Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Vad är bra med mångkultur?

Tom Araya skrev 2016-10-11 00:22:31 följande:
    Muslimer brukar följa Islam och Islam avviker kraftigt från svensk kultur.
    Fel, det finns massor med olika varianter av Islam, och många lever väldigt lika som oss, precis som det finns kristna som är fullblodsfanatiker och extremister, inte ett dugg bättre än islamisterna.

Och jag är säker på att jag/vi inte lyckats pricka in muslimer i vår vänskap, som skiljer sig markant från övriga muslimer.
    Senast förra veckan hade vi besök under ett antal dagar av en muslimsk grabb/vän från Pakistan som studerar bilelektronik på ett universitet i Tyskland.
    Och hade du hört han framföra sina åsikter hade du aldrig tagit han för muslim.., ja han åt förstås inte grisfläsk, så där hade du kunnat avslöja han.

Vill du hitta de du säger, då får du leta bland de radikaliserade, och de som aldrig haft en möjlighet att ta del av några andra värderingar än de som tvingats på dom.
    Annars så lever dom fredligt med sin kultur och sina värderingar, och det kan du väl ändå inte se nåt problem med.
    Vi har religionsfrihet, så det finns ingen som helst anledning för oss att lägga oss i ett religionsutövande.
    Inte så länge det inte strider mot vår lagstifning och de regelverk vi har, vilket givetvis även omfattar de mänskliga rättigheterna.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2016-10-11 08:28:23 följande:

Under medeltiden så kunde vissa svenska städer ha mer än 30% invandrare. De flesta flyktingar som har kommit till Sverige har inte varit protestanter och det har inte påverkat vår religionsutövning.  Jag förstår faktiskt inte problemet. 

Du menar t.ex vår tyska huvudstad Stockholm? Fast jag tror inte så värst många vet att Stockholm grundades av tyskar..
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-11 09:50:19 följande:
    Just det där är faktiskt väldigt svenskt. Vi är ett av de mest toleranta länderna i världen. Inte bara mot homosexuella och utomäktenskapliga förbindelser utan även mot människor från andra länder. Människor i Mellanöstern är väldigt rasistiska mot exempelvis svarta och hatar dessutom judar.

SD är precis lika mycket för hederstänk och kyskhetsteorier (för kvinnor alltså) som de muslimer de bekämpar. SD är med andra ord verkligen inget jag kan rösta på.
    Det hoppas jag det är, svenskt alltså, jag tycker vi ofta haft mycket bra värderingar i Sverige sen vi slutade kriga.
    Men givetvis är jag formad av vår kultur och historia, så jag vet att jag inte kan påföra min idelogi på andra kulturer.
    Det betyder att jag inte ser några problem med att andra lever efter sina värderingar och sin kultur i vårt land, det är sån´t jag och alla andra måste acceptera, om vi nånsin ska kunna leva tillsammans.

Det enda som kan få bukt med rasism och hat är välfärd.
    Folk som levar ett bra liv har ingen lust att bråka eller kriga, det är bara idioter till makthavare som vill det, och som tvingar ut sina "undersåtar" i krig, eller försvarar sig mot demokratin med våld och förtryck
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-11 09:53:27 följande:
    Herregud. Det är ju precis det som är min poäng. Deras kultur ser inte ut som vår. De har inte vår syn på jämställdhet. Om fler med den synen kommer in i Sverige kommer synen på jämställdhet gradvis att försämras i vårt land. Jag vill inte ha det så. Vi har kämpat så för att få den jämställdhet vi har.
    Men varför ska du inte få leva som du vill, ingen tänker ändå påföra dig nåt annat.
    Och jämställdhet betyder även att andra än dina värderingar ska få finnas, så lev du efter dina värderingar, men låt andra ha sina, då blir det jämlikt för alla.

Inse att de som valt att leva efter vissa religiösa betingelser inte kan i tro följa allt som du och jag omfattas av den syn vi har på jämlikhet.
    Och jag förstår inte varför du ska ha problem med det, jag har det inte, utan lever precis som jag vill, och lägger mig inte i hur andra valt att leva sina liv.

"Dom" vill inte ha din/vår jämlikhet, dom vill ha sin jämlikhet.
    Så "vi och dom" är helt överens om att det ska vara jämlikt, vi bara skiljer oss åt hur den jämlikheten ska se ut, och med det kan jag inte se att det skulle finnas nåt att invända mot.

Vi lever (ännu) i ett någorlunda fritt land, men det du säger ligger farligt nära det motsatta, du kanske ska fundera lite över om du befann dig i en motsatt situation, och vad du skulle tycka och känna då.

Och vad gäller kulturer, vår inhemska samiska skiljer sig väldigt mycket från vår, eller snarare sagt, gjorde, men inte ser du väl den som farlig eller som ett hot?
    Samerna tycker det är vi som är "farliga" och utgör ett hot mot deras kultur, så vi har/är inte varit värst mycket bättre än hur vissa avarter inom andra kulturer beter sig idag.
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2016-10-11 10:09:25 följande:

Ja exempelvis Stockholm men även andra stora svenska städer. Göteborg är från början anlagt av holländare och man såväl pratade som skrev på holländska i Göteborg i början av 1600-talet. Göteborg var faktiskt en utpräglad invandrarstad under hela 1600-talet.

Visst, precis som tyska var det dominerande språket som alla ville kunna prata i Stockholm.
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-11 10:13:27 följande:
    Har jag förstått dig rätt nu: Du tycker att det positiva med mångkultur är att det kommer in väldigt många människor från kulturer som är diametralt olik vår egen och att dessa så småningom röstar fram lagar, dels direkt i kraft av sin mängd och dels för att de med sin mängd påverkar svenskars attityder, som bättre passar deras värderingar?
    Du oroar dig för mycket, för det 1:a kan det inte ske på det sätt du gissar dig till, det sätter våra grundlagar stopp för, och att ändra dom är inget som kan ske över en natt.
    För det 2:a kommer det aldrig att bli ett sån´t inflöde av människor som har avvikande åsikter om demorati som du tror.
    Övervägande delen av de som kommer hit, kommer hit just för att vi har den demokrati som inte fanns/finns i det land de flytt ifrån, och som därmed i grunden delar våra värderingar vad gäller demokrati och de mänskliga rättigheterna.

Men som alltid, så är det den högljuidda minoriteten som märks, och som jag tror du ser som en majoritet av invandrarnas värderingar.

Att vårt samhälle kommer att förändras, ja det är som det alltid har varit och inget vi eg behöver bry oss om, men det är vår uppgift att se till att det inte röstas fram partier som inte vill ha demokrati och ett öppet och fritt samhälle.
    Och det gör du inte genom att underblåsa de främlingsfientligas åsikter, för då sitter du kanske där med en regering som du eg inte vill ha.
    Så jobba med demokratin och de mänskliga rättigheter för ögonen, och lämna de kulturella, moraliska, etiska och religiösa skillnader som måste få finnas, därhän.
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-11 10:35:13 följande:
    Vet du vad jämställdhet är? Det verkar inte så. Jämställdhet mellan könen innebär samma rättigheter och skyldigheter; att kvinnor har rätt att forma sina liv på samma sätt som män; att män också tar ansvar för hem och barn, mm mm. Om en stor andel människor i Sverige, som kommit hit från länder med kulturer där det är totalt främmande att kvinnor ska vara jämställda med mannen kommer de givetvis att påverka samhället i den riktningen. På vilket sätt skulle det göra samhället jämställt? Och då kommer jag och andra kvinnor inte att få leva som vi vill!

Jämställdhet betyder INTE att även ojämställda värderingar ska få finnas. Tvärtom skulle det vara kontraproduktivt.
    Men snälla, det är vad du/vi tycker är jämställdhet, och vad vi lägger för värderingar i det ordet.
    Nog inser du väl att alla inte kan tycka lika i allt, så därför kommer aldrig jämställdhet att vara likformigt i alla avseenden.

Och som jag sagt, du skulle bahöva leva i en annan kultur för att förstå, det skulle göra dig gott.
    För då kommer du att förstå att alla inte vill ha det som vi, men som likväl vill se en fungerande jämlikhet.

Jo du kommer att få leva som du vill, det borgar demokratin och de mänskliga rättigheterna för, och då kan du inte hävda att dina åsikter ska gälla för alla.
    dom ska gälla för dig och de som tycker som du, men andra måste, precis som du, få leva sina liv efter vad dom tycker är rätt.

Det är den enda rätta formen av jämlikhet och demokrati vi kan ha, om alla ska bli nöjda.
    Så nej, det kan inte bli som du vill, vi måste tillåta alla att följa sin tro, sin övertygelse och sina ideal, så länge det ryms inom lagen och inte sker mot de mänskliga rättigheterna.
    Allt annat är frihetsinskränkande och kommer definitivt att skapa motsättningar.

Så låt bli att försöka pracka på andra dina åsikter, det du gör är inte ett dugg bättre än vilken annan extremist som helst.
    Hjälp istället till med att få alla att inse att vi inte behöver vara lika i allt, och att det finns de som är precis lika bra som oss, även om dom valt att leva på ett helt annat sätt än det vi ser som jämlikt.
    I jämlikheten ingår att leva efter sin övertygelse och i samförstånd med sin partner, och ska inte ifrågasättas av oss som inte delar deras övertygelse.

• Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-10-11 11:39:26 följande:
    Men snälla du! Nu står jag visserligen långt ifrån SD och har generellt inga höga tankar om deras sympatisörer, men att dra slutsatsen (av SD's storlek) att synen på jämlikhet skulle vara något som delas jämnt mellan Svenska och utländska män är ju bara för korkat för att få stå oemotsagt. I flera vetenskapliga undersökningar genom åren har Sverige visat sig vara världens mest jämlika land, och bara för att en oroväckande stor andel av Svenska män är så svagsinta att de sympatiserar med SD så innebär det INTE att de alla samtidigt anser att kvinnans plats är vid spisen.

Fan, det där inlägget var ju så ogenomtänkt att man storknar! 

Bara vi inte gör den dumheten att hävda att vår svenska definition av jämlikhet ska vara den enda som är rätt.
    Gör vi det, då kommer vi definitivt att hamna i konflikter med många andra, och det är väl knappast det vi vill se ett mer globalt införande av jämlikhet ska råka ut för.

Tyvärr så så ser jag just det, oftast då från det mer högljudda gardet av feminster, vilket är högst förvånande.
    dom om några borde gå före med gott exempel och inte bete sig som vilka andra extremister som helst.

Jag begriper inte att det ska vara så svårt att ha demokrati, humanism och de mänskliga rättigheterna som utgångspuunkt och värdegrund.
    Har man bara det, så är det busenkelt att förstå att t.ex jämlikhet/jämställdhet inte kommer att se exakt ut överallt och för alla.

Religion, kultur och allhanda värderingar och ideologier kommer alltid att ha ett inflytande om hur det ska tolkas och kommer att anpassas efter det.
    Och ser man det som ett problem, ja då har man hamnat väldigt snett, och gör oförlåtliga intrång i det privata.

• Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-11 13:53:08 följande:
    Bra att du nu avslöjar dig som jämställdhetsmotståndare. Då vet vi var du står.

Vi är ett av de mest jämställda länderna i världen. Jag tycker att det är något vi ska vara stolta över och något vi måste förvalta och bygga vidare på. Jag vill leva i ett jämställt land.
    Du vill enbart se din variant av jämställdhet, trots att globalt nån sån aldrig kommer att finnas.
    Du är emot riktig jämställdhet som utgår från varje enskilld människas önskan och behov, så din variant av jämställdhet ger jag inte mycket för, den utrycker en önskan om att få förtrycka och förnedra, rakt mot vad de mänskliga rättigheterna säger i FN:s deklaration.

Ja vi är ett av de mest jämställda länderna i Världen, och det ska vi bli ännu bättre på, och då har inte dina värderingar nån plats, eftersom du vägrar att inkludera alla människors rätt till sin egen variant och tolkning av jämställdhet som passar in i deras övertygelser och idelogier m.m.

Kan du förklara för mig, varför du har tolkningrätt och förvägrar andra detsamma?
    Varför är det inte självklart för dig, att andra åxå måste få leva sina liv efter sin vilja, och inte efter din?
    Varför har du såna problem med att andra vill andra saker än dig?

I Sverige bor futtiga 10 milj, ändå inbillar du dig att just vi skulle sitta inne på alla bra lösningar, i en Värld som består av snart 7,5 miljarder människor!
    Tycker du inte att du verkar vara en aning inskränkt i din syn på omvärlden, och dess befolknings förmåga att fatta egna beslut som rör deras livssituation?
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-11 13:10:12 följande:
    Du får det att låta som att det är valfritt för alla att i dessa kulturer leva med en ur svensk synpunkt mindre jämställdhet.
    Då tolkar du mig fel, men som jag sagt, det finns ingen exakt tolkning av innebörden i jämställdhet.
    Den kommer alltid att se lite olika ut, beroende på kultur, religion, ideologi och en hel massa annat som har med egna värderingar att göra och hur man vill utforma sitt/sina liv.

Och jag kan omöjligt se några som helst motsättningar eller problem i det, det är ju samma sak vi alla vill se, så gör inte jämställdhet till nån svensk uppfinning, som inte andra kan göra lika bra eller bättre.

Att det ska vara så svårt för vissa, att leva och låta leva.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?