• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Jilo
    NiMi12 skrev 2018-12-06 08:52:07 följande:

Så är det, åldern räknas in.

Men min kompis som är jämngammal med mig fick 1:1920. Hon hade sämre blodvärden än mig, vägde in på 5 kg mindre än mig. Fostret hade nackspalt 1,8 och mitt 2,7. Så det är många parametrar som spelar in.

Jag fick inte gå direkt på NIPT enligt min barnmorska. Jag pratade ändå med henne om det och sa att jag ville hoppa över KUB. Men nix, enligt region Skåne så måste man genomföra KUB först oavsett.

Nu fick jag ju ta NIPT testet dagen efter så för mig spelade det ingen roll. Jag fick ju se fostret på KUB :)

Nej, det är sant att man måste göra kub, och få dåliga siffror, innan man eventuellt får göra nipt, även här i Stockholm. Men man kan hoppa över kub och betala privat för nipt, det kommer jag att göra.
  • Jilo

Just det, även vid enbart nipt får man först ett ul också :) Man säkerställer att det fortfarande är en pågående graviditet samt längden på den innan man tar blodprovet.

• NiMi12
    Jilo skrev 2018-12-06 08:59:58 följande:
    Nej, det är sant att man måste göra kub, och få dåliga siffror, innan man eventuellt får göra nipt, även här i Stockholm. Men man kan hoppa över kub och betala privat för nipt, det kommer jag att göra.
    Aha du menar så :)

Ja det kan man säkert göra här också.

Väntetiden till resultatet kommer känns som att det tar en evighet. På tisdag har det gått två veckor. Jag hade helst velat få resultatet innan helgen. Men de sa två veckor så det kan jag nog bara glömma.
  • cilia81

Hej

Om man är gravid när man är 38 - 39 år skulle ni göra Kub el nipt test då??

Jag var t.o.m nojig med mitt senaste barn då jag bara var 30 år då. Ju flera barn man får ju nojigare blir jag iaf att något ska vara fel..

• Jilo
    NiMi12 skrev 2018-12-06 09:03:15 följande:

Aha du menar så :)

Ja det kan man säkert göra här också.

Väntetiden till resultatet kommer känns som att det tar en evighet. På tisdag har det gått två veckor. Jag hade helst velat få resultatet innan helgen. Men de sa två veckor så det kan jag nog bara glömma.

Oj, sist jag gjorde det tog det mindre än en vecka så hoppas på det nu med. Ska göra nipt den 11:e och vill ju gärna ha resultatet innan jul!
  • NiMi12
    Jilo skrev 2018-12-06 17:58:33 följande:
    Oj, sist jag gjorde det tog det mindre än en vecka så hoppas på det nu med. Ska göra nipt den 11:e och vill ju gärna ha resultatet innan jul!
    Jag fick tyvärr inget resultat innan helgen.
    Men i morgon har det gått två veckor så jag hoppas på resultat då.
    Kan lova att tiden sniglar sig fram just nu!
  • Anonym (LN 1179)

Hej hej.

Är denna tråden aktiv än? Har precis blivit medlem i familjeliv, innan har jag bara läst utan att själv vara aktiv! ???????????????

Jag o min sambo har försökt bli gravida i ca ett år. Denna månaden hade jag äl 12/12 ber bim 27/12. Det som känns skillnad nu är att jag har fått sjukt ont i ländryggen, sen tre dagar tbx, det kommer o går på båda sidor om ryggraden o strålar ut mot sidorna o bland känns det som en kniv i ryggen o ibland är det lugnare... Har även fått ont som hugg i magen långt ner på sidorna så att jag tappat andan några gånger, men det kan väl knappt vara några graviditetssymptom så tidigt? Har dessutom klagat till sambon att det är på tok för kallt inne, vilket han inte håller med om, magen har varit kass några dagar o jag drömmer jättekonstigt. Någon som har haft ngt liknande?

• Sonaten

Hej, jag har följt tråden några omgångar tidigare men inte varit inne på några månader nu.
    Jag har två barn sedan tidigare och vi har försökt till och från under två års tid att få ett tredje. Jag konstaterade i lördags (fyra dagar sedan) att jag nu är gravid för tredje gången i år. Jättekul att jag kan bli gravid (att vi kan få till det). Men jag är förstås inriktad på ett missfall till. I vintras fick jag ett MA i v 10 nånting (krävde skrapning) och i somras ett tidigt missfall v 6-7.

I söndags kväll fick jag lite rosa färg på papperet efter toabesök. Så började mina två missfall, så jag la i trosskydd på natten men det kom inget mer. Sen dess har jag gått med tygbinda på jobbet, och även nattetid, men det blir inget annat än lite lite ljusrosa. Kanske vid 1-2 toabesök om dagen blir det något ljusrosa spår på papperet.

Jag har ett illamående som är ganska milt och som kommer och går. Brösten ömmar inte så som jag förväntar mig heller. Detta tyder på MF. Dock fryser jag vansinnigt, precis som under senaste graviditeten. Så jag känner mig både gravid och på gång med missfall samtidigt.

Hur har det varit för andra här som fått missfall? Hur länge har de ljusrosa flytningarna pågått innan en blödning börjat? Jag har väntat fyra dygn nu.

• brallison
    Sonaten skrev 2018-12-20 00:57:28 följande:

Hej, jag har följt tråden några omgångar tidigare men inte varit inne på några månader nu.
    Jag har två barn sedan tidigare och vi har försökt till och från under två års tid att få ett tredje. Jag konstaterade i lördags (fyra dagar sedan) att jag nu är gravid för tredje gången i år. Jättekul att jag kan bli gravid (att vi kan få till det). Men jag är förstås inriktad på ett missfall till. I vintras fick jag ett MA i v 10 nånting (krävde skrapning) och i somras ett tidigt missfall v 6-7.

I söndags kväll fick jag lite rosa färg på papperet efter toabesök. Så började mina två missfall, så jag la i trosskydd på natten men det kom inget mer. Sen dess har jag gått med tygbinda på jobbet, och även nattetid, men det blir inget annat än lite lite ljusrosa. Kanske vid 1-2 toabesök om dagen blir det något ljusrosa spår på papperet.

Jag har ett illamående som är ganska milt och som kommer och går. Brösten ömmar inte så som jag förväntar mig heller. Detta tyder på MF. Dock fryser jag vansinnigt, precis som under senaste graviditeten. Så jag känner mig både gravid och på gång med missfall samtidigt.

Hur har det varit för andra här som fått missfall? Hur länge har de ljusrosa flytningarna pågått innan en blödning börjat? Jag har väntat fyra dygn nu.

För min del började det nästan direkt med en blödning, som sedan fick även spasmer i mage (jobbade och varit på konferens under dessa dagar, så ibland var tvungen att böja mig - så ont gjorde det). Gällande ömmade brösten - det hade jag inte alls under mina 2 graviditeter, så det behöver inte vara tecken på nåt. Håller tummarna för dig!
  • Anonym (stress)

Tillbaka igen efter liten paus.

Gjorde första försöket med IVF i november men negativt. Ska få testa igen nu i januari när mensen kommer...den är nu 3 dagar "över tiden". Mitt problem är att jag har oregelbunden mens.

Senaste ett och ett halvt år när jag loggat mina cykler har det legat mellan 23 (bara en gång) till 32 dagar med ett medel på ca 28 dagar...jag är nu alltså på dag 30...jag har inte vågat testa än. Jag har inga känningar alls av graviditet men inte heller av mensen (men brukar inte alltid ha några symtom/känningar innan den kommer)

Jag blir liksom så besviken varje gång och innan har jag varit testgalen och bestämde mig nu för att inte testa utan invänta denna mens för att kunna ringa så vi får göra IVF nr 2...men nu kommer ju aldrig mensen och det känns väldigt frustrerande! Nu när jag VILL att den kommer, då gör den inte det!

Någon mer här som har oregelbunden mens? Såhär lång cykel har jag inte haft sedan juli och innan dess var det i mars...men antar att det bara är att vänta!

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.