• calabalic

Fler med pseudotvillingar som vill byta erfarenheter?

Efterlyser fler med pseudotvillingar, alltså syskon med mindre än 18 månader emellan. Spelar ingen roll om era barn är små eller större - vill gärna höra allas erfarenheter. Främsta utmaningarna respektive fördelarna? Hur funkar vardagen för er?

Vi har 14 mån mellan våra, inte planerat. Storebror är 15,5 mån nu och lillasyster 1,5. Väldigt intensivt men tack och lov är vi båda föräldralediga ihop ett halvår.

• Svar på tråden Fler med pseudotvillingar som vill byta erfarenheter?
  • calabalic
    Drömsandra skrev 2016-10-31 20:36:39 följande:
    Suck! Skrev ett långt svar häromdagen men det försvann på oförklarligt sätt. Har inte hunnit svara förrän nu.

En stor eloge och styrkekram till dig som får bära på 11 kilo!! Måste va tungt. Har tyvärr inga tips att ge. Livia har varit svår i perioder men hon har mer haft svårt att komma till ro. Hon har dock aldrig velat bli buren. Hon har ibland tagit upp till en timme men aldrig längre. Det gör ju som du säger, att det blir svårt att lägga båda. Livia sov sin första helnatt strax före att lillebror kom, dvs hon var 1.5 år. Dessförinnan vaknade hon mellan 1-3 ggr per natt och somnade om först med välling.

I helgen är första gången med ordentlig egentid. Jag ska bo på hotell med en kompis medan min sambo och hans föräldrar tar hand om barnen. Ska bli så skönt men samtidigt lite kluvet. Den lille har aldrig sovit utan mig och snuttar gärna på natten. Men behöver verkligen sova. Min sambo fick ha helgen själv hemma medan jag åkte iväg till mina föräldrar. Det är ju ett handikapp att jag inte vill lägga själv (har aldrig försökt och kommer inte heller göra det på ett tag). Man behöver hjälp så fort den andre ska göra något. Mina föräldrar har haft båda i någon timme men inte mer. Tror de kommer klara det men det tar mer emot att be om den hjälpen. Kan era föräldrar ta varsin? Alternativt bara ett par timmar? Det kommer ju bli lättare ju äldre de blir. Klen tröst när man är mitt uppe i det.

Just nu har Livia kommit in i fasen ta allt från lillebror. Han kan inte leka med ngt förrän hon är där. Suck! Än så länge tar han det men kan se bråken framför mig. ????
    Hur gick det med din egentid och hotellnatt? Funkade det? Kunde du sova? Det lät väldigt skönt och välförtjänt i alla fall! Min minsta känns för liten för att lämna bort en natt hittills (3 mån nästa vecka) men längtar tills man kan göra det! I veckan ska jag iaf vara iväg på egentid några timmar på em och ev några timmar på kvällen också om det funkar.

Har du och din sambo kunnat ta nån gemensam egentid utan barn än?

Hehe ja stora här vill gärna leka med lillas leksaker också. Men han säger åtminstone "kack kack" när han tar dem från henne. ;)
  • calabalic
    vikkey skrev 2016-11-06 22:17:12 följande:

Hej alla! Intressant tråd! Jag väntar tvåan nu (v/0 imorgon måndag) och kommer med lite tur ha 1 år mellan mina - lillgrabben är bara 7 månader. Tvåan är beräknad ett par dagar efter grabbens födelsedag, haha. Kul att läsa om era dagar!

Oj ja då väntar en intensiv tid! :) Men det är ju mysigt också och det blir lättare med tiden sägs det. :) Var det planerat att få tätt?

Mitt främsta tips är att om ni behöver få ordning på rutiner med sonen t ex med nattsömn, läggning, sluta amma etc - försök göra det i god tid innan syskonet kommer. Lite tidigt än men när han är 9-10 mån kanske. Vi har jättetrassligt med storas nattsömn och nattning, men det är samtidigt svårt nu att försöka ändra rutinerna/beteendet eftersom vi måste ta hänsyn till lilla. Vi får go with the flow istället och invänta att de båda blir lite äldre.
  • calabalic
    oktoberbebben skrev 2016-11-06 21:11:40 följande:

Här har vi dotter på 4 och son på 2,5 (17 månaders skillnad är det)

Som vi har det nu är det riktigt härligt! Barnen leker 50 % tiden super och 50 % är det intensivt bråk. MEN det är bättre nu än för ca 1 år sen så jag klagar inte ;)

I början kände jag mig värdelös som mamma pga att min dotter kom i skymundan såpass mkt. MIn son var en riktig kolikbebis som ALLTID ville amma, ALDRIG åka vagn. Så vi gjorde inte så mkt mer än att överleva. Minns därmed mkt lite av min dotter tills hon var 3 vilket jag kan "sörja" ibland. Men det är om jag tänker själviskt. Hon själv klagar nog inte då hon älskar sin lillebror mer än någon annan. På så vis är ju hon glad och det är ju det som räknas.

Det var definitivt inte planerat att ha de så tätt men är väldigt glad för detta nu!

Vad skönt att höra att det blir bättre, nästan alla verkar säga samma sak. Mina är 3 mån och 17 mån nu och man väntar mest på att månaderna ska gå tycker jag, även om man försöker njuta lite längs vägen också. Var du hemma ensam med båda barnen?

Förstår känslan att vara en dålig mamma till den äldre. Vi är hemma båda två ett helt år, och vi försöker "byta barn" lite då och då så båda får lagom dos av båda föräldrarna. Men jag är ju knuten mer till den lilla och det märks på den stora att han blir "sårad" när jag väljer bort honom för att jag måste amma t ex. Han har blivit mammig och försöker alltid komma upp i knät trots att lilla är där, osv. Så jag känner mig hemsk mot honom trots att han nog har det ovanligt bra för att vara nybliven storebror.
  • vikkey
    calabalic skrev 2016-11-07 12:58:20 följande:

Oj ja då väntar en intensiv tid! :) Men det är ju mysigt också och det blir lättare med tiden sägs det. :) Var det planerat att få tätt?

Mitt främsta tips är att om ni behöver få ordning på rutiner med sonen t ex med nattsömn, läggning, sluta amma etc - försök göra det i god tid innan syskonet kommer. Lite tidigt än men när han är 9-10 mån kanske. Vi har jättetrassligt med storas nattsömn och nattning, men det är samtidigt svårt nu att försöka ändra rutinerna/beteendet eftersom vi måste ta hänsyn till lilla. Vi får go with the flow istället och invänta att de båda blir lite äldre.

Tack för tipsen!

Vi hade väl tänkt oss hyfsat tätt om möjligt, kring 18-20 månader, men nu blev det såhär - vi kan ju det där med blommor och bin, så vi får skylla oss själva. ;) Men det kommer säkert gå bra det också!

Vi har en hemskt tacksam liten pojk här hemma, som har haft samma mat- & sovklocka en tid nu. Sover i princip samma tid på dagarna, lätt att lägga på kvällen och äter fem mål mat/gröt/mellis/välling per dag. Det enda vi önskar är att kunna ge honom ett eget rum innan tvåan kommer, då han redan nu oftast sover helnätter i egen säng. Medeeeen vi bor just nu i en tvåa (på typ 78m2) och har lixom inget rum att ge honom. Men vi jagar ny bostad för fullt och hoppas kunna lösa det problemet innan dess. :)
  • ebe91
    calabalic skrev 2016-11-06 19:48:34 följande:
    Låter som han är bra på att roa sig på egen hand? Jättepraktiskt ju! :) Min son är ju van vid att vi är två vuxna hemma så han leker väl helst med oss. Men han har börjat kunna sitta lugn och leka själv ett tag då och då, vilket är bra. Vad leker din son med förutom djur och ibland youtube? Min springer som sagt runt och busar mycket (helst ska man jaga efter) men gillar också att leka med bilar, kasta med bollar, trycka på leksaker (och vitvaror) som låter och/eller blinkar. Gillar att "spika" på en sån där BRIO-spikgrej. Nu senaste veckan har han börjat uppskatta även lite lugnare lekar som pekböcker, sjunga sånger med rörelser, osv. Men generellt ska det vara mycket ljud och rörelser.

Vad är det senaste som hänt i lillasysters utveckling? Min blir 3 månader om några dagar och det har väl inte hänt så jättemycket nytt senaste veckorna förutom att hon börjat gripa tag i saker och är nära att skratta. Är kanske vaken lite mer på dagarna.
    Jo, han är rätt bra på att leka själv. Så länge jag är i närheten och bekräftar han. Typ, han härmar lätet på de olika djuren han leker med och jag svarar "gris, häst, kossa, vovve" osv. Kring ålder 11-14 månader höll han på att psykiskt kväva mig (oss). Skulle sitta i knät och leka, bäras överallt, han var som ett plåster på en hela tiden. Men det försvann mitt i allt typ 1 månad innan lillasyster föddes, tack och lov. Men vi är väldigt fysiska i våran familj, sitter gärna nära varandra när vi ser tv, leker osv. Tar i varandra (klapp, strykning osv). Så tror han känner att han får tillräcklig fysisk bekräftelse i vardagen.

Det är mest djur... har varit mycket bollar men det har minskat. Fodon är det inte så mkt intresse för. Han gillar dock när vi är ute och får hålla på med spade, sop, leksaksgräsklippare, bobbycar osv. Men endel klossar tycker han också är kul! Typ duplo kanske det heter? Och vanliga träklossar, bygga torn. Sen ska han bygga torn av djuren ;) sen har han ett träpussel (djur...) med 1 cm tjocka bitar som han tkr om att både lägga och leka med (ställa bitarna på rad). Sen lite verktyg (hammare och skruvmejsel främst). Och sen har han en sån där magnettavla (som man ritar med en tillhörande penna och sen suddar ut genom att dra i en grej.. svår att förklara!), men då vill han att jag ska rita alla djur han säger... så den har jag idag gömt i förrådet för blev less efter att ha målat samma sak x hundra i flera dagar. Sen endel böcker, främst djurböcker... hahah.. så djur har ett genomgående tema här ;)

Jadu, nu vänder hon sig hela tiden från rygg till mage, det är väl det senaste. Och vill inte ligga i famnen utan gärna sitta med stöd! Hon pratar också konstant... och här skrattas det för fullt! Man får en annan kontakt med henne, märker att sonen uppskattar hennes närvaro mer o mer - idag tog han ut tutten när han gick förbi henne och gav henne en blöt puss ;) o dom "pratar" ofta med varandra, ler osv.
  • Drömsandra
    oktoberbebben skrev 2016-11-06 21:11:40 följande:

Här har vi dotter på 4 och son på 2,5 (17 månaders skillnad är det)

Som vi har det nu är det riktigt härligt! Barnen leker 50 % tiden super och 50 % är det intensivt bråk. MEN det är bättre nu än för ca 1 år sen så jag klagar inte ;)

I början kände jag mig värdelös som mamma pga att min dotter kom i skymundan såpass mkt. MIn son var en riktig kolikbebis som ALLTID ville amma, ALDRIG åka vagn. Så vi gjorde inte så mkt mer än att överleva. Minns därmed mkt lite av min dotter tills hon var 3 vilket jag kan "sörja" ibland. Men det är om jag tänker själviskt. Hon själv klagar nog inte då hon älskar sin lillebror mer än någon annan. På så vis är ju hon glad och det är ju det som räknas.

Det var definitivt inte planerat att ha de så tätt men är väldigt glad för detta nu!

Vad skönt att höra! Här går man och försöker säga mantrat "det blir bättre, det blir bättre" i huvudet de dagar/timmar/minutrar det är kaos. Känner såväl igen känslan med att den äldste kommer i skymundan. Vår yngste sover gärna inte själv, då blir det bara 10-15 minuter här och där och bara hattigt.

Varför blev det bättre när det blev bättre? Var det deras utvecklingsfaser eller ngt annat?
  • Drömsandra
    calabalic skrev 2016-11-06 23:07:37 följande:
    Hur gick det med din egentid och hotellnatt? Funkade det? Kunde du sova? Det lät väldigt skönt och välförtjänt i alla fall! Min minsta känns för liten för att lämna bort en natt hittills (3 mån nästa vecka) men längtar tills man kan göra det! I veckan ska jag iaf vara iväg på egentid några timmar på em och ev några timmar på kvällen också om det funkar.

Har du och din sambo kunnat ta nån gemensam egentid utan barn än?

Hehe ja stora här vill gärna leka med lillas leksaker också. Men han säger åtminstone "kack kack" när han tar dem från henne. ;)
    Jodå, den där natten kunde jag leta efter bland stjärnorna. På tisdagen blev lillen sjuk, 40 graders feber. Endast amning (vägrade allt annat) och närhet till 100 % som gällde. På torsdagen hade det fortfarande inte släppt trots Alvedon så vi åkte till barnakuten med honom. Ett virus blev diagnosen och de beordrade oss en högre dos Alvedon än vad som står på förpackningen. Ungefär samtidigt som han blev sjuk började vår äldsta hund att halta och så hittade vi en knöl så det blev veterinären med henne på torsdagen. Kan säga att förra veckan inte gick till historien som en av de roligaste.... Som tur var var knölen bara en fettknöl och haltandet hade hon troligen fått genom att få ngt under tassen så hon kämpar fortfarande på (hon är 13 år vår lille tik). Med andra ord så kändes det inte riktigt rätt att sova borta. Däremot så gick jag på ansiktsbehandling under dagen och bio på kvällen. Första gången någonsin som jag gick ensam på bio men kände att jag behövde vara lite med mig själv. Skönt att få lite lyxtid ialla fall.

Den enda egentid vi tagit oss var när vi var iväg med jobbet förrförra veckan och bowlade och åt mat. Vi jobbar på samma ställe så vi passade på att få lite "egentid" i några timmar. Kändes lite märkligt men skönt att få göra något vuxet tillsammans. Att få ett vuxet svar när man ställer en fråga!

Haha! Vad skönt ändå att han säger tack tack!! Här sägs det "Ias" och sen bara tar hon. Nu har han börjat reagera med att bli ledsen. Hon kontrar då med "inte meningen". Ibland är det så man ler åt det där.

Något positivt som hänt är att den store har somnat två gånger själv i sängen medan jag varit utanför!! Vet inte hur det gick till. Jag ger henne lite lite välling så hon har något att varva ner med. Och helt plötsligt sov hon!! :) :)

• calabalic
    vikkey skrev 2016-11-07 13:39:19 följande:
    Tack för tipsen!

Vi hade väl tänkt oss hyfsat tätt om möjligt, kring 18-20 månader, men nu blev det såhär - vi kan ju det där med blommor och bin, så vi får skylla oss själva. ;) Men det kommer säkert gå bra det också!

Vi har en hemskt tacksam liten pojk här hemma, som har haft samma mat- & sovklocka en tid nu. Sover i princip samma tid på dagarna, lätt att lägga på kvällen och äter fem mål mat/gröt/mellis/välling per dag. Det enda vi önskar är att kunna ge honom ett eget rum innan tvåan kommer, då han redan nu oftast sover helnätter i egen säng. Medeeeen vi bor just nu i en tvåa (på typ 78m2) och har lixom inget rum att ge honom. Men vi jagar ny bostad för fullt och hoppas kunna lösa det problemet innan dess. :)
    Vad skönt, i så fall kommer det säkert funka smidigt med två tätt. Hoppas han också är en sån som inte blir så sotis på syskonet. Min son är efter 3 mån fortfarande rejält sotis, har inte särskilt mycket till övers för lillsyrran. Och så fort han får chansen vill han nypas, slå, bita eller kasta saker på henne - inte för att skada såklart utan för att det är kul och busigt. Men vi måste vara som hökar varje sekund.

Hoppas ni hittar ett större boende! Vi hade hus sen tidigare men däremot fick vi köpa större bil. Och ändå får inte allt plats nu.. hur kan två så små ta upp så mycket plats?! :D

Hur tänker ni göra med föräldraledighet och förskola och sånt?
  • calabalic
    Drömsandra skrev 2016-11-07 19:44:36 följande:
    Jodå, den där natten kunde jag leta efter bland stjärnorna. På tisdagen blev lillen sjuk, 40 graders feber. Endast amning (vägrade allt annat) och närhet till 100 % som gällde. På torsdagen hade det fortfarande inte släppt trots Alvedon så vi åkte till barnakuten med honom. Ett virus blev diagnosen och de beordrade oss en högre dos Alvedon än vad som står på förpackningen. Ungefär samtidigt som han blev sjuk började vår äldsta hund att halta och så hittade vi en knöl så det blev veterinären med henne på torsdagen. Kan säga att förra veckan inte gick till historien som en av de roligaste.... Som tur var var knölen bara en fettknöl och haltandet hade hon troligen fått genom att få ngt under tassen så hon kämpar fortfarande på (hon är 13 år vår lille tik). Med andra ord så kändes det inte riktigt rätt att sova borta. Däremot så gick jag på ansiktsbehandling under dagen och bio på kvällen. Första gången någonsin som jag gick ensam på bio men kände att jag behövde vara lite med mig själv. Skönt att få lite lyxtid ialla fall.

Den enda egentid vi tagit oss var när vi var iväg med jobbet förrförra veckan och bowlade och åt mat. Vi jobbar på samma ställe så vi passade på att få lite "egentid" i några timmar. Kändes lite märkligt men skönt att få göra något vuxet tillsammans. Att få ett vuxet svar när man ställer en fråga!

Haha! Vad skönt ändå att han säger tack tack!! Här sägs det "Ias" och sen bara tar hon. Nu har han börjat reagera med att bli ledsen. Hon kontrar då med "inte meningen". Ibland är det så man ler åt det där.

Något positivt som hänt är att den store har somnat två gånger själv i sängen medan jag varit utanför!! Vet inte hur det gick till. Jag ger henne lite lite välling så hon har något att varva ner med. Och helt plötsligt sov hon!! :) :)

Ajdå, vad tråkigt att det inte blev av. Men kul med bio! Vi försökte oss på några timmars gemensamt nöje igår med dubbla barnvakter (en hos farmor och en hos mormor) men det gick åt skogen med lilla. Hon gallskrek från start och fortsatte i 2,5h till så det var bara för oss att åka hem igen. Kände mig som världens sämsta mamma som lämnat henne där.. :(

Skönt att hunden bara hade en fettknöl. Men vad jobbigt med 40 graders feber hos en så liten! Feber är ju inte farligt (under 42) men man blir ju ändå stressad. Är han frisk nu? Våran stora har ju haft förkylningar och tandsprickning konstant hela hösten. Stackarn.

Låter ju jättebra att hon somnade själv! Har det fortsatt likadant?
  • calabalic
    ebe91 skrev 2016-11-07 16:01:43 följande:
    Jo, han är rätt bra på att leka själv. Så länge jag är i närheten och bekräftar han. Typ, han härmar lätet på de olika djuren han leker med och jag svarar "gris, häst, kossa, vovve" osv. Kring ålder 11-14 månader höll han på att psykiskt kväva mig (oss). Skulle sitta i knät och leka, bäras överallt, han var som ett plåster på en hela tiden. Men det försvann mitt i allt typ 1 månad innan lillasyster föddes, tack och lov. Men vi är väldigt fysiska i våran familj, sitter gärna nära varandra när vi ser tv, leker osv. Tar i varandra (klapp, strykning osv). Så tror han känner att han får tillräcklig fysisk bekräftelse i vardagen.

Det är mest djur... har varit mycket bollar men det har minskat. Fodon är det inte så mkt intresse för. Han gillar dock när vi är ute och får hålla på med spade, sop, leksaksgräsklippare, bobbycar osv. Men endel klossar tycker han också är kul! Typ duplo kanske det heter? Och vanliga träklossar, bygga torn. Sen ska han bygga torn av djuren ;) sen har han ett träpussel (djur...) med 1 cm tjocka bitar som han tkr om att både lägga och leka med (ställa bitarna på rad). Sen lite verktyg (hammare och skruvmejsel främst). Och sen har han en sån där magnettavla (som man ritar med en tillhörande penna och sen suddar ut genom att dra i en grej.. svår att förklara!), men då vill han att jag ska rita alla djur han säger... så den har jag idag gömt i förrådet för blev less efter att ha målat samma sak x hundra i flera dagar. Sen endel böcker, främst djurböcker... hahah.. så djur har ett genomgående tema här ;)

Jadu, nu vänder hon sig hela tiden från rygg till mage, det är väl det senaste. Och vill inte ligga i famnen utan gärna sitta med stöd! Hon pratar också konstant... och här skrattas det för fullt! Man får en annan kontakt med henne, märker att sonen uppskattar hennes närvaro mer o mer - idag tog han ut tutten när han gick förbi henne och gav henne en blöt puss ;) o dom "pratar" ofta med varandra, ler osv.
    Haha! Vad roligt att allt ska vara djur! :D Men det är ju att föredra framför fordon tycker jag. Vi måste ta o köpa lite djurleksaker så han kan börja leka med dem!

Hur har ni haft det senaste dagarna, något nytt? Insåg att man har väldigt kort horisont med två små barn hemma, man minns senaste veckan som "hur det är" och närmast kommande vecka är vad man hinner/orkar planera. Men generellt är ju dagarna väldigt lika varandra så allt flyter ihop. Idag blev lillasyster i alla fall 3 månader och hon vaccinerades igår. Hon hanterade sprutan lika bra som sin storebror, 5 sek skrik och sen var det glada miner igen. :)
Svar på tråden Fler med pseudotvillingar som vill byta erfarenheter?