• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-02-25 17:50:45 följande:

Hej !

Utrogestan 100mg, 1 ask med 90 tabletter kostar 50 euro om du köper den hos AvaRiga. Alltså ungefär 500kr för en ask eller drygt 5,55kr per tablett.

Kom ihåg att du ska ta dem vaginalt precis som Lutinus men utan plastpinne.

Du för alltså upp dem med hjälp av fingrarna.

Doseringen är samma som vid Lutinus enligt AvaRiga.

Man tar alltså 2st 3 gånger per dag. En ask med 90 bollar räcker alltså 15 dagar.

Det är små vita runda bollar (så tappa dem för allt i världen inte på golvet för då rullar de iväg). Utrogestan bollarna är mycket mindre än Lutinus (vissa tycker att Lutinus är enorma tydligen).

Man kan ta dem oralt men AvaRiga vill inte det, och när jag testat det oralt under tidigare Aten behandlingar blev jag obehagligt yr i huvudet (en vanlig känd biverkning och troligen därför klinikerna inte vill att man ska ta det oralt).

Du får välja själv om du vill använda Lutinus eller Utrogestan. Är du nöjd med Lutinus sen tidigare så använd det, annars köp en ask Utrogestan och jämför med Lutinus om du vill.

Jag tänkte bara tipsa dig eftersom jag känner till läkemedlet väl från Aten.

Och om du undrar varför jag säger att det är dyrt med 500kr så kostar samma mängd Utrogestan att köpa receptfritt på apotek i Aten ca 180 sek. Men då ska man ju naturligtvis räkna in resa och boende där.

Men om du eller nån kompis ändå planerar in en resa till Aten snart så lönar det sig att hamstra medicin där. Medicin priserna är generellt lägre där än i Sverige och alla mediciner (förutom narkotika som detta inte är) kan köpas receptfritt utan problem, Har själv gjort det när jag var hos Dr D.  Man har rätt att transportera en årsförbrukning mediciner mellan två EU-länder som Sverige och Grekland är (åtminstone så länge Grekland får vara kvar i EU  :-/ ).

Planerar ni att göra PGS?

Lycka till med behandlingen !

Ok, tack för all info! Får se hur vi gör, har redan ett gäng recept på Lutinus sedan tidigare, och eftersom jag är uppe i frikort (behövs ju bara ett inköp med alla dyra IVF-hormoner...) så blir man ju lite gniden... Blir ju rätt dyrt då jag antar att jag ska ta dem fram t vecka 12 typ? OM jag blir gravid förstås. Någon som vet?

Nej, inte med unga fina ägg, där tror jag vi litar på "slumpen". Skulle vara om de ser ngt misstänkt som kan bero på mannens simmare nu när vi får resultatet från PGS på vårt "eget" embryo.
  • UndrandeSökare
    Maran73 skrev 2017-02-25 20:19:05 följande:
    Ok, tack för all info! Får se hur vi gör, har redan ett gäng recept på Lutinus sedan tidigare, och eftersom jag är uppe i frikort (behövs ju bara ett inköp med alla dyra IVF-hormoner...) så blir man ju lite gniden... Blir ju rätt dyrt då jag antar att jag ska ta dem fram t vecka 12 typ? OM jag blir gravid förstås. Någon som vet?

Nej, inte med unga fina ägg, där tror jag vi litar på "slumpen". Skulle vara om de ser ngt misstänkt som kan bero på mannens simmare nu när vi får resultatet från PGS på vårt "eget" embryo.
    Maran- Man brukar trappa ner och inte ta full dos progesteron i 12 veckor. Men, ja om man räknar med 6 tabletter per dag i 12 veckor så hamnar man uppåt 3000kr om man ska köpa dem hos AvaRiga. Jag har redan köpt hem tabletter billigare från Aten sen tidigare, behövde bara en ask ytterligare. Föredrar Utrogestan framför Lutinus. Jag ville bara nämna Utrogestan ifall du tycker Lutinus kläddar för mycket (jag tycker också det).

Har du kvar ett fryst embryo hos ivfRiga som du inte satt in och tänker göra PGS på nu?

Ego: Vi gjorde spermatest med morfologi i Sverige och det bedömdes som lite för få normala spermier för att vara helt normalt. Då krävde AvaRiga att vi skulle göra Sperma Dna Fragmentationstest, vi gjorde det hos dem, och efter det sa de att det inte blev godkänt (för hög fragmentationnivå) så vi måste nu använda spermadonator.

Det kan tyvärr bli så, jättetrist, men en eller två donatorer spelar inte så stor roll nu, när man kämpat i många år så är huvudsaken ju att öka chanserna för att få ett friskt barn känns det som.

AvaRiga använder sig av fryst sperma från dansk spermabank och där får man veta ännu mindre om donatorn än man får veta om AvaRigas kvinnliga donatorer, tex får man inte veta ålder på donatorn. Så vi tänker använda oss av dubbeldonation och PGS. Jag har redan haft många missfall, vill absolut inte riskera missfall pgr av insättning av dåliga embryon. Jag har andra sjukdomar så måste medicinera för det, vill eliminera så många möjliga faktorer som möjligt för lyckat resultat.

Om man tex får ut 5 embryon som delat sig normalt och gör PGS på dem innan insättning och ett är kromosommässigt normalt, så kan man få tillbaka det direkt, istället för att ta det slumpvis och kanske få tillbaka det normala embryot på 5e försöket. De onormala resulterar ändå bara i missfall. Det är så jag resonerar.

Hur resonerar ni andra i tråden? Nån mer som funderar på PGS?

Nu hoppas vi att tråden blir full av plus under 2017 !
  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-02-25 22:00:24 följande:

Maran- Man brukar trappa ner och inte ta full dos progesteron i 12 veckor. Men, ja om man räknar med 6 tabletter per dag i 12 veckor så hamnar man uppåt 3000kr om man ska köpa dem hos AvaRiga. Jag har redan köpt hem tabletter billigare från Aten sen tidigare, behövde bara en ask ytterligare. Föredrar Utrogestan framför Lutinus. Jag ville bara nämna Utrogestan ifall du tycker Lutinus kläddar för mycket (jag tycker också det).

Har du kvar ett fryst embryo hos ivfRiga som du inte satt in och tänker göra PGS på nu?

Ego: Vi gjorde spermatest med morfologi i Sverige och det bedömdes som lite för få normala spermier för att vara helt normalt. Då krävde AvaRiga att vi skulle göra Sperma Dna Fragmentationstest, vi gjorde det hos dem, och efter det sa de att det inte blev godkänt (för hög fragmentationnivå) så vi måste nu använda spermadonator.

Det kan tyvärr bli så, jättetrist, men en eller två donatorer spelar inte så stor roll nu, när man kämpat i många år så är huvudsaken ju att öka chanserna för att få ett friskt barn känns det som.

AvaRiga använder sig av fryst sperma från dansk spermabank och där får man veta ännu mindre om donatorn än man får veta om AvaRigas kvinnliga donatorer, tex får man inte veta ålder på donatorn. Så vi tänker använda oss av dubbeldonation och PGS. Jag har redan haft många missfall, vill absolut inte riskera missfall pgr av insättning av dåliga embryon. Jag har andra sjukdomar så måste medicinera för det, vill eliminera så många möjliga faktorer som möjligt för lyckat resultat.

Om man tex får ut 5 embryon som delat sig normalt och gör PGS på dem innan insättning och ett är kromosommässigt normalt, så kan man få tillbaka det direkt, istället för att ta det slumpvis och kanske få tillbaka det normala embryot på 5e försöket. De onormala resulterar ändå bara i missfall. Det är så jag resonerar.

Hur resonerar ni andra i tråden? Nån mer som funderar på PGS?

Nu hoppas vi att tråden blir full av plus under 2017 !

Hej Undrande! Lite nyfiken på var i processen ni befinner er, har du börjat medicinera? Hur ser planen ut?

Ja, vi fick en blasto som de tog biopsi på, den ligger i frysen, får svar nu i veckan tror jag. Men, troligtvis dålig... de förvarnade redan vid odlingen att det inte såg bra ut kvalitetsmässigt och att de trodde att det inte skulle gå vägen denna gång heller. Så, håller inte ens tummarna liksom. Jag förstår absolut hur du menar med PGS! Klokt resonemang, men jag känner nog att jag för en gångs skull bara vill "köra på" och lita på försynen liksom. Jag vill sätta in ett embryo NUUUUU! Så, iaf första gången kör vi utan PGS.
  • UndrandeSökare

Maran - Kolla med AvaRiga om de gör Pgs på redan infrysna embryon och hur mycket det kostar då med upptining och Pgs senare jämfört prismässigt med att göra det från början med färska embryon föreslår jag.

