Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Vad är bra med mångkultur?

Tom Araya skrev 2016-10-11 14:09:16 följande:
    Det vi uppfattar som radikal muslimsk kultur är inte ovanlig, tvärt om, även om den såklart inte gäller alla. Muslimsk kultur är i grunden radikal i jämförelse med vår kultur.

Såklart vi inte ska lägga oss i religion och religionsutövande på ett individuellt plan. Problemet är att det inte är så de flesta religioner fungerar utan de strävar efter att verka på ett samhällsplan och de börjar med den egna familjen, släkten, vännerna o.s.v. Det är här det krockar med den svenska kulturen som strävar efter större valfrihet och frihet hos varje individ.
    Om du hade sett på SVT Forum programmet "Ett år efter flyktingströmmen" (Inte säker på att det heter exakt så) så hade du fått svar på dina frågor, och sett att det radikala snabbt försvinner bort, och som mest berstår hos den äldre befolkningen.
    Alltså precis som det brukar vara i de flesta fall när större omflyttningar sker.
    Så det är inget som pekar på att vi skulle få några nämnvärda problem i framtiden med radikalism, jag tror de svårigheter vi har just nu, är den topp vi kommer att ha.
    Detta p.g.a av att vi haft ovanlig många som kommit hit på kort tid, så jag är säker på att om bara nåt år har det klingat av ordentligt.

Men vi behöver få ordning på flyktingmottagandet/hantering, annars spelar vi extremisterna i händerna, både de religiösa och de politiska.

Dessutom ska vi noga följa och motverka det som strider mot vår lagstifning och de mänskliga rättigheterna, inkl de svenska avarter som finns och lagföra så fort vi kan, men i övrigt har jag inget att invända mot de som vill leva annorlunda än mig.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-11 15:06:47 följande:
    Hur ser jämställdheten ut i Afghanistan?
    Fråga dig istället hur förutsättningar ser ut för jämställdhet, och det gäller förstås på alla ställen.

Försök förstå att det inte bara är att lagstifta om jämställdhet, om inte man först ser till att förutsättningarna finns.
    Saknas t.ex skolor och pengar, så sitter man fast i det gamla, hur mycket folk än vill se en förändring, och förändringar vill de flesta se.

Vi kan ta Mali (om jag minns rätt) där har man nu upplöst 600.000 tvångsäktenskap mellan män och unga flickor(barn).
    Så långt är det givetvis helt rätt, men vad har hänt med dessa flickor och deras familjer, jag vet inte, har ingen info om det, vilket är illavarslande.
    Det är stor risk för att dessa flickor nu är helt utelämnade till sitt eget öde, förskjutna av samhället och där familjen inte heller kan försörja henne.
    Troligen ses heller inte hennas familj med vidare blida ögon.

Så vad tror du då återstår för henne? Troligen står prostitution närmast till hands, på nåt sätt måste hon försöka överleva, och alternativen är begränsade när inte hennes familj kan försörja henne.

Jag tycker du behöver lämna din bubbla och inse, att för att kunna ge folk ett drägligt liv, så måste dom först ges möjligheterna, det duger inte att bara sifta lagar mot t.ex barnäktenskap, om vi inte samtidigt ser till att dom kan efterlevas.

Det handlar om överlevnad, och då gör man vad som helst, t.om säljer sina barn, då inga andra alternativ ges eller finns.
    Flykt är förstås ett alternativ, och flyr gör dom som kan, men eftersom inte ens vi här i Europa vill ta emot dom längre, så har vi gjort det än värre.
    Och värre kommer det att bli för afghanerna, som vi nu ska skicka tillbaka, bl.a finns en grupp afghaner som inte ens afghanerna själva vill ha i landet.

Så även om vi är överens om att mycket behöver förändras, så måste vi ta det i rätt ordning, och inte klampa in med våra idéer, som inte låter sig genomföras i praktiken, det kommer bara att förvärra situationen.

Och du, jag/vi har jobbat med att hjälpa flickor och deras familjer i Afrika, t.ex stöttat med skolmaterial, och förnödenheter till deras familjer.
    Just flickor för att dom är mest utsatta och som har svårast att få tillgång till utbildning, och är de som först plockas bort från skolorna av sin familj.

Nu bor vi i Sverige, men gör ungefär samma sak här, hjälper flickor som akut behöver en fristad eller hjälp i allmänhet.
    Och det gäller förstås både svenska flickor och flyktingar, och har haft både mordhotade och flicker med diagnoser och drogproblem, som akut behövt hjälp/ett boende, vi har även fungerat som avlastning till föräldrar som behövt vila, för att orka kunna fortsätta stötta och jobba med sina barn.

Att vi valt bort pojkar, beror på att dom generellt har det lättare att klara av sin situation, dom har ofta en vänkrets att stödja sig mot, och är inte lika utsatta som flickor och unga kvinnor är.

Jag skulle kunna skriva mycket mer om vad vi sysslar med, men jag hoppas du nu förstår att jag har en hyfsad insikt i problematiken, och att den förenklade värld du tror finns, och som tyvärr ofta framförs i media, den existerar inte i verkligheten.

Men som jag sagt, viljan att förändra finns hos många, men det saknas förutsättningar, så där kan du göra en insats.
    T.ex kan du skaffa dig några fadderbarn, om du inte redan insett vilken skillnad det gör, och därmed redan har några du hjälper.
    Eller varför inte regelbundet besöka ett flyktingboenende, och lyssna på vad dom vill och vad deras bakgrund är.

Kunskap är källan du behöver fylla på, gör det, och du kommer att bli en mycket bättre medmänniska.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-11 15:10:17 följande:
    Värderingar handlar om hur man behandlar andra människor, hur man ser på lag och rätt mm. För religösa kan det i många fall handla om förhållandet mellan människans och Guds lagar. 
    Absolut, och är man djupt troende så kan vi inte tvinga på dessa människor vår definition av jämställdhet, då det går emot deras övertygelse och skulle enbart skapa en konflikt.
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-10-12 06:45:04 följande:
    Lagar är inte statiska. Det handlar nog mer om att du inte vill besvara frågan eftersom det inte passar din agenda.
    Va?
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-11 15:12:36 följande:
    Detta stämmer säkert i vissa fall. Frågan är vilket ställningstagande svenskt samhälle ska ha i de fall när det inte fungerar så.
    Vi ska givetvis beivra lagöverträdelser, även om det betyder konflikt, vi måste få bort den rädsla som makthavare har för att ingripa när någon gömmer sig bakom en religion.
    Ett lagbrott är ett lagbrott, och ska beivras, även om det går emot någons religiösa övertygelse.
    Inget kan vara farligare än att behandla folk olika, det riskerar att slita isär hela vårt samhälle.

Nu ser jag inte det som nån större risk, problemet finns förstås där, men det är hanterbart.
    Majoriteten som kommer hit som flyktingar, har flytt från extremism till vår demokrati, och har inte speciellt svårt att anamma den.

Problemet finns mest i det vansinne vi skapat med att klumpa ihop flyktingarna i vissa förorter, ett problem som gått på tok för långt, och som aldrig skulle fått ske.
    Och jag tror inte alls på att flyktingarna skulle vilja dit själv, utan att vi skapat ett vi och dom, som mer eller mindre tvingar flyktingar till vissa områden.

Om du inte såg "Resten av Sverige" igår, så se det programmet.
    Där sägs många välbehövliga sanningar om Sverige och även flyktingarna/invandrarna, ja t.o.m en SD-politiker erkänner öppet, att Sverige behöver dessa människor, annars kommer hans kommun att dö ut.

Undra vad hans partikamrater i SD-toppen och SD:s anhängare ansåg/anser om det uttalandet.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-11 15:16:34 följande:
    Fast du är väl införstådd med att varje individ i den svenska kulturen ges friheten att själv välja nivån för sitt eget liv. Vad som skiljer i vissa andra kulturer är ju att du inte får välja själv.
    Det stämmer absolut till en viss del, men i många fall finns heller ingen praktisk möjlighet att välja, även om viljan att förändra finns där.
    Som du vet så handlar det ofta om att överleva, och då sätts alla önskningar och lagar ur spel.

Och jag är säker på att det är bättre att jobba med att ge möjligheterna till dom som saknar ett val, t.ex skolgång för alla, än att angripa en viss kultur, kunskap är makt som du vet, lägg till insikt, och du har lagt grunden till en förändring.
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-11 15:42:07 följande:
    Och det säger tyvärr inget positivt om dig om du tror att muslimska kulturer ENBART handlar om kvinnoförtryck, eller att öststatskultur ENBART handlar om slavarbete och tiggeri. Kan du inte se det positiva i andra kulturer så är det faktiskt inte kulturerna det är fel på.
    Det beskriver bra grundproblemet och är tyvärr det det desinformeras om i de (a)sociala medierna.

Jag har tyvärr inte så mycket personlig kunskap om öststatskultur, men en hel del erfarenhet av den muslimska.
    Och som jag sagt tidigare, den skiljer sig inte värst mycket åt mot vår, vad gäller de mänskliga rättigheterna och demokrati.
    Det är ungefär samma saker som avhandlas hos dom, som hos oss icke muslimer, och deras avsky och åsikter för islamister/extremister skiljer sig inte nämnvärt från vårt synsätt.

PS. Det var syriska flyktingar som konkret hjälpte tyska Polisen med att hitta och gripa den eftersökta och misstänkta terrorist, som ni kanske hört om de senaste dagarna. DS.
  • Världsmedborgare

@ Farfallos.

Du måste väl ändå hålla med om, att är det nån kultur som allvar försämrat vår, så är det den amerikanska?
    Så mycket skit vi "frivilligt" anammat från det hållet, går inte ens att räkna upp, så vi kanske skulle må väl av att backa lite och återuppta de värderingar som grundlade vår välfärd, d.v.s empati, solidaritet, eknomiska rättvisa m.m.

Saker som borde gälla alla, men som helt förstörts av den amerikanska livsstilen och som vi uppenbart inte alls kan hantera, vilket vi kan se överallt och snart sagt inom de flesta områden.

• Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-10-12 07:08:32 följande:
    Om du ser till de internationella undersökningar som gjort så är Sverige ett av de länder som skiljer sig mest från genomsnittet. Det vill säga att om man ser till fakta och inte bara ägnar sig åt kvasivetenskap så tycker och tänker de flesta inte som vi. Vilket brukar ge de som tror att alla är produkter av folkhemstanken en mental härdsmälta och trigga ett förnekelsebeteende.
    Svaren man får utgår från hur och vem man frågar.
    Givetvis är det du säger helt rätt, alltså utifrån frågeställningen, och jag har aldrig påstått att andra tänker som vi i alla frågor, tvärtom har jag hävdat att vi måste låta folk leva sina egna liv efter sina egna värderingar.

Och  ställer du enbart frågor om grundläggande värderingar, som mänskliga rättigheter och demokrati till gräsrötterna, då får du förvånsvärt många ggr liknande svar som om du skulle ställa dom till en svensk inföding.

Det är den erfarenhet jag fått, vilket var högst förvånande och svårt att ta till sig i början, speciellt som vi ofta ungicks och levde med de som inte ens hade tillgång till det mest grundläggande, som mat, vettigt boende, arbete och utbildning.

Och att nåt annat skulle vara av nämnvärd betydelse kan jag inte förstå, allt handlar ju om att alla ska få leva ett bra liv, inte att vi stöpas i samma form.
    Jag förstår inte varför det är så angeläget att bara se problemen och de mer extrema, när vi istället borde promota "andra sidan" istället.
    Det kan kanappast vara en lösning att underblåsa extremisternas åsikter, bara för att dom är de mest högljudda och mest synliga.
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-12 07:47:19 följande:
    Jag väntar fortfarande på svar om hur jämställdheten ser ut i Afghanistan.
    Jag har redan svarat dig flera ggr om vad problemet är, och då inte bara gällande Afghanistan, men igen då.
    Förutsättningarna finns inte, bara förhoppningarna, så jobba på att ge dom dessa förutsättningar, så ska du se att förändringarna kommer snabbt.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?