• ebe91

Fler med pseudotvillingar som vill byta erfarenheter?

Jag har två små där det skiljer drygt 15 månader mellan. Storebror blir 19 månader imorgon och lillasyster är drygt 3 månader :) var inte planerat att ha två så tätt, men just nu känns det som att det inte kunde ha blivit bättre. Storebror har accepterat lillasyster sen dag ett, ingen svartsjuka. Han älskar att krama, ge tutten och prata med lillasyster. Jag är hemma med båda och sambon jobbar, fungerar jättebra för oss! Har sökt förskola till sonen from nästa höst, och får vi inte förstahandsvalet får han vara hemma till vi planerar skola in lillasyster (jan -18).

• ebe91
    calabalic skrev 2016-10-08 13:49:30 följande:
    Vad härligt att storebror gillar lillasyster så mycket och är snäll mot henne! Jag skulle gärna låta storebror bonda mer med lillasyster egentligen, men han tycker att det är för kul att nypa, slå, kasta saker på eller peta i ögonen på lillsyrran. Brukar låta honom få komma intill då och då när man sitter bredvid och är beredd. Försöker lära honom att klappa fint men ingen framgång såhär långt! :D Hoppas det blir bättre snart, han är ju bara 16 månader. Vad tycker du har varit svårast/jobbigast hittills? Eller tycker du allt har funkat bra?
    Han är verkligen jättesnäll, men sen kan det såklart bli tokigt också. Han blir överexalterad och klappar lite hårt, sprattlar lite mycket osv.

Han älskar sina nappar över allt annat, och han kan inte förstå varför lillasyster spottat ut tutten! Så han ger henne den - AKA trycker in den i munnen med mer eller mindre våld... sen är han i en period där han tycker om att peka ut kroppsdelar, och självklart måste han peka ut dom på lillasyster också. Så ibland råkar han peta henne lite hårt i ögat, örat eller munnen. Men jag försöker tänka att så länge hon inte får ont/tar någon skada vill jag inte vara allt för beskyddande, han måste få "utforska" lillasyster och inte bara höra "nej" hela tiden. (Såklart att jag är med när han klämmer och känner på henne).

Ofta kryper han och lägger sig bredvid henne i babygymet, lägger filt över henne (är noga med uppsikt så han inte lägger filten över ansiktet etc!) elle hämtar tutten om hon är ledsen. Väldigt omtänksam för att vara så lite!

Alltså, jag tycker egentligen inget har varit jobbigt. Båda sover rätt hyfsat, lillasyster har alltid mått bra och storebror är rätt lugn av sig. Klart att det varit några stressade tillfällen (storebror satt på pottan o kletade kiss i håret medan lillasyster ammade), men inget överväldigande. Det jag kan sakna lite är att ta mig ut mer, på typ olika barntimmar osv. Nu träffar vi mest folk hemma/hos dom eller är ute och leker (lillasyster i bärsele eller vagn).
  • ebe91
    calabalic skrev 2016-10-10 22:10:15 följande:
    Det låter ju helt fantastiskt! Vilken lugn och omtänksam kille du verkar ha! :) Nu är ju din visserligen 3 mån äldre än min och det hinner ju hända mycket på den tiden, men som det är nu ser jag inga tecken på omtänksamhet gentemot lillasyster. Inte elak heller men busig och ingen empati. Och han är absolut inte lugn. Hoppas ju det vänder!

Vad skönt att de sover hyfsat båda. Funkar sömnen blir ju allt det andra lättare. Lillasyster sover som ett proffs men storebror har alltid varit svår med både sömn och läggning. Tar 2-3h att natta och sen vaknar han ca 2-8 ggr/natt, ibland vägrar han somna om på 1-2h på nätterna också. Vi har provat "allt", så det är härda ut tills han blir äldre som gäller. Hur funkar läggningarna för er? Hur gör ni?

Oj kan sonen gå på pottan redan? Vi har köpt en potta men sonen vill absolut inte sitta på den än.
    Han har varit väldigt omtänktsam mot henne sedan hon föddes, första veckan var han väl rätt obrydd men det tog inte länge innan han ville stryka henne på huvudet, hålla i henne osv.

Jo, sömnen är viktig för att man ska orka med! Lillasyster sover i regel 20-07 med 1-2 amningar på natten. Storebror sover 20:30-07, oftast utan något uppvak men han kan komma över till oss kring 5:30-6 och sova en timma till med mig (sambon har klivit upp för att åka på jobbet). Han sover i eget rum (vägg i vägg med vårat), han har en juniorsäng (med stödbräda) vilket han fick när han var kring året gammal. Kloss bredvid hans säng har vi en 90s extrasäng. När han ska sova lägger vi han bara i sin säng o vi ligger i extrasängen bredvid till han somnat, tar 10-20 minuter oftast (kan ta mer eller mindre). Ibland om han sover oroligt kan jag eller sambon gå över till han på natten, bara att man är där brukar det hjälpa.

Kan och kan, vi brukar fråga om han vill sitta på pottan :) jag började potta han när han var kring 6 månader, fram till 8 månader gick det bra - han bajsade oftast efter frukost så det var då han satt på pottan. Vid 8 månader var jag så gravidillamående så pottan blev bortprioriterad till i våras/somras någon gång. Nu kan han kissa några gånger per dag och ibland även bajsa på pottan för att dagen efter vägra sitta på den. Det skiljer mellan olika dagar! Men ofta om han pruttat osv brukar jag fråga om han vill sitta på pottan, eller om han ätit. Vill han inte behöver han inte, det är helt på hans villkor :) och han sitter så länge han själv vill! Ofta har han ipaden när han sitter på pottan, o kan då sitta uppemot 30 minuter...
  • ebe91
    calabalic skrev 2016-10-11 12:29:55 följande:
    Vi har precis tänkt byta till vanlig säng utan ben för sonen, och så ska lillasyster få spjälsängen istället. Hon kommer dock sova i vårt sovrum några månader till. Storebror har eget rum sen han var 9 mån. Vi hoppas på lite färre uppvak för sonen (eller iaf uppvak som kräver åtgärd från oss) om han får en vanlig säng. Och att han slutar skrika vid uppvaken utan isf kommer in till oss istället. Kanske att man så småningom kan natta som ni gör också.

Lägger ni honom samma tid varje kväll eller väntar ni tills han ser trött ut? Lägger ni lillasyster först eller?

För oss funkar det så att lillasyster har kvällsorolighet (panikskrik 10-30 min) nån gång mellan 17-19, så då går jag upp till övervåningen med henne för att hon ska få lugn och tröst och samtidigt att sonen inte ska bli alltför störd. Sen är vi kvar där uppe tills sonen har somnat. Hon själv somnar för natten i famnen eller liggammande, vanligtvis omkring 20. Under tiden vi är uppe tar mannen alla rutiner med sonen på nedervåningen - blöjbyte, pyjamas, tandborstning, nedvarvning, dämpar belysningen, ger flaska, väntar på att sonen ska somna, ger ev flaska igen osv. Allt som allt tar det oftast 2-3 timmar. Till slut somnar han i soffan och då bär mannen honom till spjälsängen. Det går inte att lägga sonen om han inte somnat, han rusar upp och skriker tills nån tar upp honom igen. Han kan vara jättetrött i flera timmar och visa alla trötthetstecken men vill verkligen inte sova, springer runt och tjoar och leker.
    Det är lite olika vem som somnar först, men oftast somnar lillasyster före. Ammar henne i soffan, storebror är med (ser tv, leker på golvet eller liknande). När hon ätit brukar jag antingen lägga henne i gymet ett tag eller direkt i spjälsängen (i vårat sovrum). Hon somnar alltid av sig själv, ibland får vi gå in och ge napp bara. Under denna tid brukar sonen dricka välling, sen leka ett tag till. När vi ser att han börjar vara trött, eller att klockan börjar bli mycket går vi o lägger han. Har vi otur vaknar lillasyster och vill inte sova, så då får den som inte nattar storebror plocka upp henne och ta med henne till vardagsrummet igen. Sen efter 30-60 minuter brukar hon vilja äta igen och sen åter till spjälsängen - men oftast somnar hon för natten första gången.

Sonen sövde vi i famnen tills han var 9-10 månader, då orkade jag helt enkelt inte bära han mer. Så då började vi söva han i våran säng (han sov alltid med oss från att han var jätteliten, han tyckte aldrig om spjälsängen). Vi provade söva han i spjälsängen flera gånger, men han blev rasande. Vi hade vår säng mot väggen och vi (jag eller sambon) låg bredvid. Från början fick vi mer eller mindre hålla fast han... stryka på ryggen, huvudet osv. Sjöng ofta "när trollmor har lagt de 11 små trollen", kunde sjunga den ett tjugotal varv innan han somnade... efter ett tag blev det lättare, han var inte lika ledsen och han somnade snabbare. Vi fortsatte ganska lika sen när han började sova i eget rum, han i sin säng och vi i extrasängen bredvid.
  • ebe91
    calabalic skrev 2016-10-11 21:41:40 följande:
    Skönt att höra att ni kunde träna sonen till att sövas i sängen. Vi kommer nog få kämpa men det är ju värt det om det lyckas. Kan han somna på det sättet även om han sover borta eller med barnvakt? Vår son sover faktiskt vanligtvis bättre med barnvakt, det är som att han skärper till sig.

Oj, jag blir så fascinerad av små barn som somnar av sig själva när man bara lägger dem och säger gonatt typ. Har er dotter varit så sen födseln? Sover hon själv hela natten sen? Min har jättebra inbyggd klocka och sover 20-07 med ca 2 korta amningar. Men hon somnar inte av sig själv och hon vill ligga tätt intill hela natten.
    Han har bara sovit borta med barnvakt två gånger (när vi var på bröllop 25 mil bort och när lillasyster föddes), men då gick det jättebra och han somnade snabbt när farmor låg bredvid. (Vi ses typ 3-4 ggr/vecka så han har alltid varit helt trygg med henne). Sen har vi ju alla sovit borta, funkat lika bra det också.