Har valt 2 donatorer och den kvinnliga har kört igång. Jag är nedreglerad och väntar på mensen, sen börjar jag med progynon. Om allt går bra insättning i mars.

• Pyret2017

Hej! Jag har följt er tråd en tid och har genomgått ÄD på AvaPeter. Väntar nu på UL 2 nästa vecka (är då i v.13) och är aaaaningen nervös..

Jag ser att ni skrivit en del om Blodgrupp och Rh faktor. Jag vill bara förtydliga att är mamman positiv så kan man bära både positivt och negativt barn utan problem. Det är om mamman är Rh negativ som det kan bli problem även om det är ytterst ovanligt. Vad som händer om mamman är negativ och barnet positivt är att det finns en risk att mamman bildar antikroppar mot Rh positiv vilket kan skapa blodbrist hos fostret.

Sedan är sjukvården mycket insatt i Rh faktor och den negativa Rh faktorns risk så man kollas extra noga och är barnet positiv så får man ev. vaccin runt vecka 20-24 (tror jag det var).

Jag är själv AB- (bara 0,75% av världens befolkning, 1% av Sveriges befolkning... :-/  ) så det var svårt att hitta AB- donator av förklarliga skäl. Vid vårt val av ÄD så valde vi en donator som var väldigt lik mig (fick se bilder på henne i ca 2, 5, 8 och 12 års ålder) samt har nästan samma utbildning samt samma intressen som mig och hon har B+, samma som min man. För man får ju inte glömma att om ens partner är av annan blodgrupp o Rh faktor så finns en chans/risk att barnet faktiskt får mannens (eller annan). När man har 2 blodgrupp B+ (som vi nu har) så är chansen att barnets blodgrupp blir B+,  93,75% - resterande 6,25% är att barnet blir 0+. Så vi hoppas såklart på B+! Vill man testa vilken blodgrupp som kan skapas med olika från mamman (eller ÄD) och pappan så finns det olika räknesnurror på nätet som man kan använda!

Kram till er alla!

• smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-02-24 20:53:45 följande:
    Hej du!

Du kan säkert ta det lugnt betr Diklofenak, men undrar hur mkt/många tabletter du tog?

Ha ha, ja, de verkar inte ha ont om donatorer direkt! Men tror faktiskt inte att de tjänar mkt alls utan gör det för att...ja, vara medmänskliga helt enkelt! Planen är en spruta nedreglerande medicin ca två veckor innan nästa mens, sedan östrogentabletter 3 ggr per dag från mensstart. Lite innan ET börjar jag med progesteronvagitorier (hu!) vilket man fortsätter med alldeles för länge för min smak... Jäkla kladd!!!
    Ok, så bra! Jag fick en Diklofenak, vet ej styrkan dock, misstänker "vanlig" styrka, i onsdags, har haft äl igår eller i lördags.

Så kul att det gått så snabbt! Då är du snart igång ju. Det ger kanske mer hopp än vanlig ivf kan jag tänka mig. Har du hört om blaston nu?
  • smurfen 11
    Pyret2017 skrev 2017-02-27 00:35:38 följande:

Hej! Jag har följt er tråd en tid och har genomgått ÄD på AvaPeter. Väntar nu på UL 2 nästa vecka (är då i v.13) och är aaaaningen nervös..

Jag ser att ni skrivit en del om Blodgrupp och Rh faktor. Jag vill bara förtydliga att är mamman positiv så kan man bära både positivt och negativt barn utan problem. Det är om mamman är Rh negativ som det kan bli problem även om det är ytterst ovanligt. Vad som händer om mamman är negativ och barnet positivt är att det finns en risk att mamman bildar antikroppar mot Rh positiv vilket kan skapa blodbrist hos fostret.

Sedan är sjukvården mycket insatt i Rh faktor och den negativa Rh faktorns risk så man kollas extra noga och är barnet positiv så får man ev. vaccin runt vecka 20-24 (tror jag det var).

