• Alexi

Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas

Läser återkommande om detta med uteslutning, mobbning osv gällande barnkalas. Att det är så självklart för många att hela klassen ska bjudas, annars är det att utesluta och mobba. Jag fattar verkligen inte det.

Jag tycker det är helt självklart att sköta inbjudningar snyggt. Att man inte bjuder mer än halva klassen så inte någon känner sig bortvald. Att man bjuder alla tjejer eller alla killar i en klass. Eller liknande gränsdragningar. På det viset blir ju alla barn bjudna någon gång. Aldrig någonsin sköta inbjudandet i skolan.

Men vad är problemet med att bjuda 12 av 25 barn? Hur kan man säga att man måste bjuda hela klassen för att inte någon ska känna sig utesluten? Vi vill inte ha kalas med 25 barn i huset, det blir bara trångt, rörigt och kaotiskt. Jag tycker väldigt sällan att fest med 40 vuxna istället för 20 är bättre, man hinner verkligen inte umgås med alla då. Varför skulle barnkalas vara annorlunda? Är inte kalaset till för att barnet som fyller år ska få fira med sina närmsta vänner? Och inte med ett gäng barn som man råkar dela klassrum med men inte har något annat gemensamt med?

• Svar på tråden Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas
  • Scoops

Min mamma var den duktiga mamman.

När någon av oss (4 barn) fyllde år så bjöd hon alltid hela dagisavdelningen. Vi bodde på stor gård och hade plats. Hon bakade 4 tårtor och hade fiskdamm och allt sånt ni vet.
    Hon var också den som ständigt predikade för sina barn att alla var lika värda och att man måste vara vän med alla.
    Det sista stycket ställde till det rejält för mig och mina syskon när vi mötte det "riktiga" livet. Man KAN inte vara vän med alla och om man inte lär sig att välja sina egna vänner i skolan utan alltid måste umgås med "den mobbade ungen" eller den det är synd om - så färgar det bilden av en själv också. Dessutom får man svårt när man måste bryta upp/ avsluta /undvika kontakter (och det måste alla någon gång i livet).

För mig blev det ett jätteproblem, det behöver det ju inte bli för andra. Men mina framtida barn får hellre bli lite dryga än att ge upp sig själva för att de är itutade att alla är lika värda. För alla är inte lika värda. 

• Vinterankan
    orzia1 skrev 2016-09-01 22:13:00 följande:

Eller om någon är elak till ens barn.. Ska man då tvinga barnet att bjuda den personen/personerna med?

Det ger väldigt konstiga signaler ja du måste bjuda person x även om denna knuffar in dig i väggen minst 4 ggr om dagen

Man kan ju lösa även det snyggt och det beror ju också på hur pass elakt barnet är. Om ens eget barn är mobbat tycker jag inte man ska behöva bjuda den som mobbar och antar att man redan har någon form av dialog med föräldrarna där. 

Om det är mer av ett utåtagerande barn och inte en regelrätt mobbare så tycker jag man får tänka till. Mitt ena barn hade en tjej i klassen som helt oprovocerat kunde komma fram och slå till henne (och andra också, min dotter var alltså inte mobbad eller utpekad som unikt offer av den här tjejen). Min dotter ville inte bjuda henne på kalaset och då var jag tydlig med att antingen bjuder du alla tjejer eller så får hon välja ut 6 stycken (14 tjejer i klassen). Det slutade med att hon bjöd alla tjejer och kom hem en vecka innan kalaset och lyckligt berättade att nu hade hon blivit kompis med den tjejen som tidigare hade slagit henne. Och har sedan dess varit bra vänner, faktiskt den tjej som jag själv tycker att min dotter passar allra bäst ihop med just vad gäller att de har kul av samma saker. 
    Physalis skrev 2016-09-01 23:26:40 följande:

Jag förstår tänker att det inte ska bli alla utom en. Men jag tror att barn som är utanför blir det även om de blir bjudna på kalas.

Jag var i 1-4 klass den tjejen som bara hade en vän och ibland blev barmhärtighetsbjuden av tjejerna i det populära gänget. Jag var ju lika utanför på kalaset som i skolan, så kalasen var inget positivt för mig. Det var bara konstigt, någon man kanske inte ens pratat med vill att man ska vara med på deras kalas lixom.

Kommer aldrig tvinga mina barn att bjuda folk de inte gillar på sina kalas, men jag kommer inte heller låta dem bjuda hela klassen utom en.

Jag var i samma situation och blev superglad när jag också fick komma på kalasen. Det hände visserligen att jag spenderade en hel del tid ensam på kalasen när det var "fri lek", men det var ju lekar och sådant också och jag var jättelycklig  bara över att få vara där. 
  • Emerencia
    Scoops skrev 2016-09-02 08:15:03 följande:

När någon av oss (4 barn) fyllde år så bjöd hon alltid hela dagisavdelningen. Vi bodde på stor gård och hade plats. Hon bakade 4 tårtor och hade fiskdamm och allt sånt ni vet.

Hon var också den som ständigt predikade för sina barn att alla var lika värda och att man måste vara vän med alla.

Det sista stycket ställde till det rejält för mig och mina syskon när vi mötte det "riktiga" livet. Man KAN inte vara vän med alla och om man inte lär sig att välja sina egna vänner i skolan utan alltid måste umgås med "den mobbade ungen" eller den det är synd om - så färgar det bilden av en själv också. Dessutom får man svårt när man måste bryta upp/ avsluta /undvika kontakter (och det måste alla någon gång i livet).

För mig blev det ett jätteproblem, det behöver det ju inte bli för andra. Men mina framtida barn får hellre bli lite dryga än att ge upp sig själva för att de är itutade att alla är lika värda. För alla är inte lika värda. 

Din mamma har en väldig fin syn på livet. Synd att hennes dotter fick en så unken. Alla är lika värda. Min mamma var likadan och inte led jag av de.

Om din mamma gav dig en sån fin syn på livet men du utvecklades till att alla inte är lika värd. Hur tror du det blir med dina barn om du lär dom att alla är inte lika värda, hur tror du dom slutar upp som? Hellre att dina mobbar än att bli mobbad?
  • Emerencia
    Scoops skrev 2016-09-02 08:15:03 följande:

Din mamma har en väldig fin syn på livet. Synd att hennes dotter fick en så unken. Alla är lika värda. Min mamma var likadan och inte led jag av de.

Om din mamma gav dig en sån fin syn på livet men du utvecklades till att alla inte är lika värd. Hur tror du det blir med dina barn om du lär dom att alla är inte lika värda, hur tror du dom slutar upp som? Hellre att dina mobbar än att bli mobbad?
  • Scoops
    Emerencia skrev 2016-09-02 09:19:24 följande:

Nej. Jag är bara mer realistisk. Synd att du har en så dömande människosyn. Tror du på fullaste allvar att jag är kallhjärtad eller att jag skulle mobba någon för att jag anser att alla inte är lika värda?

Jag skulle till exempel aldrig försvara en våldtäcksman eller pedofil på ren princip. Måste man inte det om man bestämt tror på allas lika värde? Om man nu ska hårddra det...

Sedan tror jag inte att föräldrar uppfostrar barn till att mobba eller att bli mobbade. Det handlar om självkänsla, vilket dina barn INTE får om de inte lär sig att välja sina egna vänner. Det är allt jag säger. Jag uppfostrades till att bli snäll, men det överdrevs till att jag blev vek och utnyttjad av andra i min jakt på "snällhet" eller vad man ska kalla det.
    Självklart bjuder man inte in alla barn utom ett. Men man ska heller inte pressa sitt barn att ställa upp på andra barn, det var det jag försökte förmedla med min berättelse.
  • Emerencia
    Scoops skrev 2016-09-02 09:35:39 följande:

Nej. Jag är bara mer realistisk. Synd att du har en så dömande människosyn. Tror du på fullaste allvar att jag är kallhjärtad eller att jag skulle mobba någon för att jag anser att alla inte är lika värda?

Jag skulle till exempel aldrig försvara en våldtäcksman eller pedofil på ren princip. Måste man inte det om man bestämt tror på allas lika värde? Om man nu ska hårddra det...

Sedan tror jag inte att föräldrar uppfostrar barn till att mobba eller att bli mobbade. Det handlar om självkänsla, vilket dina barn INTE får om de inte lär sig att välja sina egna vänner. Det är allt jag säger. Jag uppfostrades till att bli snäll, men det överdrevs till att jag blev vek och utnyttjad av andra i min jakt på "snällhet" eller vad man ska kalla det.

Självklart bjuder man inte in alla barn utom ett. Men man ska heller inte pressa sitt barn att ställa upp på andra barn, det var det jag försökte förmedla med min berättelse.

Klart jag reagerar när någon säger att alla inte är lika värda, tycker det är idiotiskt att säga. Anser du att jag är dömmande när jag läser något så bedrövligt får du nog tänka om.

Det har ingen betydelse att du aktivt inte mobbar, men den den synen på livet sker de mobbing och folkgrupper trycks undan undermedvetet.

Det är väl skillnad på att låta folk köra över en och att vara snäll. Vet person som är jättesnälla men ändå inte blir överkörda. Dom har självrespekt och är såpass säkra i sig själva att dom kan hjälpa behövande. Klart man inte ska ge upp sitt liv för andra, men de är inte samma sak som att alla är lika värda.

Bryr man sig vad andra säger för man växlar några ord med den mobbade har man andra problem. Men ska absolut hitta sina egna vänner som passar. Men att vara säga hej eller att personen få vara med i någon aktivitet ibland är ett gemensamt ansvar för alla människor att ingen hamnar utanför. Det funkar inte om några anser att alla inte är lika värda, detta smittar av sig på sitt undermedvetet. Mitt ex tyckte så och han va en hemsk människa.
  • cosinus

Här har det aldrig varit något krav på att bjuda alla. Däremot sunt förnuft så väljer man inte att bjuda alla ur en (uppenbar) grupp så bjuder man ett mindre antal så folk väljs till ist för bort.

Mina barn har velat ha olika kalas. Ibland har vi bjudit hela klassen (framförallt ena barnet som velat ha det så). Ibland har vi bjudit alla tjejer/killar och ibland har vi bara bjudit några få och haft ett litet kalas.

Däremot har jag gjort klart för mina barn att det blir inget kalas där man bjuder alla utom 1-2 i klassen/gruppen. Dottern var skitarg ett år för X hade inte bjudit henne på sitt kalas och då skulle hon inte bjuda X men ville bjuda alla andra och jag sa aldrig i livet. X hade haft ett mindre kalas med ett fåtal barn och dessutom ett antal som inte var från klassen så antalet bjudna barn från klassen var typ 2-3 stycken. 

Tog säkert 2 veckor innan dottern hade tjurat klart och insett att det inte skulle bli något kalas med alla utom X utan att hon fick välja på att bjuda max 5 tjejer ur klassen eller alla. Till slut valde hon ändå alla.

• ica

Själv hade jag aldrig haft kalas som barn om det varit ett krav. Och det är faktiskt nåt som varje föräldern själv bestämmer. Alla har inte pengar eller utrymme för stora kalas.

• Vvvvvvvv
    volvo142 skrev 2016-09-01 22:02:21 följande:

Nej jag menar dom bästa vännerna kanske 4/6 stycken och resten blir inte bjudna.

Jag förstår det. På det viset blir de flesta i klassen bjudna några gånger. Men det finns alltid en eller två i varje klass som aldrig blir bjudna då. Varje enskilt kalas blir ingen hård smäll om man gör så eftersom det är fler som inte är bjudna. Men sammantaget - att ha gått 12 år i grundskolan och aldrig blivit bjuden - det är en hård smäll.
Svar på tråden Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas