calabalic skrev 2016-11-11 23:28:01 följande:
Bra tips med Biltema! Mycket billigare än leksaksaffärer. Det ska vi absolut spana in! Usch vad jobbigt med förkylningar. Min son hade ju krupp och sen dess har han varit rosslig och förkyld och nu har han en tilltagande slemhosta som verkar jobbig. Han har varit tröttare än han brukar idag också, så det kanske är nåt nytt på g. Nattsömnen blir väldigt störd av alla förkylningar.. Längtar till våren, då kanske det lugnar sig lite.
Vad tyckte sonen om snö och pulka? Gick fotograferingen bra? Inte det lättaste att fota två barn. :) Men jättebra julklapp! Jag ska beställa en almanacka med bilder på barnen + kusinerna och ge till mormor i morfar i julklapp.
Mja sonen är allt annat än ömsint mot lillasyster tyvärr. Det tar nog ett tag innan han börjar gilla henne tror jag. Vi försöker lära honom att klappa fint och applådera efteråt om han gör det och det funkar ibland, men sen kommer alltid ett nyp eller slag till slut som man måste hejda.
De är nog också ganska lika i kurva tror jag, lite svårt att jämföra eftersom sonen föddes 3 veckor tidigare än dottern.
Mammarollen och oro ja, det är så konstigt för jag har blivit mer orolig och nojig sen lillasyster föddes än jag var innan - men oron gäller främst storebror! Själva arbetet med barnen och vardagen känner jag mig trygg med, men jag oroar mig för "dolda fel" som jag borde ha upptäckt, att han ska sluta andas på natten osv. Kom på häromdagen att det säkert beror på dotterns dramatiska födsel (urakut snitt) och sen att vi fick åka in med henne 3 dagar senare för att hon blev blå. Jag insåg kanske då hur lite kontroll man har.. Känner du dig ofta orolig för allvarliga saker som att de ska dö och så?
Längtar också till våren, älskar vårdagarna här i norr! (-5 grader och strålande sol!). Fara ut och grilla och leka i snön... och lite mindre förkylningar framförallt!
Han tyckte det var jättekul, ville absolut inte gå in när jag tyckte det var dags för lunch ;) idag kommer hans jämnåriga kusin och leker, blir att gå ut då också! :)
Fotograferingen gick ändå helt okej, sonen är jääätteblyg men efter ett tag var han mer samarbetsvillig (familjeporträtten i början var nog inga glada miner från hans sida - inga ledsna heller såklart bara väldigt neutrala). Det svåra var ju att få både han och lillasyster att titta mot kameran (eller iaf upp från golvet) samtidigt. Men det är en bra fotograf, han sa att i värsta fall får han klippa och klistra lite ;)
Okej... sonen kan somsagt vara världens goaste, men ett tjuvnyp eller lite för hårdhänt klappning kan komma dådå. Men han är väldigt noga med att hon ska följa med oss (om vi går till köket för att äta frukost och lillasyster ligger nöjd i gymet i vardagsrummet kan hon få ligga kvar där - men då kan sonen sitta och peka och säga ngt som liknar "lillasyster"(lllschy) hela frukosten tills jag hämtar henne).
Jaha, ja då kan det ju skilja, mina föddes +9 och +5.
Alltså jag är orolig på ett annat sätt, mer innerligt typ. För allt. Jag tror att all kärlek för barnen har fått mig att tänka på döden... på ngt konstigt sätt. Jag har blivit mer medveten om livet, och med sonen växte känslorna fram under tiden medan för dottern var känslorna så uppenbara direkt hon föddes. Hade inte svårt att ta mig till sonen eller så, men då var ju allt man kände nytt. Och bara tanken på att det ska hända dom något kan få mig att grina... alltså, haha, nu kan jag skratta åt det men förra veckan när lillasyster blev förkyld och började hosta så konstigt överanalyserade jag det lite... är hon inte lite blå? Och jättefebrig? Får hon luft? Ska jag ringa ambulans? Kvävs hon? Nu såhär 1 vecka senare förstår jag ju att hon bara är lite förkyld...