Inlägg från: Jilo |Visa alla inlägg
  • Jilo

38+ och försöker bli gravid.

Jag har vid en tidigare graviditet spytt och svimmat om vartannat så gott som varje dag t.o.m v 20, och det var inget kul! Trots det blir jag lite avundsjuk på er som mår illa :) Jag har denna gång haft enstaka dåliga dagar men i stort mår jag bara bra, känns läskigt!

• Jilo
    Milou3 skrev 2017-05-09 12:26:27 följande:

Är det någon här som vet om det sekret man får när man blir kåt "duger" likabra som äl-sekret? Jag märker av det trådiga äl-sekretet dagarna innan och under äl men det är inte helt genomskinligt. Däremot är sekretet vid upphetsning det! En liten tisdagsfundering bara :)

Jag läste någonstans att "kåt-sekret" underlättar! Och att kvinnan får orgasm innan killen för då var kroppen bättre förberedd/mer mottaglig på något sätt :)
  • Jilo
    Betty20 skrev 2017-05-09 16:36:45 följande:

Finns så många teorier att man blir förvirrad. Läste att orgasm hos kvinna öht kan vara dåligt för simmarna, att de liksom "stoppas" av det när det kniper åt och andra säger att de skjutsas framåt av orgasm osv.

Oj haha :) Ja det jag hade hört var ju varken eller av ovan, utan att orgasmen ska ske innan mannens. Då kniper man inte längre och så vart det på något sätt lättare för simmarna att ta sig fram - kommer dock inte ihåg hur.
  • Jilo
    Nykär15 skrev 2017-05-09 19:01:41 följande:

Jag tar ibland, för mindre migrän. Man bör inte ta det vid planer på graviditet sa min klinik, så avstod

Skönhetsklinik eller läkarklinik? Samma sade man mig på skönhetskliniken jag går till, men samtidigt kan det ju ta väldigt lång tid innan man blir gravid. Jag ångrar att jag inte rådfrågade vc istället då jag redan har fått svårare och svårare värk :(

Milou3, äl störs inte iaf utan det är graviditeten man vill ta höjd för.
  • Jilo
    Nykär15 skrev 2017-05-09 21:36:14 följande:

Skönhetsklinik, men har kvar lite effekt sen i höstas så det ska nog gå.

Ok, och håller tummarna för att det kommer funka :) Ångrar att jag inte konsulterade en läkare, kan tänka mig att de vågar göra bedömningen på andra sätt än skönhetsklinikerna.
  • Jilo
    Milou3 skrev 2017-05-09 22:34:36 följande:

Han jag går till är läkare och han avrådde mig i höstas när jag sa att vi hade börjat försöka.

Vad bra, då hade det inte gjort någon skillnad även om jag pallrat mig iväg till vc :) Migrän är verkligen skit :(
  • Jilo
    Nykär15 skrev 2018-09-19 12:57:42 följande:

Vi har redan fått vår guldklimp <3 han är 9 månader nu! Tog 2 år att få till honom... nu börjar jag bli smått sugen att göra ytterligare ett försök...blir ju 42 i mars så kanske för sent. Pratat om att ev försöka efter årsskiftet...jag vacklar i beslutet om jag vågar ge mig in i det igen, var ju så sjukt jobbigt i perioder. Och om jag orkar två små tätt, gillar eg att ha flera år emellan, men den möjligheten är ju förbrukad om vi vill försöka på en till...

InaLo skrev 2018-09-19 15:51:29 följande:

Grattis! Vad kul. Ju tiden er en bristvara och man har ju hört att även trots hög ålder så är man mer fertil första året efter förlossningen, ja om det nu stämmer. Tycker också det är skönt med många år i mellan och har5,6och 7 år mellan mina. Skulle gärna haft en till men sambon är nog nöjd. Så jag får väl vara det med.Jobbigt när det drar så ut på tiden. Lätt att tappa hoppet. Har du sökt hjälp?

Stort grattis InaLo! Har bara följt tråden sporadiskt från feb -17 då vi lyckades så snabbt (mars), men minns dig :)

Och dig Nykär15 minns jag även från decemberbarnstråden :) Så roligt att se dig igen!

Jag är äldre än er :0 så tiden för ett syskon är knapp, förmodligen förbi, men vi försöker iaf. Detta blir försök fem och så länge har det aldrig tagit förut. Tror åldern har kommit ikapp mig, sedan har vi ju nattamningen också. Men jag har också hört att första året efter förlossningen är mest fertilt - om man inte ammar.
  • Jilo
    cilia81 skrev 2018-10-23 18:54:47 följande:

Jag är 37 år och kanske för ung i den här tråden. Men det känns som jag är bland dem äldre att få barn när man är över 35 tycker jag. Jag har 4 barn som är 18, 12, 10 och 8 år. Så nu kände jag att det skulle vara mysigt med bebis igen...

Ingen större skillnad på 37 och 38 tycker jag :) Välkommen och lycka till!
  • Jilo
    cilia81 skrev 2018-10-23 19:25:14 följande:

Tack Jilo.

Hur gammal är du och hur länge har du försökt?? Har du barn??

Knappt så man vågar säga det men snart 45... Precis plussat efter sex månaders försök. Är jätteorolig för MF då det är superhög risk i min ålder. Fick barn förra året så hoppas detta går vägen lika bra :)

Har även äldre barn, tonåring och drygt tonåring... :)
  • Jilo
    Anonym (Sanna) skrev 2018-10-23 19:53:55 följande:

Så roligt! Grattis!

Tack :)
  • Jilo
    cilia81 skrev 2018-10-23 19:56:06 följande:

Grattis till graviditeten och lycka till..

Då kanske det finns en chans för mig att få en liten bebis till. Kollade du upp om du och mannen fortfarande var förtila??

Tack :)

Nej, kände att jag var för gammal för det. Antingen så blir det eller så blir det inte, typ. Hade tänkt att aktivt försöka året ut och sedan på något sätt släppa det därefter om det inte lyckas.
  • Jilo
    NiMi12 skrev 2018-12-06 08:52:07 följande:

Så är det, åldern räknas in.

Men min kompis som är jämngammal med mig fick 1:1920. Hon hade sämre blodvärden än mig, vägde in på 5 kg mindre än mig. Fostret hade nackspalt 1,8 och mitt 2,7. Så det är många parametrar som spelar in.

Jag fick inte gå direkt på NIPT enligt min barnmorska. Jag pratade ändå med henne om det och sa att jag ville hoppa över KUB. Men nix, enligt region Skåne så måste man genomföra KUB först oavsett.

Nu fick jag ju ta NIPT testet dagen efter så för mig spelade det ingen roll. Jag fick ju se fostret på KUB :)

Nej, det är sant att man måste göra kub, och få dåliga siffror, innan man eventuellt får göra nipt, även här i Stockholm. Men man kan hoppa över kub och betala privat för nipt, det kommer jag att göra.
  • Jilo

Just det, även vid enbart nipt får man först ett ul också :) Man säkerställer att det fortfarande är en pågående graviditet samt längden på den innan man tar blodprovet.

• Jilo
    NiMi12 skrev 2018-12-06 09:03:15 följande:

Aha du menar så :)

Ja det kan man säkert göra här också.

Väntetiden till resultatet kommer känns som att det tar en evighet. På tisdag har det gått två veckor. Jag hade helst velat få resultatet innan helgen. Men de sa två veckor så det kan jag nog bara glömma.

Oj, sist jag gjorde det tog det mindre än en vecka så hoppas på det nu med. Ska göra nipt den 11:e och vill ju gärna ha resultatet innan jul!
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.