Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Vad är bra med mångkultur?

Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 16:40:29 följande:
    Hahaha, nååååja. Läs noga: den ETIK som FÖRVALTAS av kristen tradition och VÄSTERLÄNDSK HUMANISM - både kristen tradition och humanism är mångkulturella fenomen. Humanismen är ju hela idén om alla människors lika värde, om rätten till olika friheter (bland annat friheten att migrera, ska kanske poängteras lite extra), och att ett utbyte mellan människor är positivt. Västerländsk humanism stöttar och står bakom mångkultur liksom per definition. Så tack för att du stödjer mångkulturen då! smile1.gif
    Ska vi krångla till det ytterligare, så är eg kristen tradition och (västerländsk)humanism dess motsatser, sett från de lite mer bibeltrognas håll.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 18:30:56 följande:
    Jepp. Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på från vilket år paragrafen kommer, för Skolverket är ju väldigt hårda på att skolan ska vara konfessionsfri, så uttrycket "kristen tradition" låter... märklig. Men det kan vara något som KD pushat på Björklund när han försökte massakrera skolan.
    Ja det är svårtolkade begrepp, som lämnar öppet för otaliga tolkningar, hur långt bak i kristen tradition ska vi t.ex gå? Det blir jäkligt märkligt om vi ska börja hävda svenska kristna traditioner sen 8-900-talet.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-10-16 21:33:34 följande:
    Så du tror att den kristna etiken och moralen är samstämmig med naturreligioner, Shinto, dyrkan av förfäder och alla andra religiösa (i en bred mening) trossystem som inte tillhör de abrahamitiska religionerna ?

Sannolikt handlar det om de tankar som växt fram i Europa. Det gammal skolväsendet där alla läste samma latinska klassiker och hade att förhålla sig till främst den katolska kyrkan (som i mångt och mycket påverkade människor även i de protestantiska områdena) var inte bara av ondo.
    Eftersom det finns bredare undersökningar gjorda genom intervjuer med vanligt folk över hela Världen, så får det nog anses att vi människor är rätt lika i värderingar, oavsett religion och härkomst, vilket själv är min erfarenhet, den lilla jag i en jmf har med andra kulturer och religioner.

Men jag håller med om att det ofta kan tyckas annorlunda om man ser till religonerna och makthavarna i dessa och deras definitioner.
    Att det är annorlunda när vi kommer ner på gräsrotsnivå, ja det har vi fått otaliga bevis på, nåt som makthavarna skarpt ogillar och ofta försöker kväsa med våld.
    Och det beror förstås på att deras möjligheter att utöva sin makt, är genom att hålla folkets krav och vilja i styr, och då ofta just med hjälp av religionen.

Det är nog ingen dum idé att ändra på skrivningen vad gäller det som ska framföras i skolan, så att den blir tydligare och inte ger möjligheter till en lika fri tolkning.
    Faktum är att vi svenskar lever långt mer efter det som förenar humanismen globalt och de mänskliga rättigheterna sen flera decennier, än att vi lever efter en kristen värdering, även om de sammanfaller i ett flertal stycken.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-17 02:37:47 följande:
    Du missar flera viktiga aspekter i detta. Genom stor invandring från andra kulturer och födslar i Sverige bland dessa så har de konservativa krafterna inom invandrade kulturer en ständig och stadig ökning som motsvarande hos den svenska befolkningen inte har.

...och det är precis det jag menar att man inte gör genom en mångkulturalistisk politik.

Om du bara läser några av artiklarna och ser några av inslagen kan du bli upplyst om hur vissa (och det är inte få) inte alls visar något intresse av att omvärdera sina traditionella värderingar och synsätt efter invandring till Sverige.
    Kanske är det upplysning som avskräcker dig...

Inlägg #317.
    Hittills inte ett enda bemötande inlägg...

Det du skrivar har jag kommenterat i ett flertal inlägg, så jag känner inget behov att dra det ännu ett varv.

Men givetvis ska det som strider mot humanism, svenska lagar och de mänskliga rättigheterna bekämpas, oavsett om dom kommer från oss svenskar, eller förs in av folk från andra delar av Världen.

Däremot ska inte dessa avarter användas som en anledning till att förhindra en invandring generellt.
    Snarare så är det en anledning till varför vi ska fortsätta ta emot så många flyktingar vi bara kan.
    Då dom till övervägande del består av folk som flytt från det du och jag ser som negativt.
  • Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-10-17 09:48:38 följande:
    Du brister kraftfullt i logiken här, eller så är du oöverskådligt naiv. Av alla dem som har svårt att smälta in i Svensk kultur, eller än värre, aktivt motsätter sig integration, så har de flesta rötter i islam och har kommit hit av andra skäl än egen fri vilja. Dessa har inte (som du säger) "flytt från det du och jag ser som negativt" (om du syftar på sjuka kulturella eller religiösa företeelser) utan de har i de flesta faller flytt från krig. Och även om flertalet muslimer ändå vill leva ett relativt "västerländskt" liv här så innebär fler asylsökande med automatik en ökad andel människor i Sverige som inte kommer att (eller inte vill) integreras. Sannolikt så ökar även både storleken på, och antalet av invandrarområden totalt befriade från Svensk kultur.

Det skrämmer mig att du anser att vi ska se rådande utveckling (ökad separation av pojkar och flickor i skolor och badhus) som motiv att ta emot ytterligare asylsökande. Jag för min del har ingen direkt åsikt om antalet asylsökande, för det är vår förbannade mänskliga skyldighet att erbjuda en fristad till människor på flykt. Men jag kan ju till skillnad från dig se nyktert på verkligheten och konstatera att Sverige går bakåt i utvecklingen om vi inte gör det tydligt vad som är Sveriges intentioner och värderingar som kokat ner till lagstiftning i vissa fall, och det är att pojkar och flickor har samma rättigheter.

Jag skulle vilja ställa några raka enkla frågor:
    - Vad anser du att vi ska göra åt den kräftgång som klassiskt Svenska värderingar företar på jämställdhetens område?
    - Skulle du vilja förklara på ett sakligt och realistiskt vis hur ökad invandring (med bibehållen inställning till religionsfrihet och mångkultur från det offentliga Sverige) skulle kunna leda till en ökad grad av integration?
    Vilken kräftgång? Den finns möjligen i de problem-områden vi själv skapat, och det måste vi förstås göra nåt åt.

Jag förstår inte ens frågan, vad har religionsfrihet och mångkultur med integration att göra.
    Det är grundläggande mänskliga rättigheter du vill peta i, och det tänker då inte jag ta del av.
    F.ö har jag inte sagt nåt om ökad invandring, utan att den ska vara i nivå med behovet att bibehålla demografin och i viss mån säkerställa behovet av den arbetskraft som efterfrågas om den inte går att finna hos flyktingar/invandrare.

Och som jag skrivit massor med ggr nu, vi ska följa humanismen och de mänskliga rättigheterna, de som inte följer det bryter mot svensk lag och ska lagföras.
    Och det har inget med religion eller kultur att göra, det är kriminalitet.

Du kan krångla till det hur mycket du vill, men de problem du räknar upp är inte värre än de vi dras med inom vår svenskfödda befolkning, men inte ett ord om dess avarter och hur vi ska bemöta den.
    Där finns precis samma avarter, som kvinnofientlighet, tydlig könsuppdelning och uppenbara brott mot de mänskliga rättigheterna.

• Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-10-17 11:07:15 följande:
    Sluta spela dum. Du vet precis vilken kräftgång jag syftar på, och det är en nya uppdelningen av pojkar och flickor i vissa skolor och badhus. Och visst är det något vi har skapat, men det är ju en anpassning till nya religioner och kulturer.

Sedan spelar du dum igen och försöker slå ifrån dig en fråga bara för att jag nämner religionsfrihet. Om du vill förstå istället för att missförstå så fattar du att jag inte vill förbjuda någon att utöva sin kultur eller religion, men när dessa påverkar skolan eller badhuset så är det vår nervösa PK-hållning till just religionsfrihet och andra kulturer som ligger bakom.

Sedan måste jag be dig respektera mig såpass att du inte lägger ord i min mun. I inlägg #518 så skrev du:

"Däremot ska inte dessa avarter användas som en anledning till att förhindra en invandring generellt.
    Snarare så är det en anledning till varför vi ska fortsätta ta emot så många flyktingar vi bara kan.
    Då dom till övervägande del består av folk som flytt från det du och jag ser som negativt."

På det svarade jag att "Det skrämmer mig att du anser att vi ska se rådande utveckling (ökad separation av pojkar och flickor i skolor och badhus) som motiv att ta emot ytterligare asylsökande." Jag har aldrig påstått att du har sagt något om "ökad invandring" (även om det kan innebära det att "fortsätta ta emot så många flyktingar vi bara kan"). Jag skrev "ytterligare asylsökande" och med det menade jag bara att fortsätta på den inslagna vägen. Så häng inte upp dig på saker som dina hjärnspöken skriver mellan mina rader, utan svara på mina frågor istället.

Jag vill inte ändra i någon lag om mänskliga rättigheter, utan möjligen i den lag som styr upp hur friskolor får drivas, och så skulle jag möjligen vilja göra en lag som förbjuder publika aktörer att göra någon annan skillnad på män och kvinnor än att bevara separata omklädningsrum (som i Svensk kultur varit norm sedan länge).

