Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Vad är bra med mångkultur?

K Kalle skrev 2016-10-28 11:37:02 följande:
    Kultur och kulturella influenser behöver inte vara fel, men eftersom jag vill leva i ett sekulärt och jämställt land där HBTQ-personer behandlas som vilka medborgare som helst önskar jag verkligen inte att värderingar som går emot detta ökar och får fäste.
    Och var är det du ser just det du inte vill se här i Sverige?
    Jo företrädesvis i länder där man har de åsikter du visar prov på här.
    Helt enkelt för att där ljuger man varandra fulla med skit som även dessa länders regimer underblåser till fullo.
    Bra ex på det i vår närhet är idag Polen, Ungern, Ryssland, Turkiet, Israel.

I de flesta öppna, fria och demokratisk samhällen så är problemen långt mindre, eftersom tillgång till info inte är begränsad, så där är det mest extrema politiska och religiösa grupper som desinformerar.
    Och som det bevisats genom undersökningar, vilket du har kuunnat ta del på i SVT Forum, så går det fort att förändra åsikter hos de invandrae som kommer hit.., dom anammar snabbt vår syn på de mänskliga rättigheterna m.m.

Värre tycks det vara med dig, du vill inte på något sätt ta till dig de fakta som finns, utan ser bara allt i nattsvart, vilket givetvis gör det omöjligt för någon, att få dig att ta till dig sanningen.

Men ge dig ut i verkliga livet, lev tillsammans med de du tror är så hemska under ett år eller så, sen kan vi prata om det du då upplevt.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-28 14:17:24 följande:
    Du gör misstaget att likställa globalt utbyte med mångkultur, det är helt fel.
    Men förstår du verkligen inte att allt utbyte med andra länder, samtidigt innebär att vi får ta del av deras kultur och att det alltid betyder att vi anammar nåt av den?

Besök närmaste universitet, och försök inbilla de studerande där att dom inte påverkar varandra med sina hemländers kultur.
    Vare sig dom gör det medvetet eller omedvetet så finns påverkan där, ja t.o.m en massa dåligt kommer du att kunna hitta där, för så sker när man som vi lever i ett någorlunda öppet och fritt samhälle.

Eller varför inte titta på turismen, finns det nån annan verksamhet som utövar ett tydligare kulturfrämjande för resp land.
    Och handelsutbytet, finns nog inte ett enda företag eller nåt lands handelsdelegation som inte visar upp sitt lands kultur.

Och med allt jag räknat upp, så sker det idag genom att människor flyttar runt, frivilligt eller har tvingats fly, jobbar, reser och studerar över hela världen.

PS. Och nu får vi en liten gnutta mer av kulturellt utbyte, då Ceta kommer att skrivas under. Helt perfekt, då det varit så bökigt att få köpa vissa produkter därifrån. DS.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-29 00:29:52 följande:
    Självklart gör det det och så har det varit i årtusenden. Men det är inte mångkultur sett ur ett nationellt perspektiv. I utbytet med andra länder kan vi väga kulturella influenser utifrån och ta till oss det som bidrar med något positivt och avfärda de vi ser som negativt. Det är ju därför kultur i olika länder trots allt globalt utbyte fortfarande har skillnader, skillnader som varierar i storlek och betydelse beroende på vilka som jämförs.
    Men det är ju precis det vi gör.
    Tyvärr så kommer det alltid att finnas skit som inte går attt undvika, och det eländet uppstår vara sig vi vill eller inte, precsis som det gör innom vår egen kultur.

Det har inget med våra val att göra, för om det skulle vara så enkelt hade vi inte ens behövt några lagar, då enligt dig vi bara kunnat välja det goda och rätta, men så fungerar det inte.
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2016-10-29 17:02:45 följande:
    Vem vill äta ett julbord som körts i en mixer?

Nej då föredrar jag den stora buffén där jag själv kan välja vad jag ska stoppa i mig och jag blir faktiskt äcklad av tanken att jag varje dag skulle tvingas att äta din smet där du både har stoppat ner den inlagda sillen, pressyltan och risgrynsgröten.
    Instämmer, vem fan vill få sin mat förstörd, jag vill kunna välja och vraka fritt, vilket jag är övertygad om att alla andra åxå vill.
    Vill andra köra den i mixern, så helt ok för mig, men mig får dom inte i mig nån sån skit.
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-10-29 22:47:30 följande:
    Mångkultur innebär flera kulturer inom samma politiska område. Så har Sverige aldrig set ut.
    Men herregud, du kan ju bara ta dig en titt i vårt Riksdagshus, så ser du hur många olika kulturer som blandas där, sida vid sida.
    F.ö så lever vi sida vid sida med flera av våra svenska kulturer och har så gjort så länge vi kan se tillbaka, där Samerna är den mest kända..

Till det så lever vi sen länge sida vid sida och tillsammans med olika religioner, och även det har vi gjort under lång tid, det är bara de förbannade rasisterna som tid efter annan vill få det till nåt annat.
  • Världsmedborgare
    fornminne skrev 2016-10-30 04:42:45 följande:
    Poängen är att om man säger: "Mångkultur är ok så länge ingen förtrycks och alla får välja själva." Hur mycket blir då kvar av vissa kulturer? Jo, ytliga saker som mat, musik, dans och vissa högtider. Man måste förstå att i klanbaserade kulturer (som många av våra invandrare kommer ifrån), är kollektivet själva fundamentet, som individen är underordnad. Familjen är viktigare än individen, släkten är viktigare än individen och det spelar också stor roll om du är man eller kvinna. Homosexualitet accepteras sällan. Om detta styr hela gruppen samt hela tänkesättet så är det inget som förändras bara för att man flyttar till ett land med helt andra värderingar, som Sverige. Visst, många förändrar sig och anpassar sig till svenska förhållanden, men det leder inte sällan till konflikter inom dessa grupper. Andra bygger parallella samhällen. Att ställa samma krav på alla i Sverige, ge alla samma rättigheter och skyldigheter, betyder att 80 procent av deras kultur försvinner. För det är inte så dessa samhällen är uppbyggda. Du kan visst erbjuda olika maträtter, men om en familj dyker upp och kräver att alla i familjen äter samma mat, trots att det finns annat att välja på, är det inte längre frihet.
    Var får du 80% ifrån?
    Vad är det för krav vi ska ställa, räcker det inte med svensk lagstiftning där vi alla ska behandlas lika, vill du inte leva i ett fritt samhälle?
    Med vilken rätt lägger du dig i hur andra familjer väljer att leva sina liv?
    Med ditt reonemang ska vi alltså förbjuda vegetarianer i Sverige, hur har du tänkt att det ska genomföras, med lagstifning?
    Vi har ju tillåtit svenska "klaner" i århundraden, som är minst lika bedrövliga som någon av de som invandrarna kommer ifrån, så varför pekar du ut just invandrarna?

Varför säger du ö.h.t kultur eller klaner, när det är det är så uppenbart att det är raser du menar?
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-30 16:20:13 följande:
    Följer kultur med ras menar du?
    Om du inte redan visste det, så var det en fransk Nazist (minns inte hans namn) som uppmanade sina anhängare att byta ut ras mot kultur, för att på det viset komma undan rasiststämpeln.
    Därför ser vi nu hur det allmer sällan förekommer ordet ras, men istället så använder rasister och främligngsfientliga ordet kultur i snart sagt varenda fråga.

Och du kan knappast ha undgått att vi ser samma sak göras här på FL så det är bara att läsa ras istället för kultur, när frågor kring invandring kommer från kända SD-anhängare och andra främlingsfientliga.

Så när nu de flesta gjorts uppmärksamma på ordbytet, är det bara att vänta på nästa "krumsprång", som ska få oss att tro att det gäller nåt annat än ren å skär rasism.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-30 16:11:22 följande:
    Som samhällssystem är inte mat och musik den viktiga delen av en kultur.
    Jasså, det brukar då vara det 1:a man får ta del av i en ny kultur, och det givetvis för att den är en så viktig del av den kultur man har med sig sen barnsben.
    Och förmodligen de bästa dörröppnarna man kan haanvända sig av, för att komma in i en ny samhällsgemenskap.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-30 19:05:39 följande:
    Du missade de i sammanhanget så viktiga orden... "som samhällssystem...".

Va?
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-30 21:19:42 följande:
    Klumpigt försök av dig att försöka avfärda vad som diskuteras som rasism.
    Tycker du själv att olika värderingar är kopplat till "ras"? Det tycker i alla fall inte jag.
    Nej jag tycker inte det hör ihop, men så ser agendan ut för rasister och främlingsfientliga ut idag, och det kan du inte ha missat.

Så det är viktigt att förstå varför ordet "kultur" nu används så ofta, och att det inte är nån slump eller nåt ökat intresse för just kultur.
    Utan att det är de gamla vanliga rasfördomarna och rasideologin som gömmer sig bakom det mesta som skrivs om kultur, när invandrarfrågor avhandlas.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?