• Alexi

Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas

Läser återkommande om detta med uteslutning, mobbning osv gällande barnkalas. Att det är så självklart för många att hela klassen ska bjudas, annars är det att utesluta och mobba. Jag fattar verkligen inte det.

Jag tycker det är helt självklart att sköta inbjudningar snyggt. Att man inte bjuder mer än halva klassen så inte någon känner sig bortvald. Att man bjuder alla tjejer eller alla killar i en klass. Eller liknande gränsdragningar. På det viset blir ju alla barn bjudna någon gång. Aldrig någonsin sköta inbjudandet i skolan.

Men vad är problemet med att bjuda 12 av 25 barn? Hur kan man säga att man måste bjuda hela klassen för att inte någon ska känna sig utesluten? Vi vill inte ha kalas med 25 barn i huset, det blir bara trångt, rörigt och kaotiskt. Jag tycker väldigt sällan att fest med 40 vuxna istället för 20 är bättre, man hinner verkligen inte umgås med alla då. Varför skulle barnkalas vara annorlunda? Är inte kalaset till för att barnet som fyller år ska få fira med sina närmsta vänner? Och inte med ett gäng barn som man råkar dela klassrum med men inte har något annat gemensamt med?

• Svar på tråden Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas
  • fjanten
    gahadas skrev 2016-09-01 21:15:49 följande:

Varför skulle man behöva blanda pojkar och flickor?

För är det 25 personer i klassen, 13 tjejer och 12 killar (exempelvis) och 12 av tjejerna bjuds blir det mobbning.
  • Vvvvvvv
    volvo142 skrev 2016-09-01 21:43:50 följande:

jag tycker att man bjuder några eller alla, inte alla utom en det är min åsikt :) Dom barnen som inte blir bjudna kommer förmodligen få ta värre smällar en så senare i livet, Man kan bespara på det tills barnen åtminstone blivit äldre..

Fast bjuder man några är det ju ett par stycken som aldrig blir bjudna - en ganska hård smäll.
  • volvo142
    Vvvvvvv skrev 2016-09-01 21:56:34 följande:
    Fast bjuder man några är det ju ett par stycken som aldrig blir bjudna - en ganska hård smäll.
    Nej jag menar dom bästa vännerna kanske 4/6 stycken och resten blir inte bjudna.
  • orzia1

Eller om någon är elak till ens barn.. Ska man då tvinga barnet att bjuda den personen/personerna med?

Det ger väldigt konstiga signaler ja du måste bjuda person x även om denna knuffar in dig i väggen minst 4 ggr om dagen

• Frontline

Alla gör ju som dom vill, här bjuder våra barn dom som dom vill ska komma och inga mer, det kan bli 5-8 barn så på så sätt utesluter man ju inte bara nåt barn
    Skulle dom vilja att 17 av 18 barn kom så skulle jag som vuxen även skicka en inbjudan till just barn nr 18 bara för att.

Är ju ett gränsland det där men jag tycker att bjuder barnen ca 75% av sina kompisar  i skolan så bjuder vi föräldrar in resterande 25% för det inte ska bli galet

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ankan03

Regler enligt sunt förnuft:

Bjuda hela klassen: lägg inbjudningskorten i skolan

Bjuda delar av klassen: lös det privat.

Så inte barnen springer runt och viftar med sina inbjudningskort de fått vid sina skåp. Sånt smärtar för de som inte fått.

• Physalis

Jag förstår tänker att det inte ska bli alla utom en. Men jag tror att barn som är utanför blir det även om de blir bjudna på kalas.

Jag var i 1-4 klass den tjejen som bara hade en vän och ibland blev barmhärtighetsbjuden av tjejerna i det populära gänget. Jag var ju lika utanför på kalaset som i skolan, så kalasen var inget positivt för mig. Det var bara konstigt, någon man kanske inte ens pratat med vill att man ska vara med på deras kalas lixom.

Kommer aldrig tvinga mina barn att bjuda folk de inte gillar på sina kalas, men jag kommer inte heller låta dem bjuda hela klassen utom en.

• elin1989
    Alexi skrev 2016-09-01 21:06:54 följande:

Läser återkommande om detta med uteslutning, mobbning osv gällande barnkalas. Att det är så självklart för många att hela klassen ska bjudas, annars är det att utesluta och mobba. Jag fattar verkligen inte det.

Jag tycker det är helt självklart att sköta inbjudningar snyggt. Att man inte bjuder mer än halva klassen så inte någon känner sig bortvald. Att man bjuder alla tjejer eller alla killar i en klass. Eller liknande gränsdragningar. På det viset blir ju alla barn bjudna någon gång. Aldrig någonsin sköta inbjudandet i skolan.

Men vad är problemet med att bjuda 12 av 25 barn? Hur kan man säga att man måste bjuda hela klassen för att inte någon ska känna sig utesluten? Vi vill inte ha kalas med 25 barn i huset, det blir bara trångt, rörigt och kaotiskt. Jag tycker väldigt sällan att fest med 40 vuxna istället för 20 är bättre, man hinner verkligen inte umgås med alla då. Varför skulle barnkalas vara annorlunda? Är inte kalaset till för att barnet som fyller år ska få fira med sina närmsta vänner? Och inte med ett gäng barn som man råkar dela klassrum med men inte har något annat gemensamt med?

Jag har faktiskt aldrig hört (ens på familjeliv) att man måste bjuda hela klassen. Så länge man inte utesluter bara några få spelar det väl ingen roll. När jag gick på lågstadiet så var jag den enda som inte blev bjuden till två kalas. Jag kommer fortfarande ihåg det. Då är man en dålig förälder/människa tycker jag! (Alltså föräldrarna till barnen vars fester det var)
  • Alexi

Jag har varit med en gång tror jag på åtta år som förälder att inbjudan delades ut på förskolan. Inte sett det i skolan. Gör folk så fortfarande trots att det är så tydligt att man inte ska göra det?

• skogstjejen19

Vi bjuder alltid alla tjejer i klassen på födelsedagskalaset, sen brukar vi fixa en klassfest där alla är bjudna en gång per år. Och kollar man uppslutningen på den så skulle man utan bekymmer kunna bjuda hela klassen varje kalas, dom är 21 i klassen och det är 10-13 som kommer på klassfesten, men vi fortsätter hålla kalaset till bara tjejerna ett tag till, ja tills min dotter börjar leka med några pojkar i klassen, nu gör hon det inte.

Inbjudan skickas med posten, dottern sitter och gör varje kort personligt väldigt roligt att fixa:)

Det är jätte många som delar ut inbjudan till sina kalas i skolan, får ont i magen varje gång jag hör om det.

Jag var den enda som inte blev bjuden på ett kalas när jag var barn, det sticker fortfarande till när jag tänker på det. Då hade alla fått en lapp på sin bänk alla utom jag :(

Svar på tråden Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas