Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Vad är bra med mångkultur?

KillBill skrev 2016-10-14 10:01:08 följande:
    Religiösa fundamentalister såsom Jehovas vittnen, Laestadianer och livets ordare utövar ofta sträng kontroll på familjemedlemmar.
    Ja där har inte kvinnorna ofta inte mycket att säga till om, i vissa fall inte ens rätt att bestämma vilka de får gifta sig med.
    Och du har glömt Plymouthbröderna, här kan vi snacka om om avvikande.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-14 09:55:54 följande:
    Och talibanerna kommer från en annan planet och är inte uppväxta i en kvinnoförtryckande kultur...
    Dig har jag lagt ner ordväxlingen med, du saknar uppenbart all form av anknytning till den verklighet de flesta av oss andra lever i, eller har levt i.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-14 11:08:29 följande:
    Jag menar på att den mixen blev vad som är amerikansk kultur. Om inte, vad kan då räknas som en egen kultur?
    Ja vad är eg egen kultur, jag vet inte, jag bara använder ordet för att göra mig tydlig till alla som använder begreppet.
    Du måste ha noterat att jag hela tiden säger att det inte ser likadant inom varje "kultur" som vissa hävdar, utan att vi faktiskt delar mycket och inte skiljer oss åt värst mycket, när det gäller det grundläggande behoven och önskningarnat.

Jag förstår att det kan vara svårt att ta till sig, media gör det ju inte direkt lätt för någon, då den är likformig och oftast inte ger nån som helst fördjupande kunskap.

Ja kan bara se hur förvånad jag själv har blivit, genom att ha levt i den kultur som är så ifrågasatt, alltså den Islamska/Muslimska, och numera har en helt annan uppfattning om hur kulturer är sammansatta.

Desutom så sker alltid en förändring i varje kultur, så fort den får ta del av ett relativt välstånd, men samtidigt lever det gamla kvar i de som tvingas leva i fattigdom och inte får nån utbildning.

Så mitt svar blir alltså, att jag inte kan ge nåt riktigt bra svar på det, och lär inte ens få medhåll av nån majoritet, om jag försökte mig på en definition.
  • Världsmedborgare

Jag vet inte om det direkt passar i tråden, men nog bör det kunna ses som ett kulkturellt problem i viss mån.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article23715651.ab

Och att den nuvarande Israelisk regering inte har nåt som helst till övers för andra folk eller kulturer, det kan inte många ha missat.
    Minsta lilla kritik, så gnäller dom mer än t.o.m, Saudi idag, och det vill inte säga lite.

• Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-14 13:53:33 följande:
    Saudiarabien är ett land som dignar av välstånd. Inte lever de jämställt för det.

goo.gl/yaxOHi

• Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-14 13:53:33 följande:
    Saudiarabien är ett land som dignar av välstånd. Inte lever de jämställt för det.
    goo.gl/UAaNNj
  • Världsmedborgare

Ha ha ha, sitter och tittar på SVT Forum, som handlar precis om det vi sitter här och pratar om.
    Och gissa vad, ja Bi Puranen bekräfter precis det jag säger, att de som kommer hit anpassar sig fort till våra värderingar, ja hon säger faktiskt "förvånansvärt fort".
    Och det trots att de som studerats/intervjats kommer från de länder med den "värsta" kvinnosynen och de sämsta förhållandena vad anser med jämlikhet.

Måste fortsätta se/lyssna nu.

• Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-14 15:30:21 följande:
    Fast utbildning är inte nödvändigtvis kopplat till välstånd utan det kan finnas ett politiskt och/eller kulturellt motstånd mot utbildning och utveckling, i synnerhet hos kvinnor.

Utbildning hjälper heller inte om en påtagligt konservativ och begränsande kultur har stort inflytande i den utbildning som hålls, eller om föräldrar, äldre syskon, religiösa företrädare m.fl. tutar i barn att lärdomar från skolan som avviker från deras syn är felaktig.
    Javisst är det så  och det har jag redan sagt/skrivit, att politik/politiker/(religiösa)makthavare är ett problem som försvårar för folket, så deras vilja kommer aldrig fram.
    Men undanröjs dom problemen, ja då skulle det fullkomligt explodera med nytänk i dessa länder, och det är just det jag vill vi ska jobba med.
    De som kommer hit, dom förändrar sig över tid, ja t.o.m snabbare än vad jag påstått, men i "hemländerna" är det väldigt svårt att få till en förändring, så jag tror det måste komma underifrån, precis som det alltid brukar göra, när stora omvälvningar i ett land sker.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-14 17:27:10 följande:
    ...och samtidigt finns de som strävar efter att bevara den kulturen även i Sverige, i vissa fall t.o.m. än mer konservativt och radikalt än i hemlandet.
    Det är just vad monokulturalism avser att motverka.
    Det kommer alltid att finnas de som tycker det var bättre förr, även jag tycker att det finns saker som definitivt var bättre förr.
    Men till skillnad från fanatikerna så är jag helt med på att allt inte kan vara vid det gamla, och att mycket av det nya är possitivt.

Jag skulle vilja ha tillbaka mycket av den etik och moral som fanns på 70-talet, kombinerad med den jämställdhet vi nu har.
    Och vi skulle ha ett långt mer stressfritt och mindre prestationstänk i samhället, vilket givetvis skulle betyda långt mindre av de "nya" sjukdomar vi dragit på oss.
    Tyvärr har det försörts av det massiva inflytande USA har haft på oss, och den livsstilen passar inte alls oss svenskar, verkar f.ö inte funka vidare bra i USA heller, dom har samma problem som oss, vad gäller hälsan.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?