Maran73 skrev 2017-02-13 17:24:02 följande:
Aha, ok, tack!
Kan du berätta lite mer, för villka är detta test "standard"? Eller gör de det på alla spermaprov? Min man hade dåligt resultat på "sperm morphology" dvs högt antal spermier med avvikande utseende, men detta sa kliniken "spelade ingen större roll då de ändå skulle göra ICSI". Min gyn hemma viftade också bort det rätt obekymrat... Men visst, det KAN ju även ha med simmarna att göra och inte bara mina ägg... Får väl kolla med kliniken lite länge fram vad de säger. Spermaprovet togs bara några timmar efter att vi haft sex, någon som vet om/hur det påverkade?
Hej ! Jag har varit i kontakt med AvaRiga och de säger att mannen ska innan han gör spermaprov INTE haft sex eller utlösning på 3-4 dagar innan, ingen bastu, inga varma bad endast dusch.
Om spermatestet med morfologi visar på inte normalt resultat så vill läkaren på AvaRiga att man gör DNA Fragmentationstest. Det kan man göra hos dem på kliniken och det kostar 85euro, du får svaret dagen därpå.
Blir det inte godkänt på Fragmentationstestet så kommer de inte använda den mannens sperma, utan man får då välja en spermadonator. Kliniken har kontakt med en spermabank i Danmark.
Jag vet att även kliniken Serum i Aten har det som standard att göra Dna Fragmentations test.