• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • UndrandeSökare

Pyret- För oss gjorde de inget spermaprov alls i Sverige tyvärr, utan alla är så enkelspåriga och förutsätter att det alltid endast är äggen det är fel på
    när det blir upprepade missfall   Att det skulle kunna vara spermierna eller kvinnans immunförsvar som är orsaken övergår deras tankeförmåga totalt !!!

Tråkigt att höra att ni har samma tråkiga erfarenhet av dålig utredning
    i Sverige trots att ni gick privat. Jag hade hoppats att privat skulle vara bättre.
    Har ni också haft problem med upprepade missfall eller har ni haft problem att plussa?

• Jessy01

Furry...fy denna jäkla karusell...ja precis om man bara visste att om två år dåååå händer det! Då kan man börja andas igen i allt detta men så är det ju tyvärr inte. Skickar massa kramar och hoppas du kommer igen snart.

Jag mår riktigt kass på detta med allt...börjar ju ny IVF omgång i slutet av mars. Betalt för tre men känner att om d inte fungerar nu så orkar jag inte mer psykiskt. Min sambo som har dåliga simmare har inte tagit sitt Zink, snusar fortfarande etc... jag gör ALLT han gör inte mkt för detta. Får bli spermiedonation om d inte funkar denna gången.Håller alla tummar och tår för er alla!!!

• UndrandeSökare

Jag tycker detta är en fin historia:

Mammans bild     

953 dagar och 452 hormonsprutor gick åt innan Lauren och Garyt Walker lyckades med sin ivf-behandling ? och blev gravida med tvillingar. Den som gått igenom en ivf-behandling, eller som stått nära någon som har gjort det, vet vilken utdragen och känsloladdad process det kan vara.

Lauren och Garyt Walker från Texas har varit ett par sedan de gick i högstadiet. De visste från början att Lauren skulle ha svårt för att bli gravid och påbörjade därför en ivf-behandling, något som de trodde skulle funka på en gång, skriver ABC News.

I stället fick hon flera missfall. Paret var nära att ge upp, men bestämde sig för att försöka igen ? och lyckades.

Lauren har delat med sig av parets historia på Facebook ? i ett inlägg som nu fått stor spridning. 

www.facebook.com/lauren.g.walker.9/posts/10103160101987335

• UndrandeSökare
    Jessy01 skrev 2017-03-01 20:44:19 följande:

Furry...fy denna jäkla karusell...ja precis om man bara visste att om två år dåååå händer det! Då kan man börja andas igen i allt detta men så är det ju tyvärr inte. Skickar massa kramar och hoppas du kommer igen snart.

Jag mår riktigt kass på detta med allt...börjar ju ny IVF omgång i slutet av mars. Betalt för tre men känner att om d inte fungerar nu så orkar jag inte mer psykiskt. Min sambo som har dåliga simmare har inte tagit sitt Zink, snusar fortfarande etc... jag gör ALLT han gör inte mkt för detta. Får bli spermiedonation om d inte funkar denna gången.Håller alla tummar och tår för er alla!!!

Jessy - Jag tror många kvinnor känner igen sig idet du skriver i det där att det är kvinnan som gör mesta jobbet i "fertilitetsjakten" medan mannen oftast bara
    följer med. Har du pratat med mannen om spermadonation? Är han ok med det eftersom han inte tar sitt zink eller slutar snusar då?

Hoppas det går bättre för er vid nästa försök !
  • Jessy01

Undrade sökande...njaaa det vet jag ej om han är men jag har nämnt det och han sa att vi får ta den diskussionen om det inte fungerar denna omgången...

Fast jag är fast besluten att bli gravid igen så hoppas verkligen han är ok m det. Någon annan som tänkt spermiedonation istället för ÄD att prova först? För oss blir d ju även en pengafråga. Har lånat till IVF försök och d blir ju billigare m spermiedonation.

• Pyret2017
    UndrandeSökare skrev 2017-03-01 20:03:46 följande:

Pyret- För oss gjorde de inget spermaprov alls i Sverige tyvärr, utan alla är så enkelspåriga och förutsätter att det alltid endast är äggen det är fel på
    när det blir upprepade missfall   Att det skulle kunna vara spermierna eller kvinnans immunförsvar som är orsaken övergår deras tankeförmåga totalt !!!

Tråkigt att höra att ni har samma tråkiga erfarenhet av dålig utredning
    i Sverige trots att ni gick privat. Jag hade hoppats att privat skulle vara bättre.
    Har ni också haft problem med upprepade missfall eller har ni haft problem att plussa?

VA?!? Inget prov alls.. Och jag som tyckte att de inte ansträngde sig i vårt fall..  Usch va ledsen jag blir att höra att ni råkat ut för det, otroligt provocerande! Men jag instämmer helt med dig - inställningen på vår klinik var också är att det är kvinnans ägg som är problemet.

Vi har problem med MF (jag har plussat på varje insätt men det har slutat med kemisk grav eller MF). Invicta trodde att förklaringen var att fragmenteringen i kombination med mina inte alltför pigga ägg gjorde att processen kunde påbörjas men tyvärr avbröts för tidigt för att sammansättningen inte kvalifierade för att skapa ett livsdugligt barn. Jag konfronterade faktiskt vår svenska klinik efter att vi fått information från Invicta om fragmentering men de skruvade lite på sig och menade på att 'alla män har mer eller mindre fragmentering'.... Suck!

Jag är glad att ni hittat en klinik som känns bra för er!! Visst är ni igång redan (donatorn). Vet du när du ska börja?

Kramar till alla!
  • UndrandeSökare
    Pyret2017 skrev 2017-03-01 23:32:27 följande:
    VA?!? Inget prov alls.. Och jag som tyckte att de inte ansträngde sig i vårt fall..  Usch va ledsen jag blir att höra att ni råkat ut för det, otroligt provocerande! Men jag instämmer helt med dig - inställningen på vår klinik var också är att det är kvinnans ägg som är problemet.

Vi har problem med MF (jag har plussat på varje insätt men det har slutat med kemisk grav eller MF). Invicta trodde att förklaringen var att fragmenteringen i kombination med mina inte alltför pigga ägg gjorde att processen kunde påbörjas men tyvärr avbröts för tidigt för att sammansättningen inte kvalifierade för att skapa ett livsdugligt barn. Jag konfronterade faktiskt vår svenska klinik efter att vi fått information från Invicta om fragmentering men de skruvade lite på sig och menade på att 'alla män har mer eller mindre fragmentering'.... Suck!

Jag är glad att ni hittat en klinik som känns bra för er!! Visst är ni igång redan (donatorn). Vet du när du ska börja?

Kramar till alla!
    Hej Pyret ! Jo, det är provocerande att tänka på att sjukvården kan behandla dina patienter så dåligt, att inte ens kosta på ett spermaprov vid missfallsutredning. Man tycker ju att det borde självklart ingå. Det enda prov som togs på mannen vid missfallsutredningen var ett blodprov för kromosomanalys av blodet, men det var 100% normalt (46 xy) Tyvärr inget spermaprov togs, trots att vi ville få göra det. Tyvärr kan det vara så att mannens blod är normalt men inte spermierna, men det är det aldrig nån som upplyser om    Känns som att missfallsutredningarna är så förenklade, de tar bara några prover och hittar inget, och sen säger de bara "tyvärr oförklarligt barnlös"  Nästa person tack !

Känns jättetrist att veta att vi slösat bort så mycket tid på naturliga försök när det aldrig skulle ha lyckats. Jag blir lätt gravid naturligt men missfall varje gång, har haft 5 missfall nu. Har varit hos Dr D i Aten och gjort immunutredning också. Hittade bland annat koagulationssjukdom på mig. Men inte heller Dr D tog några prover på mannen

Ja, vi har varit till AvaRiga och träffat läkaren, gjort fragmentationstest, vul för att kolla så allt såg bra ut och för att kolla slemhinnan, den var 11 mm cd21 så det var fullt godkänt. Fick en nedregleringsspruta i skinkan på kliniken. Det behövs tydligen bara en spruta och man kan sen surfa på den för att samordna mottagarens cykel med donatorns. Eftersom spermaprovet var dåligt så har vi valt 2 donatorer. Så det blir dubbeldonation. Ja, den kvinnliga donatorn har kört igång redan. Jag väntar nu på mensen så jag ska få börja med progynon tabletterna. Känns lite nervöst och hoppas naturligtvis att allt ska gå bra mu.

Är ni gravida nu? i vilken vecka? Gjorde ni ÄD eller dubbeldonation? (ED kanske det kallas?).

Jag hoppas det ska gå för alla oss i tråden, så det snart blir många fina plus
  • Maran73

Hallå allihopa!

SÅ lättad idag.... Har gått och bekymrat mig och stressat upp mig för att allt med gamla kliniken tar sådan tid: svar på PGS, få våra journaler, behövs nytt sperma test, kan vi få en tid för det innan vi drar på bröllopsresa om en vecka, kan vår läkare skicka provsvaret på mejl istället för post, vad händer om provsvaret är dåligt, tänk om vi inte hinner vi få journalerna innan vi drar!! osv osv osv osv i all oändlighet..... Stöööön! Ni vet ju hur det är.... Men, idag skickade jag iväg ett mejl till vår nya koordinator (Katerina, har du också henne, Undrande?) som tyckte att "ta det BARA lugnt, du kan påbörja behandlingen utan journaler och svar på spermatest, njut av semestern och oroa dig inte!!"

Vet inte om de resonerar så att om IVF Riga (gamla kliniken) ansåg att mannens simmare var tillräckligt bra för att användas så är det OK att köra igång i alla fall, eller så tänker de att vi, om ett eventuellt fragmentationstest visar något alldeles för dåligt sedan, får avbryta i ett sent skede sen. Ingen aning... Men som sagt, nu ska jag INTE bekymra mig om det utan ta det som det kommer. Min man har iaf blivit kallad för att lämna prov valfri dag (som vi förstår det), så vi hinner med det innan vi drar. Super. Dock tror jag inte att vår läkare vill skicka resultatet via mejl.... Vi får se, detta tänker jag lämna till min man! Något ska ju han göra också, haha. Så, gör ultraljud någon gång under nästa vecka samt ber min gyn skriva ut de mediciner jag behöver. Är allt ok är det bara att hämta medicinerna och dra på semester! Skööönt! Cool      

• UndrandeSökare
    Maran73 skrev 2017-03-02 14:20:33 följande:

Hallå allihopa!

SÅ lättad idag.... Har gått och bekymrat mig och stressat upp mig för att allt med gamla kliniken tar sådan tid: svar på PGS, få våra journaler, behövs nytt sperma test, kan vi få en tid för det innan vi drar på bröllopsresa om en vecka, kan vår läkare skicka provsvaret på mejl istället för post, vad händer om provsvaret är dåligt, tänk om vi inte hinner vi få journalerna innan vi drar!! osv osv osv osv i all oändlighet..... Stöööön! Ni vet ju hur det är.... Men, idag skickade jag iväg ett mejl till vår nya koordinator (Katerina, har du också henne, Undrande?) som tyckte att "ta det BARA lugnt, du kan påbörja behandlingen utan journaler och svar på spermatest, njut av semestern och oroa dig inte!!"

Vet inte om de resonerar så att om IVF Riga (gamla kliniken) ansåg att mannens simmare var tillräckligt bra för att användas så är det OK att köra igång i alla fall, eller så tänker de att vi, om ett eventuellt fragmentationstest visar något alldeles för dåligt sedan, får avbryta i ett sent skede sen. Ingen aning... Men som sagt, nu ska jag INTE bekymra mig om det utan ta det som det kommer. Min man har iaf blivit kallad för att lämna prov valfri dag (som vi förstår det), så vi hinner med det innan vi drar. Super. Dock tror jag inte att vår läkare vill skicka resultatet via mejl.... Vi får se, detta tänker jag lämna till min man! Något ska ju han göra också, haha. Så, gör ultraljud någon gång under nästa vecka samt ber min gyn skriva ut de mediciner jag behöver. Är allt ok är det bara att hämta medicinerna och dra på semester! Skööönt! Cool      

Hej ! Nej, jag har inte Katarina som koordinator, jag har Veronika.
    Jo, man kan nog köra igång behandlingen utan att spermaprovet är gjort, det gjorde ju vi på sätt och vis. (Vår kvinnliga donator hade redan kört igång när vi var där på besök för fragmentationstestet).

Vi skickade först in alla deras blanketter de ville ha svar på, foton på oss båda, provsvar etc först. Fick förslag på kvinnliga donatorer. Men sen eftersom morfologiprovet inte var bra, så blev det sen problem att hitta nånstans att göra framnetationstestet. Jag ringde ju runt till flera olika ställen, så det tog en hel del tid. Hade också mailat AvaRiga och bett dem om förslag på manliga donatorer, och fått en lista på det av kliniken redan innan vi reste dit. Så fort vi fick beskedet om fragmentations resultatet så mailade jag tillbaka vilken manlig donator vi ville ha.

Men sen beror det ju på när ni vill göra er insättning och sånt också. Hade du fått förslag på donatorer och valt kvinnlig donator nu? Annars finns ju alltid alternativet att de kan ta ut äggen och frysa in utan befruktning några månader antar jag om det krånglar för er. Behandlingsplanen kan de alltid ändra på till nån månad framåt.

Det viktiga nu är ju att ni
    1. skickar in alla uppgifter, foton, papper, journaler etc de vill ha
    2. Du väljer en kvinnlig donator utifrån de förslag kliniken skickar er
    3. Mannen gör morfologiprovet och mailar resultatrapporten till kliniken
    4. Kan vara bra att ni har en plan B hur ni ska göra om det nya morfologiprovet också blir dåligt. Ska ni då åka till Riga och göra fragmentationstestet där som vi gjorde ? eller ta er till Malmö för DF! testet där? eller välja en manlig donator direkt?

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?