• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-03-11 11:58:30 följande:
    Överaktivt immunförsvar och fertilitet kan yttra sig både genom att det aldrig blir något plus eller hos andra kvinnor att det blir upprepade missfall. Tyvärr "tror inte" svenska läkare att immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem (eftersom det inte är bevisat i stora dubbelblinda studier i Sverige). 

Jag frågade flera svenska läkare om det, frågade även vid missfallsutredningen men svaret blev bara "Nej, immunförsvaret kan inte orsaka fertilitetsproblem". Trots att det är känt att för att en graviditet ska kunna lyckas måste kvinnans immunförsvar "tagga ner" för att låta embryot fästa och fortsätta växa utan att stötas bort, men vid immunproblem så ser kvinnans kropp det befruktade embryot som en inkräktare/cancercell som det försöker stöta bort.

Eftersom missfallsutredningen inte visade något på mig (eftersom de tog för få prover) så fick jag inte ens Trombyl utskrivet. Men jag hittade då denna tråd på Familjeliv
    "Vi som snart är gravida efter missfall i Aten"  och sen åkte vi till Aten.

Om du är intresserad av att veta mer kan jag verkligen rekommendera att du går till Aten tråden och läser,  samt även denna jättebra bok:
    www.bokus.com/bok/9780978507800/is-your-body-baby-friendly/
    Finns hos Bokus och Adlibris för ca 200kr. Den är skriven av den amerikanske läkare Dr Alan E Beer som var först med att börja behandla kvinnor med överaktivt immunförsvar och fertilitetsproblem på 1990-talet.

Kan också rekommendera denna sida:
    www.fertilitetsguiden.com/wp/

Den enda klinik som jag vet om i Sverige, som ens sysslar lite immunbehandling och sånt i liten skala är denna klinik, de hjälper de som
    gör ivf hos dem, de ska nu göra en studie om PGS också såg jag på deras hemsida  www.ivfkliniken.se/falun/

Men om du misstänker att du har problem med immunförsvaret så ta kontakt med Life Clinic eller ivfSerum i Aten ang. immunutredning. Kunskapen är helt enkelt större utomlands.

Sverige är tyvärr långt efter när det gäller fertilitetsvård. Det känns som att svensk sjukvård måste först uppfinna hjulet innan de kan använda det, trots att det redan finns färdiga bilar att köpa utomlands !!!

Här hittar du deras hemsidor:
    www.ivfserum.com/

www.lifeclinic.gr/
    Jag ska höra med vår klinik på tisdag, hur deras kunskaper är inom immun och spermier och så. Jag är rätt bra på att tjöta:) Mina pengar tänker jag, min kropp.

Undra om man kan få göra ivf privat i Falun? Tänker iom de är mer insatta i immunproblem, verkar va de bästa i Sverige. Däremot verkar det vara samma kedja som här i Göteborg, och det var ju Carlanderska vi gick till först, som klantade sig så, dit vill jag inte tillbaka. Synd, för de ska ju göra PGS studien. De samarbetar med Falun, för jag känner igen namnen på kontaktpersonerna om man ville vara med i PGS. Huddinge verkar vara via landsting, ang det med PGS.

Vi har inte den resursen att åka till Grekland t.ex för att kolla detta mer ingående, men jag misstänker immun kan ev ställa till det för mig/oss. Om vi till slut gör ÄD, så tänker vi kolla upp sambons spermier mer där i Riga.
  • UndrandeSökare
    micmic - Om jag var du skulle jag absolut begära ut journalerna och läsa själv, ibland står där mycket mer än doktorn berättar.....!!!

smurfen - Att göra utredning i Aten hos Dr D kostar ca 20.000kr, vi använde sparpengarna. Mycket väl investerade pengar, tack vare det fick jag ju diagnoser
    som jag aldrig att fått veta i Sverige.

Om du är intresserad av Falun, ring dit och prata med dem
    så fort som möjligt om du vill och ta reda på vad de kan erbjuda just er.
    Här hittar du alla Falun klinikens kontaktuppgifter:
    Kontakt

För att komma till oss behöver du inte någon remiss och du får snabbt en tid för ditt första besök.

Mottagningen är öppen för tidsbokade besök måndag-fredag kl. 09.00-16.00.  Vi har lunchstängt mellan kl 12.00-13.00. OBS! Ta med giltig legitimation alternativt pass!

Telefon För rådgivning och tidsbokning kontakta oss på telefonnummer 023-78 30 40. För fakturafrågor vänligen kontakta oss på 023-173 24.

Email Det går också bra att maila oss på [email protected]. Vi besvarar email måndag till fredag. Använd gärna kontaktformuläret.

Hitta hit Besöksadress är Åsgatan 30 som ligger i centrala Falun, två kvarter från Stora torget. Gå in på www.hitta.se för att få en exakt vägbeskrivning. Vår postadress är IVF-kliniken Falun, Falu lasarett, 791 82 Falun.
    www.ivfkliniken.se/falun/kontakt/

• Cakh

Hoppas ni haft en fin helg.
    Jag har mitt första äggplock på tisdag och ska erkänna att jag är lite nervös inför det. När jag var på UL i torsdags sa läkaren att det sedan blir insättning Tors, fre eller söndag. Ni som har gjort detta innan, gör det ont? Hur mådde ni efteråt kan jag gå till jobbet på em?

• Superfurry

Här händer det grejjer! Välkomna Cakh och Micmic!

Micmic, trist med den dumma läkaren och att utrycka sig klumpigt :( blev lite nyfiken på varför ni fick ställas inför ett svårt beslut när det var dags för återföring? Har det med din diagnos att göra? Du behöver såklart inte svara ifall det är personligt och du inte vill prata om det..!

Cakh: vad spännande med äggplock! hoppas att allt går väl, får hålla tummarna för dig på tisdag :)

Maran: nu ligger du och solar med en paraplydrink i handen. njuuuut!!!!!

Smurfen:önskar jag också var bra på att tjöta! Jag och sambon är alldeles för snälla patienter tror jag :/

Undrande: då börjar det väl snart dra ihop sig för dig och återföring om jag förstår det rätt?

Håller alla tummar för alla på tråden, själva väntar vi på nya resultat på sambons TSH, mitt TSH och så om vi kommer loss med fragmenteringstestet.

Ego: vet ej ifall jag har nämnt det innan men jag har haft som en diffus smärta runt äggstockarna och livmodern. Tänkte att det kanske hade att göra med sista försöket och alla mediciner och att det skulle avta. Det konstiga är att det startade typ tre veckor efter sista försöket... Typ sen den dagen min gyn gjorde scratching på slemhinnan.. Har försökt att googla om detta men hittar inget riktigt. När jag var hos honom angående TSH så bad jag honom göra ett ul och kolla om jag hade cystor, men det fanns inget. Nu har detta tilltagit och blivit starkare och häromdagen när jag böjde mig ner snabbt så var det precis som om jag "klämde" vänster äggstock. Gjorde jätteont! Vad är det frågan om? Kan detta vara endometrios? Har aldrig haft detta förr. Ju ont i en äggstock åt gången har jag (i samband med cystor), men inte båda.... Gyn frågade mig om jag var gravid, men detta var ju innan jag ens hade ägglossning. Nu har jag haft det förra helgen och är en vecka innan BIM.... jättekonstigt!

Jaja vi får se. Bar det inte är nåt gojs med tarmarna efter min magsjuka?
    Jaja nu ska jag sluta vara hypokondriker ;)

HA det fint tjejer!

• UndrandeSökare
    Superfurry skrev 2017-03-12 19:18:34 följande:

Här händer det grejjer! Välkomna Cakh och Micmic!

Micmic, trist med den dumma läkaren och att utrycka sig klumpigt :( blev lite nyfiken på varför ni fick ställas inför ett svårt beslut när det var dags för återföring? Har det med din diagnos att göra? Du behöver såklart inte svara ifall det är personligt och du inte vill prata om det..!

Cakh: vad spännande med äggplock! hoppas att allt går väl, får hålla tummarna för dig på tisdag :)

Maran: nu ligger du och solar med en paraplydrink i handen. njuuuut!!!!!

Smurfen:önskar jag också var bra på att tjöta! Jag och sambon är alldeles för snälla patienter tror jag :/

Undrande: då börjar det väl snart dra ihop sig för dig och återföring om jag förstår det rätt?

Håller alla tummar för alla på tråden, själva väntar vi på nya resultat på sambons TSH, mitt TSH och så om vi kommer loss med fragmenteringstestet.

Ego: vet ej ifall jag har nämnt det innan men jag har haft som en diffus smärta runt äggstockarna och livmodern. Tänkte att det kanske hade att göra med sista försöket och alla mediciner och att det skulle avta. Det konstiga är att det startade typ tre veckor efter sista försöket... Typ sen den dagen min gyn gjorde scratching på slemhinnan.. Har försökt att googla om detta men hittar inget riktigt. När jag var hos honom angående TSH så bad jag honom göra ett ul och kolla om jag hade cystor, men det fanns inget. Nu har detta tilltagit och blivit starkare och häromdagen när jag böjde mig ner snabbt så var det precis som om jag "klämde" vänster äggstock. Gjorde jätteont! Vad är det frågan om? Kan detta vara endometrios? Har aldrig haft detta förr. Ju ont i en äggstock åt gången har jag (i samband med cystor), men inte båda.... Gyn frågade mig om jag var gravid, men detta var ju innan jag ens hade ägglossning. Nu har jag haft det förra helgen och är en vecka innan BIM.... jättekonstigt!

Jaja vi får se. Bar det inte är nåt gojs med tarmarna efter min magsjuka?
    Jaja nu ska jag sluta vara hypokondriker ;)

HA det fint tjejer!

"en diffus smärta runt äggstockarna och livmodern. Tänkte att det kanske hade att göra med sista försöket och alla mediciner och att det skulle avta. Det konstiga är att det startade typ tre veckor efter sista försöket... Typ sen den dagen min gyn gjorde scratching på slemhinnan."

Låter inte bra att du fått ont och haft ont i 3 veckor. Har du möjlighet att kolla med annan gyn för second opinion så du inte fått nån infektion eller liknande?

Alternativt att du retat kroppen för mycket, har man tex överaktivt immunförsvar så funkar scratchning på vissa men inte på andra. Det kan reta kroppen för mycket att det blir en överreaktion. GurkanGrace råkade ut för det.
  • Superfurry
    UndrandeSökare skrev 2017-03-12 20:03:15 följande:
    "en diffus smärta runt äggstockarna och livmodern. Tänkte att det kanske hade att göra med sista försöket och alla mediciner och att det skulle avta. Det konstiga är att det startade typ tre veckor efter sista försöket... Typ sen den dagen min gyn gjorde scratching på slemhinnan."

Låter inte bra att du fått ont och haft ont i 3 veckor. Har du möjlighet att kolla med annan gyn för second opinion så du inte fått nån infektion eller liknande?

Alternativt att du retat kroppen för mycket, har man tex överaktivt immunförsvar så funkar scratchning på vissa men inte på andra. Det kan reta kroppen för mycket att det blir en överreaktion. GurkanGrace råkade ut för det.
    Hej Undrande, alltså det är inte ont utan mer som en känning/värk. Den har blivit lite starkare nu på senare tid (sista veckan). Gyn kollade ordentligt med UL och inga cystor men som du säger, kan vara en infektion :O jag ska till gyn snart igen och ska fråga honom om detta... De har ju kollat rätt mycket i blodprover och så men en infektion har de inte kollat. Jag vet inte om jag har överaktiv immunförsvar men intalar mig själv att den är ok och inte överaktiv. Men man vet ju aldrig!

Vem/vad är gurkangrace? :)

Jessy: fråga till dig om du kommer online. Du hade ju fått behandling för bakteriell vaginos, visst var det så? Vet du något om man kan få ont i äggstockarna ifall man lider av det?

Ha en fin måndag tjejer!
  • UndrandeSökare
    Superfurry skrev 2017-03-13 09:23:24 följande:
    Hej Undrande, alltså det är inte ont utan mer som en känning/värk. Den har blivit lite starkare nu på senare tid (sista veckan). Gyn kollade ordentligt med UL och inga cystor men som du säger, kan vara en infektion :O jag ska till gyn snart igen och ska fråga honom om detta... De har ju kollat rätt mycket i blodprover och så men en infektion har de inte kollat. Jag vet inte om jag har överaktiv immunförsvar men intalar mig själv att den är ok och inte överaktiv. Men man vet ju aldrig!

Vem/vad är gurkangrace? :)

Jessy: fråga till dig om du kommer online. Du hade ju fått behandling för bakteriell vaginos, visst var det så? Vet du något om man kan få ont i äggstockarna ifall man lider av det?

Ha en fin måndag tjejer!
    Superfurry - Hej ! Hoppas du får hjälp av din gyn, annars försök hitta annan gyn som du kan få kolla hos så det inte är infektion. Är det infektion kanske du behöver penicillin. Varken trevligt eller bra att gå runt med känning/värk, speciellt inte när det ökar....

Ibland vet man inte att man har överaktivt immunförsvar föränn man får göra en utredning...

Hoppas det ordnar sig för dig Superfurry ! Lycka till !

GurkanGrace är en tjej/kvinna jag pratat med en hel del, hon hade också varit hos Dr D i Aten. Hon hade rispat, men hennes kropp överreagerade då fattade jag det som (hon har överaktivt immunförsvar). Men är nu gravid efter ÄD hos AvaRiga, borde få sitt barn i mars 2017.

Citat från hennes text:
    " Jag har fått rispat livmoderslemhinnan på Nordic Ivf i Malmö. Både Pia och Srana gör det. Nu i efterhand var det dumt i mitt fall eftersom jag har för starkt immunförsvar så stressade jag bara kroppen ännu mer men det visste jag inte då. "  www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten/2/nick/76970838
  • Pyret2017
    Cakh skrev 2017-03-12 16:35:04 följande:

Hoppas ni haft en fin helg.
    Jag har mitt första äggplock på tisdag och ska erkänna att jag är lite nervös inför det. När jag var på UL i torsdags sa läkaren att det sedan blir insättning Tors, fre eller söndag. Ni som har gjort detta innan, gör det ont? Hur mådde ni efteråt kan jag gå till jobbet på em?

Hej, vet inte om du sett mitt tidigare svar så jag lägger in det nedan. I mitt fall tycker jag inte att det har varit så farligt alls. Däremot har jag inte fått jobba under dagen då äggplock görs (enl. läkarens ordination) och det är jag glad för, man är lite trött och kan ha lite känningar. Bäst är att inte räkna med jobb under em!

'Själva äggplocket tar inte mer än ca15-20 minuter (om man inte sövs vilket jag gjordes i Polen, då fick man vara där i ca 3 timmar). Men annars brukar man få komma in, byta om och vila lite, sedan tar äggplocket ca 20 minuter och efter det så är det lite vila, kanske runt 1 tim. Vi fick mackor och juice efteråt.

Jag har mått olika efter mina äggplock. Men generellt så har det känts lite obekvämt under utplocket men sedan har jag mått granska bra (känt lite i magen och varit lite dåsig/trött).

Vid ett tillfälle hade jag glömt att jag inte fick äta innan så jag åt en avokado till frukost. Den gången blev jag illamående innan äggplocket (då jag fått lugnande och smärtstillande) och sedan kändes allt jättekonstigt och gjorde ont och sen var jag typ hängig och illamående i flera timmar. Tydligen var det för att jag ätit sa de på kliniken, så vad du än gör - ingen mat/frukost på morgonen/natten innan äggplock! '

KRAMAR
  • Cakh
    Pyret2017 skrev 2017-03-13 13:58:03 följande:
    Hej, vet inte om du sett mitt tidigare svar så jag lägger in det nedan. I mitt fall tycker jag inte att det har varit så farligt alls. Däremot har jag inte fått jobba under dagen då äggplock görs (enl. läkarens ordination) och det är jag glad för, man är lite trött och kan ha lite känningar. Bäst är att inte räkna med jobb under em!

'Själva äggplocket tar inte mer än ca15-20 minuter (om man inte sövs vilket jag gjordes i Polen, då fick man vara där i ca 3 timmar). Men annars brukar man få komma in, byta om och vila lite, sedan tar äggplocket ca 20 minuter och efter det så är det lite vila, kanske runt 1 tim. Vi fick mackor och juice efteråt.

Jag har mått olika efter mina äggplock. Men generellt så har det känts lite obekvämt under utplocket men sedan har jag mått granska bra (känt lite i magen och varit lite dåsig/trött).

Vid ett tillfälle hade jag glömt att jag inte fick äta innan så jag åt en avokado till frukost. Den gången blev jag illamående innan äggplocket (då jag fått lugnande och smärtstillande) och sedan kändes allt jättekonstigt och gjorde ont och sen var jag typ hängig och illamående i flera timmar. Tydligen var det för att jag ätit sa de på kliniken, så vad du än gör - ingen mat/frukost på morgonen/natten innan äggplock! '

KRAMAR
    Tack Pyret!
    Känner mig nervös inför morgondagen men det är nog normalt för alla som ska göra äggplock (iaf för första gången) Kollade på Nyhetsmorgon på 4:an idag och på nått sätt kände jag mig lite lugnare efter hon berättat hur hon mådde efter sina 2 äggplock. Kul att TV4 tar upp IVF nu när man är igång med det.
    Kram på dig och håll tummarna för mig imorgon <3
  • Superfurry
    Cakh skrev 2017-03-13 14:36:18 följande:
    Tack Pyret!
    Känner mig nervös inför morgondagen men det är nog normalt för alla som ska göra äggplock (iaf för första gången) Kollade på Nyhetsmorgon på 4:an idag och på nått sätt kände jag mig lite lugnare efter hon berättat hur hon mådde efter sina 2 äggplock. Kul att TV4 tar upp IVF nu när man är igång med det.
    Kram på dig och håll tummarna för mig imorgon <3
    Cakh!! lycka till imorgon! Jag har gjort alla mina tre äggplock med lokalbedövning och det har gått bra! Jag tog ledigt från jobb den dagen och tur är det för jag har alla tre ggr varit supertrött efter det och sovit halva dagen.

Men ja hoppas allt går bra imorgon!!

Undrande: ok, jaha :) skumläste hennes inlägg som du länkade till men förstod inte på vilket sätt hennes kropp blev stressad? Jadå det går säkert bra med denna smärta/värk. Jag har oftast mycket "känningar" mellan äl och mens. Tror att jag känner efter för mycket :)

Nu ska jag sova. Natti natt alla!
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?