• Anonym (TS - Antidepressiva)

Fler som äter antidepressiva? Följas åt?

Hej!
    Jag tänkte om det kanske är fler här som nyligen börjat med någon antidppressiv medicin? Som kanske vill följas åt?

Vilken äter ni isåfall? och av vilken anledning?
    Jag fick nyligen citalopram utskrivet men inte vågat tagit första tabletten. Är rädd att få mer ångest vid insättningen av medicinen. 
    Glömde berätta att jag äter den på grund av ångestsyndrom & paniksyndrom/panikångest som jag lidit av i flera år. Fler som vill följas åt?

Ni som har tidigare erfarenheter får även ge tips/råd/stöd. 

• Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?
    Anonym ((tiger)) skrev 2016-08-26 21:30:17 följande:

Vad säger din läkare? Ska du fortsätta att öka eller vad har ni kommit överens om? Tänker att du inte bör höja utan konsultation med din läkare.

Ta hand om dig!

Har inte haft återbesöket ännu.. Men är rädd att han säger att jag inte ska höja.. Eftersom de inte hjälpt ännu.. Men de är väl så att man bör ha rätt dos för att de ska hjälpa?
  • Anonym ((tiger))
    Anonym (TS - Antidepressiva) skrev 2016-08-29 00:47:05 följande:

Har inte haft återbesöket ännu.. Men är rädd att han säger att jag inte ska höja.. Eftersom de inte hjälpt ännu.. Men de är väl så att man bör ha rätt dos för att de ska hjälpa?

Om inte 20mg hjälper dig så kommer han med all sannolikhet att be dig att höja dosen. Meningen är ju att medicinen ska hjälpa.

Mitt återbesök är 16 sept men jag ska öka till 20mg redanefter två veckor.
  • Anonym (depp)

ätit cymbalta sen i okt 2015. började på 30 mg och fick höja till 90 som jag legat på länge. I juni lyckades jag sluta med sömnpiller (imovane) och sen en månad tillbaka har jag börjat trappa ner på cymbaltan å äter nu 60 mg eftersom jag kände att jag mådde bra och tillslut blev lite för speedad på den höga dosen. Tar det långsamt och tänker käka 60 mg ett tag innan jag trappar ner till 30 för att sen fasa ut helt.

fick det utskrivet pga GAD och PTSD men börjar nu komma på banan igen och hoppas det håller i sig :)

• Ser0tonin

Livets Ironi!

Jag studerade en 2-årig psykiatriutbildning, sen efter den trillar man själv ner i träsket. Det är lite komiskt..

Jag går på en kombination som i USA kallas för California Rocketfuel. Det är när man kör med både Venlafaxin och Mirtazapin.

Jag har kunskap om psykofarmaka genom min utbildning, det var mitt favoritämne. Och nu egna erfarenheter sen några år tillbaka. Om ni har några frågor om psykofarmaka så kan ni alltid maila och fråga mig. Jag kan ge råd och bolla ideér med er. Men läkaren har alltid sista ordet.

• Anonym ((tiger))
    Anonym (depp) skrev 2016-08-29 10:48:12 följande:

ätit cymbalta sen i okt 2015. började på 30 mg och fick höja till 90 som jag legat på länge. I juni lyckades jag sluta med sömnpiller (imovane) och sen en månad tillbaka har jag börjat trappa ner på cymbaltan å äter nu 60 mg eftersom jag kände att jag mådde bra och tillslut blev lite för speedad på den höga dosen. Tar det långsamt och tänker käka 60 mg ett tag innan jag trappar ner till 30 för att sen fasa ut helt.

fick det utskrivet pga GAD och PTSD men börjar nu komma på banan igen och hoppas det håller i sig :)

Va' skönt att det går åt rätt håll och att du har börjat trappa ner din medicin! Det ger hopp till oss andra!
  • Anonym ((tiger))
    Ser0tonin skrev 2016-08-29 15:09:08 följande:

Livets Ironi!

Jag studerade en 2-årig psykiatriutbildning, sen efter den trillar man själv ner i träsket. Det är lite komiskt..

Jag går på en kombination som i USA kallas för California Rocketfuel. Det är när man kör med både Venlafaxin och Mirtazapin.

Jag har kunskap om psykofarmaka genom min utbildning, det var mitt favoritämne. Och nu egna erfarenheter sen några år tillbaka. Om ni har några frågor om psykofarmaka så kan ni alltid maila och fråga mig. Jag kan ge råd och bolla ideér med er. Men läkaren har alltid sista ordet.

Verkligen livets ironi!

Vad var det som hände i ditt liv?

För min del vill jag gärna veta när biverkningarna börjar att sätta in? Jag börjademed 10mg citalopram i onsdags kväll och är nu på min femte dag. Min sömn är väldigt störd då jag får ångest precis när jag är på väg att somna. I övrigt känner jag mig ok men går och väntar på en annalkande katastrof. När kommer den..?
  • Ser0tonin
    Anonym ((tiger)) skrev 2016-08-29 19:33:09 följande:
    Verkligen livets ironi!

Vad var det som hände i ditt liv?

För min del vill jag gärna veta när biverkningarna börjar att sätta in? Jag börjademed 10mg citalopram i onsdags kväll och är nu på min femte dag. Min sömn är väldigt störd då jag får ångest precis när jag är på väg att somna. I övrigt känner jag mig ok men går och väntar på en annalkande katastrof. När kommer den..?
    Hög stress under lång tid plus två dödsfall i familjen inom loppet av 7 månader.

Biverkningarna brukar komma de första dagarna, så OM du nu skulle få några biverkningar så borde de debuterat nu.
  • Anonym (depp)

Verkligen jätteskönt :)

De biverkningarna jag fick första 1½ veckan var illamående och extremt lös mage, bodde på toa en vecka men psyket kändes bättre snabbt.

Det är jobbigare att trappa ner eller om jag glömt ta pillren en morgon, då får jag jättejobbiga utsättningssymptom, typ synstörningar, blixtar i huvet, svårt att hålla fokus etc men det går över efter ett tag iaf :) Men ett tips är att inte glömma medicinen i onödan :P

Anonym (depp) skrev 2016-08-29 22:56:04 följande:

Verkligen jätteskönt :)

De biverkningarna jag fick första 1½ veckan var illamående och extremt lös mage, bodde på toa en vecka men psyket kändes bättre snabbt.

Det är jobbigare att trappa ner eller om jag glömt ta pillren en morgon, då får jag jättejobbiga utsättningssymptom, typ synstörningar, blixtar i huvet, svårt att hålla fokus etc men det går över efter ett tag iaf :) Men ett tips är att inte glömma medicinen i onödan :P

Vad äter du medicinen för? Har den hjälpt dig?
  • Anonym (depp)
    Anonym (TS - Antidepressiva) skrev 2016-08-29 23:11:01 följande:
    Vad äter du medicinen för? Har den hjälpt dig?
    Skrev längre upp i tråden :) Fick den mot GAD (Generaliserat ångestsyndrom) och PTSD och depression, tycker att Cymbalta har hjälpt jättebra :)
Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?