• Alexi

Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas

Läser återkommande om detta med uteslutning, mobbning osv gällande barnkalas. Att det är så självklart för många att hela klassen ska bjudas, annars är det att utesluta och mobba. Jag fattar verkligen inte det.

Jag tycker det är helt självklart att sköta inbjudningar snyggt. Att man inte bjuder mer än halva klassen så inte någon känner sig bortvald. Att man bjuder alla tjejer eller alla killar i en klass. Eller liknande gränsdragningar. På det viset blir ju alla barn bjudna någon gång. Aldrig någonsin sköta inbjudandet i skolan.

Men vad är problemet med att bjuda 12 av 25 barn? Hur kan man säga att man måste bjuda hela klassen för att inte någon ska känna sig utesluten? Vi vill inte ha kalas med 25 barn i huset, det blir bara trångt, rörigt och kaotiskt. Jag tycker väldigt sällan att fest med 40 vuxna istället för 20 är bättre, man hinner verkligen inte umgås med alla då. Varför skulle barnkalas vara annorlunda? Är inte kalaset till för att barnet som fyller år ska få fira med sina närmsta vänner? Och inte med ett gäng barn som man råkar dela klassrum med men inte har något annat gemensamt med?

• Svar på tråden Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas
  • Alexi
    fjanten skrev 2016-09-01 21:09:11 följande:
    Nej men det folk menar är att det blir mobbning om alla utom en bjuds, eller om alla tjejerna bjuds förutom en tjej. Att bjuda hälften av barnen, blandat pojkar o flickor, det är absolut inte mobbning!
    Fast det är ju inte så det framställs. Det skrivs oerhört mycket om att just bjuda en hel klass. Läste just ikväll på FB långa diskussioner på ett inlägg av journalisten Marcus Oscarsson om just det där.
  • Alexi

Jag har varit med en gång tror jag på åtta år som förälder att inbjudan delades ut på förskolan. Inte sett det i skolan. Gör folk så fortfarande trots att det är så tydligt att man inte ska göra det?

• Alexi
    Kasperina skrev 2016-09-02 18:23:44 följande:
    Min dotter fyller snart fyra och går i en dagisgrupp med ca 45 barn. Det finns ingen komplett "grupplista" då dagis inte får lämna ut kontaktuppgifter, efternamnen används aldrig och barnen är för små för att följa med varandra hem så att man på så sätt får veta vad de heter och var de bor. Jag kan efternamnet på tre barn i gruppen - en som bor på vår gård, en som vi har varit på kalas hos och en som gick i min mammagrupp.
    Många föräldrar löser det så att de lämnar en bunt inbjudningar till pedagogerna som sedan delar ut dem till berörda föräldrar. Bjuder man alla får man lägga inbjudan på hyllorna, men vi pratar som sagt om 45 barn...
    Jag har hittills fått två inbjudningskort diskret överlämnade vid lämning på morgonen, och jag tycker det är ett bra system.
    Nej bristen på klasslista är ju ett problem men när vi hade fyraårskalas så var det 4-5 kompisar som bjöds, de barnet leker mest med och de föräldrarna hade vi ju träffat lite grann och kunde gå och lägga i deras brevlådor.

Vi har också bett att få kontaktuppgifter på barnet av förskolan.
Svar på tråden Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas