Maran73 skrev 2017-03-02 14:20:33 följande:
Hallå allihopa!
SÅ lättad idag.... Har gått och bekymrat mig och stressat upp mig för att allt med gamla kliniken tar sådan tid: svar på PGS, få våra journaler, behövs nytt sperma test, kan vi få en tid för det innan vi drar på bröllopsresa om en vecka, kan vår läkare skicka provsvaret på mejl istället för post, vad händer om provsvaret är dåligt, tänk om vi inte hinner vi få journalerna innan vi drar!! osv osv osv osv i all oändlighet..... Stöööön! Ni vet ju hur det är.... Men, idag skickade jag iväg ett mejl till vår nya koordinator (Katerina, har du också henne, Undrande?) som tyckte att "ta det BARA lugnt, du kan påbörja behandlingen utan journaler och svar på spermatest, njut av semestern och oroa dig inte!!"
Vet inte om de resonerar så att om IVF Riga (gamla kliniken) ansåg att mannens simmare var tillräckligt bra för att användas så är det OK att köra igång i alla fall, eller så tänker de att vi, om ett eventuellt fragmentationstest visar något alldeles för dåligt sedan, får avbryta i ett sent skede sen. Ingen aning... Men som sagt, nu ska jag INTE bekymra mig om det utan ta det som det kommer. Min man har iaf blivit kallad för att lämna prov valfri dag (som vi förstår det), så vi hinner med det innan vi drar. Super. Dock tror jag inte att vår läkare vill skicka resultatet via mejl.... Vi får se, detta tänker jag lämna till min man! Något ska ju han göra också, haha. Så, gör ultraljud någon gång under nästa vecka samt ber min gyn skriva ut de mediciner jag behöver. Är allt ok är det bara att hämta medicinerna och dra på semester! Skööönt!
Hej ! Nej, jag har inte Katarina som koordinator, jag har Veronika.
Jo, man kan nog köra igång behandlingen utan att spermaprovet är gjort, det gjorde ju vi på sätt och vis. (Vår kvinnliga donator hade redan kört igång när vi var där på besök för fragmentationstestet).
Vi skickade först in alla deras blanketter de ville ha svar på, foton på oss båda, provsvar etc först. Fick förslag på kvinnliga donatorer. Men sen eftersom morfologiprovet inte var bra, så blev det sen problem att hitta nånstans att göra framnetationstestet. Jag ringde ju runt till flera olika ställen, så det tog en hel del tid. Hade också mailat AvaRiga och bett dem om förslag på manliga donatorer, och fått en lista på det av kliniken redan innan vi reste dit. Så fort vi fick beskedet om fragmentations resultatet så mailade jag tillbaka vilken manlig donator vi ville ha.
Men sen beror det ju på när ni vill göra er insättning och sånt också. Hade du fått förslag på donatorer och valt kvinnlig donator nu? Annars finns ju alltid alternativet att de kan ta ut äggen och frysa in utan befruktning några månader antar jag om det krånglar för er. Behandlingsplanen kan de alltid ändra på till nån månad framåt.
Det viktiga nu är ju att ni
1. skickar in alla uppgifter, foton, papper, journaler etc de vill ha
2. Du väljer en kvinnlig donator utifrån de förslag kliniken skickar er
3. Mannen gör morfologiprovet och mailar resultatrapporten till kliniken
4. Kan vara bra att ni har en plan B hur ni ska göra om det nya morfologiprovet också blir dåligt. Ska ni då åka till Riga och göra fragmentationstestet där som vi gjorde ? eller ta er till Malmö för DF! testet där? eller välja en manlig donator direkt?