• Alexi

Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas

Läser återkommande om detta med uteslutning, mobbning osv gällande barnkalas. Att det är så självklart för många att hela klassen ska bjudas, annars är det att utesluta och mobba. Jag fattar verkligen inte det.

Jag tycker det är helt självklart att sköta inbjudningar snyggt. Att man inte bjuder mer än halva klassen så inte någon känner sig bortvald. Att man bjuder alla tjejer eller alla killar i en klass. Eller liknande gränsdragningar. På det viset blir ju alla barn bjudna någon gång. Aldrig någonsin sköta inbjudandet i skolan.

Men vad är problemet med att bjuda 12 av 25 barn? Hur kan man säga att man måste bjuda hela klassen för att inte någon ska känna sig utesluten? Vi vill inte ha kalas med 25 barn i huset, det blir bara trångt, rörigt och kaotiskt. Jag tycker väldigt sällan att fest med 40 vuxna istället för 20 är bättre, man hinner verkligen inte umgås med alla då. Varför skulle barnkalas vara annorlunda? Är inte kalaset till för att barnet som fyller år ska få fira med sina närmsta vänner? Och inte med ett gäng barn som man råkar dela klassrum med men inte har något annat gemensamt med?

• Svar på tråden Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas
  • Hecate3

Nej, hela klassen är ju VÄLDIGT många, det kan inte vara ett tvång. Men om man inte bjuder hela klassen, så bör kalaset inte vara klassbaserat överhuvudtaget, tänker jag. Utan då tar man kanske bara två eller tre från klassen, och lika många ifrån fritidsaktiviteten, ifrån barnen på samma gård, ifrån gamla dagiskompisar, kusiner, kanske ett barn till mammas väninna också får plats. Så man får det önskade antalet, som kanske är... 10? 12?

Ju fler man bjuder från en klass, desto mera upplever dom som inte blir bjudna att de är bortvalda. 

• Alexi
    Kasperina skrev 2016-09-02 18:23:44 följande:
    Min dotter fyller snart fyra och går i en dagisgrupp med ca 45 barn. Det finns ingen komplett "grupplista" då dagis inte får lämna ut kontaktuppgifter, efternamnen används aldrig och barnen är för små för att följa med varandra hem så att man på så sätt får veta vad de heter och var de bor. Jag kan efternamnet på tre barn i gruppen - en som bor på vår gård, en som vi har varit på kalas hos och en som gick i min mammagrupp.
    Många föräldrar löser det så att de lämnar en bunt inbjudningar till pedagogerna som sedan delar ut dem till berörda föräldrar. Bjuder man alla får man lägga inbjudan på hyllorna, men vi pratar som sagt om 45 barn...
    Jag har hittills fått två inbjudningskort diskret överlämnade vid lämning på morgonen, och jag tycker det är ett bra system.
    Nej bristen på klasslista är ju ett problem men när vi hade fyraårskalas så var det 4-5 kompisar som bjöds, de barnet leker mest med och de föräldrarna hade vi ju träffat lite grann och kunde gå och lägga i deras brevlådor.

Vi har också bett att få kontaktuppgifter på barnet av förskolan.
  • Kasperina
    Alexi skrev 2016-09-02 20:55:55 följande:
    Nej bristen på klasslista är ju ett problem men när vi hade fyraårskalas så var det 4-5 kompisar som bjöds, de barnet leker mest med och de föräldrarna hade vi ju träffat lite grann och kunde gå och lägga i deras brevlådor.

Vi har också bett att få kontaktuppgifter på barnet av förskolan.
    OK, hos oss får de inte lämna ut kontaktuppgifter. På förra dagiset fick man skriva på ett papper om de fick lämna ut kontaktuppgifter eller inte, men här är det helt förbjudet.
  • Hecate4

Kalasfrågan kan förresten vara sårande även för de vuxna. Jag kommer ihåg att jag blev sårad när en familj på vårt dagis hade haft barnkalas med hela familjer inbjudna, och det pratades om detta vid hämtning och lämning. Och min familj inte hade blivit bjudna, trots att jag hade uppfattat det som att vi kände den familjen mer än de flesta. Vi bodde på samma gård, satt ofta tillsammans vid sandlådorna och gungorna på gården, våra äldsta gick i samma grupp på miniorerna och barnkören och vi sågs även i kyrkan. Och ÄNDÅ blev vi bortvalda... Efter det satte ju VI också upp ett slags avstånd till DOM. 

Ibland tänker jag att det kanske vore bättre att sluta med kalas helt, utom i närmaste familjen/släkten?

• Fiiee
    Scoops skrev 2016-09-02 08:15:03 följande:

Min mamma var den duktiga mamman.

När någon av oss (4 barn) fyllde år så bjöd hon alltid hela dagisavdelningen. Vi bodde på stor gård och hade plats. Hon bakade 4 tårtor och hade fiskdamm och allt sånt ni vet.

Hon var också den som ständigt predikade för sina barn att alla var lika värda och att man måste vara vän med alla.

Det sista stycket ställde till det rejält för mig och mina syskon när vi mötte det "riktiga" livet. Man KAN inte vara vän med alla och om man inte lär sig att välja sina egna vänner i skolan utan alltid måste umgås med "den mobbade ungen" eller den det är synd om - så färgar det bilden av en själv också. Dessutom får man svårt när man måste bryta upp/ avsluta /undvika kontakter (och det måste alla någon gång i livet).

För mig blev det ett jätteproblem, det behöver det ju inte bli för andra. Men mina framtida barn får hellre bli lite dryga än att ge upp sig själva för att de är itutade att alla är lika värda. För alla är inte lika värda. 

Jag håller med dig! Det blev precis samma för mig.

Och jag går till psykolog nu :-/
  • tobbe01

Våra döttrar bjöd sina lekkamrater på gården, kusinerna och ev bästisen i klassen. Aldrig någonsin bjöd vi hem hela klassen eller ens alla flickor. Festinbjudningar fick inte delas ut på skolan f ö vilket väl är självklart idag?

• Scoops
    Vvvvvvvv skrev 2016-09-02 14:56:59 följande:
    Alla inte lika värda? Är du inte klok människa?! Givetvis kan man inte vara vän med alla, men visst fan är alla lika värda.
    Det tycker jag inte. Men om jag formulerar det så här:
    Barn är alla lika värda, men inte alls alla vuxna. Däremot tycker jag att alla ska ha samma rättigheter. Men det finns gott om vuxna människor som jag lätt skulle vilja försvann i tomma intet.
  • Mimmla
    orzia1 skrev 2016-09-01 22:13:00 följande:

Eller om någon är elak till ens barn.. Ska man då tvinga barnet att bjuda den personen/personerna med?

Det ger väldigt konstiga signaler ja du måste bjuda person x även om denna knuffar in dig i väggen minst 4 ggr om dagen

Men blir det bättre av att man INTE bjuder de barn som är "elaka"? Det är väl inte detta som vi vuxna ska stå för?
  • orzia1
    Mimmla skrev 2016-09-03 15:43:44 följande:

Men blir det bättre av att man INTE bjuder de barn som är "elaka"? Det är väl inte detta som vi vuxna ska stå för?

Fast samtidigt så kan jag inte tycka det är okej att tvinga något barn att bjuda ett barn som är elakt till denna...

Om det finns en på jobb som ständigt knuffar in dig i väggen, kallar dig fula saker, baktalar dig, kanske gömmer dina anteckningar, "skämtsamt" tar dig på brösten osv.... Bjuder du då hem denna person på middag en kväll för att du kanske ska bjuda hem en del från jobbet?

jag inte skulle bjuda en som slagit mig i vuxen ålder el antastat mig eller varit elak till mig i vuxen ålder..

Sen så vill jag tro gott om alla, stora som små, men tyvärr är inte världen så... Sen kan man ju tycka att skola o föräldrar borde göra ngt åt sk "elaka" barn och mobbning, men det funkar inte så överallt.

Nu tänker jag inte så mkt på mindre barn i förskoleklass o lågstadiet...
  • Mandel

Jag är till och med så där hemsk att jag tycker att om man nu är kompis med 10 av 11 killar i klassen medans den 11:e bara retas och bråkar med en så ser jag ingen som helst anledning att tvinga mitt barn att bjuda den kille.
    Ledsen, men i min värld så förtjänar man en kalasinbjudan, det är ingen rättighet. 
    Och aldrig att jag skulle neka mitt barn att ha kalas bara för att det inte vill bjuda elaka barn. Och det oavsett anledning till att barnet är elakt!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas