Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Vad är bra med mångkultur?

Tom Araya skrev 2016-10-15 03:59:03 följande:
    Du har inte läst eller sett något av det jag länkat till av artiklar, bloggar och tv-program i ämnet? Även om det bara skulle vara 5% av alla invandrade vars kulturella fostran och vilja att omvärdera den, så det innebär problem för vårt samhälle, så är det ändå många.
    Jag förstår eg inte problemet, det du säger är vad vi kommer att få dras med oavsett om invandringen eller kulturpåverkan är noll, för det existerar alltid minst 5% svenskar som gärna skulle vilja stöpa om hela vårt svenska samhälle.

Det enda vi kan och bör göra, är att i alla lägen värna våra värderingar på ett klokt och medmänskligt sätt, och inte angripa andras religion eller kultur som om den vore homogen, där bara det dåliga förs fram.

Nej jag har inte sett det du länkat till, och det är ditt fel, du vräkte ju upp en hel massa länkar, och det avskräckte mig.

Men jag såg inslaget från Afghanistan som Rapport sände igår.., eller var det Aktuellt.., hmm, skit samma, nån av dom var det iaf.
    Där fick jag även bekräftat (var tydligen bekräftelsens dag för mig igår ) att det jag påstått verkligen händer, och att det jag själv upplevt även gäller i det kanske vidrigaste och hemskaste landet för kvinnor att leva i.

Där finns nu i alla lite större samhällen skolor för flickor, och man har lagar på plats som förbjuder våld mot kvinnor.
    men precis som jag skrivit, så saknas redskap för se till att lagen efterföljs, dock har det börjat hända lite, lite, även där, då några kvinnor vågat åttala sina män.
    Tyvärr så stämmer även mina påståenden om att makthavarna står ivägen, så dessa åtalade män ofta kan muta/köpa sig fria.

Det possitiva är att det iaf börjar hända saker, men dom behöver vårt stöd och all hjälp dom kan få, för dom har en mycket lång och svår väg att gå.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2016-10-15 12:42:10 följande:

Jag har inget problem att prata och diskutera med människor med andra värderingar. Det finns bara några frågor som gör mig upprörd och det är om någon argumenterar för åsikter som är i strid med demokratiska fri och rättigheter (exempelvis religionsfrihet) eller är i strid mot att människor av olika kön eller av olika ursprung ska behandlas lika. I detta sammanhang vill jag påpeka att jag blir lika förbannad på om det är en muslimsk fundamentalist eller om det är en svensk  manschauvinist som företräder åsikter som missgynnar kvinnor,  det är precis lika illa.

Jag kan konstatera att svenska nationalister och religiösa fundamentalister (exempelvis talibanerna i Afghanistan) vill begränsa utövandet av andra kulturer och eller religioner än den egna. Nationalister och religiösa fundamentalister företräder också i sina respektive länder den minst liberala synen på kvinnans frigörelse och rättigheter. Jag tror exempelvis inte att det är en slump att det just är SD som lägger motioner i riksdagen om att begränsa kvinnors rätt till abort eller att kända feminister ofta möts av hat och hot på sociala medier från människor som har nationalistiska åsikter.

Det räcker väl med att säga A Hitler, en katolik som bl.a hade stöd i Vatikanen för sina idéer om "begränsningar".
    Och vi vet ju vilket politiskt parti som har rötterna i Nazismen, och som än idag anser mycket av den ideologin som helt rätt.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Höger skrev 2016-10-15 15:35:30 följande:
    Fast att begränsa andra människors rätt att utöva sina kulturer har de gemensamt med det svenska politiska etablissemanget.

Samtidigt är vänstern den grupp som jobbar hårdast för begränsad yttrandefrihet.
    Trams, SD:s Kristina Winberg m.fl inom SD har sagt att yttrande och mediafriheten bör begränsas och att Nätet måste kunna övervakas på personivå av Polis m.fl och det i realtid och utan minsta misstanke om brott.
  • Världsmedborgare
    Rataxes skrev 2016-10-15 17:11:51 följande:
    Du menar vänsterpartiet och dess föregångare SKP som var det enda svenska parti av betydelse som stödde nazityskland, ända fram till operation barbarossa?
    http://www.expressen.se/nyheter/dokument/har-ar-sds-morka-bakgrund-i-nazism/

Det finns mycket mycket mer att läsa om SD:s anknytning till Nazzarna, ja så mycket att det skulle räcka till en väldigt tjock bok, skriven i Times New Roman font 6.
    Och idag är vissa av dom inte sena med att fylla på med mer av samma skit.

• Världsmedborgare

Höger skrev 2016-10-15 20:28:44 följande:
    Måste detta bli en tråkig SD tråd. Mångkultur har ärligt talat inte särskilt mycket med dem att göra.

Så vilka är nu fördelarna med mångkultur?
    Håller med, men ibland så behövs det påpekas var SD:s finns och få folk  att inse och att det skulle bli ett kulturellt (läs rasistiskt) h-vete om dom fick egen makt.
  • Världsmedborgare
    Höger skrev 2016-10-15 20:28:44 följande:
    Så vilka är nu fördelarna med mångkultur?
    Hur många som helst, det är den som gjort Sverige till det vi är idag, och det skulle vara förödande med en begränsning av det utbudet.
    Vi skulle helt enkelt stagnera i kunskap, utveckling, och förståelse i alla dess former, vilket givetvis inte kan vara nåt annat än negativt.
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-10-15 22:56:08 följande:

Det finns till och med någon passus om att skolan skall förmedla vissa värden som anses bättre än andra. Oavsett hur vällovliga man anser dessa världen vara så handlar det om ett medvetet försök till kulturell likriktning.
    Javisst, t.ex de humanistiska och de mänskliga rättigheterna, och det menar du alltså skulle vara fel?

Nog måste du veta att det ovan är globala icke politiska, icka religiösa värderingar som delas av alla utom extremisterna, och dessa extremister är lika illa sedda överallt, oavsett religion eller kultur.

Extremisternas sk "kultur" har aldrig existerat hos något folk, i den mån det förekommit, så har folket varit ovetande om dess syfte.

Bra ex på det är Nazismen, nuvarande regimer i Ungern, Polen och Turkiet, läggas till kan även göras med Isreal, som med sin nuvarande regering för extremisternas taktik, med att använda lögnen som maktmedel.
    Israels regim förnekar t.o.m att dom är en ockupationsmakt, trots att dom bygger för fullt på ockuperade områden, vilket nu lett till att dom brutit med UNHCR
    Dom använder dessutom Gaza ungefär på samma sätt som Nazisterna använde Warszawa under 2:a världskriget, ett ghetto med syfte att nöta ut och bryta ner ett folk ett folk.
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-10-16 12:40:06 följande:
    Läs om läs rätt. Det stod ingenting om att jag ansåg det vara fel bara att det är en form av kulturell påverkan.

Resten av ditt svammel hade ingenting med vad jag skrev att göra.

Jag har inte sett nåt du skrivet som skulle vara rätt, möjligen utgår du från din egen skolgång, för den verkar då haft negativ inverkan på dig och din kulturella uppfattning.
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-10-16 13:17:52 följande:
    Då går vi till källan och tittar på vad skolans styrdokument säger.

"Lgr11
    I överensstämmelse med den etik som förvaltas av kristen tradition och västerländska humanism sker detta genom individens fostra till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande."
    Skolverket

Kristen tradition, västerländsk humanism, fostran. Nog låter det som skolan har fått till uppgift att förmedla en viss kultur. Vilket läroplanen dessutom fått en del kritik för.

För den som är intresserad av vad mer som står där finns dokumentet på Skolverkets hemsida under läroplaner. Sidan är lättnavigerad och dokumentet är lättläst. Det tycks till och med finnas som en ljudfil för de som inte vill läsa. Notera även den lilla del som tar upp "kunskaper".
    Vad var det du nu skrev till mig "läs om läs rätt", för den kristna etiken och moralen den är väldigt samstämming med alla annan kultur och religion.
    I grunden så är det fråga om humanism och mänskliga rättigheter och långt från nån egen svensk kulturuppfattning, som du tycks vilja påskina.
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 16:43:14 följande:
    Ironiskt nog behöver monokulturförespråkare desto mer anpassning för kristen tradition och västerländsk humanism... och, faktiskt, svensk kultur...
    Fast jag måste erkänna att jag inte gillar skrivningen "västerländsk humanism", det borde ändras till humanism.

Jag garanterar om du frågar 100 lärare vad västerländsk humanism är för något, så får du 100 olika svar.
    Frågar du däremot vad humanismen står för, kommer du säkert att få ett långt mer sammasämmigt svar.

Själv har jag aldrig riktigt lyckats förstå vad eg västerländsk humanism är för något, just p.g.a att ingen eg tycks kunna definera det, det blir jäkligt långa svar.

Och jag är heller inte intresserad av någon definition, då är det bra mycket enklare att bara ta till sig humanismen och försöka leva så gott det går efter dess "teser", där de mänskliga rättigheterna räcker långt.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?