Maran73 skrev 2017-02-25 20:19:05 följande:
Ok, tack för all info! Får se hur vi gör, har redan ett gäng recept på Lutinus sedan tidigare, och eftersom jag är uppe i frikort (behövs ju bara ett inköp med alla dyra IVF-hormoner...) så blir man ju lite gniden...
Blir ju rätt dyrt då jag antar att jag ska ta dem fram t vecka 12 typ? OM jag blir gravid förstås.
Någon som vet?
Nej, inte med unga fina ägg, där tror jag vi litar på "slumpen". Skulle vara om de ser ngt misstänkt som kan bero på mannens simmare nu när vi får resultatet från PGS på vårt "eget" embryo.
Maran- Man brukar trappa ner och inte ta full dos progesteron i 12 veckor. Men, ja om man räknar med 6 tabletter per dag i 12 veckor så hamnar man uppåt 3000kr om man ska köpa dem hos AvaRiga. Jag har redan köpt hem tabletter billigare från Aten sen tidigare, behövde bara en ask ytterligare. Föredrar Utrogestan framför Lutinus. Jag ville bara nämna Utrogestan ifall du tycker Lutinus kläddar för mycket (jag tycker också det).
Har du kvar ett fryst embryo hos ivfRiga som du inte satt in och tänker göra PGS på nu?
Ego: Vi gjorde spermatest med morfologi i Sverige och det bedömdes som lite för få normala spermier för att vara helt normalt. Då krävde AvaRiga att vi skulle göra Sperma Dna Fragmentationstest, vi gjorde det hos dem, och efter det sa de att det inte blev godkänt (för hög fragmentationnivå) så vi måste nu använda spermadonator.
Det kan tyvärr bli så, jättetrist, men en eller två donatorer spelar inte så stor roll nu, när man kämpat i många år så är huvudsaken ju att öka chanserna för att få ett friskt barn känns det som.
AvaRiga använder sig av fryst sperma från dansk spermabank och där får man veta ännu mindre om donatorn än man får veta om AvaRigas kvinnliga donatorer, tex får man inte veta ålder på donatorn. Så vi tänker använda oss av dubbeldonation och PGS. Jag har redan haft många missfall, vill absolut inte riskera missfall pgr av insättning av dåliga embryon. Jag har andra sjukdomar så måste medicinera för det, vill eliminera så många möjliga faktorer som möjligt för lyckat resultat.
Om man tex får ut 5 embryon som delat sig normalt och gör PGS på dem innan insättning och ett är kromosommässigt normalt, så kan man få tillbaka det direkt, istället för att ta det slumpvis och kanske få tillbaka det normala embryot på 5e försöket. De onormala resulterar ändå bara i missfall. Det är så jag resonerar.
Hur resonerar ni andra i tråden? Nån mer som funderar på PGS?
Nu hoppas vi att tråden blir full av plus under 2017 !