• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • UndrandeSökare
    Jessy01 skrev 2017-03-18 06:32:09 följande:

Hej allihopa! Hoppas allt går bra! Spännande för er som satt igång Lycka till!!!

Läste lite o akupunktur i tråden, tror stenhårt på det!

Jag sätter igång IVF nästa vecka och tänkte fråga hur ni som tar kortison medicinerar? Börjar ni nån vecka innan? Hört man kan ta 5 mg 2 veckor innan sprutstart och sen öka?

Supertacksam för svar!! Kram

Hej Jessy !
    Angående ordination av kortison.
    Jag vet inte vad som gäller vid ivf, men kan berätta för dig hur min ordination avseende kortison såg ut vid naturliga försök (min menscykel är 30 dagar).

Dr Ds ordination då var så här Prednisolon (kortisontabletter).
    Med start på cd7 i menscykeln skulle jag börja med 10mg (2st 5mg tabletter) Prednisolon, tas 1 gång per dag,  på morgonen.

Sen från cd17 öka dosen till 15mg per dag (10mg på morgonen och 5 mg på eftermiddagen).

Sen var den slutliga dosen mycket varierande, vissa av hans patienter tog 20mg Pred, andra så mycket som 30-35 mg Pred,  allt beroende på Dr Ds ordination utifrån blodproven man tog här i Sverige och mailade till honom.

Sen vid mens skulle jag trappa ner dem långsamt  - halvera dosen var 3e dag och sen sluta. Sen börja igen nästa cd7.

Tog både Trombyl, Fragmin, Kortison och IL.dropp under Dr Ds behandling.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp.
    Lycka till !

• Superfurry
    UndrandeSökare skrev 2017-03-18 17:28:18 följande:
    Superfurry - Såg att du frågade Jessy om hur hon fått tag på kortison.
    Har du fått testa några stödmediciner som Trombyl, Fragmin, Prednisolon(kortison) eller IL-dropp? Om du letar efter gyn som vill hjälpa dig med svenska medicin recept,  så kanske någon av dessa 3 kan hjälpa dig. Du kan ju ringa
    och prata med dem om du vill. Vet att de har hjälpt tjejer i Atentråden. Vet inte var du bor, dessa 3 finns i Stockholm, men du kanske kan ta dig dit? Bara ett tips.

Dr Eva Svanborg i Solna www.varden.se/vardgivare/solna/18464/gynekolog-gynmottagning-eva-svanborg

Dr Eva Einarsson i Nacka
    www.varden.se/vardgivare/nacka/22558/forum-nacka-gynekologmottagning-dr-eva-einarsson

Marie Antonson på Fertilitetplus, Gärdet
    Storängsvägen 10, Stockholm
    www.fertilitetplus.se/

www.varden.se/behandling/%c3%b6stermalm/17691/ofrivillig-barnl%c3%b6shet-fertilitetplus/1282/fertilitetsutredning-f%c3%b6r-m%c3%a4n-och-kvinnor
    Hej undrande! Tack för att du hjälper till! Jag drar mig från att använda preparat och mediciner än när jag tvungen måste (vid IVF och sånt), tog idag värktablett för mens vilket jag inte gjort sen jag hade missfall i oktober förra året.TAr det bara när det är riktigt illa.... men hade tänkt ge kortison en chans. Dessvärre bor jag i Malmö så det är lååångt till Stockholm för mig :( Det är ingen kritik mot alla som vill ta till sådana hjälpmedel, man kämpar på sitt sätt (jag går på akupuntur tex som säkert många anser vara trams), men jag vill inte ta mer än vad jag måste. My body is my temple, en klyscha jag lever efter ;)

Men som sagt vad gäller kortison så tänkte jag prova ;) Ska se ifall min gyn kan tänka sig att skriva ut något till mig.

Ha det super tjejer!
  • Jessy01

Tack så jättemycket undrande sökande

Superfurry....fina tips från undrande... om du inte får utskrivet så inboxa mig....lycka till alla!

• UndrandeSökare
    Jessy01 skrev 2017-03-19 01:34:30 följande:

Tack så jättemycket undrande sökande

Superfurry....fina tips från undrande... om du inte får utskrivet så inboxa mig....lycka till alla!

Jessy - Varsågod, hoppas mina tips kan hjälpa dig lite iallafall !

Använder du både Prednisolon och Trombyl?
    Får du inte tag på Trombyl 75mg så köp receptfria Albyl Minor 250mg som jag tipsade om tidigare. Men dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedels tablett
    per dag.

Vid vilken klinik gör du ivf?  Om din ivf-läkare skriver ut prednisolon för ivf,
    så följ hens ordination i första hand. Jag vet ju inte om ordinationen är lika
    vid ivf som vid naturliga försök....

Kanske någon annan som vet ?

Lycka till alla i tråden !
  • Jessy01

Tack undrande! Jag har alltid börjst vid äggplock så ville börja

lite tidigare denna gång :) Jepp tsr pred, trombyl och fragmin.

• smurfen 11
    Jessy01 skrev 2017-03-18 06:32:09 följande:

Hej allihopa! Hoppas allt går bra! Spännande för er som satt igång Lycka till!!!

Läste lite o akupunktur i tråden, tror stenhårt på det!

Jag sätter igång IVF nästa vecka och tänkte fråga hur ni som tar kortison medicinerar? Börjar ni nån vecka innan? Hört man kan ta 5 mg 2 veckor innan sprutstart och sen öka?

Supertacksam för svar!! Kram

Spännande! Hoppas det går bra! Håller alla tummar som går!

Ang detta med mediciner, förstår du och nån mer här i tråden bl.a  har nån eller några autoimmuna sjukdomar som gör att ni behöver extra hjälp.

Själv vill jag också testa kortison för jag tror det kan va en bov i dramat. Men frågade ivf läkaren om det, och hon sa " man vet ju inte än hur foster påverkas av dessa mediciner under graviditet, därför skrivs de bara ut till de som verkligen behöver" Däremot tipsade hon mig om att kolla det med trombyl i alla fall, så såna tester ska jag göra om drygt en vecka på vc. 

Kanske ligger nåt i det hon säger.

Trombyl har inte jag, men albyl minor, och vågar man ta det? Tänkte ta det efter ägglossingen, då såna kan göra ägget svårt att komma igenom för spermier annars.

Och till er som tagit Synarela, det ska jag ta från dag 21, kan inte det stoppa eller göra en ev graviditet omöjlig?   Tänkte OM det för en gång skulle ta sig denna älomgång...man slutar ju aldrig hoppas...
  • UndrandeSökare

Ja, du kan ta Albyl Minor 250mg, det innehåller samma sak som Trombyl 75mg, men du måste dela varje Albyl Minor i 3 delar och ta en tredjedels tablett per dag. Tablettdelare finns att köpa på Apoteket, så slipper man dela tabletter med kniv.
    Trombyl (och Albyl Minor) fungerar mild blodförtunnande, kan förhindra ev. proppar i moderkakan. Man kan ta det till v.36 i graviditeten enligt min läkare.

www.apoteket.se/produkt/albyl-minor-tablett-250-mg-50-styck-burk-56921/

www.apoteket.se/produkt/tablettdelare-1-st-247509/

Lycka till !

• Pyret2017

Oj, här händer det grejer! Glad Lite att läsa ikapp så jag får återkomma senare!!

Jessy01, UndrandeSökare
    Jag har ju tagit Prednisolon i samband med ÄD (inte när jag gjorde IVF) och min dosering var 10 mg med start 1 vecka innan insätt  och sedan forstätta med det till 7 hela veckor. Därefter minska dosen till 5mg till 8 hela veckor och sedan sluta helt.

Kramar till alla!

• Pyret2017
    Pyret2017 skrev 2017-03-20 10:36:15 följande:

Oj, här händer det grejer! Glad Lite att läsa ikapp så jag får återkomma senare!!

Jessy01, UndrandeSökare
    Jag har ju tagit Prednisolon i samband med ÄD (inte när jag gjorde IVF) och min dosering var 10 mg med start 1 vecka innan insätt  och sedan forstätta med det till 7 hela veckor. Därefter minska dosen till 5mg till 8 hela veckor och sedan sluta helt.

Kramar till alla!

Hej igen!

Appropå kortison, Jessy01, UndrandeSökare, Superfurry & Smurfen

Min dosering som jag skrivit i ovan inlägg verkar vara väldigt låg i jämförelse med Undrande. Jag gissar att det spelar roll om man har gjort utredning och verkligen fått konstaterat immuna problem i samband med graviditet.

Jag har inte gjort någon utredning för autoimmun sjukdom i samband med varken våra IVFer eller vid ÄD. Jag fick prednisolon baserat på tidigare MF och kemiska plus att jag har har autoimmun sjukdom sedan tonåren men som sagt - verkar som om min dos varit väldigt låg.

'Vanliga' autoimmuna sjukdommar är ju bland annat diabetes, celiaki, reumatism, psoriasis, eksem etc. - därmed inte sagt att alla med dessa sjukdomar har svårt att bli gravida men det kan tydligen spela roll, eller vet du, UndrandeSökare, du du som är 'immunitets-experten' i vårt gäng? Är det autoimmuna sjukdomar generellt som kan bidra till problem med att kroppen stöter ut eller är det något mer specifikt som just påverkar graviditet, vet du?

Kramar till alla!
  • UndrandeSökare
    Pyret2017 skrev 2017-03-20 22:59:58 följande:
    Hej igen!

Appropå kortison, Jessy01, UndrandeSökare, Superfurry & Smurfen

Min dosering som jag skrivit i ovan inlägg verkar vara väldigt låg i jämförelse med Undrande. Jag gissar att det spelar roll om man har gjort utredning och verkligen fått konstaterat immuna problem i samband med graviditet.

Jag har inte gjort någon utredning för autoimmun sjukdom i samband med varken våra IVFer eller vid ÄD. Jag fick prednisolon baserat på tidigare MF och kemiska plus att jag har har autoimmun sjukdom sedan tonåren men som sagt - verkar som om min dos varit väldigt låg.

'Vanliga' autoimmuna sjukdommar är ju bland annat diabetes, celiaki, reumatism, psoriasis, eksem etc. - därmed inte sagt att alla med dessa sjukdomar har svårt att bli gravida men det kan tydligen spela roll, eller vet du, UndrandeSökare, du du som är 'immunitets-experten' i vårt gäng? Är det autoimmuna sjukdomar generellt som kan bidra till problem med att kroppen stöter ut eller är det något mer specifikt som just påverkar graviditet, vet du?

Kramar till alla!
    Hej ! Nja, är nog ingen immunitetsexpert, det finns ju alltid de som kan mer än man själv gör

Det jag beskrev ovan är taget ur min behandlingsplan hos Dr D, och det är hans normala startdos för naturliga försök tror jag. Han använder generellt ganska mycket kortison i höga doser, ofta under en stor del av graviditeten. Dessutom regelbundna Intralipiddropp för att lugna immunförsvaret samt
    Trombyl och Fragmin för att förhindra och lösa upp blodproppar.

Jag tog Prednisolon under försöksmånaderna men upptäckte att min kropp inte tålde Prednisolon. Jag reagerade redan på låga doser med hjärtklappning och skakiga händer. Så då fick jag genom Dr Ds hjälp byta till Medrol istället (också kortison, men en sort som jag tål mycket bättre). Den nya dosen blev då 8mg Medrol dagligen (2 tabletter 4mg varje morgon), samma cd dagar som nämndes ovan. Så om ni inte tål Prednisolon, be då er läkare skriva ut Medrol istället så ni får testa det.

Ang autoimmuna sjukdomar så förekommer det ofta bland kvinnor med immunproblem. Men det finns också kvinnor som inte alls har några autoimmuna sjukdomar själva (men det kan finnas längre bak i släkten) som får hjälp av Dr D.
    Jag har flera autoimmuna sjukdomar bland annat hypotyreos, allergier etc och kommer från en familj där det finns autoimmuna sjukdomar, så därför misstänkte jag att mitt immunförsvar kunde vara ett problem.

Genom Dr Ds blodprover fick jag veta att jag har en autoimmun blodkoaguleringssjukdom som heter Antifosfolipidsyndrom (APS), som kan orsaka missfall genom att ge blodproppar i moderkakan. Därför måste jag ta Trombyl och Fragmin vid alla ev. graviditeter, annars är det mycket stor risk för blodproppar som i värsta fall kan riskera både moderns och fostrets liv.

Det finns säkert många andra autoimmuna sjukdomar som också kan orsaka att man har svårare att bli med barn eller behålla graviditeten.
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?