Jag är själv AB- (bara 0,75% av världens befolkning, 1% av Sveriges befolkning... :-/  ) så det var svårt att hitta AB- donator av förklarliga skäl. Vid vårt val av ÄD så valde vi en donator som var väldigt lik mig (fick se bilder på henne i ca 2, 5, 8 och 12 års ålder) samt har nästan samma utbildning samt samma intressen som mig och hon har B+, samma som min man. För man får ju inte glömma att om ens partner är av annan blodgrupp o Rh faktor så finns en chans/risk att barnet faktiskt får mannens (eller annan). När man har 2 blodgrupp B+ (som vi nu har) så är chansen att barnets blodgrupp blir B+,  93,75% - resterande 6,25% är att barnet blir 0+. Så vi hoppas såklart på B+! Vill man testa vilken blodgrupp som kan skapas med olika från mamman (eller ÄD) och pappan så finns det olika räknesnurror på nätet som man kan använda!

Kram till er alla!

HEJ!

Tack för ditt svar, och även till dig Undrande sökare, ni har koll på detta ser jag. Är inte där vid äd än, men kommer kanske dit, och då är det bra veta.

Vet inte min eller sambons blodgrupper men det tas väl reda på antar jag.

Undrande sökare; Vi gjorde ju ett misslyckat ivf försök i januari då jag inte svarade bra på Menopuren, och fick avbryta. Vi skulle gjort PGS om det blivit något. Nu står jag och vacklar mellan vanlig ivf här i Sverige, eller ett nytt försök med PGS, men det blir ju så mycket dyrare med resor, sprutor mm. Kanske skulle göra ett försök här och se utfallet, misslyckas vi igen så är det väl tyvärr så att jag inte får fram ägg trots bra hormonvärden. Men lyckas vi här, alltså får fram ägg, så kanske vi kan göra en omgång i utlandet med PGS.

Ja, det är sååå mycket funderingar hela tiden.

Så kul att även ni sätter igång nu, Undrande sökare!
  • Superfurry

Här skrivs det minsann!

Hinner inte skriva så mycket idag, tillbaka på jobb. Tog en avstickare till en kompis i Kalmar och varit borta hela helgen :) fått svar från Triangeln att det får bli herr doktor som avgör om vi får göra IVF där, inte sekretären (det är hon som tar hand om mailen), ja så vi får skicka in resulaten så fort sambons svar kommit sen avgör dem...

Men äd blir mer och mer aktuellt för mig... vi får se helt enkelt!

HA det fint tjejer!

• Maran73
    Pyret2017 skrev 2017-02-27 00:35:38 följande:

Kram till er alla!

Grattis Pyret! Var det första försöket?

Ja, till mig sa de att min mans blodgrupp var viktigare än min, den tilltänkta donatorns (mkt tidigt i processen ännu är vi) bl grupp är AB och min man är (liksom jag) 0. Min man är rhesus+ och jag är -. Vet inte om donatorn är + el - dock. Har fått anti-D efter min sons födelse (sonen är +) och kommer om jag blir gravid högst troligt få mer anti-D då jag räknar med att barnet blir rhesus+. Så, det finns en viss risk m denna konstellation, 1,5% sa koordinatorn. Men, då jag också tillhör en minoritet skulle denna risk föreligga oavsett donatorns blodgrupp tänker jag, då rhesusfaktorn är viktigast och jag & mannen har olika. Vi tänker vara öppna m donationen så det ser vi heller inte som ett problem men förstår att de som vill "hålla det hemligt" vill ha samma blodgrupp som mamman/pappan. Pust, mkt att hålla reda på...

Lycka till på UL!
  • UndrandeSökare

Smurfen - Hoppas det går bättre vid nästa försök oavsett vilken väg ni väljer.

Jag känner igen det där med mycket funderingar hit och dit, det är alltid svårt att veta vad som är bästa valet innan man väljer.

Använder svenska fertilitetskliniker sig av Pgs också?

Det verkar inte som att sperma dna fragmetationstestet som används ofta utomlands är så vanligt i Sverige. Jag hörde att Mamö skulle ha det men när jag ringde dit sa de att de inte gjorde det, inte heller i Stockholm gjorde de detta test sa de, så därför fick vi åka till Riga och göra det.Synd att Sverige är långt efter i fertilitetsvården jämfört med andra länder.

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?