Mimmla skrev 2016-09-03 22:07:41 följande:
[quote=76939762][quote-nick]Brumma skrev 2016-09-03 21:42:53 följande:[/quote-nick]Jag vill som vuxen inte umgås med någon som beter sig illa mot mig och jag skulle aldrig tvinga mitt barn att umgås med ett barn som behandlar mitt barn illa.
Jo, jag tycker nog att vi vuxna skall stå för att man själv måste få umgås med människor man trivs med. Jag lär tex mitt barn att hans kropp är hans och att ingen får röra vid hans "privata delar" utan hans tillåtelse - och att han inte tar andra på bröst och könsorgan heller såklart. Jag lär honom även att man inte skall slåss, mobbas eller liknande. Skall jag då lära honom att när det kommer till kalas ska personer som gör detta mot honom och andra ha rätt att komma trots att han mår dåligt av att ha dem där? Skall jag lära honom att han behovet lära sig hur msn beter sig men att det inte gäller andra - för de får ändå som de vill? De får ändå komma och "inkräkta"?
Skulle du själv bjuda någon som kränkt dig, slagit sig, tafsa på dig, mobbar dig osv? Vad lär du ditt barn då? Att du själv (inklusive barnet när barnet skall tvingas göra samma sak) inte är något värd?[/
Du tycker alltså att ett barn som slår på andra går att jämföra med en vuxen som gör samma sak?
Varför ska barnet som blir slaget tvingas bjuda sin antagonist på kalas?
Vad är jag för vuxen som inte står upp för mitt eget barns säkerhet och rättigheter om jag ska tvinga mitt barn att bjuda den som slår? Vad lär jag mitt barn?
Lita inte på någon vuxen.
Skit i att sköta dig för det lönar sig ändå inget extra.