• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • UndrandeSökare

Hej allihopa !
    Tänkte bara tipsa er om att ifall slemhinnan växer dåligt,
    så kan man förbättra det med E-vitamin.
    400mg per dag har jag läst att AvaRiga ordinerar inför ÄD
    om slemhinnan växer dåligt.

Så kan vara bra tips att köpa hem en burk:
    www.kronansapotek.se/E-vimin-Kapsel%2C-mjuk/p/024208

Ha det bra !

• smurfen 11
    Superfurry skrev 2017-03-01 18:04:39 följande:
    Halva av det inlägget som jag skrev och du citerade var till dig smurfen men ditt namn försvann?

Varning mycket ego inlägg idag!

Nä, har haft en skitdag idag. Har varit hos gyn för att få Levaxin tagit bloprover igen och där rabblade vi hormoner och värden och hit och dit. Sen till akunpuntören som ville veta hur det har gått och där rabblade jag hormoner och behandlingar igen. När jag kommer ut vill ju sambon veta hur det har gått med alla besök hos gyn och akunputör. Då startar jag rabbla upp alla hormoner och värden och ja... precis då gick det upp för mig hur jobbigt det här är och att om vi inte hade behövt hjälp så hade vi aldrig ens vetat om vad FSH och AMH och TSH o f-an och hans moster och jag bad sambon ringa senare. Satte mig på en bänk och grät. Det blev så mycket på en gång! Det var som om alla dessa försök, missfall, hormonvärden, piller, sprutor, nålar, örter, äggplock, dåliga besked kom över mig och jag bara kunde inte andas.

Usch ja det var heavy. Men jag kom hem ringde sambon igen han var på jobbet än, och vi pratade ut om allt och hur trist och orättvist världen är och att vi kanske ska bara göra äd och slippa allt detta (ja iaf mycket av det) och bara börja leva igen. Inte bara vänta på nästa försök och inte kunna köpa den bilen vi har velat så länge. Vi skulle ju köpa bil precis när allt detta satte igång så det fick ligga på is. Eller planera en semester utan att tänka att det kanske inträffar mitt i ett försök så det går ej, ja planera livet, framtiden!

Ibland får man bara nog av allt. Tack Smurfen för alla råd men jag har det precis som dig. Tänker att kanske ett försök till och sen kan man ge upp... Det hade varit skönt att kunna gå ut med vänner dricka vin (MSSOR), äta osunt, slippa oron, bara leva igen. Jag vet faktisk inte hur vi gör. Det är så svårt!!!

Om någon bara kunde ge en garanti om hur det blir som du skrev Maran...

Mycket egoinlägg just nu, tror att jag går igenom en tung fas med att ta beslut om äd eller ej... Kommer snart igen och kan vara med i diskussioner om blodtyper, immunologifaktorer, olika kliniker, etc. men just nu blir det nog en paus ett tag. Kikar in till er nästa vecka och hoppas att melankolin har gått ner lite och kanske den förbannade TSH:n också... ;)

Kramar till er mina kämpar!!!
    Känner igen mig i det Furry, rabblande hit och dit, det är så jäkla jobbigt:( Känns som man bara består av siffror till slut. Kan dom inte bara fråga hur man mår!

Och jag tyckte MITT svar till dig var ego...berättade ju bara vad jag känner om mig själv!  Var ju mening ge DIG råd !

Ja, livet står liksom på vänt i allt detta, man tänker på nästa cykel, kan jag jobba då, kan vi göra det då bla bla Det är inte som när man var yngre och tänkte äsch det tar sig nästa gång, nu kanske det inte blir en nästa gång hemska tanke...verkligheten kommer ikapp.

Kram till dig !
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-03-01 18:48:49 följande:

Och så lite "pro-ÄD" kommer här:

www.express.co.uk/news/science/609805/infertile-mums-pass-on-DNA-new-research-Southampton-University-Nick-Macklon

Läste den också, lite halvflummigt om vad de hiittat men klart intressant! Det måste ju vara sån sorts utbyte efter nio månader i kuvös.

Ska visa den för sambon, då han är lite skeptisk till annans ägg.

Fast får väl ta det som en komplimang att han vill att mina gener ska gå vidare!

Läste även din artikel Undrande sökare, undra hur gamla de är, och blev det äd eller vad till slut för dom?
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-03-02 15:14:19 följande:

Hej allihopa !
    Tänkte bara tipsa er om att ifall slemhinnan växer dåligt,
    så kan man förbättra det med E-vitamin.
    400mg per dag har jag läst att AvaRiga ordinerar inför ÄD
    om slemhinnan växer dåligt.

Så kan vara bra tips att köpa hem en burk:
    www.kronansapotek.se/E-vimin-Kapsel%2C-mjuk/p/024208

Ha det bra !

Jag äter en del olivolja och rapsolja, det är väl också bra ? Plus massa nötter.
  • smurfen 11
    Pyret2017 skrev 2017-03-01 19:00:10 följande:
    Vi bor i Stockholm så jag ringde till ngt som heter City Akuten (Husläkare, drop-in, akut, vaccination, provtagning, hälsoundersökningar etc) och bad att få boka en tid åt min man för koll av blodgrupp. Hon frågade vad det skulle användas till och jag svarade infertilitetsbehandling - så var det inget mer med det utan vi bokade en tid nästa dag. Jag tror att han betalade 200:-. Hur enkelt som helst, gissar att du kan ringa närmsta sjukhus eller liknande och fråga! När vi pratade med AvaPeter om blodgrupp och Rh så sa de rakt ut att det inte var avgörande för resultatet men vi ville själva ha lite koll. Vad gäller infektionsproverna som UndrandeSökare skriver om så gjorde vi dem där första dagen på vår vistelse (jag tror att de är mer eller mindre obligatriska internationellt) plus att jag var tvungen att göra ett hälsotest där de mätte EKG, kollade andning och massor av konstiga saker..

Vi vände oss till en klinik i Polen för IVF och PGS, Invicta med en Professor i gynekologi, bra klinik med modern utrustning, höga success rates och många internationella patienter. Hörde bland annat svenskar, norrmän, engelsmän och ryssar i korridorerna. Jag har fullt förtroende för kliniken och deras professor och doktorer, de är superbra.

Jag är 43 så jag känner lite att tiden springer iväg. Min man överlät beslutet helt åt mig om jag ville fortsätta med IVF men som sagt, jag kände mig 'färdig', det var dags för något nytt!  Anledningen till att vi bytte klinik var att vi ville ha mer information om donatorn än längd, hår- och ögonfärg. Och AvaPeter med doktor Olga var perfekt för oss då vi kunde välja deras variant med utökade profiler samt bilder. Det passade oss men jag vet att det inte passar alla (har 2 vänner som använt donator, 1 för ägg och 1 för simmare, och de tycker båda att vi var galna som ville ha så mycket information..)

Vad gäller fragmenteringen så fick min man sluta röka, bara använda boxershort (vilket han hatar men det gick det med!), inga varma bad eller värme riktad mot 'delarna' *fniss* plus att han fick tillskott av Zink, Selen, Folsyra samt hög dos av C-vitamin. Deras lab gjorde också en behandling av simmarna innan befruktning (vet inte om det var så att de plockade ut de som var bäst eller om det faktiskt går att göra något åt själva fragmenteringen men värdena efter all behandling var betydligt bättre än innan). 

Sen måste jag instämma med UndrandeSökare gällande fertilitetsvård i Sverige. Vi har aldrig varit i kontakt med Landstinget utan gått privat och det är exakt samma sak där.. Till oss sa de att min mans simmare var så bra.. Men då kollar man bara rörlighet och antal - INTE kvalitet.. :-O Det känns som om man kör en 'one-size-fits-all' lösning här medans vi i Polen kände att de skapade en plan just för oss med våra förutsättningar. De lyckades dessutom få ut fler ägg per behandling än vad vi fick på våra behandlingar här i Sverige. Intressant är också att de satte mig på Menopur istället för Gonal-F och att de gav mig en lägre dos än vad de ville sätta in i Sverige.... Jag vill inte avskräcka från behandling i Sverige men det var iaf vår erfarenhet.

Sorry för detta evighetslånga inlägg.. Jag ska skärpa mig!

Kramar till alla!
    Jaså blodgrupp går kolla lättare än vad man tror, dåså.

De där hiv mm har vi gjort nyligen.
    Ok, Polen med PGS, du kanske har sagt det men , hur många blastisar fick du som de kunde kolla ?

Menar du att det hjälper att inte bada om spermier är fragmenterade? Nämnde att nåt kanske är fel med sambons fiskar igår, med tanke på att han badar en del, men han blir lite arg när jag nämner det...blir lite mycket även för han ibland också, allt det här. Däremot har jag fått min sambo att äta zink och folsyra.

Menopur ska tydligen vara bättre för endel av oss äldre kvinns har jag hört.
    I alla fall, hoppfullt att man kan bli gravid på första försöket med äd !
  • smurfen 11

Sorry, ett till ;)

Alla ni som gör äd nu och du Pyret som gjort, har ni berättat för de ni känner att ni gör äd?

• Pyret2017
    UndrandeSökare skrev 2017-03-02 09:34:50 följande:
    Hej Pyret ! Jo, det är provocerande att tänka på att sjukvården kan behandla dina patienter så dåligt, att inte ens kosta på ett spermaprov vid missfallsutredning. Man tycker ju att det borde självklart ingå. Det enda prov som togs på mannen vid missfallsutredningen var ett blodprov för kromosomanalys av blodet, men det var 100% normalt (46 xy) Tyvärr inget spermaprov togs, trots att vi ville få göra det. Tyvärr kan det vara så att mannens blod är normalt men inte spermierna, men det är det aldrig nån som upplyser om    Känns som att missfallsutredningarna är så förenklade, de tar bara några prover och hittar inget, och sen säger de bara "tyvärr oförklarligt barnlös"  Nästa person tack !

Känns jättetrist att veta att vi slösat bort så mycket tid på naturliga försök när det aldrig skulle ha lyckats. Jag blir lätt gravid naturligt men missfall varje gång, har haft 5 missfall nu. Har varit hos Dr D i Aten och gjort immunutredning också. Hittade bland annat koagulationssjukdom på mig. Men inte heller Dr D tog några prover på mannen

Ja, vi har varit till AvaRiga och träffat läkaren, gjort fragmentationstest, vul för att kolla så allt såg bra ut och för att kolla slemhinnan, den var 11 mm cd21 så det var fullt godkänt. Fick en nedregleringsspruta i skinkan på kliniken. Det behövs tydligen bara en spruta och man kan sen surfa på den för att samordna mottagarens cykel med donatorns. Eftersom spermaprovet var dåligt så har vi valt 2 donatorer. Så det blir dubbeldonation. Ja, den kvinnliga donatorn har kört igång redan. Jag väntar nu på mensen så jag ska få börja med progynon tabletterna. Känns lite nervöst och hoppas naturligtvis att allt ska gå bra mu.

Är ni gravida nu? i vilken vecka? Gjorde ni ÄD eller dubbeldonation? (ED kanske det kallas?).

Jag hoppas det ska gå för alla oss i tråden, så det snart blir många fina plus
    Känner verkligen igen mig i det du säger. Dels att man får så lite information - allt får man ta reda på själv och sedan kände vi också att vårt år på klinken här hemma var aningen 'bortkastat' (främst i tid men också pengar!) när vi äntligen kom ner till Polen.

Gjorde ni någon behandling i Aten?

Vi använder min mans simmare och donatorägg. Det är lite av en risk och vi är medvetna om det men vi valde ändå att ta den. Dr Olga sa att hon haft män med värre fragmentering (min mans var dålig men inte infertil) där unga ägg 'hjälpt till' att korrigera fragmenteringen och det fötts friska barn. Min man har också fortsatt med 'kuren' från Invicta så förhoppningsvis har det hjälpt till.

Är gravid, gjorde UL 1 tidigt för att bekräfta grav och gör UL 2 imorgon (v13) - behöver jag säga att jag är ett nervvrak?? Man är så utlämnad - har ju ingen aning om hur det går därinne, har inte haft några direkta symptom fast heller ingen blödning, än så länge är jag iaf ett försiktigt optimistiskt nervvrak!

Kul att ni är igång!! <3 Det kommer gå jättebra! Hoppas också på många plus här i tråden!

Kram till alla!
  • UndrandeSökare
    smurfen 11 skrev 2017-03-02 17:06:08 följande:
    Läste den också, lite halvflummigt om vad de hiittat men klart intressant! Det måste ju vara sån sorts utbyte efter nio månader i kuvös.

Ska visa den för sambon, då han är lite skeptisk till annans ägg.

Fast får väl ta det som en komplimang att han vill att mina gener ska gå vidare!

Läste även din artikel Undrande sökare, undra hur gamla de är, och blev det äd eller vad till slut för dom?
    Smurfen- Här kan du läsa mer om paret i artikeln, se flera kort på dem och få mer info  etc. Hon (Lauren) verkar vara 28 och han är nog runt den åldern också för de verkade ha träffats i high school. De har försökt få barn sen 2014. Barnen de nu väntar kommer i augusti och ska få heta Duke and Diana Walker.

Det nämns inget om donation i artikeln bara ivf, men det betyder ju inte att de inte använt sig av donation (kanske paret inte vill säga det isåfall, vet inte hur privat de anser sån info är i USA). De talar ju inte om exakt varför de har problem att få barn, bara att hon hade problem, kan ju finnas många fetilitetsproblem hos kvinnor allt från stopp i äggledarna till Pcos, koagulationssjukdomar etc

"We prayed for 953 days...452 Needles, 1000's of tears, 1 corrective surgery, 4 clomid/letrozole attempts, 2 IVF rounds, 3 failed transfers and & 1 Amazing GOD," the yoga instructor wrote as a caption before explaining her inspirational journey. Walker, 28, had been trying to have a child with her high school sweetheart, Garyt, since 2014. "When we started, we knew off the bat that I was having issues," So Walker decided to undergo IVF treatments at Houston Fertility Institute "and we expected it to work." Still, she miscarried two embryos on Sept. 10, 2014. After another round of treatment, Walker miscarried two more embryos three months later. It didn't help that, by then, they had spent approximately $30,000 on treatments. They moved to The Woodlands, Texas, from Houston, in May 2016. After taking out a $14,000 loan, they began treatments again last October.

abcnews.go.com/Lifestyle/couple-reveals-pregnancy-twins-amazing-photo-452-ivf/story

• UndrandeSökare
    smurfen 11 skrev 2017-03-02 17:16:16 följande:

Sorry, ett till ;)

Alla ni som gör äd nu och du Pyret som gjort, har ni berättat för de ni känner att ni gör äd?

Vi har inte sagt något än till nån vi känner (förutom er på nätet).
    Tänker vänta med att berätta för släktingar och andra tills
    vi vet om det blir något barn. Typ inte före v.12 i alla fall.
  • Pyret2017
    Maran73 skrev 2017-03-02 14:20:33 följande:

Hallå allihopa!

SÅ lättad idag.... Har gått och bekymrat mig och stressat upp mig för att allt med gamla kliniken tar sådan tid: svar på PGS, få våra journaler, behövs nytt sperma test, kan vi få en tid för det innan vi drar på bröllopsresa om en vecka, kan vår läkare skicka provsvaret på mejl istället för post, vad händer om provsvaret är dåligt, tänk om vi inte hinner vi få journalerna innan vi drar!! osv osv osv osv i all oändlighet..... Stöööön! Ni vet ju hur det är.... Men, idag skickade jag iväg ett mejl till vår nya koordinator (Katerina, har du också henne, Undrande?) som tyckte att "ta det BARA lugnt, du kan påbörja behandlingen utan journaler och svar på spermatest, njut av semestern och oroa dig inte!!"

Vet inte om de resonerar så att om IVF Riga (gamla kliniken) ansåg att mannens simmare var tillräckligt bra för att användas så är det OK att köra igång i alla fall, eller så tänker de att vi, om ett eventuellt fragmentationstest visar något alldeles för dåligt sedan, får avbryta i ett sent skede sen. Ingen aning... Men som sagt, nu ska jag INTE bekymra mig om det utan ta det som det kommer. Min man har iaf blivit kallad för att lämna prov valfri dag (som vi förstår det), så vi hinner med det innan vi drar. Super. Dock tror jag inte att vår läkare vill skicka resultatet via mejl.... Vi får se, detta tänker jag lämna till min man! Något ska ju han göra också, haha. Så, gör ultraljud någon gång under nästa vecka samt ber min gyn skriva ut de mediciner jag behöver. Är allt ok är det bara att hämta medicinerna och dra på semester! Skööönt! Cool      

Åh så skönt!! Vilken lättnad!

Gällande simmare så skrev jag precis till UndrandeSökare om våra simmare och donatorägg. Vi använder min mans fragmenterade simmare och donatorägg. Det är lite av en risk och vi är medvetna om det men vi valde ändå att ta den. Dr Olga sa att hon haft män med värre fragmentering (min mans var dålig men inte infertil) där unga ägg 'hjälpt till' att korrigera fragmenteringen och det fötts friska barn. Min man har också fortsatt med 'kuren' från Invicta så förhoppningsvis har det hjälpt till.

Det är kanske så de tänkt på kliniken? Och som sagt, nu ska du fokusera på semester! Allt annat kommer att lösa sig, det kommer kliniken att se till! <3

Kram till alla!
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?