• Alexi

Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas

Läser återkommande om detta med uteslutning, mobbning osv gällande barnkalas. Att det är så självklart för många att hela klassen ska bjudas, annars är det att utesluta och mobba. Jag fattar verkligen inte det.

Jag tycker det är helt självklart att sköta inbjudningar snyggt. Att man inte bjuder mer än halva klassen så inte någon känner sig bortvald. Att man bjuder alla tjejer eller alla killar i en klass. Eller liknande gränsdragningar. På det viset blir ju alla barn bjudna någon gång. Aldrig någonsin sköta inbjudandet i skolan.

Men vad är problemet med att bjuda 12 av 25 barn? Hur kan man säga att man måste bjuda hela klassen för att inte någon ska känna sig utesluten? Vi vill inte ha kalas med 25 barn i huset, det blir bara trångt, rörigt och kaotiskt. Jag tycker väldigt sällan att fest med 40 vuxna istället för 20 är bättre, man hinner verkligen inte umgås med alla då. Varför skulle barnkalas vara annorlunda? Är inte kalaset till för att barnet som fyller år ska få fira med sina närmsta vänner? Och inte med ett gäng barn som man råkar dela klassrum med men inte har något annat gemensamt med?

• Svar på tråden Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas
  • fjanten

Nej men det folk menar är att det blir mobbning om alla utom en bjuds, eller om alla tjejerna bjuds förutom en tjej. Att bjuda hälften av barnen, blandat pojkar o flickor, det är absolut inte mobbning!

• Alexi
    fjanten skrev 2016-09-01 21:09:11 följande:
    Nej men det folk menar är att det blir mobbning om alla utom en bjuds, eller om alla tjejerna bjuds förutom en tjej. Att bjuda hälften av barnen, blandat pojkar o flickor, det är absolut inte mobbning!
    Fast det är ju inte så det framställs. Det skrivs oerhört mycket om att just bjuda en hel klass. Läste just ikväll på FB långa diskussioner på ett inlägg av journalisten Marcus Oscarsson om just det där.
  • gahadas
    fjanten skrev 2016-09-01 21:09:11 följande:

Varför skulle man behöva blanda pojkar och flickor?
  • Angelina06

Håller helt med dig Alex

"man väljer sina vänner men däremot inte sina skolkamrater /arbetskamrater"

• Vvvvvvv

Det tråkiga är ju att om alla bjuder halva klassen är det alltid några som aldrig blir bjudna. Samtidigt håller jag med dig - det är ett jättejobb att ha kalas för en hel skolklass. Vi skulle omöjligt få plats med det här hemma.

Problemet är egentligen inte bjudningarna, de är snarare symptom på mobbning i elevernas vardag. Den uteblivna inbjudan är bara en i raden av hån mot det utfrysta barnet. Som förälder kan man försöka klura ut om det är någon som sällan bjuds och bestämma att det barnet ska få komma. Eller så kan man gå ihop ett par familjer och ordna ett gemensamt kalas och på så vis kunna bjuda allihop.

• Hundtoka90

När jag var barn så blev alla tjejer i klassen bjudna på en tjejs kalas, alla förutom jag. Det är någonting som jag fortfarande tänker på ibland och då särskilt när jag ser den personen på stan sisådär en gång om året, framförallt de nästkommande åren i grundskolan var det något som tog ganska hårt. Jag förstod nog aldrig riktigt varför heller. 

• Vvvvvvv
    Angelina06 skrev 2016-09-01 21:19:02 följande:

Håller helt med dig Alex

"man väljer sina vänner men däremot inte sina skolkamrater /arbetskamrater"

Fast jag skulle inte bjuda tex 15 av 20 jobbarkompisar heller. Snacka om att bädda för dålig stämning på jobbet!
  • Angelina06
    Vvvvvvv skrev 2016-09-01 21:23:25 följande:

Fast jag skulle inte bjuda tex 15 av 20 jobbarkompisar heller. Snacka om att bädda för dålig stämning på jobbet!

Det jag menar är att vad som sker på fritiden är inget som skolan/arbetsplatsen kan råda över.

Vill jag inte bjuda "Kalle och Lotta,men övriga, så blir det så.
  • Vvvvvvv
    Angelina06 skrev 2016-09-01 21:27:15 följande:

Det jag menar är att vad som sker på fritiden är inget som skolan/arbetsplatsen kan råda över.

Vill jag inte bjuda "Kalle och Lotta,men övriga, så blir det så.

Ok, jag förstår. (Jag uppfattade inte att skolans roll var med i frågan.)
  • volvo142

jag tycker att man bjuder några eller alla, inte alla utom en det är min åsikt :) Dom barnen som inte blir bjudna kommer förmodligen få ta värre smällar en så senare i livet, Man kan bespara på det tills barnen åtminstone blivit äldre..

Svar på tråden Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas