• hundtok

Någon mer som vill börja äta nyttigare? Kom igen så peppar vi varandra!

Jag har bestämt mig för att äta nyttigare from nu. Ingen diet utan "vanlig" mat men nyttigare än det jag äter nu. Har ingen stor övervikt att bli av med men vill ner 2-3kg och blir mer tränad. Någon som vill vara med?

• Svar på tråden Någon mer som vill börja äta nyttigare? Kom igen så peppar vi varandra!
  • Duckan

Jag siktar på att hålla kosten på veckorna och äta lite av "det goda" på fredag och lördag, men med måtta. Måste jag absolut ha pommes, ta några stycken, men inte halva tallriken. Mjukt bröd unnar jag mig bara på helgerna. Sockret måste ju bort, hopplöst med ett barn som går på kalas och sen inte äter upp godiset.

Om man vill trycka grönsaksstavar, finns det nån dipp man kan göra som är lite snällare mot kroppen?

• Stårschan

Tzatziki eller hummus är ju mumsmums att dippa i, och är väl inte så farligt, eller?

• hundtok
    Duckan skrev 2016-10-21 12:50:19 följande:

Jag siktar på att hålla kosten på veckorna och äta lite av "det goda" på fredag och lördag, men med måtta. Måste jag absolut ha pommes, ta några stycken, men inte halva tallriken. Mjukt bröd unnar jag mig bara på helgerna. Sockret måste ju bort, hopplöst med ett barn som går på kalas och sen inte äter upp godiset.

Om man vill trycka grönsaksstavar, finns det nån dipp man kan göra som är lite snällare mot kroppen?

Så gör jag med. Unnar mig lite extra på fre-lör men utan att frossa.
  • whattodowhattodo

Tänkte tipsa om en salladsbas som jag ofta gör när jag vill äta sallad. Denna bas gör jag i en skål som får stå i kylskåpet någon dag där man kan variera tillbehören till.

OBS:Jag är ganska "plain" när det kommer till sallad, jag behöver inte ha 12321873 olika ingredienser och dessa funkar finfint för mig:

1 färdigsköjd/ hackad mix från ICA
    1 paket cocktail-tomater (250g)
    ca 3-4 morötter som jag bara skalar i salladen med en osthyvel

Ja jag vet, jag är lite lat men jag tycker verkligen att det är såååååå tråkigt att hacka sallad och isbergssallad är förövrigt i min mening smaklöst, men orkar inte handla på mig en massa olika salladssorter då jag bor ensam och det skulle bara bli gammalt (hehe undanflykter)

Exempel av tillbehör:

1. paket breasola skinka/ parma skinka
    2. köttbit (oxfilé/ rostas/ fläskfilé/ kyckling)
    3. laxfile
    4. 1 burk tonfisk i vatten

Man kommer hem, är superhungrig - bara sleva upp sallad i en tallrik och ta fram en burk tonfisk i vatten, rinna av vattnet och hälla över tonfisken i salladen - klart. 5 minuters middag  

Tonfisk i vatten är underskattat, hade bara fått för mig att det var äckligt, men så testade jag detta koncept någon dag - funkar hur bra som helst och mättar riktigt riktigt bra!

• Miickan

Hejsan :) Jag är 26 år och gick ner 30kg på ett år ! Tjugo kg på första halvåret & sen de resterande 10 på andra halvåret ! :)
    Det går bara man vill ! Åt vanlig mat , men mycket mindre portioner & mer regelbundet ! Slutade dock äta socker på vardagarna och unna mig lite på helgen (nån choklsdbit) om jag var sugen :)

• Miickan

Nu äter jag nutrilett & allevl 4 påsar om dagen & ett mål mat om dagen :) (sallad)
    & Gått ner 2kg på 2 dagar :)

• hundtok
    Miickan skrev 2016-10-22 13:06:29 följande:

Nu äter jag nutrilett & allevl 4 påsar om dagen & ett mål mat om dagen :) (sallad)
    & Gått ner 2kg på 2 dagar :)

Bra jobbat! Även om det måste vara mycket vätska som försvunnit dessa dagar.
  • Miickan
    hundtok skrev 2016-10-22 15:07:40 följande:
    Bra jobbat! Även om det måste vara mycket vätska som försvunnit dessa dagar.
    Na dom här två dagarna är det vätska ! Brukar gå ner 6-7kg på en vecka i vätska ! Sen ramlar kilona av vecka efter vecka :)
  • hundtok
    Miickan skrev 2016-10-22 15:13:20 följande:
    Na dom här två dagarna är det vätska ! Brukar gå ner 6-7kg på en vecka i vätska ! Sen ramlar kilona av vecka efter vecka :)
    Häftigt att kunna göra en sån rivstart. Jag ska bara ner ca 2,5 kg. Det tar tid!
  • whattodowhattodo

Ingen bra dag idag, ätit med huvudet snarare än magen.... nu är jag så uppsvullen-mätt så jag måste knäppa upp byxorna....nåja, måndag imorgon... nya tag! Hur tacklar ni andra den nya veckan?
    Någon som har tips på hur man håller sig från småätandet på helger / dagar då det exempelvis regnar utanför...? ;)

Svar på tråden Någon mer som vill börja äta nyttigare? Kom igen så peppar vi varandra!