Inlägg från: vikkey |Visa alla inlägg
  • vikkey

Fler med pseudotvillingar som vill byta erfarenheter?

Hej alla! Intressant tråd! Jag väntar tvåan nu (v/0 imorgon måndag) och kommer med lite tur ha 1 år mellan mina - lillgrabben är bara 7 månader. Tvåan är beräknad ett par dagar efter grabbens födelsedag, haha. Kul att läsa om era dagar!

• vikkey
    vikkey skrev 2016-11-06 22:17:12 följande:

Hej alla! Intressant tråd! Jag väntar tvåan nu (v/0 imorgon måndag) och kommer med lite tur ha 1 år mellan mina - lillgrabben är bara 7 månader. Tvåan är beräknad ett par dagar efter grabbens födelsedag, haha. Kul att läsa om era dagar!

Vecka 20 ska det stå!
  • vikkey
    calabalic skrev 2016-11-07 12:58:20 följande:

Oj ja då väntar en intensiv tid! :) Men det är ju mysigt också och det blir lättare med tiden sägs det. :) Var det planerat att få tätt?

Mitt främsta tips är att om ni behöver få ordning på rutiner med sonen t ex med nattsömn, läggning, sluta amma etc - försök göra det i god tid innan syskonet kommer. Lite tidigt än men när han är 9-10 mån kanske. Vi har jättetrassligt med storas nattsömn och nattning, men det är samtidigt svårt nu att försöka ändra rutinerna/beteendet eftersom vi måste ta hänsyn till lilla. Vi får go with the flow istället och invänta att de båda blir lite äldre.

Tack för tipsen!

Vi hade väl tänkt oss hyfsat tätt om möjligt, kring 18-20 månader, men nu blev det såhär - vi kan ju det där med blommor och bin, så vi får skylla oss själva. ;) Men det kommer säkert gå bra det också!

Vi har en hemskt tacksam liten pojk här hemma, som har haft samma mat- & sovklocka en tid nu. Sover i princip samma tid på dagarna, lätt att lägga på kvällen och äter fem mål mat/gröt/mellis/välling per dag. Det enda vi önskar är att kunna ge honom ett eget rum innan tvåan kommer, då han redan nu oftast sover helnätter i egen säng. Medeeeen vi bor just nu i en tvåa (på typ 78m2) och har lixom inget rum att ge honom. Men vi jagar ny bostad för fullt och hoppas kunna lösa det problemet innan dess. :)
  • vikkey
    calabalic skrev 2016-11-10 21:57:16 följande:

Vad skönt, i så fall kommer det säkert funka smidigt med två tätt. Hoppas han också är en sån som inte blir så sotis på syskonet. Min son är efter 3 mån fortfarande rejält sotis, har inte särskilt mycket till övers för lillsyrran. Och så fort han får chansen vill han nypas, slå, bita eller kasta saker på henne - inte för att skada såklart utan för att det är kul och busigt. Men vi måste vara som hökar varje sekund.

Hoppas ni hittar ett större boende! Vi hade hus sen tidigare men däremot fick vi köpa större bil. Och ändå får inte allt plats nu.. hur kan två så små ta upp så mycket plats?! :D

Hur tänker ni göra med föräldraledighet och förskola och sånt?

Tanken är att när tvåan kommer, så ska mannen vara hemma iaf en månad, så vi får skapa någon typ av rutiner osv. Sen går han tillbaka till jobbet, han är egen företagare o nyetablerad, och kan inte riktigt vara borta allt för mkt nu under etableringsfasen. Däremot är hans jobb väldigt flexibelt, så han kan oftast vara hemma om det behövs. :) Ettan får nog börja dagis 15h/v till hösten, då är hav typ 1 år o 4 mån, då jag tänkte få läsa en distanskurs. Själv vettefan när jag ska tillbaka till jobbet. Februari -18 o så får mannen vara hemma våren, eller hösten -18, så får båda gå helt på förskola då. Vi får se!
Svar på tråden Fler med pseudotvillingar som vill byta erfarenheter?