Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Vad är bra med mångkultur?

nattuv skrev 2016-10-12 08:02:21 följande:
    Det beror antagligen på att det inte var tyskar som grundade Stockholm. Även om tyskarna tidigt fick ett stort inflytande så grundade de inte staden.

Det är en definitonsfråga, och än idag finns eg ingen exakt angivelse om när Stockholm grundades, men utan tyskarnas inflytande så hade knappast samhället vuxit fram till Stockholm, och kanske inte ens blivit vår huvudstad.
    Om jag inte minns fel, så var det väl Karlskrona som var tänkt som huvudstad.

Men det här är som sagt fortfarande en olöslig fråga, som inte går att få nåt exakt svar på, så den kan vi släppa.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-12 11:27:34 följande:
    Det verkar som att du trots allt förstår eller i alla fall börjar förstå de ingredienser av mångkultur jag kritiserar.
    Jag ser inga som helst skäl till att acceptera sådant i vårt samhälle och att det enbart är till skada.
    Vad är det vi inte ska acceptera i mångkultur, menar du, att folk som bryter mot lagen ska beivras ser jag inte som en kulturell fråga.
    Och jag vill inte ens se att vi använder oss av den typen av påståenden i argumenteringen, sån´t skit kan de främlingfientliga och andra extremister få hålla på med.
    Så du borde hålla dig ifrån den typen av argument, det underblåser bara de kulturella motsättningar som finns.

Ett brott är ett brott, oavsett av vem eller i vilket syfte det begås, och beivrar vi dessa som kommer dom med tiden att minska även i de kulturer du kritiserar.
    Att dom skulle försvinna helt, det tror jag inte på, vi har ju inte ens lyckats så bra med att avskaffa dom i vår egen kultur.
    Så där har du ännu en anledning att inte se det som kulturella företeelser, gör du det, ja då måste du ju även i rättvisans namn, även göra det med vår kultur.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-12 11:12:47 följande:
    Djupt troende brukar vara de allra bästa på att pracka på andra människor sin ideologi. Du menar att det ska vara en ensidig rättighet bara hos religiösa?
    Jag menar ingenting, jag konstaterar bara fakta, och jag håller f.ö med dig om att de djupt troeende är värsta sorten, men vi kan ju knappast förbjuda dom att argumentera för sin sak, inte om det sker inom lagens råmärken.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-12 11:43:53 följande:
    Nä, all kulturellt tillskott är väl positivt...var det inte så?
    Barnsligt, du vet mycket väl att det finns avarter och kriminella inom alla kulturer, men det har inget med att göra med att allt tillskott av alla kulturer är possitivt.
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-12 12:01:49 följande:
    Varför är dessa flickor förskjutna från samhället? Jo på grund av attityder som har med kvinnors värde och jämställdhet att göra.

Nu frågade jag om Afghanistan, ett land där man tycker att det är helt OK att förbjuda kvinnor/flickor att utbilda sig och där kvinnor inte får gå utanför dörren utan burka. Detta är något som ligger väl grundat i kulturen. Alla håller givetvis inte med, men en majoritet tycker att det är helt ok. Så vad är deras version av jämställdhet? Är det att kvinnors vittnesmål bara är värt hälften av mannens? Är det att barnen tillhör mannen så om han förskjuter henne tar han barnen och sticker bara. Är det att det inte går att skilja sig som kvinna? Är det Afghanistans version av jämställdhet?

Tror du att de som bor i Afghanistan tycker att det är viktigt att mannen och kvinnan delar på ansvar för hus och hem? tror du att de som bor i Afghanistan tycker att det är viktigt att kvinnor ska ha rätt att forma sina liv efter sina egna önskemål precis som män gör? Skulle inte tro det.

I flera länder, bland annat Pakistan, väljer man att ge sina döttrar mindre mat eftersom det är sönerna som är de viktiga. Man kan tycka att det är bristen på mat som är problemet, men anledningen till att inte maten fördelas jämnt mellan barnen är att flickor inte anses viktiga. Ojämställdheten finns dessutom i alla skikt, inte enbart balnd de fattiga som du verkar tro.
    Du vill inte ta till dig fakta om hur situationen faktiskt är i dessa länder, du bara går på med dina egna åsikter och vägrar ta till dig de fakta som gör det omöjligt att förändra.
    Förstår du verkligen inte att vi först måste se till att det finns möjligheter för dessa flickor att välja, inan vi krävar nåt annat?
    Att införa lagar som inte kan efterlevas, hur gärna många skulle vilja, kan förvärra mer än dom hjälper.

Så hjälp till att förändra, istället för att bara klaga på mig.
    Utgå från den verklighet som finns och inte från din egen, då kan du göra skillnad.
    Ge dig iväg och lkv bland dessa utsatta, ett år och sluta lek besserwisser, problematiken är långt mer komplicerad än du vill inse, så det duger inte att sitta här hemma och tala om för andra hur fel dom gör.

Sen har du fel i att inte viljan finns hos många, inte hos alla, men hos väldigt många, så du bör skaffa dig kunskap om hur folk verkligen tänker och vad deras önskningar är.
    När du väl inser att det du bl.a räknar upp, långt ifrån är nån folkvilja, utan många ggr ett måste för att överleva.

Jag har svårt att förstå varifrån du fått din märkliga info, då det dagligen sänds program och dokumentärer om dom här problemen, och där man hela tiden talar om vikten att ge möjligheter till skolgång och försörjning, så att man slipper sälja sina barn till vidriga arbetsgivare och slavarbete, ge dom möjligheter att slippa ge bort sina flickor till giftermål.
    Det här finns tillgängligt hos de flesta nyhetskanaler och nya program droppar in hela tiden.
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-12 12:03:55 följande:
    OK, så i ett fall där en flicka har starkt religiösa föräldrar så är det OK att de kontrollerar henne för att vara säkra att hon är oskuld när hon gifter sig? Om den här flickan inte har samma tro då? Om hon vill leva jämställt.

Om du tror att det finns flera olika versioner av jämställdhet vet du inte vad ordet betyder!
    Men herrgeud, det har jag ju sagt är fel ett flertal ggr, alla ska givetvis ha rättt i att utforma sina egna liv, så försök åtminstone att läsa vad jag skriver.
    Och det är snarare så att du inte vill att folk ska forma sina egna liv, utan du vill dom ska leva som du gör.
    Nåt som är minst lika illa, som att tvinga på någon sin religiösa övertygelse.

Sluta upp med att lyssna på de högljudda idioter till extremister, som alltid tycks få tolkningsföreträde, och gräv själv djupare.
    Sanningen hittar du inte på (a)sociala medier eller hos politiker, den hittar du bara om du beger dig ut i verkligheten, eller hos andra som har deltagit i den.
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-12 12:08:47 följande:
    Du menar att männen i Afghanistan egentligen ser kvinnor som sina jämlikar, men att några onda personer eller nån annan ond makt som de inte kan råda över tvingar dem att hindra flickorna från att gå i skola, gifta bort sina döttrar tidigt, kontrollera dem stenhårt för att vara garanterat säkra på att de är oskulder när de gifter sig mm mm????
    Orkar inte svara dig mer, du sitter fast i din bubbla och vägrar i sten att förstå, och försöker hela tidan bara försvara din helt egna verklighet.
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-12 12:59:38 följande:
    De hade haft möjlighet att välja om männen tillåtit dem att välja, men männen i dessa länder ser inte kvinnorna som sin jämlike. Det blir problem om många med den synen kommer till Sverige, särskilt om vi blundar och låtsas som ingenting!
    Här bevisar du verkligen för oss alla, din avsaknad av kunskap.
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-12 13:24:44 följande:
    Det är snarare du som gång på gång bevisar din okunskap. I länder där kvinnor måste hålla på sig blir hon värdelös så fort hon förlorar oskulden. En kvinna som blivit våldtagen är det därför ingen man som vill ha i dessa kulturer. En kvinna som gift sig och sedan skiljt sig, oavsett om det i det fall du beskriver är ett tvångsäktenskap som upplösts av staten, är också "skadat gods". De blir därför förskjutna. Kvinnor som skiljer sig i Sverige blir inte förskjutna, därför att vi har ett annat värde än att föda våra män söner.

I Afghanistan, som exempel, har männen bestämt att flickor inte ska utbilda sig. Synen på detta är givetvis olika från person till person. En del fäder tycker att det är bra om deras flickor kan läsa och skriva, men mer än det är onödigt. Andra tycker att deras döttrar ska få samma möjlighet som deras söner. Ytterligare andra tycker inte att deras döttrar ska få nån utbildning alls. Om männen istället ser kvinnor som sina jämlikar blir det plötsligt självklart att de ska utbilda sig, och då blir det istället en kostnadsfråga. Har man råd?
    Och varför tror du det ser ut så?
    Svaret har du i det jag skrivit tidigare, bara ett tips.

F.ö så var det Talibanerna som förbjöd flickors skolgång i Afghanistan, nåt som inte längre gäller, eftersom det inte är Talibanerna som styr landet.

Och vill du ha mer belägg för mina påstenden, så se vad som just nu händer i Sydafrika.
    Där kan du se i konkret handling hur ungdomar kämpar för sin utbildning/skolgång, då de styrande vill höja avgifterna, nåt som kommer att omöjliggöra utbildning för de fattiga.

Vad det betyer, är att ännu en gång hamna i ett läge utan valmöjligheter, vilket givetvis leder till kriminalitet, och för kvinnorna prostitution eller att dom blir bortgifta.
    Ett liv i fullständig fattigdom utan nån som helst utbildning ger inte mycket till möjligghet att välja, nåt som du verkar ha svårt att förstå.

Och lägg ned dumheterna med att påstå att jag inte vet om missförhållandena, och håll dig till vad jag påstår, nämligen att det visst och absolut finns en önskan och medvetenhet hos folken, om förändring, men att det omöjliggörs av hur förhållandena ser ut.
    Och det är där vi måste börja, ge dom förutsättningar och valmöjligheter, inte komma med några flumlösningar som utgår från våra svenska förhållanden.

Inser du att du nu skuldbelägger folken, de som verkligen inte har nån som helst skuld i det hela.
    Skulden ligger hos vidriga makthavare och/eller hos extremisterna, men absolut inte hos de drabbade.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-12 13:26:02 följande:
    Naturligtvis talar jag inte bara om vad som vi har lagstiftning mot.
    En kultur som inte tillåter individen att själv välja religiös tro, hur de ska klä sig, vilka de ska umgås med, vem de ska gifta sig med, hur de ska leva sitt liv är inte en kultur jag accepterar och det finns inget positivt i att låta en sådan kultur gro i vårt land. De som vill leva i en sådan kultur får göra det någon annanstans i världen, det finns inga som helst skäl till att acceptera det här.

Förövrigt så ger din argumentation i tråden ett stöd för att lagar ändras och anpassas efter andra kulturer.

Allt det där har jag redan svarat på ett flertal ggr, d.v.s att alla fritt ska få välja hur dom vill forma sina liv.
    Och jag håller därmed inte med om, att de som av fri vilja inte vill leva som i vår kultur ska lämna landet.

Jag trodde faktiskt inte att du motsätter dig FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna, men där hade jag alltså fel.

Våra lagar ger f.ö inget stöd för det du tar upp, utan är straffbart i svensk lagstifning, tvång är alltid straffbart, det måste du väl ändå veta?
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?