• hundtok

Någon mer som vill börja äta nyttigare? Kom igen så peppar vi varandra!

Jag har bestämt mig för att äta nyttigare from nu. Ingen diet utan "vanlig" mat men nyttigare än det jag äter nu. Har ingen stor övervikt att bli av med men vill ner 2-3kg och blir mer tränad. Någon som vill vara med?

• Svar på tråden Någon mer som vill börja äta nyttigare? Kom igen så peppar vi varandra!
  • hundtok

Jag önskar att jag kunde springa som du Duckan! :)

Jag tar hba1c med jämna mellanrum då jag hade graviditetsdiabetes. Känns bra med en liten koll.

• Aniiee
    Duckan skrev 2016-10-30 19:16:47 följande:

Vad är hba..?

hemoglobin adult.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Carabellis kusp
    Duckan skrev 2016-10-30 19:48:49 följande:

Pinsamt nog, men vad är det då?

Det är glykosylerat hemoglobin, ett mått på hur blodsockret legat över tid. Säger mer än att bara ta ett blodsocker, eftersom ett sådant bara mäter momentant.
  • Carabellis kusp
    hundtok skrev 2016-10-30 19:06:13 följande:

Jag önskar att jag kunde springa som du Duckan! :)

Jag tar hba1c med jämna mellanrum då jag hade graviditetsdiabetes. Känns bra med en liten koll.

Visst är man predisponerad för diabetes typ 2 om man haft graviditetsdiabetes?
  • Carabellis kusp
    Duckan skrev 2016-10-30 20:26:06 följande:

Jaha jaja, inget jag nånsin fått kollat.

Nej, det är nog nåt man tar om man gör en utökad hälsokontroll. Du får väl gå med i life gene du med!
  • hundtok
    Carabellis kusp skrev 2016-10-30 20:16:07 följande:
    Visst är man predisponerad för diabetes typ 2 om man haft graviditetsdiabetes?
    Ja, därför man följs årligen. Har även stark ärftlighet för diabetes. Hoppas slippa diabetes med bra vikt och hälsosamt liv.
  • Axe

Är det för sent att hoppa på tråden? Jag är dock gravid och valde för ett par dagar sen att sluta med godis och liknande.

Inte tänkt gånger i vikt men att endast gå upp max 7 kilo till under graviditeten. Är i v 11.

Svar på tråden Någon mer som vill börja äta nyttigare? Kom igen så peppar vi varandra!