ebe91 skrev 2016-10-11 07:56:53 följande:
Han har varit väldigt omtänktsam mot henne sedan hon föddes, första veckan var han väl rätt obrydd men det tog inte länge innan han ville stryka henne på huvudet, hålla i henne osv.
Jo, sömnen är viktig för att man ska orka med! Lillasyster sover i regel 20-07 med 1-2 amningar på natten. Storebror sover 20:30-07, oftast utan något uppvak men han kan komma över till oss kring 5:30-6 och sova en timma till med mig (sambon har klivit upp för att åka på jobbet). Han sover i eget rum (vägg i vägg med vårat), han har en juniorsäng (med stödbräda) vilket han fick när han var kring året gammal. Kloss bredvid hans säng har vi en 90s extrasäng. När han ska sova lägger vi han bara i sin säng o vi ligger i extrasängen bredvid till han somnat, tar 10-20 minuter oftast (kan ta mer eller mindre). Ibland om han sover oroligt kan jag eller sambon gå över till han på natten, bara att man är där brukar det hjälpa.
Kan och kan, vi brukar fråga om han vill sitta på pottan :) jag började potta han när han var kring 6 månader, fram till 8 månader gick det bra - han bajsade oftast efter frukost så det var då han satt på pottan. Vid 8 månader var jag så gravidillamående så pottan blev bortprioriterad till i våras/somras någon gång. Nu kan han kissa några gånger per dag och ibland även bajsa på pottan för att dagen efter vägra sitta på den. Det skiljer mellan olika dagar! Men ofta om han pruttat osv brukar jag fråga om han vill sitta på pottan, eller om han ätit. Vill han inte behöver han inte, det är helt på hans villkor :) och han sitter så länge han själv vill! Ofta har han ipaden när han sitter på pottan, o kan då sitta uppemot 30 minuter...
Vi har precis tänkt byta till vanlig säng utan ben för sonen, och så ska lillasyster få spjälsängen istället. Hon kommer dock sova i vårt sovrum några månader till. Storebror har eget rum sen han var 9 mån. Vi hoppas på lite färre uppvak för sonen (eller iaf uppvak som kräver åtgärd från oss) om han får en vanlig säng. Och att han slutar skrika vid uppvaken utan isf kommer in till oss istället. Kanske att man så småningom kan natta som ni gör också.
Lägger ni honom samma tid varje kväll eller väntar ni tills han ser trött ut? Lägger ni lillasyster först eller?
För oss funkar det så att lillasyster har kvällsorolighet (panikskrik 10-30 min) nån gång mellan 17-19, så då går jag upp till övervåningen med henne för att hon ska få lugn och tröst och samtidigt att sonen inte ska bli alltför störd. Sen är vi kvar där uppe tills sonen har somnat. Hon själv somnar för natten i famnen eller liggammande, vanligtvis omkring 20. Under tiden vi är uppe tar mannen alla rutiner med sonen på nedervåningen - blöjbyte, pyjamas, tandborstning, nedvarvning, dämpar belysningen, ger flaska, väntar på att sonen ska somna, ger ev flaska igen osv. Allt som allt tar det oftast 2-3 timmar. Till slut somnar han i soffan och då bär mannen honom till spjälsängen. Det går inte att lägga sonen om han inte somnat, han rusar upp och skriker tills nån tar upp honom igen. Han kan vara jättetrött i flera timmar och visa alla trötthetstecken men vill verkligen inte sova, springer runt och tjoar och leker.