen - Hoppas du får hjälp av Faluntipset !

Om du kommer på frågan du hade om ÄD så återkom gärna, jag svarar på alla frågor jag kan svaret på.

Tackar för att du tycker jag är påläst Ang. att vara påläst, om man hållit på med detta i många års tid, så blir man påläst till slut :-/ i alla fall om man som jag verkligen måste vara sin egen läkare/detektiv och leta efter alla pusselbitar själv. Jag har inte haft nån svensk läkare som hjälpt mig, utan all info har jag fått hitta själv samt via internet, böcker, mailkontakt med andra i samma situation.
    Är inte i mål än, men har verkligen kommit mycket längre på vägen. Hade jag bara stannat i Sverige och litat på vad läkarna här sagt, hade vi aldrig kommit nånstans alls inom fertilitetssökandet ....

Så fortsätt bara kämpa alla kvinnor ! Ge inte upp !
    Mirakel går att fixa, det tar bara lite längre tid
  • Cakh

Hej på er!
    Hej Hej
    Äggplocket gick bra igår, fick ut 6 fina ägg <3 och ett av dem håller vi nu tummarna att bli vårt guldägg.
    Var riktigt nervös inför ÄP men var inte alls så farligt som jag trodde, däremot sov jag 5 timmar när jag kom hem och hade riktigt ont på kvällen och fick ta citodon
    Idag är jag öm men mår mycket bättre.

I eftermiddag får vi svar på när insättningen ska ske. Väntan till 15 känns lång

Kram på er alla

• smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-03-14 18:36:55 följande:
    Hej Smurfen - Hoppas du får hjälp av Faluntipset !

Om du kommer på frågan du hade om ÄD så återkom gärna, jag svarar på alla frågor jag kan svaret på.

Tackar för att du tycker jag är påläst Ang. att vara påläst, om man hållit på med detta i många års tid, så blir man påläst till slut :-/ i alla fall om man som jag verkligen måste vara sin egen läkare/detektiv och leta efter alla pusselbitar själv. Jag har inte haft nån svensk läkare som hjälpt mig, utan all info har jag fått hitta själv samt via internet, böcker, mailkontakt med andra i samma situation.
    Är inte i mål än, men har verkligen kommit mycket längre på vägen. Hade jag bara stannat i Sverige och litat på vad läkarna här sagt, hade vi aldrig kommit nånstans alls inom fertilitetssökandet ....

Så fortsätt bara kämpa alla kvinnor ! Ge inte upp !
    Mirakel går att fixa, det tar bara lite längre tid
    Jodu, sluta kämpa gör jag nog inte förrän jag är i klimakteriet! Min sambo sa igår, " du ger aldrig upp". Han kämpar inte lika mycket ska jag tillägga, blir väl lätt så, det är inte deras kroppar. Dessutom har han redan accepterat att han inte blir pappa och är också rädd för skador barnet kan få eftersom jag är äldre. Då nämnde jag ÄD igen som han också är tveksam till, så jag har en del motvind! Kanske ändrar han sig när han ser inte egna ägg funkar.

Tror det var denna fråga om ÄD, kanske både du och Pyret vet, OM FÖRSTA äD inte funkar, betalar man bara för FET då? Om ägg finns kvar från donatorn såklart. Hur mycket får man räkna med i kostnader när det gäller sprutor med ÄD?

Jag har varit i kontakt med min vårdcentral och bett om att få kola min blodproppbenägenhet, jag sa det gäller ivf och om man kanske behöver Trombyl, att kliniken vill veta det innan start. Jag har ju proppar i släkten, mamma har haft det.

Sen mejlade jag till Fertlilitetsplus i Stockholm, men fick mejlet i retur, så får ringa dom vid tillfälle. Om man som jag inte kan åka till Grekland, är den kliniken ett bra alternativ då? Kan de kolla upp lite i alla fall när det gäller immun?
  • smurfen 11
    Cakh skrev 2017-03-15 08:30:28 följande:

Hej på er!
    Hej Hej
    Äggplocket gick bra igår, fick ut 6 fina ägg <3 och ett av dem håller vi nu tummarna att bli vårt guldägg.
    Var riktigt nervös inför ÄP men var inte alls så farligt som jag trodde, däremot sov jag 5 timmar när jag kom hem och hade riktigt ont på kvällen och fick ta citodon

I eftermiddag får vi svar på när insättningen ska ske. Väntan till 15 känns lång

Kram på er alla

Hej!
    Så bra, 6 ägg! Hur kändes det att plocka ut dom? Har du fått reda på när insätt blir, klockan är 15.15 ;) ?
  • Superfurry
    smurfen 11 skrev 2017-03-14 18:04:44 följande:

Hej alla!

Undrande sökare,

Cakh,

Superfurry,

Ego,

Hej Smurfen!!

Ok, då är det start för dig snart!! :D Vad sa dem om att de nu valde långa protokollet? hade de någon anledning till det? JAg undrar ifall inte jag ska köra det, det blir mindre äggblåsor hos mig, men dem växer mer jämnt.. Få se vad triangeln säger om det!! Jadu 5 ägg är inte fy skam. Som högst har jag fått fyra! Bara ett ägg räcker som den ständiga "mantran" lider här på FL.

