calabalic skrev 2016-10-16 16:40:39 följande:
Oj, gör du så mycket hushållsarbete själv också? Som sagt imponerad hur mammor klarar allt själva. En sak som är bra med att vara hemma båda två är att man får förståelse för varför man inte hinner så mycket hushållsarbete på dagarna. Och vi är ju ändå två! Men ärligt talat är det nästan lite skönt med hushållsarbete och trädgårdsfix att rensa tankarna med ibland.
För oss brukar dagen börja omkring 6 då båda barnen vaknar. Mannen går upp med sonen och jag ligger oftast kvar och ammar en stund. Sen gör vi frukost omkring 7-7:30. Efter det brukar mannen ofta ta lilla en stund medan hon sover (i hans famn) så han kan slappna av lite vid datorn. Under tiden leker jag med storebror. Sen runt 10 åker nån av oss (oftast jag) iväg nånstans med storebror eller tar en promenad med vagnen. Han brukar somna omkring 11-11:30 och får antingen sova ute i vagnen eller också bär vi in honom. Jag ammar och förhoppningsvis vill även hon sova en stund sen så vi båda får vila. Sen vid 13 har alla vaknat och då äter vi lunch. På eftermiddagen brukar oftast mannen ha storebror och jag lillasyster, ofta kommer hans föräldrar förbi en sväng och de åker kanske iväg till skogen eller hittar på nåt annat. Då brukar jag fixa maten och annat hushållsfix om dottern är lugn. Vid 17 ungefär äter vi, sen fixar jag disken medan mannen har barnen. 18:30 byter vi till pyjamas på båda barnen, säger gonatt och så hänger jag och lillasyster i sovrummet tills brorsan somnat vilket kan bli mellan 19-21.
Tis-tors är storebror på förskola mellan 9-14, då brukar det oftast bli jag som har lillasyster medan pappan fixar i trädgården. Ibland passar vi på att låta varandra åka iväg på egna nöjen under den tiden också.
Är ni utomhus lika mycket när det är höst som på sommaren? Vi försöker vara ute varje dag minst en gång men det är inte lika lätt att motivera sig på hösten tycker jag. Tar ju sån tid att få på alla kläder osv!!
Jo, oftast hinns de flesta hushållssysslorna med under dagen (förutom att handla, det vägrar jag göra med båda barnen!). När sonen äter frukost brukar jag passa på att plocka ur diskmaskinen, ev slå på en tvätt. Är det dags för dammsugning blir det oftast innan vi går ut på fm, sonen "hjälper" till att städa och lillasyster sover i vagnen eller ligger i gymet/babysittern. När sonen sen vilar efter lunch passar jag på att vika och hänga tvätten och diska undan efter lunchen. Känns som att jag är mer effektiv än tidigare, hinner mer när jag är själv hemma med barnen för då vet jag att ingen annan gör sysslorna. Oftast efter middagen plockar jag undan och diskar medan sambon går till vardagsrummet och leker med sonen, lillasyster är ibland kvar i babysittern med mig eller i hans famn om hon är uttråkad. Visst, mycket skulle vi kunna göra när sambon kommer hem, men om jag hinner göra det på dagen istället så får ju sambon mer kvalitetstid med barnen när han kommer hem - och vi får vi-tid när barnen somnat. Men självklart hjälps vi åt med sysslorna på helgen, och ibland väntar jag till sambon kommer hem för vissa saker. Men jag föredrar somsagt att få bort det mesta under dagarna...
Kan också tycka sövningen efter lunch är jobbig ibland. Oftast somnar storebror snabbt (ligger ju brevid i extrasäng), har jag tur sover även lillasyster eller ligger nöjd i sitt babygym i vardagsrummet. Jobbigare är det om hon är missnöjd o storebror inte vill sova...
Vi har ju tänkt ha storebror hemma iaf till nästa höst, har sökt förskola from 1 sept men det beror på om vi får förstahandsvalet - annars blir han hemma till jan -18 då lillasyster ska skolas in.
Nja, på sommras åt vi ofta lunch/mellis ute på altan. Vi har även gjort om stora delar av trädgården i sommar (flyttade in i huset ifjol höst) så vi har varit ute jättemycket. Men vi försöker vara ute varje dag iallafall, eller åka iväg någonstans. Visst är det jobbigt med alla kläder men jag bor i Norrbotten så är bara att jag vänjer mig, vi har ju bara knappa plusgrader nu (haft minus några mornar). -