ivf / äd 2016/ 2017?
Jessy - Ja, jag har flera autoimmuna sjukdomar. Finns även autoimmuna sjukdomar i släkten.
Om jag har missat någon fråga så hojta bara till !
Jessy - Ja, jag har flera autoimmuna sjukdomar. Finns även autoimmuna sjukdomar i släkten.
Om jag har missat någon fråga så hojta bara till !
Smurfen - Det är nog rätt svårt att få mediciner på h-kortet tyvärr. Jag läste i en annan tråd att en massa gyn kommit överens på en konferens att inte skriva ut mediciner åt dem som gör behandling utomlands. Men går du på en klinik utomlands kan du ju endera få medicin skickat av dem eller få EU-recept och lösa ut här i Sverige. Så mediciner går ju att få tag på. Annars säljs alla mediciner receptfritt på apotek i Aten, så ska du på semester dit så kan man ju handla på sig (mediciner är oftast billigare där än här också).Man har rätt att transportera en årsförbrukning mediciner med sig mellan två EU-länder. Men om du vill hitta nån som skriver ut så testa i andra städer tex Sthlm. Man kan ju få betala dyrt då för ett besök men då kanske man kan få recept? Hoppas det ordnar sig.
Wow vad ni är aktiva och skriver mycket !
Superfurry - Ja, jag kommer använda immmunmediciner vid ÄD. Jag ångrar definitivt inte att vi åkte till Dr D för han tog mycket fler och även andra prover än de gjorde på missfallsutredningen i Sverige. Så om du tror ditt immunförsvar kan vara ett problem så sök dig till Aten och gör utredning föreslår jag.
Serum är jätteduktiga, jag har inte hört nån som blivit besvikna på dem. Dr D är också duktig men ÄD är inte hans specialite har jag fattat det som. Däremot är han mycket bra på immunförsvaret.
Maran -Ja, tyvärr kommer nog alla gyn som var på den konferensen inte skriva ut på h-kortet. Men bra att du hittade en som inte hade varit där
Smurfen - förstår om du är ledsen och frustrerad. Det viktigaste är att EU- receptet är i färg och orginal. Jag har fått mina EU-recept på mail av Dr D sen skriver jag ut dem på en färg laserskrivare, då funkar det utmärkt att lösa ut på apoteket. Pröva med Lloyds apotek, jag har själv fått tipset av andra att de ska vara bäst att ha och göra med när det gäller Eu-recept. Kolla på deras hemsida så ser du var de finns. Annars be din klinik posta orginalreceptet till dig i färg. Hoppas det ordnar sig.
Smurfen - Sista minuten resa till Aten är inte helt fel om du har tid och möjlighet. Du måste bara ha med dig en lista på de verksamma ämnena i de medicinerna du ska använda, eftersom det är inte säkert att medicinen har samma namn här och där. Trombyl heter tex Baby Aspirin där och är på 100mg istället för 75mg som Trombyl är på. Prednisolon här heter Prezolon där tex.
Men de versamma ämnena är samma.
Smurfen - Nej, kromosomutredning är inte PgS tyvärr Vi gjorde Kromosomutredning (det ingår i missfallsutredningen) och är bara ett blodprov på både mannen och kvinnan där man analyserar 50blodceller hos vardera och kollar om det finns könskromosomer i alla de 50 analyserade cellerna. Det säger alltså inget om mannens spermakvalitet. En man kan vara 46xy och ändå ha dåliga spermier. Så skippa kromosomtestet (eller gör det om ni vill, också) men se åtminstone till att få göra spermatest med Morfologi (det som Marans man hade gjort). Det testet är mycket viktigare ! Bara ett tips
Roligt att detta är en sån aktiv tråd !
Smurfen och Superfurry -Vi ska göra ÄD hos AvaRiga, har aldrig gjort vare sig ivf eller ÄD tidigare, men haft 5 missfall med egna ägg och går direkt på ÄD eftersom det är större chanser med unga ägg.
Har funderat på flera olika kliniker och kollat runt men valet föll på AvaRiga, eftersom det dels är lätt att ta sig dit med båt eller flyg (på bara 1 timme) inget visum behövs (som man behöver till tex Ryssland) och det var så lätt att få kontakt med dem genom att börja chatta med en av deras koordinatorer på hemsidan.
Man får snabbt svar på alla frågor och de är vana vid svenska patienter och vet hur saker fungerar här med mediciner, byåkrati etc. Sen tänkte jag att det var lättare att hitta ljusa donatorer där, ljus hy, blont hår, blå ögon etc än i vissa andra länder längre söderut i Europa. Slutligen kan de ju erbjuda färska ägg och PGS som jag är intresserad av, och många verkar vara nöjda med den kliniken.
Men jag håller med om att det inte är ett lätt val att välja klinik för det finns verkligen många att välja på !
Hoppas det går bra för er alla här !
Maran73 - Hoppas ni får det bra på bröllopsresan! Till vilket land reser ni?
Hoppas det går bra med bytandet av klinik också.
Väldigt många verkar nöjda med AvaRiga som ni skulle byta till eller hur? (vi har också valt dem).
Maran - Nej, halvsyskon blir inte våra barn eftersom vi nog gör behandling samtidigt. Jag har också valt donator och fått behandlingsplan. Vi har varit på kliniken och träffat läkaren, gjort spermatest och vul inför behandlingen. Däremot kan varje donator ställa upp max 5 gånger hos AvaRiga så det kan finnas en hel del halvsyskon redan därute ifall din donator donerat tidigare plus hennes ev. egna barn.
Hoppas du får tag på dina gamla journaler.