Ja, jag tycker också det är rätt fränt att ha barn som somnar av sig själv - var ju van att söva sonen. Jo, när hon var nyfödd la vi henne bara i vagnen på kvällen så hon sov i vardagsrummet oså drog vi med henne till sovrummet när vi gick o sova. Sista månaden har hon somnat i sin spjälsäng på samma sätt. Håller på att vänja henne att vila middag i spjälsängen också, men hon har inte så tydliga rutiner vid vilan än och sover så ojämt på dagen. Jo, oftast sover hon hela natten i spjälsängen, tar upp henne 1-3 ggr för amning och lägger ner henne sen. Ibland kan hon sova oroligt efter kl 5, så då kan hon få komma över till våran säng.
  • ebe91
    calabalic skrev 2016-10-14 20:16:49 följande:
    Lärde sig dottern ta nappen redan från början? Min son kunde ta nappen men ville inte ha den - inte förrän omkring 9 månader då han plötsligt började. Sen vid 12 månader slutade han självmant. Skönt iofs att slippa vänja honom av med den. Han verkar inte vara mycket för "trygghetsgrejer", bryr sig inte om snuttefiltar eller gosedjur heller. Dottern verkar inte heller så intresserad av napp, men framför allt fattar hon inte riktigt hur man ska suga på den. Hon trycker ut den med tungan hela tiden. Hade egentligen gärna velat att hon hade napp för hon är så väldigt snuttig.

Vad brukar ni göra på dagarna när ni är hemma ni tre? Hur ser era dagrutiner ut?
    Vi började träna henne att ta napp ganska direkt men hon har inte varit överförtjust i den, sonen älskade nappen från dag ett (han låg på neo när han föddes o där fick han direkt en napp - därför valde vi att ge lillasyster en lika tidigt). Men lillasyster har tränats hårt av storebror, han ska ge henne den direkt han ser att hon spottat ut den... så stundvis har han ett heltidsjobb ;) men när hon ska sova tar hon den bra, spottar ut den när hon somnat oftast men sover vidare utan. Vi fick prova flera olika sorters nappar innan vi hittade någon som hon tog (hon har philips avent, sonen har mam eller esska - båda har nappar som är "droppformade"). Skönt att slippa avvänja, sonen äääälskar sina. En i munnen konstant och när han ska sova ska han ha minst en o hålla i.

Vi kliver upp kring 7, ser tv och myser i soffan. Ibland kring 8:30 somnar lillasyster om (hon har ju ofta sovit lite dåligt mellan 5-7) och då äter storeabror frukost. Är lillasyster vaken till efter frukosten brukar vi gå ut så får lillasyster sova ute i vagnen på altan, har babyvakt så jag o sonen kan röra oss fritt runt huset osv. Ibland går vi till lekparken som är 500m bort (då tar vi givetvis med lillasyster). Annars kan vi under fm åka och hälsa på någon. Kring 11:30 äter vi lunch, 12:30-13:30 vilar sonen och sen brukar vi bara vara inomhus till sambon kommer hem kring 16:15-16:45. Så det är under fm vi gör mer saker. Sen däremellan ska ju diskmaskin tömmas, tvätten ska tvättas/hängas/vikas, huset ska städas och middagen ska lagas :) hur ser era dagar ut?
  • ebe91
    calabalic skrev 2016-10-16 16:40:39 följande:
    Oj, gör du så mycket hushållsarbete själv också? Som sagt imponerad hur mammor klarar allt själva. En sak som är bra med att vara hemma båda två är att man får förståelse för varför man inte hinner så mycket hushållsarbete på dagarna. Och vi är ju ändå två! Men ärligt talat är det nästan lite skönt med hushållsarbete och trädgårdsfix att rensa tankarna med ibland.

För oss brukar dagen börja omkring 6 då båda barnen vaknar. Mannen går upp med sonen och jag ligger oftast kvar och ammar en stund. Sen gör vi frukost omkring 7-7:30. Efter det brukar mannen ofta ta lilla en stund medan hon sover (i hans famn) så han kan slappna av lite vid datorn. Under tiden leker jag med storebror. Sen runt 10 åker nån av oss (oftast jag) iväg nånstans med storebror eller tar en promenad med vagnen. Han brukar somna omkring 11-11:30 och får antingen sova ute i vagnen eller också bär vi in honom. Jag ammar och förhoppningsvis vill även hon sova en stund sen så vi båda får vila. Sen vid 13 har alla vaknat och då äter vi lunch. På eftermiddagen brukar oftast mannen ha storebror och jag lillasyster, ofta kommer hans föräldrar förbi en sväng och de åker kanske iväg till skogen eller hittar på nåt annat. Då brukar jag fixa maten och annat hushållsfix om dottern är lugn. Vid 17 ungefär äter vi, sen fixar jag disken medan mannen har barnen. 18:30 byter vi till pyjamas på båda barnen, säger gonatt och så hänger jag och lillasyster i sovrummet tills brorsan somnat vilket kan bli mellan 19-21.

Tis-tors är storebror på förskola mellan 9-14, då brukar det oftast bli jag som har lillasyster medan pappan fixar i trädgården. Ibland passar vi på att låta varandra åka iväg på egna nöjen under den tiden också.

Är ni utomhus lika mycket när det är höst som på sommaren? Vi försöker vara ute varje dag minst en gång men det är inte lika lätt att motivera sig på hösten tycker jag. Tar ju sån tid att få på alla kläder osv!!
    Jo, oftast hinns de flesta hushållssysslorna med under dagen (förutom att handla, det vägrar jag göra med båda barnen!). När sonen äter frukost brukar jag passa på att plocka ur diskmaskinen, ev slå på en tvätt. Är det dags för dammsugning blir det oftast innan vi går ut på fm, sonen "hjälper" till att städa och lillasyster sover i vagnen eller ligger i gymet/babysittern. När sonen sen vilar efter lunch passar jag på att vika och hänga tvätten och diska undan efter lunchen. Känns som att jag är mer effektiv än tidigare, hinner mer när jag är själv hemma med barnen för då vet jag att ingen annan gör sysslorna. Oftast efter middagen plockar jag undan och diskar medan sambon går till vardagsrummet och leker med sonen, lillasyster är ibland kvar i babysittern med mig eller i hans famn om hon är uttråkad. Visst, mycket skulle vi kunna göra när sambon kommer hem, men om jag hinner göra det på dagen istället så får ju sambon mer kvalitetstid med barnen när han kommer hem - och vi får vi-tid när barnen somnat. Men självklart hjälps vi åt med sysslorna på helgen, och ibland väntar jag till sambon kommer hem för vissa saker. Men jag föredrar somsagt att få bort det mesta under dagarna...

Kan också tycka sövningen efter lunch är jobbig ibland. Oftast somnar storebror snabbt (ligger ju brevid i extrasäng), har jag tur sover även lillasyster eller ligger nöjd i sitt babygym i vardagsrummet. Jobbigare är det om hon är missnöjd o storebror inte vill sova...

Vi har ju tänkt ha storebror hemma iaf till nästa höst, har sökt förskola from 1 sept men det beror på om vi får förstahandsvalet - annars blir han hemma till jan -18 då lillasyster ska skolas in.

Nja, på sommras åt vi ofta lunch/mellis ute på altan. Vi har även gjort om stora delar av trädgården i sommar (flyttade in i huset ifjol höst) så vi har varit ute jättemycket. Men vi försöker vara ute varje dag iallafall, eller åka iväg någonstans. Visst är det jobbigt med alla kläder men jag bor i Norrbotten så är bara att jag vänjer mig, vi har ju bara knappa plusgrader nu (haft minus några mornar). -
  • ebe91
    calabalic skrev 2016-10-20 23:06:19 följande:
    Jag tycker du är otroligt duktig som hinner med allt det där på dagarna! :) Men jag förstår att det är skönt att ha allt klart till kvällen, så man kan slappna av när barnen har somnat.

Ska mannen vara pappaledig nåt? Eller har varit? Vår ursprungsplan var att vi skulle vara hemma ett år var med sonen, eftersom vi inte trodde vi kunde få fler. Sen blev det istället så att jag var hemma 9 mån, jobbade 4 mån och nu mammaledig ca 13 mån till. Blir lång tid utan jobbet. Jag jobbar i reklambranschen så mycket hinner ändras under tiden jag är borta, vilket stressar mig lite. Men samtidigt är ju det här en chans i livet man inte vill missa, att få vara hemma med sina barn. Jobbar du normalt sett? Känns det konstigt att vara borta från jobbet så länge?
    Det låter nog bättre än vad det egentligen är, men försöker göra en rolig grej per dag (igår målade vi med fingerfärg och idag har vi hunnit med en sväng till lekparken) och sen något i hushållet. Vissa dagar har jag ingen energi och då prioriteras en aktivitet med barnen (med fokus på den äldre då såklart), andra hinner jag massor.

Jag kommer vara hemma till sept -17, sen tar sambon över och är hemma sept-jan. Jag gick på fl (gravpenning initialt) jan -15 och har varit hemma sen dess med undantag 8 v i våras. Sambon har varit fl feb-august iår (vi var hemma båda feb då vi var i thailand) sen jobbade jag mars-april för att sen gå hem på gravpenning. Sen var båda fl hela sommaren. Jag jobbar som sjuksköterska, men om ca ett halvår kommer det ske en stor omorganisation på hela kliniken så kommer komma tillbaka till ett nytt (men liknande) jobb. Alla rutiner etc kommer vara annorlunda, men patientgruppen kommer vara snarlik det jag är van vid. Var skönt att pausa föräldraledigheten i våran för annars hade ledigheten blivit oändligt lång. 8 veckor var rätt lagomt för då hann jag längta hem igen :)
  • ebe91
    calabalic skrev 2016-10-26 18:54:15 följande:
    Vad härligt det lät med Thailand! Hur var det att resa med barn tycker du? Jag orkar inte ens tänka tanken att resa med mina två små just nu. :D Vi har annars rest mycket tidigare, älskar att resa! Men nu får det nog vänta ett tag. Ekonomin är ju inte på topp när båda är föräldralediga heller.

Gillar din äldsta att lyssna på sagor, pyssla, rita och sånt? Kan han titta på kortare filmer typ Bamse och sånt än? Min har noll tålamod för sagor och pyssel, det ska vara bilar och bollar och ljudande blinkande saker - fullt ös medvetslös. Hoppas han börjar uppskatta lugnare lekar snart också. Han förstår tyvärr inte tillräckligt för att kunna se Bamse och liknande än, men Babblarna kan underhålla honom 5-10 min ibland. Brukar inte vilja använda tv som barnvakt men ibland när han är grinig och man är ensam med barnen och försöker laga mat så brukar jag ta till den nödlösningen.
    Det var bra i thailand! Vi var med sambons föräldrar och bröder med familjer (3 bröder). Ne, resa med båda är jag inge sugen på i dagsläget, var nog med en 11-månaders ;) var ju ingen direkt ligga-i-solstolen-och-slappa-semester, men vi turades om att varannan dag vila med sonen, så varannan dag fick man 1,5-2 timmar "egentid". Vi hann ju tyvärr inte uppleva thailand på alla sätt man hinner om man reser med äldre barn (eller såklart utan barn!), men det var ändå kul då vi var så många i sällskapet. Varken jag eller sambon är så "resliga" av oss, så för oss gör det inte så mkt att det nu dröjer något år tills nästa utlandssemester.

Kortare stunder kan han sitta och rita/måla. Titta på ipaden kan han göra hur länge som helst, men det får han givetvis inte. Jag brukar slå på något barnklipp och sen låsa skärmen så han inte kan klicka sig vidare - vill ha koll på vad han ser på. Oftast blir det att titta lite på morgon i sängen (så jag kan ligga bredvid och dra mig) och sen en stund innan middagen (då är han ofta på dåligt humör - hungrig - och jag vill hinna göra klart maten till sambon kommer hem). Vill inte heller att plattan/tvn ska vara barnvakt, men jag ser den som bra i inlärningssyfte. Han tittar väldigt mycket på djurklipp och sitter och härmar lätena, så när vi läser böcker ("läser" - kollar mest på bilder och pekar ut) kan han härma jättemånga djurläten alt säga djurnamnet, eller åtminstone peka ut (vovve, kisse, lejon, giraff, ekorre, kanin, gris, ko, får, elefant, björn, apa mfl). Så i kombination med böcker tycker jag plattan kan ha ett vettigt syfte!
  • ebe91
    calabalic skrev 2016-10-31 21:43:18 följande:
    Jag håller helt med dig om plattan! Finns många appar som är jättebra och pedagogiska. Sonen har en iPad mini som han får använda ibland. Största orsaken till att vi introducerade den var att han blev extremt intresserad av våra mobiler och fick utbrott om han inte fick ha dem när han ser dem - och vi måste ju kunna använda dem till att ringa etc när han är med. Det viktigaste tycker jag är att inte låta honom sitta FÖR länge för då får han ont i nacken har vi märkt. Men en stund ibland är nog mest positivt så länge det är rätt sorts appar. Vilka appar har ni? Hos oss är det Talking baby hippo, My baby piano, Hippi 1 och Itsy bitsy spider (duck duck moose) som går varmast.

Här har vi precis tagit oss igenom några sjukdagar med stora och han har haft krupp för första gången. Fy vad läskigt det var innan vi förstod vad det var. Plötsligt, från helt frisk 3 timmar tidigare, fick han andnöd och lät förskräckligt när han andades och hostade. Sen blev det nattliga barnvagnspromenader och nästan ingen sömn för oss i två nätter. Nu har kruppen gått över men han är förkyld och slemmig. Har ni upplevt krupp?
    Vi har inga appar alls, hehe! Använder bara youtube oså slår vi på ett klipp åt han som han vill se... har kollat lite på appar för någon månad sedan men han stängde bara ner programmet - det som är så bra när man kan låsa skärmen när han ser youtube. Idag kom han in strax efter 6 till mig (sambon hade åkt på jobbet), låg o mös till 6:30 o då fick han plattan och låg och tittade på youtube till 7:30, det var verkligen lyx för jag somnade om! ;) men ska kika på apparna du nämnde, kanske något som är intressant nog åt han så han inte stänger ner ;)

Åh, fy! Det lät inte kul. Vi har klarat oss från krupp tack och lov. Min kusin kämpar med deras son och krupp, åker in dådå till akuten för att inhalera... hoppas din son kryar på sig!

Min skräck är magsjuka... o nu börjar väl den säsongen, gruvar mig verkligen! Ifjol hade hela faniljen magsjuka 2 gånger, men då var sonen iaf 1 år, nu är ju lillasyster så liten...

Inatt har det äntligen kommit lite snö så nu inväntar vi lillasysters vila så ska vi gå ut och utforska :) katten (som blivit utekatt på senare år) var väldigt skeptisk när jag öppnade dörren åt henne på morgon! ;)
  • ebe91
    calabalic skrev 2016-11-05 19:26:33 följande:
    Å vad härligt det låter att få ligga och mysa lite på morgonen i sängen. Här är det oftast fullt ös direkt, sonen har inget tålamod att ligga vaken i en säng. Han vill springa runt och busa!

Kul med snö! Vi bor ju lite längre söderut så ingen snö än, är ju inte säkert att det blir nån alls alla vintrar. Förra vintern var sonens första och då kom det snö och jag testade att sätta honom i en pulka. Men han var nog för liten för att tycka att det var nåt speciellt med att åka pulka. Så vi får se vad han säger i år. :) Hur gick det för er?
    Ja, vi ligger rätt ofta och myser på mornarna, iaf en liten stund :) sen när vi väl kliver upp brukar vi sitta i soffan och se på Barnkanalen eller på Nyhetsmorgon, sen efter ett tag börjar han leka. Mest leker han med djur, framförallt hästar. Han har säkert 20 djur (hästar, kossor, grisar, får osv), dessa ställer han upp på ett fint led.

Vi har faktiskt hittat någon app nu! "Tittut för småbarn" har blivit en stor favorit senaste dagarna :) väl värd sina 30kr!

Nja, han hann som inte med snön ifjol. Blev ju 1 år i mars, och han började inte gå förrän april så var ju inte så kul att vara ute med han ifjol vinter. Nu iår tyckte han nog det var lite kul, tog fram en pulka och drog runt han på gården. Fick en liten hink som vi fyllde med snö osv. Men både han och lillasyster är så fruktansvärt förkylda så har blivit några inne-dagar nu.. förhoppningsvis blir de piggare snart för just nu är deras humör inte på topp och de sover rätt kasst...
  • ebe91
    calabalic skrev 2016-11-06 19:48:34 följande:
    Låter som han är bra på att roa sig på egen hand? Jättepraktiskt ju! :) Min son är ju van vid att vi är två vuxna hemma så han leker väl helst med oss. Men han har börjat kunna sitta lugn och leka själv ett tag då och då, vilket är bra. Vad leker din son med förutom djur och ibland youtube? Min springer som sagt runt och busar mycket (helst ska man jaga efter) men gillar också att leka med bilar, kasta med bollar, trycka på leksaker (och vitvaror) som låter och/eller blinkar. Gillar att "spika" på en sån där BRIO-spikgrej. Nu senaste veckan har han börjat uppskatta även lite lugnare lekar som pekböcker, sjunga sånger med rörelser, osv. Men generellt ska det vara mycket ljud och rörelser.

Vad är det senaste som hänt i lillasysters utveckling? Min blir 3 månader om några dagar och det har väl inte hänt så jättemycket nytt senaste veckorna förutom att hon börjat gripa tag i saker och är nära att skratta. Är kanske vaken lite mer på dagarna.
    Jo, han är rätt bra på att leka själv. Så länge jag är i närheten och bekräftar han. Typ, han härmar lätet på de olika djuren han leker med och jag svarar "gris, häst, kossa, vovve" osv. Kring ålder 11-14 månader höll han på att psykiskt kväva mig (oss). Skulle sitta i knät och leka, bäras överallt, han var som ett plåster på en hela tiden. Men det försvann mitt i allt typ 1 månad innan lillasyster föddes, tack och lov. Men vi är väldigt fysiska i våran familj, sitter gärna nära varandra när vi ser tv, leker osv. Tar i varandra (klapp, strykning osv). Så tror han känner att han får tillräcklig fysisk bekräftelse i vardagen.

Det är mest djur... har varit mycket bollar men det har minskat. Fodon är det inte så mkt intresse för. Han gillar dock när vi är ute och får hålla på med spade, sop, leksaksgräsklippare, bobbycar osv. Men endel klossar tycker han också är kul! Typ duplo kanske det heter? Och vanliga träklossar, bygga torn. Sen ska han bygga torn av djuren ;) sen har han ett träpussel (djur...) med 1 cm tjocka bitar som han tkr om att både lägga och leka med (ställa bitarna på rad). Sen lite verktyg (hammare och skruvmejsel främst). Och sen har han en sån där magnettavla (som man ritar med en tillhörande penna och sen suddar ut genom att dra i en grej.. svår att förklara!), men då vill han att jag ska rita alla djur han säger... så den har jag idag gömt i förrådet för blev less efter att ha målat samma sak x hundra i flera dagar. Sen endel böcker, främst djurböcker... hahah.. så djur har ett genomgående tema här ;)

Jadu, nu vänder hon sig hela tiden från rygg till mage, det är väl det senaste. Och vill inte ligga i famnen utan gärna sitta med stöd! Hon pratar också konstant... och här skrattas det för fullt! Man får en annan kontakt med henne, märker att sonen uppskattar hennes närvaro mer o mer - idag tog han ut tutten när han gick förbi henne och gav henne en blöt puss ;) o dom "pratar" ofta med varandra, ler osv.
  • ebe91
    calabalic skrev 2016-11-10 22:11:19 följande:
    Haha! Vad roligt att allt ska vara djur! :D Men det är ju att föredra framför fordon tycker jag. Vi måste ta o köpa lite djurleksaker så han kan börja leka med dem!

Hur har ni haft det senaste dagarna, något nytt? Insåg att man har väldigt kort horisont med två små barn hemma, man minns senaste veckan som "hur det är" och närmast kommande vecka är vad man hinner/orkar planera. Men generellt är ju dagarna väldigt lika varandra så allt flyter ihop. Idag blev lillasyster i alla fall 3 månader och hon vaccinerades igår. Hon hanterade sprutan lika bra som sin storebror, 5 sek skrik och sen var det glada miner igen. :)
    Ja, det har nästan övergått till en besatthet. Hästat har länge varit en stor favorit, men det kan ha o göra med att hans moster bor på en hästgård (travhästar). Tipsar om biltemas djur! (www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Inomhus/Dockor-och-djur/Plastdjur-2000023788/ ) billiga och ganska stora, ett plus är att man har någonstans att förvara dom också.

Dom har varit jätteförkylda, när jag äntligen trott att de håller på att bli friska har de blivit sämre igen... men inge feber eller så, bara tjockt limegrönt snor och hostiga. Vi har ändå varit ute en stund varje dag, dottern har sovit i vagnen och jag och sonen har undersökt dethär med snö ;) åkt pulka och tagit fram spadar osv.

Idag har vi inbokat en syskonfotografering hos en fotograf, kommer bli så kul! Köpt en blå jättefin klänning till dottern och en blå/vit-randig linneskjorta till sonen. Tack o lov "ser" de inte förkylda ut. Våra föräldrar/far-/mor-föräldrar ska få bilderna i julklapp så är en överraskning.

Hatar gångerna det är dags för vaccin. När dottern fick sin 3-månaders fick sonen sin 18-månaders samtidigt, gick ändå rätt bra men de drog på sig en förkylning dagarna efter... (alltså det här är 3e förkylningen i höst för båda!). Snart är det dags för 5-månaders vaccinet - hjälp var har tiden tagit vägen?!

Hur går det nu med storebror? Visar han mer ömsint intresse för lillasyster? Eller ligger hon i skottlinjen jämt?

Hur ser deras kurvor ut i relation til varandra? Här är kurvorna väldigt lika! Lillasyster är 1 cm längre och väger typ 100g mer (då vägde hon 300g mer när hon föddes och de var lika långa).

Hur känner du dig i din mammaroll med oro och så? Med sonen lyssnade jag på allt alla hade att säga, nu vet jag mer vad som passar oss och jag litar på mig själv. Samtidigt kan jag nojja jätte mycket "har jag klätt på henne nog?" osv.
  • ebe91
    calabalic skrev 2016-11-11 23:28:01 följande:
    Bra tips med Biltema! Mycket billigare än leksaksaffärer. Det ska vi absolut spana in! Usch vad jobbigt med förkylningar. Min son hade ju krupp och sen dess har han varit rosslig och förkyld och nu har han en tilltagande slemhosta som verkar jobbig. Han har varit tröttare än han brukar idag också, så det kanske är nåt nytt på g. Nattsömnen blir väldigt störd av alla förkylningar.. Längtar till våren, då kanske det lugnar sig lite.

Vad tyckte sonen om snö och pulka? Gick fotograferingen bra? Inte det lättaste att fota två barn. :) Men jättebra julklapp! Jag ska beställa en almanacka med bilder på barnen + kusinerna och ge till mormor i morfar i julklapp.

Mja sonen är allt annat än ömsint mot lillasyster tyvärr. Det tar nog ett tag innan han börjar gilla henne tror jag. Vi försöker lära honom att klappa fint och applådera efteråt om han gör det och det funkar ibland, men sen kommer alltid ett nyp eller slag till slut som man måste hejda.

De är nog också ganska lika i kurva tror jag, lite svårt att jämföra eftersom sonen föddes 3 veckor tidigare än dottern.

Mammarollen och oro ja, det är så konstigt för jag har blivit mer orolig och nojig sen lillasyster föddes än jag var innan - men oron gäller främst storebror! Själva arbetet med barnen och vardagen känner jag mig trygg med, men jag oroar mig för "dolda fel" som jag borde ha upptäckt, att han ska sluta andas på natten osv. Kom på häromdagen att det säkert beror på dotterns dramatiska födsel (urakut snitt) och sen att vi fick åka in med henne 3 dagar senare för att hon blev blå. Jag insåg kanske då hur lite kontroll man har.. Känner du dig ofta orolig för allvarliga saker som att de ska dö och så?
    Längtar också till våren, älskar vårdagarna här i norr! (-5 grader och strålande sol!). Fara ut och grilla och leka i snön... och lite mindre förkylningar framförallt!

Han tyckte det var jättekul, ville absolut inte gå in när jag tyckte det var dags för lunch ;) idag kommer hans jämnåriga kusin och leker, blir att gå ut då också! :)

Fotograferingen gick ändå helt okej, sonen är jääätteblyg men efter ett tag var han mer samarbetsvillig (familjeporträtten i början var nog inga glada miner från hans sida - inga ledsna heller såklart bara väldigt neutrala). Det svåra var ju att få både han och lillasyster att titta mot kameran (eller iaf upp från golvet) samtidigt. Men det är en bra fotograf, han sa att i värsta fall får han klippa och klistra lite ;)

Okej... sonen kan somsagt vara världens goaste, men ett tjuvnyp eller lite för hårdhänt klappning kan komma dådå. Men han är väldigt noga med att hon ska följa med oss (om vi går till köket för att äta frukost och lillasyster ligger nöjd i gymet i vardagsrummet kan hon få ligga kvar där - men då kan sonen sitta och peka och säga ngt som liknar "lillasyster"(lllschy) hela frukosten tills jag hämtar henne).

Jaha, ja då kan det ju skilja, mina föddes +9 och +5.

Alltså jag är orolig på ett annat sätt, mer innerligt typ. För allt. Jag tror att all kärlek för barnen har fått mig att tänka på döden... på ngt konstigt sätt. Jag har blivit mer medveten om livet, och med sonen växte känslorna fram under tiden medan för dottern var känslorna så uppenbara direkt hon föddes. Hade inte svårt att ta mig till sonen eller så, men då var ju allt man kände nytt. Och bara tanken på att det ska hända dom något kan få mig att grina... alltså, haha, nu kan jag skratta åt det men förra veckan när lillasyster blev förkyld och började hosta så konstigt överanalyserade jag det lite... är hon inte lite blå? Och jättefebrig? Får hon luft? Ska jag ringa ambulans? Kvävs hon? Nu såhär 1 vecka senare förstår jag ju att hon bara är lite förkyld...
  • ebe91
    calabalic skrev 2016-11-12 22:10:22 följande:
    Vad kul att han gillade snön! Här var det snö en dag, nu har det smält bort igen och ska bli uppåt 7 plusgrader i veckan. Vi hann inte testa pulka. Förresten hur gör du när du är ute i snön med båda ensam? Sover lilla i vagnen?

Hehe gud så skönt att höra att nån annan är likadan! Jag är också sådär löjligt nojig. Ser han inte lite vimmelkantig ut, borta i blicken? Slår inte hjärtat lite väl fort? Varför sover han så länge? Och så måste jag ju kontrollera flera ggr så han andas de nätter han sover bra. Han har varit sjuk i 3 veckor nu med hosta som tilltagit senaste 3 dygnen, och även mer trötthet. Man borde vara tacksam att han sover mer och somnar tidigare, men jag blir orolig att nåt är fel.. Det är så jobbigt! Tror det blir bättre när han kan prata. Nu måste man ju gissa sig till hur de mår.
    Jag brukar passa på att gå ut när lillasyster ska sova, hon sover så jäkla bra utomhus! (Igår sov hon middag i 3 timmar - det gör hon ALDRIG inomhus). Parkerar henne på altanen och slår på babyvakten, sen kan jag och sonen röra oss fritt på gården. Igår var vi en sväng till lekparken ca 500m bort. Provade dra sonen i pulkan istället för att ta syskonvagnen, gick toppen det med! Tycker mer om våran emmaljunga (rymmer voksin) medan jag tycker donkeyn är för smal i liggdelen (inte en chans att jag får ner voksin utan måste då bängla på henne massa kläder).

Precis, man överanalyserar allt... när vi kom hem från thailand i vintras blev sonen jättesjuk. Hade över 41 graders feber i en vecka trots maxdos alvedon och ipren, fick knappt i han ngt.. tillslut blev vi inlagda på sjukhus med han och snacka om att jag var orolig! Man misstänkte bla denguefeber, men i slutändan konstaterade man att det bara var ngt jobbigt virus. Kvicknade till när han fick dropp... det var nog det värsta hittills. Kunde inte sova för jag låg o oroade mig så..
  • ebe91
    calabalic skrev 2016-11-16 22:02:49 följande:
    Oj men Thailandssjukan lät ju riktigt läskig ändå, inte bara en vanlig noja.. huga! Jag skulle ha kreverat av oro. Skönt att det inte var dengue iaf, och skönt att ni fick sjukvård! Barn kan ju bli så himla sjuka alltså.. och det värsta tycker jag är att de inte riktigt kan säga hur de mår när de är små, vad som är fel osv. Min dotter blev ju som sagt blå när hon var 4 dagar, det är nog värst hittills för oss.. färgen kom tillbaka igen efter en halvminut men den färden till sjukhuset var stor ångest.. jag satt där bak med henne och kontrollerade så hon andades. Var helt livrädd och ställde in mig på att förlora henne.. i chocken tänkte jag "positiva tankar" typ "om hon dör så har vi ju iaf ett barn kvar" och "nu har vi ju knappt hunnit lära känna henne, det hade varit värre om hon dog när hon var 6 mån".. Vågade knappt sova i några dygn efter det. Sen var vi ju väldigt oroliga när sonen hade krupp också, första natten sov jag totalt en timme max.. Annars har vi hittills varit besparade riktigt rejäla sjukdomar.. peppar, peppar..

Låter som en bra lösning! Dottern gillar att sova i vagn verkar det som? Behöver du vagna eller gå med henne för att hon ska somna? Vad har ni för dubbelvagn och trivs barnen i den?
    Ja, alltså man tänkte ju såklart det värsta.. med malaria och allt. Usch vad jobbig den veckan var! Sambon låg hemma med halsfluss medan jag låg inne med sonen, grinade mig igenom hela vistelsen.. hehe... kommer ihåg att han hade låga vita blodkroppar och jag tänkte direkt att han hade leukemi... helt ologiskt egentligen för det var ju inte sånna symtom vi låg inne för..

Förstår att ni blev rädda! Går inte att förstå en förälders oro, den är liksom inte lik ngt annat.

Hon sover mkt bättre i vagn ute än inne... jag rullar bara ut henne o sen somnar hon själv! Vi har en bugaboo donkey, men är inte jätteimpad av den. Önskar vi köpt en emmaljunga doubel viking 735 istället, men men! Kmr nog sälja vagnen till vår/sommar, ev köpa en billig syskonvagn för de enstaka gånger den behövs.
Svar på tråden Fler med pseudotvillingar som vill byta erfarenheter?