Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Vad är bra med mångkultur?

Tom Araya skrev 2016-11-03 15:17:22 följande:
    Hur har pizza, kebab, sushi mm påverkat Sverige i meningen hur samhället fungerar, politisk inriktning och vilka värderingar vi har och värnar om?
    Hur har det påverkat hur skolan, sjukvården, polisen, kommunförvaltningen, försvaret, kollektivtrafiken, planering, byggnation och underhåll av infrastrukturen, o.dyl?

Varför skulle vår jordbrukspolitik/maten påverka dessa områden?
    Ja indirekt gör den förstås det, då pengarna ska fördelas, det gäller förstås att alla områden påverkar varandra.

Du verkar dessutom ha glömt att vår tillverkning Surströmming varit uppe i EU, så en så lokalt producerad produkt har blivit en politisk fråga.

Jag glömde tidigare att nämna alkohol som öl och vin, tala om produkter som påverkat vår kultur, ja den är så stor att det både finns en laglig och en olaglig gren.
    Och den påverkar i allra högsta grad, det mesta du räknar upp.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-11-03 15:20:57 följande:
    Precis. Mat är inget samhällssystem. Mat påverkar dock samhällsystemet som så mycket annat.
    Men herregud, framställ dig inte dummare än du redan gjort.
    Plocka bort maten, och du har inget samhällssystem ö.h.t och har heller aldrig funnits nåt.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-03 15:19:57 följande:
    Mycket av det du pratar om är importerat och har därmed inte samma påverkan som inhems produktion och då måste du även räkna med effekten för den inhemska produktionen.
    Det är ju precis tvärtom, d.v.s det vi måste importera är det som verkligen påverkar oss, utan importen så hade vi inte haft nåt av det jag räknat upp, varken ifråga om prudukterna eller utbytet mellan människor och kulturer.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-11-04 11:35:03 följande:
    Du har inget konkret att komma med, utan spekulerar i möjliga effekter i förlängningen, sannolikt främst ekonomiska....
    Ha ha ha, inget att komma med, du är rolig du.

Här pratar vi om EU:s största industrigren, och du hävdar att den inte är nåt att komma med, och att den inte har nåt att göra med vårt samhällssystem, man kan inte annat än häpna över dina inlägg...
  • Världsmedborgare
    White Cross skrev 2016-11-04 19:28:17 följande:
    Jag talar inte om kristna klaner i Sverige utan om Svenska klaner,hur vanligt är fenomenet bland dem?
    Vilka klaner då menar du, de flesta är "kristna" och det finns en hel drös av dom, så du får vara lite mer precis.
    Fast inom den organiserade brottsligheten så finns en hel del av samma vara, är det dom du menar så är det svårt att få veta vad som eg händer där, av förklrliga skäl.
  • Världsmedborgare
    White Cross skrev 2016-11-06 23:51:48 följande:
    Jag menar alltså inhemska kristna klaner som består av svenskar,hur vanligt är fenomenet bland dem?
    Enligt vad som sas på SVT Forum när det handlade om hederskultur, så var det minst lika vanligt bland dessa klaner som bland andra klaner.

Eg helt logiskt, eftersom deras kulturer ser väldigt lika ut, med samma värderingar, samma struktur o.s.v.

Skillnaden, som inte är nån skillnad, är att de svenska klanerna är långt mer ovilliga att släppa in utomstående för nån som helst granskning, de "andra" busunerar istället ut sina budskap, så med dom har vi inga problem att veta hur dom agerar.
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-11-07 11:53:33 följande:
    Antagligen har någon (medvetet eller omedvetet) rört ihop en del begrepp. Det troligaste är att klaner avser klaner från områden där hederskulturen är utbredd och spänner över flera religioner. Sedan har någon försökt anpassa det till svenska förhållanden genom att börja kalla kristna sekter för klaner. Exakt hur man får in hedersbegreppet i de svenska grupperna är lite knivigare men med en utvidgning av hedersbegreppet och lite god vilja så går nog det också att lösa.
    Fattar nada, så vad är det eg du försöker dig på att säga?

Klan eller sekt går mer eller mindre på ett ut, så det kvittar vad någon väljer att kalla dessa grupper för.
    Att hålla på att skilja dom åt sinsemellan kommer aldrig att nå framgång, då sekter och klaner går in i varandra, och blir bara till ett ordklyveri.
  • Världsmedborgare
    White Cross skrev 2016-11-07 14:03:07 följande:
    Din förmåga att läsa mellan raderna är uppenbarligen inte den bästa;

Anledningen till att jag frågade hur vanligt fenomenet är bland Svenska kristna klaner är för att påpeka att klansamhällen inte existerar bland svenskar och att det därför överhuvudtaget inte finns några svenska klaner i Sverige,utan att all klanrelaterad problematik i Sverige (oavsett om den är kristen,muslimsk eller någon annan) är importerad,främst då genom asylinvandring från tredje världen.

Jasså, ja det får stå för dig, men annars så kan du ju slå upp ordet klan, för jag tror inte du riktigt har klart för dig vad det ordet betyder.

Men för att förvirra vissa läsare, så skulle man med all rätt kunna säga, att sekten Filadelfia hade en klan som utgjordes av F i Knutby.
    Även om vi är vana att höra sägas Knutby-sekten, så är det mer riktigt att kalla den för en klan, dock skiter jag i vilket, för det funkar med båda för min del

• Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-09 13:57:34 följande:
    Oroa dig inte, det kommer tids nog. SD ska alltid vara värst. Och de jobbar hårt på det!

Fast alla mordbränder SD-anhängarna stöttat, tycker jag faktiskt är långt värre än en enda ynka motorsåg.
  • Världsmedborgare
    Fjäril Vingad skrev 2016-11-10 12:33:02 följande:
    Tja, jag åt just en jäkligt god kebab till lunch... Cool
    Och jag käkade just på skattebetalarnas bekostnad, smakade faktiskt riktigt bra.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?