En dansk spermadonator som är far till 77 barn har en ärftlig sjukdom
43 av barnen bor i Sverige och Norge och hittills har ett tiotal blivit sjuka.
När Karianne och Sanna Vedin fick veta att deras nu 4-åriga dotter Mikaela kunde ha ärvt sjukdomen blev de chockade:
? Jag tänkte att "det här kan ju bara inte vara sant", säger Karianne Vedin.
Trots att både Sverige och Danmark följer samma EU-direktiv för donerad sperma finns flera skillnader mellan länderna vad gäller insemination:
I Sverige är det inte tillåtet med insemination av ensamstående kvinnor.
I Sverige är det inte tillåtet med vinstintresse, det vill säga att sälja eller köpa sperma via privata spermabanker. Insemineringarna sker i stället på landets universitetssjukhus.
I Sverige följer sjukhusen socialstyrelsens rekommendation om att en och samma donator som mest får ge upphov till sex barn plus ett syskon. I Danmark går gränsen vid 25 barn, men från den 1 oktober kommer gränsen att ändras till tolv barn.
I Sverige har donatorn inte rätt att vara anonym. Vid "mogen ålder" har barnet rätt att få reda på sitt genetiska ursprung. I Danmark kan donatorn förbli anonym.
Källa: Socialstyrelsen
Karianne och Sanna Vedin bor i Helsingborg och är mammor till 4-åriga Mikaela som blev till tack vare donerad sperma från spermabank i Danmark. När de för två år sedan fick veta att den man som donerat sperma så att Mikaela kunde bli till via insemination blev de chockade:
? Det damp ner ett brev på posten, som om det vore en reklamfolder eller vad som helst. Där stod att den man som donerat sperma var sjuk. Jag var i Köpenhamn då, och Sanna ringde mig och var alldeles förtvivlad, säger Karianne Vedin.
Bröt mot reglerna
Nu visar det sig att den aktuella spermabanken, European Sperm Bank/Nordisk Cryobank, fick veta att ett av den aktuella donatorns barn fötts med neurofibromatos typ-1, rapporterar TT. Men spermabanken bröt mot reglerna och lät bli att informera de blivande föräldrarna som vände sig till kliniken om att deras donator hade en allvarlig sjukdom. Det dröjde ett halvår innan informationen gick ut. Totalt är ett tiotal barn sjuka.
? När det här blev offentligt berättade jag om det för Kvällspostens reporter Maria Rydhagen, och då var det många föräldrar som haft samma donator som hörde av sig till oss. Så nu är vi som en enda stor familj med flera halvsyskon som har drivit det här ihop, säger Karianne Vedin.
Hon berättar för Expressen.se att de under sina efterforskningar kommit fram till att European Sperm Bank/Nordisk Cryobank verkar ha brutit mot ännu en regel:
? Egentligen får man bara donera sperma till 25 barn, men den här mannen har donerat sperma till 77 barn!
Dotter är frisk
Vad vet du om honom?
? Jag vet att han har mörkt hår, och att han är en fysiklärare som är 34 år gammal och tränar fyra gånger i veckan. Men nu vet jag inte ens om jag tror på det längre.
Karianne och Sanna lät testa Mikaela för neurofibromatos typ-1 för två år sedan. Efter att ha väntat på svaret i fyra månader fick de äntligen beskedet att deras dotter är frisk.
? Visst känns det som en enorm lättnad, men samtidigt ska man inte behöva utsättas för det här. Spermabanken gav oss faktiskt inte ens rätt säd, har vi fått reda på, och de som tjänar på det här är ju donatorn som får betalt, och spermabanken, säger Karianne Vedin.
Rättelse: Man smittas inte av neurofibromatos typ-1. Man ärver sjukdomen.