...och nu när frågetecknen från dina medvetna missförstånd är uträtade så återkommer jag till mina frågor (något mer konkret för att undvika missförstånd):
    - Hur (om öht) anser du att vi ska hantera det faktum att pojkar och flickor i allt högre utsträckning idag separeras av skolor och badhus?
    - Skulle du vilja förklara på ett sakligt och realistiskt vis hur ökad invandring (med bibehållen inställning till religionsfrihet och mångkultur från det offentliga Sverige) skulle kunna leda till en ökad grad av integration?
    Nej det skrämmer mig inte ett dugg att man delar upp pojkar och flickor, det finns kommuner som går åt andra hållet, så det jag ser det mest som en övergående nödlösning i vissa kommuner.
    Det skrämmer mig betydligt mer, att problemområden används till propaganda mot invandring/flyktingmottagande, när det finns långt fler omrpåden där inte dessa problem finns.
    Och dom är de vi ska lära oss av, och använda för att visa hur lätt det är att skapa en bra integration för de som kommer hit som flyktingar/invandrare.

För att förenkla det, så är det enda som krävs, att stoppa den segration som ser till att subkulturer/samhällen och dess företrädar kan verka ostört.

Om mina åsikter, för dig är ett uttryck för dumhet, så är det inget jag kan göra nåt åt.

Eftersom humanism, solidaritet och de mänskliga rättigheterna för mig är överordnad så gott som allt annat, betyder det att jag även är beredd att hantera de svårigheter som kan uppstå p.g.a invandring, vilket jag f.ö gör, genom att vara tillgänglig dygnet runt närhelst mina uppdragsgivare önskar min/vår hjälp.

Sen är jag otroligt glad över att nu maktfaktorer som Röda Korset, Läkare utan gränser, UNHCR m.fl, ja t.o.m Obama har uttalat sig i samma anda, och nu börjar sätta ordentlig press på EU:s makthavare, så att ett gemensamt flyktingåtagande kommer på plats i EU.

Eg borde det vara en skitsak att fördela flyktingarna, då dom sett till EU-ländernas ekonomi och storlek, bara rör sig om ett lite antal, och ligger lååångt under vad länderna i konflikternas närhet har tagit emot.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-17 11:15:46 följande:
    I dusch- och omklädningsrummet ja, men inte i idrotts- eller simhallen.
    Jo då, det förekom det med.
  • Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-10-17 11:19:45 följande:
    Nu var ju inte frågan om huruvida det är "Vilda västern" eller "Flykten från New York", utan det är vad det är! Att dra sig undan en fråga på det vis du just gjorde är pinsamt dåligt gjort! Faktum är att i dessa områden förekommer för oss främmande kulturella och negativa inslag så som stenkastning mot polis och räddningstjänst samt friskolor med starkt uttalad och segregerande inriktning. Kan du inte bemöta detta på ett vettigt sätt istället för med liknande IQ-befriade kommentarer som denna?
    Du ha alltså inte upplevt 60-70-talet, så vitt jag kan se utifrån vad du skriver?
  • Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-10-17 12:00:35 följande:
    Jo, jag är född i slutet av 60-talet, och när jag gick i skolan så hade vi ibland separerade gymnastiklektioner för pojkar och flickor. Men det hade inte sin grund i att det skulle vara opassande på något vis. Olyckligt var det likväl, men det var också något som sedan minskade i omfattning, för att sedan på 2000-talet vända om igen.

...och så konstaterar jag att du inte bemöter sakfrågan om hur vi ska hantera olyckliga kulturella uttryck i allt från muslimska friskolor till den ökande förekomsten av separata badtider i badhus.
    Född i slutet av 60-talet.., ja då kan du inte ha varit med om mycket från den tiden, du hade nog fullt upp med att leka och buse, och var knappast involverad i några kravaller med kulturella eller politiska motsättninger.

Jag har skrivit att jag gärna hade sett 70-talets svenska moral och etik idag, tillsammans med det vi uppnåt inom jämställdhetsområdet, nåt som skulle ha skonat oss från ett flertal nya sjukdomar och som definitivt gjort det mycket lättare att leva sitt liv efter egna värderingar.

Jag ser ingen anledning att bemöta det i sak, eftersom det är samma typ av problem vi dragits med i Sverige, i vår egen kultur, under lång tid.
    Så jag finner det onödigt att peka åt nåt visst håll, som om det vore nåt nytt elände.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-17 12:17:06 följande:
    Det är knappast ett odiskutabelt faktum. Tvärt om har vinster av invandring vänts till en förlustaffär i och med dess ökning, att den domineras av flyktingmottagning från Afrika och ME samt försämrad integration (som i sig till viss del beror på de nyss nämnda faktorerna).
    Så du är alltså inte medveten om att just de länder som haft högt antal av invandrare de senaste åren i EU, är de som uppvisar den starkaste tillväxten och med en välmående ekonomi, borträknat de med sedan tidigare usel och av egen kraft förstörda ekonomin, som t.ex Grekland?

Och ja, jag är väl medveten om att det finns problem, så du behöver inte dra dom ännu en gång.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?