• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-02-27 09:48:29 följande:

Ok, så bra! Jag fick en Diklofenak, vet ej styrkan dock, misstänker "vanlig" styrka, i onsdags, har haft äl igår eller i lördags.

Så kul att det gått så snabbt! Då är du snart igång ju. Det ger kanske mer hopp än vanlig ivf kan jag tänka mig. Har du hört om blaston nu?

Ah, bara en tablett, kan inte tänka mig att en tablett gör varken från eller till, det är hämning av prostaglandiner som ställer till det då dessa ämnen både deltar i inflammationsprocessen (inte bra) men också i andra processer i kroppen som man faktiskt VILL ha kvar som de är, t ex ovulation. Det är dock en reversibel hämning och så fort man slutar ta tabletter så återställs processerna ganska snabbt. Så, en enda liten tablett flera dagar innan ÄL... nä, jag personligen skulle inte oroa mig. De studier man gjort är dock på patienter som tar diklofenak en längre tid, så det är svårt att säga till 100% exakt hur mycket/länge som är OK. Men du har def inte påverkat processen i någon större utsträckning.

Nope, inte fått svar än.
  • Superfurry
    UndrandeSökare skrev 2017-02-27 10:47:45 följande:

Smurfen - Hoppas det går bättre vid nästa försök oavsett vilken väg ni väljer.

Jag känner igen det där med mycket funderingar hit och dit, det är alltid svårt att veta vad som är bästa valet innan man väljer.

Använder svenska fertilitetskliniker sig av Pgs också?

Det verkar inte som att sperma dna fragmetationstestet som används ofta utomlands är så vanligt i Sverige. Jag hörde att Mamö skulle ha det men när jag ringde dit sa de att de inte gjorde det, inte heller i Stockholm gjorde de detta test sa de, så därför fick vi åka till Riga och göra det.Synd att Sverige är långt efter i fertilitetsvården jämfört med andra länder.

Lite paus nu på jobb skriver lite mer :)

Undrande: i Malmö på RMC gör dem den som heter DFI index, är det inte samma som fragmentation? JAg trodde att det var samma! :) Vi tänkte göra det på sambon så fort han kan få lite ledigt och följa med dit. Han har haft svårt att få ledigt när de har öppet där...
    smurfen 11 skrev 2017-02-27 09:57:42 följande:
    HEJ!

Tack för ditt svar, och även till dig Undrande sökare, ni har koll på detta ser jag. Är inte där vid äd än, men kommer kanske dit, och då är det bra veta.

Vet inte min eller sambons blodgrupper men det tas väl reda på antar jag.

Undrande sökare; Vi gjorde ju ett misslyckat ivf försök i januari då jag inte svarade bra på Menopuren, och fick avbryta. Vi skulle gjort PGS om det blivit något. Nu står jag och vacklar mellan vanlig ivf här i Sverige, eller ett nytt försök med PGS, men det blir ju så mycket dyrare med resor, sprutor mm. Kanske skulle göra ett försök här och se utfallet, misslyckas vi igen så är det väl tyvärr så att jag inte får fram ägg trots bra hormonvärden. Men lyckas vi här, alltså får fram ägg, så kanske vi kan göra en omgång i utlandet med PGS.

Ja, det är sååå mycket funderingar hela tiden.

Så kul att även ni sätter igång nu, Undrande sökare!
    Hej! förstår precis!! Jag vacklar än om vi ska köra äd eller ej. Ekonomisk så lönar det sig med äd om man nu vill bli gravid (större chans) men drömmen är ändå att få ett eget biologisk och genetisk eget barn. Jag är ändå ok med äd. det är så svårt!!!! Behöver lite råd :)

Maran: hört nåt om lilla embryot? 

Pyret: grattis till graviditeten! Hoppas att det går bra på kommande UL :)
  • UndrandeSökare

Superfurry -Har aldrig hört talas om DFI Index. För bästa info ang dna fragmentaionstestet, maila AvaRiga (eller den klinik ni väljer) och fråga.

Annars kostade det bara 85euro att göra hos AvaRiga och svaret kommer dagen efter.

Vi gjorde spermatest med morfologi på Rmc i Sverige, men eftersom allt inte var helt normalt ville AvaRiga att vi skulle göra dna fragmentationstestet. Så vi gjorde det hos dem och de gjorde både morfologin och fragmentationsdelen såg jag när jag bad att de skulle maila labbrapporten. När jag sen jämförde de båda testen (det svenska resp det lettiska) så kan jag säga att AvaRigas var bättre och mer fullständigt test. Så hade jag vetat det jag vet nu hade vi åkt direkt till AvaRiga och låtit dem göra alla blodprover, spermaprover direkt och sparat både tid och pengar på det. Men maila AvaRiga och fråga tycker jag.

• Superfurry
    UndrandeSökare skrev 2017-02-27 14:55:52 följande:

Superfurry -Har aldrig hört talas om DFI Index. För bästa info ang dna fragmentaionstestet, maila AvaRiga (eller den klinik ni väljer) och fråga.

Annars kostade det bara 85euro att göra hos AvaRiga och svaret kommer dagen efter.

Vi gjorde spermatest med morfologi på Rmc i Sverige, men eftersom allt inte var helt normalt ville AvaRiga att vi skulle göra dna fragmentationstestet. Så vi gjorde det hos dem och de gjorde både morfologin och fragmentationsdelen såg jag när jag bad att de skulle maila labbrapporten. När jag sen jämförde de båda testen (det svenska resp det lettiska) så kan jag säga att AvaRigas var bättre och mer fullständigt test. Så hade jag vetat det jag vet nu hade vi åkt direkt till AvaRiga och låtit dem göra alla blodprover, spermaprover direkt och sparat både tid och pengar på det. Men maila AvaRiga och fråga tycker jag.

ok tack för svar! googlade och DFI index är DNA fragmentation och det är den de gör på RMC i Malmö har pratat med dem vid 2 tillfällen så jag är ganska säker :)

Om man ska göra testet hos AVA riga måste man ju åka dit, väl och kanske vara patient? Blir vi patienter där en dag så gör jag den där så klar! Men vi är inte där än nu är det ju IVF som g¨ller än så länge iaf! :)
  • UndrandeSökare

Superfurry - Jag tror inte man förbinder sig att bli deras patient och göra sin behandling där sen, bara för att man gör ett test hos dem, men kolla upp det isåfall om du funderar på det.

I alla fall vet jag de som gjort motsvarande test på klinik i Grekland utan att förbinda sig till nåt förutom att de gjorde det testet där.

Jag ringde till Malmö och frågade efter Sperma dna fragmentationstest och till mig sa de att det var inget de gjorde. De nämnde inte den förkortningen du sa.

Har ni redan gjort spermatest med morfologi och fått 100% normalt på det ?
    I så tror jag inte ni behöver göra fragmentationstestet.

Men om ni gjort morfologitestet och det inte blev100% normalt
    då är det dags för fragmentationstest. AvaRiga kräver inte fragmentationstest av alla, bara dem som inte klarar morfologitestet.

• UndrandeSökare

Superfurry -´Eller om ni vill vara på den säkra sidan gör DFI i vilket fall som helst.
    Det skadar ju inte att kolla upp framentations nivån också även om ni gjort morfologiprovet och det var normalt.

• Pyret2017

@Smurfen

På kliniken tyckte de inte att blodgrupp var så viktig. Jag fick min blodgrupp testad vid en tidigare graviditet så jag visste min. Vi bokade själva lab här i Sverige för min man att testa sin blodgrupp så att vi skulle veta. De hade säkert gjort det på kliniken men vi valde donator utan att ha besökt dem fysiskt ? vi hade kontakt via mail och skype.

J Håller tummarna för er och hoppas att nästa försök blir lyckat! <3

@Maran
    Ja, det är vårt första ÄD försök men vi har snurrat i IVF karusellen sedan början av 2015, både i Sverige och utomlands. Våra behandlingar har resulterat i 1 MF i V6 samt 1 MF i V11 samt flera ägguttag för att göra PGS men utan insättning (då de inte klarat sig till dag 5). Min man har fragmentation men det åtgärdades på kliniken innan befruktning. Efter sista misslyckade odlingen kände jag att jag fått nog och under de här ca 2 åren så har tanken och känslan för ÄD vuxit fram.

När vi började med IVF så sa min man att vi kunde göra ÄD om IVF inte skulle fungera. Jag blev galen, skällde ut honom och tyckte inte alls att det var något alternativ ? vi skulle ju ha ett ?eget? barn och det blev det ju inte om jag skulle bära en annan kvinnas ägg?. ?Skrattar? lite åt den reaktionen idag kan jag säga? J Och jag är så glad att tanken mognat fram och jag är också glad att vi gjorde våra försök för det känns verkligen som om vi gjort det vi kan och nu var det dags för ÄD. Jag är helt trygg med vårt beslut idag och längtar efter vårt lilla pyre! Fast med min erfarenhet av MF så är jag försiktigt positiv i dagsläget. <3

<3 Hoppas att ni får bra besked om blaston och att det är ert ?Guldägg?! <3

@Superfurry
    Ja, vi hoppas att allt ska se bra ut! <3

Har du frågor om äd så är det bara att fråga på! J Inte för att jag kan svara på allt men lite tips och råd från mitt perspektiv om du vill! (har skrivit lite ovan till Maran)

Kramar till er alla!

• Maran73
    Pyret2017 skrev 2017-02-28 23:11:25 följande:

@Smurfen

På kliniken tyckte de inte att blodgrupp var så viktig. Jag fick min blodgrupp testad vid en tidigare graviditet så jag visste min. Vi bokade själva lab här i Sverige för min man att testa sin blodgrupp så att vi skulle veta. De hade säkert gjort det på kliniken men vi valde donator utan att ha besökt dem fysiskt ? vi hade kontakt via mail och skype.

J Håller tummarna för er och hoppas att nästa försök blir lyckat! <3

@Maran

Ja, det är vårt första ÄD försök men vi har snurrat i IVF karusellen sedan början av 2015, både i Sverige och utomlands. Våra behandlingar har resulterat i 1 MF i V6 samt 1 MF i V11 samt flera ägguttag för att göra PGS men utan insättning (då de inte klarat sig till dag 5). Min man har fragmentation men det åtgärdades på kliniken innan befruktning. Efter sista misslyckade odlingen kände jag att jag fått nog och under de här ca 2 åren så har tanken och känslan för ÄD vuxit fram.

När vi började med IVF så sa min man att vi kunde göra ÄD om IVF inte skulle fungera. Jag blev galen, skällde ut honom och tyckte inte alls att det var något alternativ ? vi skulle ju ha ett ?eget? barn och det blev det ju inte om jag skulle bära en annan kvinnas ägg?. ?Skrattar? lite åt den reaktionen idag kan jag säga? J Och jag är så glad att tanken mognat fram och jag är också glad att vi gjorde våra försök för det känns verkligen som om vi gjort det vi kan och nu var det dags för ÄD. Jag är helt trygg med vårt beslut idag och längtar efter vårt lilla pyre! Fast med min erfarenhet av MF så är jag försiktigt positiv i dagsläget. <3

<3 Hoppas att ni får bra besked om blaston och att det är ert ?Guldägg?! <3

@Superfurry

Ja, vi hoppas att allt ska se bra ut! <3

Har du frågor om äd så är det bara att fråga på! J Inte för att jag kan svara på allt men lite tips och råd från mitt perspektiv om du vill! (har skrivit lite ovan till Maran)

Kramar till er alla!

Ha ha, ja det var min initiala reaktion också när läkaren i Riga, lite försiktigt sådär, tyckte att "alltså, utifrån ultraljud och AMH ser det inte jättebra ut... det FINNS ju alltid ÄD som alternativ..?" Men, känns bra att som du säger iaf försöka m egna ägg, annars hade man nog alltid undrat om det skulle ha funkat. Har fått ut helt ok antal ägg och även några blastos, men kvalitén... Nä. Tror att för många par måste hoppet om ett genetiskt gemensamt barn sjunka under en viss gräns innan man kan börja ens överväga ÄD. Så var det iaf för oss. Samt förstås att jag fyller 44 i år, och vi har inte HUR mkt pengar som helst heller.
  • smurfen 11
    Superfurry skrev 2017-02-27 14:07:55 följande:
    Lite paus nu på jobb skriver lite mer :)

Undrande: i Malmö på RMC gör dem den som heter DFI index, är det inte samma som fragmentation? JAg trodde att det var samma! :) Vi tänkte göra det på sambon så fort han kan få lite ledigt och följa med dit. Han har haft svårt att få ledigt när de har öppet där...
    smurfen 11 skrev 2017-02-27 09:57:42 följande:
    HEJ!

Tack för ditt svar, och även till dig Undrande sökare, ni har koll på detta ser jag. Är inte där vid äd än, men kommer kanske dit, och då är det bra veta.

Vet inte min eller sambons blodgrupper men det tas väl reda på antar jag.

Undrande sökare; Vi gjorde ju ett misslyckat ivf försök i januari då jag inte svarade bra på Menopuren, och fick avbryta. Vi skulle gjort PGS om det blivit något. Nu står jag och vacklar mellan vanlig ivf här i Sverige, eller ett nytt försök med PGS, men det blir ju så mycket dyrare med resor, sprutor mm. Kanske skulle göra ett försök här och se utfallet, misslyckas vi igen så är det väl tyvärr så att jag inte får fram ägg trots bra hormonvärden. Men lyckas vi här, alltså får fram ägg, så kanske vi kan göra en omgång i utlandet med PGS.

Ja, det är sååå mycket funderingar hela tiden.

Så kul att även ni sätter igång nu, Undrande sökare!
    Hej! förstår precis!! Jag vacklar än om vi ska köra äd eller ej. Ekonomisk så lönar det sig med äd om man nu vill bli gravid (större chans) men drömmen är ändå att få ett eget biologisk och genetisk eget barn. Jag är ändå ok med äd. det är så svårt!!!! Behöver lite råd :)

Maran: hört nåt om lilla embryot? 

Pyret: grattis till graviditeten! Hoppas att det går bra på kommande UL :)
    Åh jag är precis som du, funderar på om det är ens lönt göra ivf eller starta ÄD på en gång! Vill iofs ha åtminstone en gång med "riktig" ivf, alltså åtminstone komma till äggplock och se om kanske ett eller två kan sättas tillbaka. Men var så taggad inför ivfen i januari, hade förberett mig mentalt flera månader och var så säker att det skulle komma de ägg som läkaren sa, och...Nä. Luften har liksom gått ur mig, och hade det första gått vägen med äggplock hade jag inte tvekat inför en andra omgång, men nu...vad göra? Frågan är om genetiskt barn är det viktigaste, eller barn öht?

Vi vet inte om det blir Finland igen, det är dyrare med sprutor resa mm, men OM det  blir en blasto så är vi på rätt plats att kolla den. Ska i så fall bara köpa ut de första sprutorna till första ul, om det blir samma som sist, har vi bara lagt ut ca 5500 kr. Förutom all energi då som går åt till detta :(

Men ibland tänker jag, kanske ska göra ett försök här i Göteborg, "nästan gratis", och se om det ens blir ägg, då har vi inte förlorat så mycket pengar. Sen gå på Finland.

Min sambo är inte riktigt med på Äd än. Han vill nog se om ivf funkar först, sen kan han fundera på nästa steg. Killar kan ju bara fokusera på en sak åt gången hehe, önskar jag själv vore sån också!

Kanske inte så mycket råd Furry...men lite tankar om det.
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-02-27 12:21:37 följande:
    Ah, bara en tablett, kan inte tänka mig att en tablett gör varken från eller till, det är hämning av prostaglandiner som ställer till det då dessa ämnen både deltar i inflammationsprocessen (inte bra) men också i andra processer i kroppen som man faktiskt VILL ha kvar som de är, t ex ovulation. Det är dock en reversibel hämning och så fort man slutar ta tabletter så återställs processerna ganska snabbt. Så, en enda liten tablett flera dagar innan ÄL... nä, jag personligen skulle inte oroa mig. De studier man gjort är dock på patienter som tar diklofenak en längre tid, så det är svårt att säga till 100% exakt hur mycket/länge som är OK. Men du har def inte påverkat processen i någon större utsträckning.

Nope, inte fått svar än.
    Det låter bra! Inbillar mig ( och hoppas ) en tablett ska va ok innan äl
    . Nu har jag börjat knapra albyl igen, så börjar bli tablett narkoman :) Och några vitaminer plus progesteronkräm.

Tänk den dagen man kan släppa allt detta...och äta normalt, dricka det man vill, kan tänka det släppt lite med dig Maran? Du behöver ju inte fundera på ägglossning nu iaf!
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?