Jag fick faktisk mitt TSH och den var igen normal plus att prolaktinen var bara en aning högt denna gång. Gyn tyckte att det var så lite att det var strunt samma så man kan säga att jag nu har tummen upp för att köra ett nytt försök närsom. Jag vill dock gärna ta FSH igen och se ifall det var laboratoriet som var måndagströtta (tog ju proverna på en måndag) och tog fel på den också (om de nu tog fel men vad skulle det annars vara eftersom TSH värdet har varit så olika?) ja och sambon får aldrig tummarna loss och får tid till att gå och lämna spermier. hoppas att han inte drar sig för att han är rädd för resultatet. får jaga honom igen snart!

Känner precis som dig!! Vi startade våra försök slutet av 2013-början av 2014 och jag var i kontakt med gyn angående annat redan maj 2014 och fick då fram att vi försökte och hon (min gamla gyn) hj¨lpte oss med pergotime och tyckte att vi kunde köra naturell. Tänt om man då direkt hade satsat? Då var jag 37!!! Well well så är det och det ändrar inget att tänka så dessvärre.... Det kunde ju faktisk ha tagit sig naturligt OCH gått hela vägen ju!

Cakh: grattis till 6 ägg!! hoppas hoppas att nån av dem kämpar vidare och blir ett guldägg!

Ha det fint tjejer!
  • Cakh
    smurfen 11 skrev 2017-03-15 15:14:09 följande:
    Hej!
    Så bra, 6 ägg! Hur kändes det att plocka ut dom? Har du fått reda på när insätt blir, klockan är 15.15 ;) ?
    Blev ett glatt telefonsamtal från rmc. 5 av våra 6 är befruktade. Blir insätt på fredag fm :)
    Själva plocket kändes bara lite (stack till när de punkterade äggblåsorna) men annars som en vanlig gynundersökning.
  • Pyret2017
    Cakh skrev 2017-03-15 08:30:28 följande:

Hej på er!
    Hej Hej

Kram på er alla

Åh vilka bra nyheter!! Såg att du uppdaterat med att 5 av dina 6 ägg är befruktade - GRATTIS!!! Skönt också att det inte var så farligt med äggplocket! Känner igen det där med att man är trött!

Kul med insätt på fredag! Nu är det bara att räkna ner.. Tack o lov är det inte sååå långt till fredag fm!

Kramar
  • Pyret2017
    smurfen 11 skrev 2017-03-15 15:12:14 följande:
    Jodu, sluta kämpa gör jag nog inte förrän jag är i klimakteriet! Min sambo sa igår, " du ger aldrig upp". Han kämpar inte lika mycket ska jag tillägga, blir väl lätt så, det är inte deras kroppar. Dessutom har han redan accepterat att han inte blir pappa och är också rädd för skador barnet kan få eftersom jag är äldre. Då nämnde jag ÄD igen som han också är tveksam till, så jag har en del motvind! Kanske ändrar han sig när han ser inte egna ägg funkar.

Tror det var denna fråga om ÄD, kanske både du och Pyret vet, OM FÖRSTA äD inte funkar, betalar man bara för FET då? Om ägg finns kvar från donatorn såklart. Hur mycket får man räkna med i kostnader när det gäller sprutor med ÄD?

Jag har varit i kontakt med min vårdcentral och bett om att få kola min blodproppbenägenhet, jag sa det gäller ivf och om man kanske behöver Trombyl, att kliniken vill veta det innan start. Jag har ju proppar i släkten, mamma har haft det.

Sen mejlade jag till Fertlilitetsplus i Stockholm, men fick mejlet i retur, så får ringa dom vid tillfälle. Om man som jag inte kan åka till Grekland, är den kliniken ett bra alternativ då? Kan de kolla upp lite i alla fall när det gäller immun?
    På AvaPeter så betalar man för ett FET om man har blastos i frysen som du skriver. Jag tror att det kostar ca 15' SEK.

Vi hade både mediciner härifrån (på högkostnad - en del hade jag kvar på recept från tidigare behandlingar här i SE och en del fick jag utskrivet) och vi köpte mediciner när vi var i Ryssland. Det vi köpte i Ryssland kostade runt 5-6 tusen tror jag och det var nästan all östrogen man behövde samt stor del av progesteronet, prednisolon (immunförsvarshämmande) samt metacin som jag inte riktigt vet vad det var för).

Så här hemma fick jag en del östrogen (både tabletter och plåster) samt progesteron plus nedregleringssprutan Procrene och p-piller (som man ska ta i någon vecka runt nedregleringssprutan).

Sedan hade jag också på min lista 1000mg folsyra, 200mg magnesium och inför ÄD så skulle jag ta e-vitamin 400IU som jag köpte på apoteket och hälsokosten men det är inte så dyrt.

Kramar
  • Pyret2017

Hej igen Smurfen,
    Vill bara tillägga att alla har olika protokoll beroende på behov men så såg mitt ut iaf.

Kramar

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?