• Scoops

Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas

Min mamma var den duktiga mamman.

När någon av oss (4 barn) fyllde år så bjöd hon alltid hela dagisavdelningen. Vi bodde på stor gård och hade plats. Hon bakade 4 tårtor och hade fiskdamm och allt sånt ni vet.
    Hon var också den som ständigt predikade för sina barn att alla var lika värda och att man måste vara vän med alla.
    Det sista stycket ställde till det rejält för mig och mina syskon när vi mötte det "riktiga" livet. Man KAN inte vara vän med alla och om man inte lär sig att välja sina egna vänner i skolan utan alltid måste umgås med "den mobbade ungen" eller den det är synd om - så färgar det bilden av en själv också. Dessutom får man svårt när man måste bryta upp/ avsluta /undvika kontakter (och det måste alla någon gång i livet).

För mig blev det ett jätteproblem, det behöver det ju inte bli för andra. Men mina framtida barn får hellre bli lite dryga än att ge upp sig själva för att de är itutade att alla är lika värda. För alla är inte lika värda. 

• Scoops
    Emerencia skrev 2016-09-02 09:19:24 följande:
    Din mamma har en väldig fin syn på livet. Synd att hennes dotter fick en så unken. Alla är lika värda. Min mamma var likadan och inte led jag av de.

Om din mamma gav dig en sån fin syn på livet men du utvecklades till att alla inte är lika värd. Hur tror du det blir med dina barn om du lär dom att alla är inte lika värda, hur tror du dom slutar upp som? Hellre att dina mobbar än att bli mobbad?
    Nej. Jag är bara mer realistisk. Synd att du har en så dömande människosyn. Tror du på fullaste allvar att jag är kallhjärtad eller att jag skulle mobba någon för att jag anser att alla inte är lika värda?

Jag skulle till exempel aldrig försvara en våldtäcksman eller pedofil på ren princip. Måste man inte det om man bestämt tror på allas lika värde? Om man nu ska hårddra det...

Sedan tror jag inte att föräldrar uppfostrar barn till att mobba eller att bli mobbade. Det handlar om självkänsla, vilket dina barn INTE får om de inte lär sig att välja sina egna vänner. Det är allt jag säger. Jag uppfostrades till att bli snäll, men det överdrevs till att jag blev vek och utnyttjad av andra i min jakt på "snällhet" eller vad man ska kalla det.
    Självklart bjuder man inte in alla barn utom ett. Men man ska heller inte pressa sitt barn att ställa upp på andra barn, det var det jag försökte förmedla med min berättelse.
  • Scoops
    Vvvvvvvv skrev 2016-09-02 14:56:59 följande:
    Alla inte lika värda? Är du inte klok människa?! Givetvis kan man inte vara vän med alla, men visst fan är alla lika värda.
    Det tycker jag inte. Men om jag formulerar det så här:
    Barn är alla lika värda, men inte alls alla vuxna. Däremot tycker jag att alla ska ha samma rättigheter. Men det finns gott om vuxna människor som jag lätt skulle vilja försvann i tomma intet.
Svar på tråden Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas