calabalic skrev 2016-11-06 19:48:34 följande:
Låter som han är bra på att roa sig på egen hand? Jättepraktiskt ju! :) Min son är ju van vid att vi är två vuxna hemma så han leker väl helst med oss. Men han har börjat kunna sitta lugn och leka själv ett tag då och då, vilket är bra. Vad leker din son med förutom djur och ibland youtube? Min springer som sagt runt och busar mycket (helst ska man jaga efter) men gillar också att leka med bilar, kasta med bollar, trycka på leksaker (och vitvaror) som låter och/eller blinkar. Gillar att "spika" på en sån där BRIO-spikgrej. Nu senaste veckan har han börjat uppskatta även lite lugnare lekar som pekböcker, sjunga sånger med rörelser, osv. Men generellt ska det vara mycket ljud och rörelser.
Vad är det senaste som hänt i lillasysters utveckling? Min blir 3 månader om några dagar och det har väl inte hänt så jättemycket nytt senaste veckorna förutom att hon börjat gripa tag i saker och är nära att skratta. Är kanske vaken lite mer på dagarna.
Jo, han är rätt bra på att leka själv. Så länge jag är i närheten och bekräftar han. Typ, han härmar lätet på de olika djuren han leker med och jag svarar "gris, häst, kossa, vovve" osv. Kring ålder 11-14 månader höll han på att psykiskt kväva mig (oss). Skulle sitta i knät och leka, bäras överallt, han var som ett plåster på en hela tiden. Men det försvann mitt i allt typ 1 månad innan lillasyster föddes, tack och lov. Men vi är väldigt fysiska i våran familj, sitter gärna nära varandra när vi ser tv, leker osv. Tar i varandra (klapp, strykning osv). Så tror han känner att han får tillräcklig fysisk bekräftelse i vardagen.
Det är mest djur... har varit mycket bollar men det har minskat. Fodon är det inte så mkt intresse för. Han gillar dock när vi är ute och får hålla på med spade, sop, leksaksgräsklippare, bobbycar osv. Men endel klossar tycker han också är kul! Typ duplo kanske det heter? Och vanliga träklossar, bygga torn. Sen ska han bygga torn av djuren ;) sen har han ett träpussel (djur...) med 1 cm tjocka bitar som han tkr om att både lägga och leka med (ställa bitarna på rad). Sen lite verktyg (hammare och skruvmejsel främst). Och sen har han en sån där magnettavla (som man ritar med en tillhörande penna och sen suddar ut genom att dra i en grej.. svår att förklara!), men då vill han att jag ska rita alla djur han säger... så den har jag idag gömt i förrådet för blev less efter att ha målat samma sak x hundra i flera dagar. Sen endel böcker, främst djurböcker... hahah.. så djur har ett genomgående tema här ;)
Jadu, nu vänder hon sig hela tiden från rygg till mage, det är väl det senaste. Och vill inte ligga i famnen utan gärna sitta med stöd! Hon pratar också konstant... och här skrattas det för fullt! Man får en annan kontakt med henne, märker att sonen uppskattar hennes närvaro mer o mer - idag tog han ut tutten när han gick förbi henne och gav henne en blöt puss ;) o dom "pratar" ofta med varandra, ler osv.