• Alexi

Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas

Läser återkommande om detta med uteslutning, mobbning osv gällande barnkalas. Att det är så självklart för många att hela klassen ska bjudas, annars är det att utesluta och mobba. Jag fattar verkligen inte det.

Jag tycker det är helt självklart att sköta inbjudningar snyggt. Att man inte bjuder mer än halva klassen så inte någon känner sig bortvald. Att man bjuder alla tjejer eller alla killar i en klass. Eller liknande gränsdragningar. På det viset blir ju alla barn bjudna någon gång. Aldrig någonsin sköta inbjudandet i skolan.

Men vad är problemet med att bjuda 12 av 25 barn? Hur kan man säga att man måste bjuda hela klassen för att inte någon ska känna sig utesluten? Vi vill inte ha kalas med 25 barn i huset, det blir bara trångt, rörigt och kaotiskt. Jag tycker väldigt sällan att fest med 40 vuxna istället för 20 är bättre, man hinner verkligen inte umgås med alla då. Varför skulle barnkalas vara annorlunda? Är inte kalaset till för att barnet som fyller år ska få fira med sina närmsta vänner? Och inte med ett gäng barn som man råkar dela klassrum med men inte har något annat gemensamt med?

• Svar på tråden Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas
  • Vvvvvvvv
    Scoops skrev 2016-09-02 08:15:03 följande:

Min mamma var den duktiga mamman.

När någon av oss (4 barn) fyllde år så bjöd hon alltid hela dagisavdelningen. Vi bodde på stor gård och hade plats. Hon bakade 4 tårtor och hade fiskdamm och allt sånt ni vet.

Hon var också den som ständigt predikade för sina barn att alla var lika värda och att man måste vara vän med alla.

Det sista stycket ställde till det rejält för mig och mina syskon när vi mötte det "riktiga" livet. Man KAN inte vara vän med alla och om man inte lär sig att välja sina egna vänner i skolan utan alltid måste umgås med "den mobbade ungen" eller den det är synd om - så färgar det bilden av en själv också. Dessutom får man svårt när man måste bryta upp/ avsluta /undvika kontakter (och det måste alla någon gång i livet).

För mig blev det ett jätteproblem, det behöver det ju inte bli för andra. Men mina framtida barn får hellre bli lite dryga än att ge upp sig själva för att de är itutade att alla är lika värda. För alla är inte lika värda. 

Alla inte lika värda? Är du inte klok människa?! Givetvis kan man inte vara vän med alla, men visst fan är alla lika värda.
  • Fru Ve

TS du har helt rätt. Det är visst OK att bara bjuda vissa men man bjuder då max hälften är min åsikt. Och likaså inte att man bjuder NÄSTAN alla pojkar eller flickor, utan då tar man alla i så fall. Jag har inte känt så att man måste bjuda alla faktiskt. När yngsta sonen fyllde 5 nu i somras tror jag vi bjöd 6-7 st ur hans förskolegrupp där de är 20 barn. Rätt lagom faktiskt.

• Fru Ve

Min äldsta har inte blivit bjuden på så många kalas men det tror jag beror på att vi inte alltid haft kalas för honom (han har inte själv velat). Eller att vi haft väldigt litet kalas med 3-4 bjudna bara (som sonen vill ha det). Så det är ingen som känner att de måste "bjuda igen" honom på sina kalas. Några i klassen bjuder alltid alla och de kalasen har han gått på.

• nevermind

Jag fattar inte heller. Man bjuder sina kompisar, plus den/de som aldrig blir bjudna av andra, för att vara snäll.

• JA77

Jag tror att barmhärtighetsinbjudningar ibland kan vara nog besvärligt. Personen blir ju utanför på festen istället. Istället tror jag mer på att man flyttar det barn som är utanför, byter skola helt. Det har jag många goda exempel på!

• Vinterankan
    JA77 skrev 2016-09-02 17:07:26 följande:

Jag tror att barmhärtighetsinbjudningar ibland kan vara nog besvärligt. Personen blir ju utanför på festen istället. Istället tror jag mer på att man flyttar det barn som är utanför, byter skola helt. Det har jag många goda exempel på!

Bättre det än att aldrig bli bjuden, tyckte i alla fall jag när jag var barn. Det är ju ganska många lekar och så där vuxna är med och styr upp också så mesta tiden får man känna att man är med och det tyckte i alla fall jag var superkul när jag var liten.
  • Kasperina

Vem säger att man måste bjuda hela klassen?
    Man kan inte bjuda alla utom en eller två, men om man väljer att bjuda de 10 man leker mest med, alla tjejer eller alla killar så är det ok, åtminstone där jag bor. Min dotter har 45 barn på sin avdelning så det kommer liksom inte att hända

• Alessia

Jag fattar inte heller varför en hel klass ska bjudas. Givetvis ska inbjudan inte delas ut i skolan/förskolan inför alla, utan läggas i brevlådan eller mejlas till föräldrarna om barnen är små.
    Det är inte alla förunnat att ha ekonomi att bjuda 20-25 på abonnerad simhall med cateringmat eller Leos lekland med lekledare. Eller utrymme att ha alla hemma i kök och vardagsrum + antagligen ett antal föräldrar också.

• Kasperina
    Alexi skrev 2016-09-02 07:28:42 följande:

Jag har varit med en gång tror jag på åtta år som förälder att inbjudan delades ut på förskolan. Inte sett det i skolan. Gör folk så fortfarande trots att det är så tydligt att man inte ska göra det?

Min dotter fyller snart fyra och går i en dagisgrupp med ca 45 barn. Det finns ingen komplett "grupplista" då dagis inte får lämna ut kontaktuppgifter, efternamnen används aldrig och barnen är för små för att följa med varandra hem så att man på så sätt får veta vad de heter och var de bor. Jag kan efternamnet på tre barn i gruppen - en som bor på vår gård, en som vi har varit på kalas hos och en som gick i min mammagrupp.
    Många föräldrar löser det så att de lämnar en bunt inbjudningar till pedagogerna som sedan delar ut dem till berörda föräldrar. Bjuder man alla får man lägga inbjudan på hyllorna, men vi pratar som sagt om 45 barn...
    Jag har hittills fått två inbjudningskort diskret överlämnade vid lämning på morgonen, och jag tycker det är ett bra system.
  • Hen

Jag tycker det är helt ok att bjuda bara några barn. Det som är helt fel däremot är att inte bjuda ett barn. Något jag sett att många inte håller med om. "Mitt barn är inte kompis med det barnet, så varför skulle vi bjuda hen" etc. Jag tvivlar på att resten av klassen är ditt barns bästisar så varför inte bara bjuda bästa kompisarna så slipper ett enstaka barn känna sig mobbat. 

Svar på tråden Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas